Slirar kopplingen eller spinner bakhjulet??

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Buster skrev:
2070522 BMW R1100s har boxermotor med vevaxeln i hojens längdriktning. Om det känns som om hojen rör sig åt vänster så snurrar motorn högst sannolikt i högervarv. Trögheten gör att om motorn ökar rotationen åt höger vill hojen kompensera med att vrida sig vänster. Har inget med vilken sida drivningen sitter på att göra. (Eller kanske mycket lite, om det är kardan. För den har ju också en roterande massa. Dock med mycket lägre varvtal än motorn)

För övrigt gissar jag också på kopplingsslir.
Oljebytet??? Blev det för mycket olja? Rätt typ?
Dålig dränering i kopplingskorgen och för mycket olja kan hänga ihop.


Nu är inte jag någon fysiker och har aldrig kört någon boxermotor, men är det fel att tänka så här:
Om vevstaken pekar exakt parallelt med cylinderns längsriktning så borde kolvens kraft mot cylinder väggen bli jämt fördelad, men under förbränningstakten pekar ju vevstaken snett i förhållande till cylindern. På en längsställd boxer pekar ju vevstaken snett uppåt på ena sidan under förbränning/expansion och då borde kraften på den nedre cylinderväggen bli större än på den övre. På andra sidan pekar vevstaken nedåt och kraften borde bli bli större på övre cylinderväggen. Eftersom dom sitter på olika sidor kommer de att samverka till att vilja rotera motorn åt samma håll. När man ökar varvtalet i friläge är det ju vevaxelns (osv) tröghet som gör att det krävs en kraft för att sätta snurr på den.

Men vad händer med en växel i?
Får man en starkare roterande kraft i en längställd boxer när man ökar effekten även vid konstant varvtal?
Jag har iofs aldrig sett en BMW i jämn fart ramla omkull för att den kommer till en uppförsbacke.

Har någon en BMW att låna ut? :confused:
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top