Slitagehål i grenen (jeans)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
I vintras köpte jag två par jeans. Var noga med att dom inte skulle vara så tvättade utan sådär tjocka och hårda som möjligt. Efter ca 4 månader var båda jeansen utslitna. Jar har helt gett upp hoppet om att kunna köpa moderna jeans då dom ofta kostar en slant och är rätt tvättade. Dom hade tagit slut på väg till jobbet...

Tyget slits ut mitt i 4-vägskorsningen i grenen eller strax bakom.

Har förstått att problemet är vanligt, men inte hittat någon bra lösning.

Någon som provat att förstärka jeansen innan man börjar använda dom? Blir det inte väldigt varmt och osmidigt?

Någon med bättre lösning?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Har du stort paket? Cyklar du mycket? Kliar det ofta där nere? Köpte du jeansen i Ullared?

Finns en mängd obesvarade frågor som är relaterade till problemet.

För övrigt tycker jag att du ska ha kvar hålet - många kämpar i åratal för att få samma resultat.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Gå ner ett par-tre hundra kilo.

Detta är endast ett problem för människor av lite tyngre kvalisort.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har du stort paket? Cyklar du mycket? Kliar det ofta där nere? Köpte du jeansen i Ullared?

Finns en mängd obesvarade frågor som är relaterade till problemet.

För övrigt tycker jag att du ska ha kvar hålet - många kämpar i åratal för att få samma resultat.

:rolleyes:

Nej, cyklar inget.

Nej, kliar inte. Skulle det ändå behövas rättas till, så är det inte i mellangården det ska pillas ändå ;)

Problemet är mer relaterat till låren skulle jag tro.

Nej, 4-you.

Hålet spricker rätt fort upp och blir gigantisch.

Provat att borra?

Nej, men funderar på popnit.

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det enda som gäller är att loosa vikt eller åtminstone på nåt skojsigt sätt få ner omfånget på låren... :skalpell

Brända byxor på löpande band, loosade 47 pannor, problemet borta..
Positiv sideffekt, snabbare hoj... :hihi

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det enda som gäller är att loosa vikt eller åtminstone på nåt skojsigt sätt få ner omfånget på låren... :skalpell

Brända byxor på löpande band, loosade 47 pannor, problemet borta..
Positiv sideffekt, snabbare hoj... :hihi

Du glömde nämna att man får ligga mer också!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har samma problem. Om jag orkar så syr jag in förstärkning av jeanstyg på insidan INNAN skiten går sönder. Men oftast efter...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag känner mig krEgnt! :gråta

En kollega har samma problem och han har definitivt ingen övervikt :mattias

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Samma problem har jag på vissa jeans. Men thai-jeansen som var lite baggy har hållit snart 8månader utan minsta antydan till hål.
Men i alla fall, gå till skräddaren så fixar han det på en pisskvart och det blir bättre än nytt.
Syns inget heller då de brukar sy på en bit på insidan.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Samma problem har jag på vissa jeans. Men thai-jeansen som var lite baggy har hållit snart 8månader utan minsta antydan till hål.
Men i alla fall, gå till skräddaren så fixar han det på en pisskvart och det blir bättre än nytt.
Syns inget heller då de brukar sy på en bit på insidan.

Gör du detta efter att hålet har kommit eller när byxorna är nya?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Gör du detta efter att hålet har kommit eller när byxorna är nya?
Efter, jag har pröjsat en hundring och han har fixat det under lunchen.
Lätt värt om man jämför med vad ett par nya kostar.

Men det är ett märkligt problem för det drabbar tydligen enbart ett fåtal av oss män. Någon enstaka polare har samma grenförslitning och de andra... tja, fattar inte vad jag snackar om.
Antar att de har små kulpåsar eller har skärpet i navelhöjd.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Dagens jeans håller sjukt dålig kvalitet oavsett prisklass. Välj en otvättad modell så håller de lite längre.

Jag har börjat med att reklamera jeans och fått dem utbytta. Det är nog enda sättet att visa sitt missnöje med kvalitén. Om fler gjorde så borde återförsäljare och tillverkarna skärpa till sig.

Har även sytt in förstärkning men jeansen har en tendens att gå sönder vid sidan om istället.

Hade inte alls samma problem förr om åren med jeans kvalitet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag känner mig krEgnt! :gråta

En kollega har samma problem och han har definitivt ingen övervikt :mattias

Jag har samma problem, jag tror det beror på att jag gillar att promenera och röra på mig. Går 2 X 40 minuter bara ToR jobbet varje vardag. Sedan är det ju promenader till båten och hojgaraget på kvällarna. På våren köper jag ofta ett par Adidas Superstar, de är så nernötta att det är hål i sulan i september.
Så jag hävdar att kläder sliter man med hälsan

Tycker det ser festligt ut när man möter trendiga 80-90-talistkillar med spretfrilla och svindyra jeans som är försedda med de där moderiktiga nöthålen vid knäna. Hur gick de till liksom :brynad

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tycker det ser festligt ut när man möter trendiga 80-90-talistkillar med spretfrilla och svindyra jeans som är försedda med de där moderiktiga nöthålen vid knäna. Hur gick de till liksom :brynad
Nöts mina byxor ut på knäna så brukar det vara för att jag stått på knä på asfalt och pillrat med motorcyklar. Det finns alltid något vasst gruskorn som vill skära sönder jeansen då. Särskilt när man har knäskydd under så att de har något hårt att skära emot.

Fast jag har inte spretfrilla så jag gills nog inte.

Jag brukar inte nöta ut mina jeans i grenen på det viset. Trots att jag försöker gå ett par mil i veckan. Men det kanske är för att min gångstil liknar en blandning mellan den hos en gammal cowboy och Kalle Ankas.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nöts mina byxor ut på knäna så brukar det vara för att jag stått på knä på asfalt och pillrat med motorcyklar. Det finns alltid något vasst gruskorn som vill skära sönder jeansen då. Särskilt när man har knäskydd under så att de har något hårt att skära emot.

Fast jag har inte spretfrilla så jag gills nog inte.

Jag brukar inte nöta ut mina jeans i grenen på det viset. Trots att jag försöker gå ett par mil i veckan. Men det kanske är för att min gångstil liknar en blandning mellan den hos en gammal cowboy och Kalle Ankas.

Men vi har ju olja under naglarna
till skillnad från de här självupptagna stekarkillarna. Själv har jag dock sällan lyckats nöta hål vid knäna trots ymnigt träbåtsslipande och mc-mek.

Nästa gång jag möter nån sån där adonis blir det nog ett:
"Håhå! Stått mycke på knä ser jag!":brynad

Fast då måste jag komma ihåg att checka aktuell skrevstatus på mina egna brallor först. :gnissla

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Du glömde nämna att man får ligga mer också!

Det är väl en sanning med modifikation ändå..
Initalt får man ligga mer, sen gifter man sig och då går det ner lite sen får man inneboende och då blir det faen ännu mindre... :rofl

47 kg? Det var starkt jobbat. Du måste ju ha varit jätte-tjock.

[tjejmode]
Jaha Så jag är fet nu alltså.. vavavavavava???
[/tjejmode]
Vägde 120, gick ner till 73..
Nu har man väl lagt på sig 5 kilo för 73 var för lite.. :anorektisk

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...