xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Ort
- Norrköping
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har gått i 6 olika skolor (lågstadie -> universitet) och i samtliga fall har det funnits grupprum eller andra lämpliga utrymmen att tillgå. Och då har mina skolor varit byggda under 60- till 80-talet till största delen.
Det går ju knappast att kalla läxläsning för "övertid" när ungarna har 15-20 timmar lektionstid / vecka heller. Så jag ser inte riktigt problemet.
Nu pratade vi väl grundskola (?) så universitetet är oviktigt.
Hade inget grupprum under mina 9 år, och svårt att tro att den skolan byggt till sen dess.
Skolan är oftast 8.15-16.00, med en jävla massa håltimmar (iof mer i gymnasiet, mer späckat schema i grundskolan.
Skolans syfte är att lära ut, det låter floskigt fint att säga att 14åriga elever ska ta eget ansvar, men vem ska ge dem kunskapen?
Inte fan sitter någon elev själv framför en mattebok och lär sig logiken i formler, eller sätter saker över sin egen kunskap i kontext?
Skolan ska lära ut, sen finns det hemuppgifter, men det är en helt annan sak.
Problemet tror jag mest är lata lärare &/eller lågutbildade ditos som inte hinner/orkar/kan lära ut saker på lektionstid, så som sig bör.