Slopa hemläxorna för en rättvisare skola?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har gått i 6 olika skolor (lågstadie -> universitet) och i samtliga fall har det funnits grupprum eller andra lämpliga utrymmen att tillgå. Och då har mina skolor varit byggda under 60- till 80-talet till största delen.

Det går ju knappast att kalla läxläsning för "övertid" när ungarna har 15-20 timmar lektionstid / vecka heller. Så jag ser inte riktigt problemet.

Nu pratade vi väl grundskola (?) så universitetet är oviktigt.

Hade inget grupprum under mina 9 år, och svårt att tro att den skolan byggt till sen dess.

Skolan är oftast 8.15-16.00, med en jävla massa håltimmar (iof mer i gymnasiet, mer späckat schema i grundskolan.

Skolans syfte är att lära ut, det låter floskigt fint att säga att 14åriga elever ska ta eget ansvar, men vem ska ge dem kunskapen?

Inte fan sitter någon elev själv framför en mattebok och lär sig logiken i formler, eller sätter saker över sin egen kunskap i kontext?

Skolan ska lära ut, sen finns det hemuppgifter, men det är en helt annan sak.

Problemet tror jag mest är lata lärare &/eller lågutbildade ditos som inte hinner/orkar/kan lära ut saker på lektionstid, så som sig bör.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet tror jag mest är lata lärare &/eller lågutbildade ditos som inte hinner/orkar/kan lära ut saker på lektionstid, så som sig bör.

Hemskt sant. Det har ju några opopulära undersökninagr kommit fram till med. Det är inte skolans miljöer, eller stora klasser som är problemet, det är dåliga lärare.
Och har man sett lärarstudenterna, och gått på några av deras kurser blir man inte helt förvånad över den bristande kvalitén på utexaminerade lärare. Att de sedan inte pluggar till lärare för att de brinner för att lära ut, utan för att det var det enda de kom in på och de pluggar bara för att de inte vet vad de ska göra annars... Det känns ju inte heller som en helt jävla vettig grund att bygga på...

Sedan tycker jag att hela det där fjantandet med att alla har rätt till en utbildning så lärarna kan inte kasta ut dem från klassrummet när de stör borde ändras. Visst, rätt till utbildning, men stör du i klassrummet blir du utkastad och får kvarsittning och får lära dig det du skulle ha gjort på lektionstiden på extratid.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hade inget grupprum under mina 9 år, och svårt att tro att den skolan byggt till sen dess.

Din skola hade inget bibliotek eller andra utrymmen där man kunde sitta och plugga heller eller?

Tror snarare att du bara inte hittade dit!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Din skola hade inget bibliotek eller andra utrymmen där man kunde sitta och plugga heller eller?

Tror snarare att du bara inte hittade dit!

Min skola hade inget bibliotek och endast ett gemensamt elevrum, inte för att jag letade men utan för att man var överallt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år