Så länge facken tvingar fram en marknad där vi betalar överpriser för "arbetartjänster" (i brist på uttryck) istället för att köpa dem billigare på annat håll så hålls utbildningspremien nere. Idag lönar det sig ju knappt ekonomiskt att plugga, vilket är helt galet.
Att långsamt, och långsiktigt dra ner arbetar(real)lönerna och höja kompetensen på det svenska folket (med början på dagens unga) skulle bidra till att placera oss där vi en gång var på välfärdslistan.
Det gäller att investera på våra unga, och våga göra det när alla investeringar kostar NU-konsumtion.
Tyvärr skulle detta vara något av politiskt självmord att föreslå. Framförallt i sosse-sverige där man inte får va bättre än nån annan, inte får tjäna pengar, vara framgångsrik eller ha ambitioner. Att då på statlig nivå säga att det är ett mål att ALLA ska höja sin kompetens är dödsdömt inför den dumma opinionen.
Men att kollektivet inte håller med betyder inte att det inte är så!
Det är inte enbart facken som driver upp priserna. Det gör de i gott samarbete med arbetsgivarna. Om nu marknadskrafterna styr, så handlar allt om tillgång och efterfrågan. Byggs det mycket, tillgången till arbetskraft är låg, då får ett företag antingen locka till sig arbetskraften med höjda löner, eller tacka nej till kontrakt. Enkel marknadsekonomisk matematik.
Det är smått löjligt att påstå att ett sosse-sverige skulle vara emot ett mål att alla ska höja sin kompetens. Det är tack vare dem just alla får chansen att höja den. Det är väl istället moderaterna som tagit bort yrkesutbildning för arbetslösa?
För övrigt så låter det, att utbildning inte lönar sig, som den där töntiga klyschan, det ska löna sig att arbeta. Det har alltid lönat sig att arbeta. Utbildning lönar sig också. Inte alltid ekonomiskt, men livet innehåller mer än bara ekonomi. En del tjänar även på det rent ekonomiskt. Riktigt bra dessutom. Lärare däremot, som ett exempel, som borde ha bättre lön, får det svårt eftersom deras lön kommer från skattemedel och många hellre vill ha deras löneökning i sin egen ficka.
Så länge man inte går back på att plugga jämfört med att ta ett vanligt industrijobb, eller hantverksyrke, så ska man vara nöjd och glad. Jag vet i alla fall att jag trivs riktigt bra med det jag gör, även om jag i slutändan inte totalt sett tjänat massor mycket mer än en snickare, som förhoppningsvis trivs riktigt bra med sitt arbete.
Och för att hålla oss till ämnet: Slopa hemläxor!