Slut på fortkörningar?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=123201

Underligt att fortkörning inte skall vara kriminellt om man kör förbi ett kameraskåp utan bara om man blir stoppad av polisen. Vad händer om man kör 50 km/h för fort förbi ett kameraskåp, blir bilägaren av med körkortet då? Om man kör hyrbil, drar de in kortet för vd:n då? Om man har hyrt ut sin motorcykel och personen som kör den drar förbi ett kameraskåp, vad händer då? kanske kommer en angiverilag i samma veva.... det storebror inte ser är vi skyldiga att rapportera....

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Om det inte är ett brott så lär man knappast kunna bli av med kortet hur fort man än kör ,men "avgiften lär nog bli så hög att man inte har råd att åka på flera månader...

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Dom kommer väl härma Norge där böterna är svinhöga.

man kan ju bara böna o be att så inte blir fallet, fasen det håller på att bli en redig polisstat det här landet.

Ääää förbjud allt när dom endå är igång, man hör ju om nya förbud varje dag tycker jag :mad:

Tolf

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Det här är ingen oväntat utveckling, tyvärr.

Så är det i DK, så är det i UK, så är det i Tyskland.
Säkert så kommer det bli så här med.

I Norge vill dom kopla ihop alla skåpen i ett nätverk, så man kan räkna ut snittfarten mellan skåpen och bötfälla för det med...

Detta kanske kan få folk att sluta provocera vid skåpen.
Mitt tack om detta går igenom kommer bland annat gå till dom som wheelade förbi skåpen.... :(

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Så länge svenska folket envisas med att rösta fram sossarna så kommer det att vara så här.
Skrämmande att större delen av svenska folket njuter så mycket av att bli dominerade och kontrollerade att dom fortsätter att rösta på samma parti år efter år.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Seizure Later skrev:

I Norge vill dom kopla ihop alla skåpen i ett nätverk, så man kan räkna ut snittfarten mellan skåpen och bötfälla för det med...

De skåpen finns redan i england... Men åker man fortare än 300km/h så hinner inte kamerorna med.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men som vanligt kommer skåpen att stå där de drar in mest pengar, det vill säga där det ändå inte är kul att köra motorcykel. Således inget större problem.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Mattias skrev:
Men som vanligt kommer skåpen att stå där de drar in mest pengar, det vill säga där det ändå inte är kul att köra motorcykel. Således inget större problem.

Skulle bara vara kul med skåp på anderstorp, mantorp, sviestad osv :)

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
oFFkeFF skrev:
De skåpen finns redan i england... Men åker man fortare än 300km/h så hinner inte kamerorna med.

Men GATSO-kamerorna är väl ändå inte sammanlänkade med datorberäkning av fart mellan skåpen och fotografering av samtliga fordon? Det är det dom vill göra i Norge.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Seizure Later skrev:
Men GATSO-kamerorna är väl ändå inte sammanlänkade med datorberäkning av fart mellan skåpen och fotografering av samtliga fordon? Det är det dom vill göra i Norge.

Jo, det var i england de började med det projektet, tror de satte igång dem förra året.
Ungefär samtidigt som hade på förslag att ge pensionärer laserkameror som fotar fortkörare.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Seizure Later skrev:
Det här är ingen oväntat utveckling, tyvärr.

Så är det i DK, så är det i UK, så är det i Tyskland.
Säkert så kommer det bli så här med.

Detta kanske kan få folk att sluta provocera vid skåpen.
Mitt tack om detta går igenom kommer bland annat gå till dom som wheelade förbi skåpen.... :(

Detta är fullständigt barrockt, hoppas det inte går igenom. Eftersom detta endast är en ekonomisk fråga för staten (mycket fortkörningsböter blir det). Om folk wheelar förbi skåpen eller använder solskydd är skit samma. Det är fortfarande ett statligt övergrepp anser jag skit samma om man kallar det för administrativ avgift elr inte, det är bara ett sätt att kringgå gällande lagstiftning.

Om någon lånar min pistol och skjuter någon annan skall jag få ett administrativt påpekande iform av 10 år i fängelse för att min pistol användes till brottet?

/F

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Jag håller med Craze, det är så här det går när foket vill rösta fram folk som vill förbjuda motorcyklar, vägra 110+ på motorvägar och hellre jaga fortkörare än människosmugglare. FAN TA ER ALLA som röstade på vår nuvarande regering! Och som grädde på moset ska dom dra igång med trängselavgifter, vägra friköp av botstadsrätter samt förmånbeskatta p-platser.... jag blir så j_vla trött......jag säger bara mini-Sovjet....

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fenix skrev:
Jag håller med Craze, det är så här det går när foket vill rösta fram folk som vill förbjuda motorcyklar, vägra 110+ på motorvägar och hellre jaga fortkörare än människosmugglare. FAN TA ER ALLA som röstade på vår nuvarande regering! Och som grädde på moset ska dom dra igång med trängselavgifter, vägra friköp av botstadsrätter samt förmånbeskatta p-platser.... jag blir så j_vla trött......jag säger bara mini-Sovjet....

WORD! :tummenupp

Försök, bara försök tänk efter innan ni röstar nästa gång. Istället för att gå och tänka "Alla andra röstar på sossarna så då gör jag också det. Dom är säkert bra."

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Om det går igenom så tror/hoppas jag att många av skåpen kommer att bli vandaliserade.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Då får man börja åka hyrbil som man hyr i företagets namn bara eller liknande..

Deimos skrev:
Om det går igenom så tror/hoppas jag att många av skåpen kommer att bli vandaliserade.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
oFFkeFF skrev:
Skulle bara vara kul med skåp på anderstorp, mantorp, sviestad osv :)

Ja vem vet, på Anderstorp kanske det blir verklighet..........

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Deimos skrev:

Du kan ju fet-haja att jag kommer vara försten som kommer att utföra toleranstester med mitt aluminium-slagträ.
Nån som vill göra mig sällskap? :crash

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
Fenix skrev:
Du kan ju fet-haja att jag kommer vara försten som kommer att utföra toleranstester med mitt aluminium-slagträ.
Nån som vill göra mig sällskap? :crash

bättre å borra ett litet hål i skåpet spruta in litye bensin å tänd på, då går hela utrustningen åt helvete i stället för kamera linsen :crash
undrar vad sådan utrustning kostar :confused: räcker 50000:- styck

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
outsider skrev:
bättre å borra ett litet hål i skåpet spruta in litye bensin å tänd på, då går hela utrustningen åt helvete i stället för kamera linsen :crash
undrar vad sådan utrustning kostar :confused: räcker 50000:- styck

Förstöra utrustningen är ingen bra idé då det är DU som betalar. Rösta bort Tingvall och hans Gestapo-trupp från Vägverket istället. Dvs rösta på något annat än Sossarna och Miljöpartiet.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...