Intresset för att engagera sig politiskt i de generationer som vi representerar är väldigt litet. Och de få som gör det delar i mångt och mycket inte den stora massans synpunkter.
Vad gör vi som har normala värderingar på ex.vis hastighetsövervakning, dvs vi som kör bil, hoj m.m.
Vi gör inget alls, inget som skulle kunna påverka händelseförloppet bland de beslut som fattas.
Istället så hittar vi på nya sätt att undvika, i detta fallet hastighetsövervakning.
Men det är en tröstlös kamp som förs, för i slutänden är det vi som privatpersoner som får lida för åtgärderna och betala för dem. Beslutskostnader, uppbyggnadskostnader, böter etc, etc.
De personer som sitter och beslutar om dylika åtgärder blir i de flesta fall inte drabbade av sina åtgärder.
Men det absolut värsta är att de blir inte informerade om hur illa vi tycker om åtgärderna. För det är ingen som engarerar sig i frågorna genom kanaler som de uppmärksammar. Att vi medborgare visar civilolydnad mot de åtgärder som de tar påvisar bara ännu mer behovet av deras åtgärder och de uppfattar det som att de agerat rätt.
I mina ögon spelar det mindre roll vilken färg det regerande partiet har, avsaknaden av engengemang i olika frågor av "oss" gör att de som beslutar aldrig får något krav eller input.
För att använda ett amerikanskt uttryck, vi har en "loose cannon" i många av våra beslutsfattare.
Det är upp till oss att påverka, till en början genom kanaler som "de" klarar av att hantera.
Att ha USA-systemet med personval är på intet sätt idealiskt (anser jag). Men det tvingar iaf fram den populistiska åsikten och i tider med vårt låga engangemang i demokratins turer kanske skulle passa.
Men jag hoppas verkligen inte att det går så långt!
Skrönan av att vi lever på våra förfäders uppbyggnad av landet är nog tyvärr en sanning i många fall.