Slut på fortkörningar?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
MRX_Martin skrev:
Hmm, Kamraskåpe tar ju bara bilder på framsidan av fordonet, inga bak på fordonet, och motorcyklar har ingen nummerskylt fram som tur är, då kan man väll inte åka dit på kamraskåp med motorcykkel? Då är det ju lugnt med den delen... Vrid om på rullen o ryck till lite i styret o gör en hög o fin tölv o klöck framför kamran hoppas på att polisen får syn på bilden... :D :rolleyes: :crash :squid

"Om fortkörningar vid automatkameror avkriminaliseras kan bilar och motorcyklar, som inte har främre registreringsskyltar, fotograferas bakifrån och polisen slipper svårigheterna med identifiering av förarna." - GP

om du läser artikeln så ser du att de kommer ta kort bakifrån... å wheelies förbi kameraskåpen lär ju inte minska bevakningen...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Thundercat skrev:
"Om fortkörningar vid automatkameror avkriminaliseras kan bilar och motorcyklar, som inte har främre registreringsskyltar, fotograferas bakifrån och polisen slipper svårigheterna med identifiering av förarna." - GP

om du läser artikeln så ser du att de kommer ta kort bakifrån... å wheelies förbi kameraskåpen lär ju inte minska bevakningen...

Okej, läste inte den, kollade bara igenom tråden... Surt att det blir så... Man kan ju i princip inte ha kul ute på vägarna nu utan att vara olaglig, snart blir det väll omöjligt typ med om det kommer det där gojset med GPS... Men... Borde inte det gå och blocka bort det? Men då blir det väll ashöga böter om polisen kan se det... Hmm...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
MRX_Martin skrev:
Okej, läste inte den, kollade bara igenom tråden... Surt att det blir så... Man kan ju i princip inte ha kul ute på vägarna nu utan att vara olaglig, snart blir det väll omöjligt typ med om det kommer det där gojset med GPS... Men... Borde inte det gå och blocka bort det? Men då blir det väll ashöga böter om polisen kan se det... Hmm...
Ja, bäst för dig att du blockerar eventuella GPS-sändare på din moppe, vem vet annars vad som kan hända när du pressar 55 i nerförsbacke...

Kan ni inte ta en fortkörningsbot så ska ni fan inte köra hoj, jävla kärringar.

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CRF 450
wheelar man tillräckligt högt å långt så ör det omöjligt för kameran att ta ett kort på skyllten... så det är bara ut å öva redan nu!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
sgtpepper skrev:
Ja, bäst för dig att du blockerar eventuella GPS-sändare på din moppe, vem vet annars vad som kan hända när du pressar 55 i nerförsbacke...

Kan ni inte ta en fortkörningsbot så ska ni fan inte köra hoj, jävla kärringar.

Tänkte väll inte så hemskt mkt på moppen, tänkte mest på mitt framtida liv och alla andra som åker hoj... Inte så kul att ha en R1a om man inte kan köra över hastighetsbegränsningarna nån gång ju... En böter kan man väll tar, men inte så kul om man får det varje gång man e ute o kör, fast då skulle man iofs bli av med körkortet...

Dessutom kan jag pressa min moppe i 70 knyck orginal i nerförsbacke med hemlängtan, medvind, pissinödig o solen i ryggen, så deså! :rolleyes: :fakta :rolleyes: 55 gör är marchfarten, över det varvar den så jävla mkt... (ta det inte på fullaste alvar med moppen hastighet :rolleyes: )

Fan, man känner sig nästan lite hatad här när man har moppe... Inte kul... Men det är smällar man får ta....

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Undra om det finns en "brytpunkt" för effektivitet i trafikövervakningen där det kan få negativa konsekvenser för trafiksäkerheten om bevakningen blir FÖR effektiv... eller om straffen blir FÖR hårda? Som att folk kanske kommer börja köra mer med oreggade (och oförsäkrade) fordon, med allt vad det innebär vid efterspel till olyckor, viljan att stanna för polisen, "tröskeln" för att köra lite fortare osv...

Det kan ju hända att jag tänker helt fel, men jag tror att en del relativt laglydiga människor (dit jag själv räknar mig) kan få konstiga idéer om det vore så att man var GARANTERAD fängelse/svinhöga böter/konfiskering av mc/indraget körkort/[sätt in straff här] vid överträdelse av hastighetsgränsen (varsomhelst, närsomhelst).

Om folk upplever bevakningen och följderna som orimliga, så kanske man blir orimlig tillbaka, s.a.s...?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
rerell skrev:
Undra om det finns en "brytpunkt" för effektivitet i trafikövervakningen där det kan få negativa konsekvenser för trafiksäkerheten om bevakningen blir FÖR effektiv... eller om straffen blir FÖR hårda? Som att folk kanske kommer börja köra mer med oreggade (och oförsäkrade) fordon, med allt vad det innebär vid efterspel till olyckor, viljan att stanna för polisen, "tröskeln" för att köra lite fortare osv...

Det kan ju hända att jag tänker helt fel, men jag tror att en del relativt laglydiga människor (dit jag själv räknar mig) kan få konstiga idéer om det vore så att man var GARANTERAD fängelse/svinhöga böter/konfiskering av mc/indraget körkort/[sätt in straff här] vid överträdelse av hastighetsgränsen (varsomhelst, närsomhelst).

Om folk upplever bevakningen och följderna som orimliga, så kanske man blir orimlig tillbaka, s.a.s...?

Jo det tror jag med, helt klart... Frågan är om fortkörningar är ett så stort porblem som det låter... Jag menar, om det ställer till mkt, om det blir mycket fler olyckor? För det är väll därför polisen vill bli hårdare på fortkörningar...

Det ser man ju faktiskt lite den tendensen på moppar, polisen är skithårda, stannar dom dig och du bara har trimmat lite så får du indraget lämplighetsintyg... Och det är inte många som vill ligga i max 40-50 (Eu-moppar går snabbare, 50-60, men då får man oxå ta ett förarbevis, vilket vissa tycker är onödigt/jobbigt)... Så, istället för att bara kunna köra i 40-50 så trimmar man så dom gör uppåt 100km/h endel... Men i princip alla killar som gör det stannar inte för polisen, då är det ju kört för dom... Så dom säger ju att "det är bara att köra in i skogen eller på nån gångväg så kommer inte polisen längre", visst, det kanske funkarnågra gånger, men den dagen då MC-polisen dyker upp då? Hmm...

Jag tror det skulle bli samma sak med motorcyklar isf... Om det blir krav på GPS-grej eller liknande...

Last edited:

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Intresset för att engagera sig politiskt i de generationer som vi representerar är väldigt litet. Och de få som gör det delar i mångt och mycket inte den stora massans synpunkter.

Vad gör vi som har normala värderingar på ex.vis hastighetsövervakning, dvs vi som kör bil, hoj m.m.
Vi gör inget alls, inget som skulle kunna påverka händelseförloppet bland de beslut som fattas.

Istället så hittar vi på nya sätt att undvika, i detta fallet hastighetsövervakning.
Men det är en tröstlös kamp som förs, för i slutänden är det vi som privatpersoner som får lida för åtgärderna och betala för dem. Beslutskostnader, uppbyggnadskostnader, böter etc, etc.

De personer som sitter och beslutar om dylika åtgärder blir i de flesta fall inte drabbade av sina åtgärder.

Men det absolut värsta är att de blir inte informerade om hur illa vi tycker om åtgärderna. För det är ingen som engarerar sig i frågorna genom kanaler som de uppmärksammar. Att vi medborgare visar civilolydnad mot de åtgärder som de tar påvisar bara ännu mer behovet av deras åtgärder och de uppfattar det som att de agerat rätt.

I mina ögon spelar det mindre roll vilken färg det regerande partiet har, avsaknaden av engengemang i olika frågor av "oss" gör att de som beslutar aldrig får något krav eller input.
För att använda ett amerikanskt uttryck, vi har en "loose cannon" i många av våra beslutsfattare.

Det är upp till oss att påverka, till en början genom kanaler som "de" klarar av att hantera.
Att ha USA-systemet med personval är på intet sätt idealiskt (anser jag). Men det tvingar iaf fram den populistiska åsikten och i tider med vårt låga engangemang i demokratins turer kanske skulle passa.
Men jag hoppas verkligen inte att det går så långt!

Skrönan av att vi lever på våra förfäders uppbyggnad av landet är nog tyvärr en sanning i många fall.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är ju inte kul att få fortkörningsböter varje gång man är ute å kör...
Varför får du en bot varje gång du är ute och kör? Jag kör liksom de flesta för fort och jag får väldigt sällan fortkörningsböter, det handlar ju bara om att välja tid och plats med omdöme.

Personligen tycker jag att trafikövervakning främst skall läggas på att stävja rattfylla och vårdslöshet i trafik (t.ex fortkörning utanför skolor, extrema hastigheter i tät trafik).

Att man kör med lite moms på hastighetsbegränsningen på landsvägar utan trafik och med god sikt är ju knappast ett problem och det är knappast där trafikpolisens insatser koncentreras, trafikövervakningen brukar oftast inriktas på sträckor där det kan vara lämpligt att hålla en hyffsat lugn hastighet.

Jag vet många vägavsnitt i min närhet där man utan risk för polisingripande kan bränna på ordentligt, om ni inte känner till liknande vägar i era närområden så har ni antagligen inte letat. Tips: Kraftigt trafikerade vägar och innerstad är inte rätt, leta vidare och sluta tjura som små bebisar.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
sgtpepper skrev:
Är det GPS-grejen som du bubblar om nu igen? Så vitt jag vet så är det inget som existerar idag förutom i vissas paranoida hjärnor. Varför just R1 förresten? Borde man få åka extra snabbt just på den hojen?

Tja, det här är ju ett forum för sportmotorcyklar, inte moppar. Men hatad är väl att ta i. Jag skulle tippa att ägare av lådbilar känner ungefär likadant på forum för sportbilar.. :D

Varför får du en bot varje gång du är ute och kör? Jag kör liksom de flesta för fort och jag får väldigt sällan fortkörningsböter, det handlar ju bara om att välja tid och plats med omdöme.

Personligen tycker jag att trafikövervakning främst skall läggas på att stävja rattfylla och vårdslöshet i trafik (t.ex fortkörning utanför skolor, extrema hastigheter i tät trafik).

Att man kör med lite moms på hastighetsbegränsningen på landsvägar utan trafik och med god sikt är ju knappast ett problem och det är knappast där trafikpolisens insatser koncentreras, trafikövervakningen brukar oftast inriktas på sträckor där det kan vara lämpligt att hålla en hyffsat lugn hastighet.

Jag vet många vägavsnitt i min närhet där man utan risk för polisingripande kan bränna på ordentligt, om ni inte känner till liknande vägar i era närområden så har ni antagligen inte letat. Tips: Kraftigt trafikerade vägar och innerstad är inte rätt, leta vidare och sluta tjura som små bebisar.

Det var någn som nämde något om en GPS-grej som känner av hur fort man åker, om man kör förfort så skickas en grej så får man fortkörningsböter direkt... Varför just en R1a? R1an är sportig, många som har sådana cyklar åker ofta för snabbt, dessutom är det en framtidsdröm jag har, att äga en 1a när jag blir 20...

om odom skulle bli orimligt hårda på det, så dom står och kollar och har kamror över allt, då skulle man ju få fortkörningsböter såfort man kör lite för fort nästan, visst, nu är chansen liten att man blir stoppad...

Citerat: "Tips: Kraftigt trafikerade vägar och innerstad är inte rätt, leta vidare och sluta tjura som små bebisar. "

Jag håller med om att man ska dra på på "tomma" vägar om man nu ska dra på... inte inne i stan eller utanför en skola... Tjurart vi som bebisar? eller menar du mig? Då har du fått fel uppfattning...

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MRX_Martin skrev:
Det var någn som nämde något om en GPS-grej som känner av hur fort man åker
Någon nämde det ja, men det var ju en fantasi, inte verklighet.

Tjurart vi som bebisar? eller menar du mig? Då har du fått fel uppfattning...
Jag menar inte just dig, jag menar den allmänna stämningen här inne. Folk tjurar över det mesta, hastighetsregler, försäkringar etc. etc.

Jag förstå inte vitsen med att tjura om allt möjligt, särskilt inte påhittade fantasifoster som GPS-övervakning, något som inte ens existerar och mig veterligen inte finns på dagordningen öht.

Det vore bättre om folk istället organiserade sig politiskt eller i t.ex SMC för att försöka få till bättre villkor för oss hojåkare än att vara allmänt tjuriga och klaga på varenda trafikpolitisk åtgärd som vore det ett direktangrepp mot motorcykelhobbyn.

Samhället vill inte ha hojar på trafikerade vägar som tokkör i 200+, det får vi acceptera och antingen köra bana eller leta upp lågt trafikerade, breda landsvägar/motorvägar där det lämpar sig bättre att pressa hojen.

Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
sgtpepper skrev:

Jag menar inte just dig, jag menar den allmänna stämningen här inne. Folk tjurar över det mesta, hastighetsregler, försäkringar etc. etc.

Jag förstå inte vitsen med att tjura om allt möjligt, särskilt inte påhittade fantasifoster som GPS-övervakning, något som inte ens existerar och mig veterligen inte finns på dagordningen öht.

Det vore bättre om folk istället organiserade sig politiskt eller i t.ex SMC för att försöka få till bättre villkor för oss hojåkare än att vara allmänt tjuriga och klaga på varenda trafikpolitisk åtgärd som vore det ett direktangrepp mot motorcykelhobbyn.

Samhället vill inte ha hojar på trafikerade vägar som tokkör i 200+, det får vi acceptera och antingen köra bana eller leta upp lågt trafikerade, breda landsvägar/motorvägar där det lämpar sig bättre att pressa hojen.
Du verkar vara en riktigt klok man du SgtPepper. :tummenupp Naturligtvis får man ligga som man bäddar, och hur svårt kan det vara att sänka farten vid tydligt skyltade kamerapartier på en väg? Jag -drar-snuten-på-slangen-attityden vissa har är ju bara ynklig.
Tjillevipp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
sgtpepper skrev:

Som jag sa så är jag inte tjurig, jag tycker bara det skulle bli tråkit OM det blir så, man mister ltie frihetskänslan o så, måste hela tiden tänka på att följa hastighetsbegränsningarna... Du har fått fel uppfattning om mig...

Jag är inte den typen som har den där "fina"... "dra snuten på bakhjulet-attityden" eller vad man ska kalla det... Tyvärr har du nog fått för dig det...

Ugluk: Vad det mig du menade? Det du skrev, "Jag -drar-snuten-på-slangen-attityden vissa har är ju bara ynklig."... isf har du fått fel uppfattning om mig du med, hehe... Känns som alla missförstår mig fel, men jag ska inte etjura för det, det är smällar man får ta, det var väll jag som skrev lite konstigt så folk fick för sig att jag hade den attityden... :rolleyes:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:

Men om det nu blir så här och de får igenom förslaget så lär det väl dyka upp en kamera på varenda väg...

Du säger att man kan köra för fort på motorvägen... det är ju där de står och skjuter laserstrålar hej vilt... :fakta

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
I och för sig lite off-topic, men har ni tänkt på att det nästan alltid är samma personer som munhuggs? :D

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
MRX_Martin skrev:
<snip>
Ugluk: Vad det mig du menade? Det du skrev, "Jag -drar-snuten-på-slangen-attityden vissa har är ju bara ynklig."... isf har du fått fel uppfattning om mig du med, hehe... Känns som alla missförstår mig fel, men jag ska inte etjura för det, det är smällar man får ta, det var väll jag som skrev lite konstigt så folk fick för sig att jag hade den attityden... :rolleyes:
Nej MRX_Martin, jag är övertygad om att du inte drar snuten på slangen särskilt ofta. Men det finns dom på Sporthoj.com som påstår sig göra det och dessutom verkar tro att det imponerar stort och verkligen främjar motorcykelkulturen. :rolleyes:

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...