Slut på nätspriten!

Vilket tungt slag för storkonsumenterna.

Zee skrev:
2625637 Vilket tungt slag för storkonsumenterna.
Nja, Kanske mer får upp ögonen för att tillverka den själv.
Både roligt och enkelt! Samt kostnaden är minimal.

Visst är det olagligt men sålänge den handlar om för eget bruk så är nog risken att åka fast Välldigt liten.

Freddola skrev:
2625728 Nja, Kanske mer får upp ögonen för att tillverka den själv.
Både roligt och enkelt! Samt kostnaden är minimal.

Visst är det olagligt men sålänge den handlar om för eget bruk så är nog risken att åka fast Välldigt liten.

har du räknat på liter pris någon gång? tycker man blir dubbelt så bak full med hemkört...

Man får ju jämna ut det där med att förfesta ordentligt hemma innan man går ut. Då slipper man köpa något ute! Då tjänar man ju massvis med pengar, skattefritt och lagligt.

Sinnessjukt. Är EU ett frihandelsområde eller inte? Skall dom förbjuda näthandel överlag eftersom momsen är differensierad i EU?

Var EU kanske bara tänkt som en fiffig B2B lösning kanske? Jävla skitbyråkrater.

/SSB
PS. Har aldrig köpt nätsprit, men va faan

lasse kongo skrev:
2625732 har du räknat på liter pris någon gång? tycker man blir dubbelt så bak full med hemkört...

20:-/L. Skillnaden mellan Vodka och Hembränt är bara en essené och några gram socker.

Undrar vilka det rä som beställer på nätet? Jag har aldrig gjort det, känner ingen som har gjort det och ingen jag känner känner nån som gjort det. Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det bara sker i finare kretsar :va

lasse kongo skrev:
2626556 fy fläsk får väll plocka fram familje maskinen och prova göra en sats
Ett het tipps är att göra det seriöst och noggrant, samt att använda snabb jäst..

Bingo skrev:
2626677 Undrar vilka det rä som beställer på nätet? Jag har aldrig gjort det, känner ingen som har gjort det och ingen jag känner känner nån som gjort det. Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det bara sker i finare kretsar :va

folk som bor i norra sverige kasnke långt till tyskland?

lasse kongo skrev:
2625732 har du räknat på liter pris någon gång? tycker man blir dubbelt så bak full med hemkört...

hmm 8 kilo socker = ca 100 kr
1 paket turbojäst = ca 30 kr
Vatten = gratis
El = minimalt
En påse aktivt kol (BRA kvalitetskol) räcker till 10 liter 40% = 49 kr där jag handlar

Av detta kan du med en bra spiralis plocka ut ca 3 liter 92-96% fin sprit.
Samt 0.5 som åker i nästa mäsk pga av förmkt finkel.
Nåra dl slängs.

Vad det blir i 40% samt literpris fåru räkna med själv.
Byggkostanden för en spiralis ligger på runt 400 kr samt nån timmes jobb.

Att du blir bakis beror helt enkelt på finkelhalten.
Bra renad sprit i en bra brännare blir minst lika fin som Vilken vodka som helst.
Dom riktiga finbrännare får Bättre säger dom!
Ett tipps är att köpa in en ca 10 liter hemkört och rena själv.
Så kommer den bli mkt renare.

Reningsanläggning byggs lättaste av ca 1.5 meter plaströr med ca 40 m.m. diamter (ejj smalare, kan bli att spriten rinner efter plastkanten och bildar "fåror").
Rena med en hastighet av ca 4 dl timmen.
Spriten som renas via kolrör ska helst ligga runt 40% men 30-50 går med bra.
Då kommer du få en riktigt bra sprit sen! :tummenupp

Annars kan du bygga en 1.5 liter pet variant om du är riktigt lat och nöjjer dig med helt OK sprit, gör en LITET hål i kapsylen på botten så du bromsar hastigheten.

rena.jpg

Notera! Inget av detta ovanstånde har jag gjort såklart! :rolleyes:

Edit: glömde säga för att förbättra kolen samt få den ren från eventuellt skit.
Så bör man värma vatten i en gryta, hälla i kolen, värma och röra om Ordentligt, häll ut så mkt vatten du kan och gör samma procedur 4-5 ggr.
Tänk på att när du häller i kolen i petflaskan/kolröret kommer du få vatten i början så man får smaka av hela tiden när spriten kommer :).
Sen när du är färdig fyll i ca 0.5 liter vatten för att trycka ur sista spriten ur kolen.
Gäller även då att smaka av så man inte får med onödigt vatten :).

Last edited:
gött ju låter som det är värt att testa:tummenupp det senaste jag köpte måste varigt ren mesk eller nått sånt fy fan... fick bjuda bort det till sist..:gnissla

du lär få pm i helgen

lasse kongo skrev:
2626753 gött ju låter som det är värt att testa:tummenupp det senaste jag köpte måste varigt ren mesk eller nått sånt fy fan... fick bjuda bort det till sist..:gnissla

du lär få pm i helgen
Mäsk är mjölk fägad å går inte att förväxla med sprit oavset nykterhets grad..

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back