Slut på nätspriten!

Mr Helmut skrev:
2626772 Du visar omvärlden hur det funkar hemma i karlstad:D
Hahahah moget och ändra mitt inlägg.
Sen frågan är vem som igentligen dricker mest och flänger omkring på strippklubbar nere i spanien :tungan :tuttar

lasse kongo skrev:
2626753 gött ju låter som det är värt att testa:tummenupp det senaste jag köpte måste varigt ren mesk eller nått sånt fy fan... fick bjuda bort det till sist..:gnissla

du lär få pm i helgen

Troligtsvis fick du Riktigt dålig sprit av nån som enbart vart ute efter bränna så mkt sprit på så kort tid som möjligt.
Samt även sketit i kolning.

Ett lätt tipps är att kolla så spriten är bra är att lukta på den.
Luktar spriten bra är den oftast bra.

Freddola skrev:
2626811 Troligtsvis fick du Riktigt dålig sprit av nån som enbart vart ute efter bränna så mkt sprit på så kort tid som möjligt.
Samt även sketit i kolning.

Ett lätt tipps är att kolla så spriten är bra är att lukta på den.

jag kallades ajax mannen ett tag så... men den brann blått fattade det som att det var bra :va

Freddola skrev:
2626811 Ett lätt tipps är att kolla så spriten är bra är att lukta på den.

Och Etanol är bästa sättet att rädda kroppen från Metanolförgiftning.........( det är faktiskt sant). Gör en gaskromatografi på din fulsprit så lovar jag att du aldrig kommer att dricka den igen, vi testade att göra sprit i labbmiljö i skolan för att därefter analysera den och jämföra den mot Absolut, resultatet var skrämmande trots labbmiljö och utrustning som är milsvid bättre än vad folk använder i stugorna var spriten vi fick fram direkt kass.

Dålig sprit är dessutom enormt mycket skadligare för levern....

Boris JR skrev:
2627691 Och Etanol är bästa sättet att rädda kroppen från Metanolförgiftning.........( det är faktiskt sant). Gör en gaskromatografi på din fulsprit så lovar jag att du aldrig kommer att dricka den igen, vi testade att göra sprit i labbmiljö i skolan för att därefter analysera den och jämföra den mot Absolut, resultatet var skrämmande trots labbmiljö och utrustning som är milsvid bättre än vad folk använder i stugorna var spriten vi fick fram direkt kass.

intressant! ni har inte testat fulsprit på flaska typ:saranoff??

lasse kongo skrev:
2627733 intressant! ni har inte testat fulsprit på flaska typ:saranoff??

Saranoff vetefan vad det är jag är inte så bevandrad i billighetsvodkaträsket men vi testade flera vodkatyper och där finns de som man verkligen undrar hur de kan få säljas som annat än rengöringsmedel......
(de säljs inte på systemet utan är billighetsvodka från bordershop o dyl)

En gaskromatograf fick ni väl av er far när ni fyllde 14:rolleyes:

Boris JR skrev:
2627691 Och Etanol är bästa sättet att rädda kroppen från Metanolförgiftning.........( det är faktiskt sant). Gör en gaskromatografi på din fulsprit så lovar jag att du aldrig kommer att dricka den igen, vi testade att göra sprit i labbmiljö i skolan för att därefter analysera den och jämföra den mot Absolut, resultatet var skrämmande trots labbmiljö och utrustning som är milsvid bättre än vad folk använder i stugorna var spriten vi fick fram direkt kass.

Jahapp nu vet jag inte om det är Myten ang Metanol i hemkört du menar.

Hur som helst så kan du Inte få så stora halter metanol (Omöjligt).
Genom att första Jäsa mäsk (Vatten+jäst+socker) så det är i närheten av skadligt.
För att dra en parralell så innehåller tandkräm (tror det var det?) mer metanol än vanlig mäsk.
Detta är skrivet att mycker erfarna brännare.

Så nu vet jag inte vad ni destilerade för att göra spriten, inte lär det vara vanligt mäsk.
Sen vad körde ni för värme? hastighet? Vad för brännare?
För varmt och snabbt = stora mängder finkel och annan skit!
Jag antar ni aldrig renade genom kolrör på 1.5 meter med förbehandlat aktivt kol i en hastighet av högst 4 dl timmen?
Ja inte undra på att ni fick skit i slutändan då ni inte verkar haft någon som helst koll vad ni gjorde...

Annars bidrar jag gärna med lite av min egen brygd för undersökning!

Och JA, jag vet att etanol är det bästa att förtära om man blivigt Metanol förgiftad.

Därför att folk blir förgiftade av Hemkört är för nån tomte spätt ut de med nån skit som innehåller Metanol för det är billigare än sprit och han inte orkar bränna själv eller vill dryga ut spriten.
Såvida vi inte snackar om överförtäring (Alkoholförgiftning), men det handlar om mängden du druckit o inte fall det är hemkört lr absolute vodka.

Därför ska du vara uppmärksammad på att det du köper (om du köper) verkligen är det du betalat för.
Jag själv hade nog inte köpt HB av nån tomte om jag inte vetat om det är bra saker, största anledningen är att ofta blir men regält bakis på dåligt bränt/renat hb.

Därimot är den som en "viss" person gjort :rolleyes: mkt fin enligt mig och andra.
Går inte o jämföras men den dära smuggelskiten i varken smak eller lukt som folk köper.
Tror nog inte många % Svensson's om ens någon hade reagerat ens om det varit i en absolute vodka flaska.
Ska tilläggas min kompis (han var varit med o framställt) far som luktat på det och smakat har begärt en 1 liter för att bjuda släkten med till jul och se om dom märker, han erkände själv att han inte hade märkt någon skillnad mot vanlig systemsprit!
Självklart har han tänkt att förtälja det efter bordsnappsen intagits!
Då han är lite stolt över vad hans son har framställt (Hade det varit min far hade det varit skäll istället tror jag :D)
Dock kommer den smaksättas innan med enbär m.m.

Nej görs det ordentligt och rätt får du Riktigt bra sprit till en struntsumma.
Plus det är en grymt trevlig hobby där du både får bygga, framställa och sedan sist men inte minst njuta av din bryggd!

För tillfället håller ja på och tillverkar årets Glögg (Luktar grymt gott redan), Turkisk peppar shot samt Fishermen friends shot.
Kommer nog göra några likörer oxå!

Nästa projekt tror jag blir en sats mjöd!

Skall även tilläggas att vin etc är inte olagligt för dom som kanske är lite intresserade men vill hålla det på en laglig nivå.

Mycket bra forum med några Mycket erfarna bryggare.
www.bryggforum.com
Där kan man även följa andras bygg/bränn/jäs trådar.
Där finns allt man behöver veta för all sorts bränning/jäsning.

Last edited:
Freddola skrev:
2627990 Jahapp nu vet jag inte om det är Myten ang Metanol i hemkört du menar.

Hur som helst så kan du Inte få så stora halter metanol (Omöjligt).
Genom att första Jäsa mäsk (Vatten+jäst+socker) så det är i närheten av skadligt.
För att dra en parralell så innehåller tandkräm (tror det var det?) mer metanol än vanlig mäsk.
Detta är skrivet att mycker erfarna brännare.
Jag kommenterade inte myten om metanol i hemkört utan jag ironiserade över att folk skrev något om blå låga och att då skulle man hålla sig ifrån spriten....
I övrigt går det dock utmärkt att få tillräckligt höga halter Metanol genom vanlig jäsning men man får klåpa sig rätt ordentligt så mycket riktigt är de flesta metanolförgiftningsfall härstammar från utblandning med fulindustrisprit.

Tips1: Jag har läst fler högskolepoäng kemi än 99,9% av sveriges hembrännare...
Tips2: Det är din kropp du förstör men jag vet vem jag skall neka levertransplantation........

Vad SYND att nätspriten är gone...
Åjaba somba hannlat sååå mykke där.

sörjd och saknad av ingen.

Bingo skrev:
2626677 Undrar vilka det rä som beställer på nätet? Jag har aldrig gjort det, känner ingen som har gjort det och ingen jag känner känner nån som gjort det. Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det bara sker i finare kretsar :va

Varför man beställer cognac/whiskey/sprit/Etc av företag via internet är just sortimentet är så mycket större hos nätshoparna. Ex systembolaget har svårt att ta hem vissa flaskor och sorterna de kan få hem är det långa leveranstider på samt mycket dyrare...

Betvivlar på detta med "finare kretsar" är nog väldigt blandat som beställer.

Angående så är det inte förbjudet, finns kryphål så länge en svenk firma utför transporten :tummenupp

Väntar själv på ett lass med sprit, samt en mycket fin cognac :öl

Boris JR skrev:
2628113
Tips2: Det är din kropp du förstör men jag vet vem jag skall neka levertransplantation........
Är det mig du snackar om hahaha :D
Ingen fara jag kmr nog inte behöva en ny lever då jag inte dricka för tillfället pga av brut lårben.
Men efter det då jävlar! :yoparty

Boris JR skrev:

Utan att säga HUR ni framställde spriten är det ju ett helt ointressant test som inte säger nånting

Det finns en anleding till att ex smirnoff är destillerat 3 ggr och filtrerat 10ggr

Ljunghusen skrev:
2628352 Utan att säga HUR ni framställde spriten är det ju ett helt ointressant test som inte säger nånting

Det finns en anleding till att ex smirnoff är destillerat 3 ggr och filtrerat 10ggr
Uan att gå in på detaljer så hoppas jag du litar på att kemister vid LU kan sin sak och använder lite mer precisa destilleringsmetoder än vad som uppnås med http://www.fileden.com/files/2006/7/15/132815/Bilder/skottaren/final.jpg

Problemet vid egen spritframställning ligger i att man vid turbojäst+socker+vatten får ut en massa isoalkoholer och alkoholer med längre kolkedjor än etanol vilka är exeptionellt svåra att bli av med då deras kokpunkt ligger väldigt nära etanolens och de fastnar absolut inte i några kolfilter. Du kan filtrera och fulbränna hur mycket du vill utan att bli av med dessa.
Det är just isoalkoholer och långa alkoholer som är värst när det gäller att orsaka leverfibros.

Bingo skrev:
2626677 Undrar vilka det rä som beställer på nätet? Jag har aldrig gjort det, känner ingen som har gjort det och ingen jag känner känner nån som gjort det. Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det bara sker i finare kretsar :va

I do. Jag är 18 och får inte köpa från bolaget. Beställde hem tio sjuttisar den här veckan, och får nästa vecka ett paket på 23,7kg på posten som jag kan hämta ut - utan legg!

Freddola skrev:
2628274 Många sajter erbjuder ju försäkring oxå om man lägger till några % av summan. :tummenupp

4% hos DHL. ;)

Mr R skrev:
2628136Angående så är det inte förbjudet, finns kryphål så länge en svenk firma utför transporten :tummenupp

Var det inte även så att ifall allt skattades och taxerades i ursprungslandet så var det okej?
Kom ihåg: så länge man inte torskar har man inte gjort något olagligt! ... :rolleyes:

Last edited:
SSB skrev:
2625990 Sinnessjukt. Är EU ett frihandelsområde eller inte? Skall dom förbjuda näthandel överlag eftersom momsen är differensierad i EU?

Företag inon EU borde konkurrera på samma villkor. Så att ändra momssatsen vore ingen dum sak.

Boris JR skrev:
2628554 Uan att gå in på detaljer så hoppas jag du litar på att kemister vid LU kan sin sak och använder lite mer precisa destilleringsmetoder än vad som uppnås med http://www.fileden.com/files/2006/7/15/132815/Bilder/skottaren/final.jpg

Problemet vid egen spritframställning ligger i att man vid turbojäst+socker+vatten får ut en massa isoalkoholer och alkoholer med längre kolkedjor än etanol vilka är exeptionellt svåra att bli av med då deras kokpunkt ligger väldigt nära etanolens och de fastnar absolut inte i några kolfilter. Du kan filtrera och fulbränna hur mycket du vill utan att bli av med dessa.
Det är just isoalkoholer och långa alkoholer som är värst när det gäller att orsaka leverfibros.

Du kan bygga en liten brännare som bränner minst lika bra om inte bättre än dom större bryggerierna. Men jag antar att du tror spriten automatiskt blir Fulsprit bara för man gör den själv?
Sen vill du nog inte ens veta vad Whiskey innehåller då den är sämre än min okolade sprit jag plockar ut! :D
Trots det dricker folk den varje dag och säcker inte ihop av en sur lever...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick