Sluta Med Cancerpinnar

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Fint att se alla reflektioner över rök och snusberoende:) Nu har jag varit utan cigg i ett dygn och det känns ganska stabilt må jag säga,har knappt snusat något heller:)
Det svåra blir ju som sagt på lördag då festandet blir ett faktum.Kom på att jag kanske kan köpa en 2005a nästa år om jag slutar röka..Hmm.. Får se hur det går:)

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Slutade snusa och röka 7/4 så det har snart gått 3 månader. Inte helt enkelt när man har varit nikotinist i 25 av sina 37 år. Fortfarande jobbigt...
Jag slutade av två anledningar: Enda egentliga skälet jag hade för att snusa var för att jag var beroende och det duger inte som skäl, jag SKA bestämma över mig själv.
Det andra skälet är att jag inte tänker sätta mig i den sitsen att jag själv snusar och röker när min son växer upp, han ska fan inte få ha det som motargument när jag talar om för honom att han inte ska snusa eller röka.

/Hising

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Madhonda skrev:
SLUTA RÖKA RAKT AV...!!!!

Det är:

äckligt
otufft
stinker så in åt helvete
ser förbannat löjligt ut att stå o blossa på nåt jävla ryk :3freak
kostar en jävla massa stålars
sa jag att det stinker.. :rolleyes:
stör tillvaron.. ex. MÅSTE stanna för rökpaus..när man prexis kört om 5 långtradare..MÅSTE ut sent på kvällen o köra över halva stan för att köpa cigg.
pengar till ciggen först...sen mat
det luktar anus om kläder och person..(det är samma sak som att det stinker)
förstör den egna hälsan
förstör andras hälsa (men det skiter rökarna i)
hemmet luktar pyrr o sånt som är vitt blir äckelgult

Ja...jag skulle nog kunna skriva SH:s längsta inlägg om detta men jag tror ni fattar... :brinnerup

/Madhonda... a non smoking biker. :)

Håller med dig!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Har för tillfället varit utan cigg sedan i onsdags kväll,snusar inte så mycket heller då det ger mig blåsor under läppen:)

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Nurse Ratched skrev:
/.../Jag slutade av två anledningar: Enda egentliga skälet jag hade för att snusa var för att jag var beroende och det duger inte som skäl, jag SKA bestämma över mig själv. /.../
/Hising

Jag har snusat i 6 av mina 18 år. Dock satte det igång rejält för ung. 4 år sedan. Jag har försökt sluta flera gånger men jag finner inget bra argument. Jag har inga barn (som du har), jag tycker det smakar gott, det är inte alls lika skadligt för hälsan som rökning och jag har inga större ekonomiska besvär med det eftersom jag lyckats dra ner på snusningen rejält. (1 dosa port. = 3 dgr.)
Jag ska och kommer försöka sluta igen eftersom det eg. är ganska onödigt.

EDIT: stavfel

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag snusar 1 dosa per dag, röker 1 paket i veckan och tuggar tuggtobak dagligen och dricker minst en öl om dagen...

Borde kanske sluta med något, men man lever ju bara en gång och så länge jag inte mår dåligt av det så har jag hellre skoj sålänge jag lever än slutar som någon 105-årig friskis-gubbe

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
kaZmur skrev:
Jag snusar 1 dosa per dag, röker 1 paket i veckan och tuggar tuggtobak dagligen och dricker minst en öl om dagen...
Tuggtobak? Det trodde jag bara existerade i sydstaterna i USA, men tydligen även i de svenska sydstaterna :).

MikkE

Guest
eller så börjar man helt enkelt inte att röka eller snusa :tummenupp

efter 25 års snusande slutade farsan rakt av. han har inte rört en snusdosa sen 3 4 månader tillbaka, tycker jag e bra gjort

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Abstinensen efter cigg beror inte på att det saknas nikotin i snuset, utan att man är så van vid att hålla i den där ciggen.. Då förknippar hjärnan det såhär: Varje gång du tar en cigg håller du den mellan fingrarna och röker, når du får i dig nikotinet så mår du bra eftersom abstinensen släpper, så förknippar hjärnan cigghållandet med välmåendet..
Det är min teori iaf.

Det är samma sam med mitt snusande, har jag inget under läppen så mår jag dåligt, ibland hjälper det t.o.m. att stoppa in vafan so helst (nästan då va :hihi ) under läppen så mår man bättre oavsett om det finns nikotin i det.
Smakade på nikotinfritt snus och det lättade abstinensen :)

Du kommer att vänja dig vid snus, gäller bara att envisas ett tag med att skita i ciggen och snusa på. Och ett tips kan ju vara att börja med påssnus (även om många tycker att det är kärringsnus). Då menar jag såklart inte catch och sånt utan general eller liknande med lite bett i... :tummenupp

Kämpa på, du klarar det! :lol

EDIT: Detta forumet är fan beroendeframkallande..

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kaZmur skrev:
Borde kanske sluta med något, men man lever ju bara en gång och så länge jag inte mår dåligt av det så har jag hellre skoj sålänge jag lever än slutar som någon 105-årig friskis-gubbe

Jag fattar bara inte att man inte får skriva fakta på snusdosorna, dvs att nikotinet drar ihop blodkärlen ca 30% - med försämrad blodcirkulation som följd. Det förstår väl de flesta vad det åstadkommer - iaf vi diabetiker. Tyvärr är även jag nikotinslav... i dubbel bemärkelse (dosa och pinne) - men försöker dra ned så mycket det bara går.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
slutade i onsdags,,Rökte i lördags men idag så gör jag ingenting! kommer inte röka igen..Hoppas jag:)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
twinner skrev:
slutade i onsdags,,Rökte i lördags men idag så gör jag ingenting! kommer inte röka igen..Hoppas jag:)
Om du rökte i lördags så slutade du inte i onsdags, tyvärr. Du måste vara 100% inställd på att inte röka, med inställningen "kommer inte röka igen..Hoppas jag" så kommer det garanterat att skita sig, det är inget att hoppas på, du bestämmer själv. Var hård mot dig själv :).

Jag menar inte att dissa dig, men om man inte är benhårt inställd på att aldrig röka igen så är det så jävla lätt att trilla dit, "en liten cigg spelar ju ingen roll, idag är det ju fest/första dagen på semestern/slut på det jobbiga projektet/fint väder/osv osv" :).

Lycka till!

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Är det inte bättre att köra allt eller inget?
Snus eller cigg.. känns som samma sak. Koncentrera dig på att bli kvitt båda istället , är mitt tips.
Jag säger inte att det är lätt, för det är det förmodligen inte, men ska du sluta, så sluta ordentligt.
Det finns ju trots allt rätt många som slutat röka.
Har också hört att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka. Om det är sant eller inte vet jag inte, eftersom jag inte börjat med något av dem...

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Även jag är en rätt så inbiten rökare. Jag vet att det luktar skit för dom som är i närheten av mig, men jag har sett det såsom att om jag inte har tillräcklig vilja kommer jag hamna i träsket igen. Så jag ska försöka skaffa mig tillräckligt mkt viljestyrka för att sluta.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Såg ett reportage ifrån GT (osäkert) där man hade forskat och kommit fram till att en rökare förkortar sitt liv med 20-30 år!!!!!!!!! och inte runt 7 som man tidigare har trott. Vet inte vilka belägg forskarna har för sina slutsatser men att det är farligt och leder till en förtidig :död råder det ju inga tvivel om.

Stolt rökfri- snusfri :tuttar

Räcerman

Ställer dumma frågor
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC
Jag slutade snusa för tre veckor sedan i samband med en rejäl förkylning (kan inte snusa när jag är förkyld, gör bara ont). Av någon konstig anledning hade jag inga som helst problem att sluta, jag struntade bara i att börja igen efter förkylningen. Jag snusade i fem år och hade inte ens provat att sluta tidigare för jag trodde att det skulle vara näst intill omöjligt men i mitt fall var det inget problem.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tror inte det är nikotinet det är fel på snarare en vane sak... en prilla (portion) innehåller 10gånger mer nikotin än en pinne! har snusat i ca 2år om känner inte av nikotinet i cigg... knappt snus heller(om det inte var ett tag sen) :va

Gå över till påse så slipper du rinnet iaf. Skit i ettan det smakar ju som hästskit luktar :p
General ska de va, eller möjligtvis Grov :tummenupp

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
cRoC skrev:
Hur menar du? Tänkte du sluta röka och börja snusa och vill ha tips på vilket snus du ska ha? :va
Har sluttet å røyke og har begynnt å snuse. På Websnus var det så godt utvalg til "schyssta"-priser så jeg tenkte kanskje å bestille derifra. Tips?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0