Sluta snusa?

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Supertrappad Honda xl125R
Nu är det såhär att jag har lovat mej själv och en jag tycker väldigt bra om att sluta snusa , jag trodde att det skulle bli lika lätt som att ta tant helga på tutten utan att få en handväska i skallen:fatta! , men ack vad fel jag hade , har vart utan snus i 6-8 timmar nu och börjar verkligen sakna känslan av att ha en prilla under läppen , så hurfan ska man lyckas ? är det nån av er sporthojjare som har lyckats och vill dela med sej av några nyttiga tips? /mvh en väldigt snus-sugen E-dwarf :död

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Prövat örtsnus?

Jag snusar inte själv, men många säger att det är helt ok...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
e-dwarf skrev:
är det nån av er sporthojjare som har lyckats och vill dela med sej av några nyttiga tips? /mvh en väldigt snus-sugen E-dwarf :död

Jag slutade i Sommras. Rökte först i 6 år.. snusade de två sista åren jag rökte.. därefter fortsatte jag snusa till i år vilkjet ger 11 år med nikotin. Jag har försökt sluta ett antal gånger och i år gick det bra. Det jag gjorde var att sluta ett par dagar in på en fyra veckor lång semester.

PÅ semestern finns inga rutiner, inte stress osv som på jobbet.. gick hur bra som helst men det var tre veckor senare när jobbet började som sugen kom tillbaka.. men eftersom jag redan då varit utan snus i tre veckor klarade jag att motsstå suget.

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tror det smakar som vanligt snus , det betyder att man inte får någon puss :( och så kostar det mer än vanligt snus har jag hört ? fast jag får kanske kolla upp det

Edit : svar till korvnubben , Jo , samma här jag märkte att jag snusade mindre under sommarn ,måste ha berott på mindre stress osv , men nu är det så att jag pluggar :/ och det är konstant stressigt , fan finns det ingen av-vänjingsklinik man kan vända sej till? :rolleyes:

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Josafan skrev:
Prövat örtsnus?

Jag snusar inte själv, men många säger att det är helt ok...

...örtsnus funkar faktiskt hyggligt första dagarna så man inte slår sambon nr suget är som värst..
Enda felet är att de är så vansinnigt små...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
e-dwarf skrev:
Tror det smakar som vanligt snus , det betyder att man inte får någon puss :( och så kostar det mer än vanligt snus har jag hört ? fast jag får kanske kolla upp det

Det smakar snarare som Te... fast det är lite bättre ös så det svider lite under läppen för att ge snuskänsla och inte bara tekänsla...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tog en "paus" en gång och körde med avbrutna c-vitaminbrustabletter under läppen. Sved på bra :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
e-dwarf skrev:

Erkänn nu att det beror enbart på :tuttar

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Okej , kan vara värt att testa då :) kan ju inte direkt skada nått förutom plånkan

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag slutade tvärt efter 9 års snusande, fick mig bara ett infall, funkade bra, inga större problem, krävs bara lite karaktär..
Jag höll upp i typ tre år utan en endaste snus..
Jag vet att det är surt att höra, men det är ingen annan än du som stoppar skiten i munnen på dig..
Nu på senare år har jag börjat snusa igen då och då, i bland bara över en helg när man festar, ibland ett par veckor i sträck sen håller jag upp i att par månader, och så håller det på..
Känner att jag har ok kontroll nu för tiden, jag tröttnar på att snusa när jag bara tar en snus av vanan, då snusar jag inte på ett par månader..
Märkligt? Ja kanske.. men sån är jag!

Hoppas du lyckas!

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Hultan skrev:
Jag slutade tvärt efter 9 års snusande, fick mig bara ett infall, funkade bra, inga större problem, krävs bara lite karaktär..
Jag höll upp i typ tre år utan en endaste snus..
Jag vet att det är surt att höra, men det är ingen annan än du som stoppar skiten i munnen på dig..
Nu på senare år har jag börjat snusa igen då och då, i bland bara över en helg när man festar, ibland ett par veckor i sträck sen håller jag upp i att par månader, och så håller det på..
Känner att jag har ok kontroll nu för tiden, jag tröttnar på att snusa när jag bara tar en snus av vanan, då snusar jag inte på ett par månader..
Märkligt? Ja kanske.. men sån är jag!

Hoppas du lyckas!

Hmm du är bara märklig :p , Jo jag kan hålla med om att det är jag som kör in snusen under läppen , men det är så jävla svårt att motstå :( , ett lycka till behöver jag så tack :)

Last edited:

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Ett annat problem är dock att nikotinen spelar in lite :eek: , lite underligt pga jag har snusat i 3 år , dom 2 första kunde jag strunta i snusen en dag eller så ,kände nada , men nu helt plötsligt när man vill sluta så sitter man och biter på naglarna, så jla underligt :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
LYCKA TILL!

Jag har snusat i 28 år, och försökt att sluta hur många gånger som helst, vissa gånger har jag varit väldigt motiverad (i allafall har jag trott det).

Andra gånger har jag försökt sluta på andras ( :tuttar ) begäran.

Jag har rökt periodvis också, och enda gången jag lyckades hålla upp riktigt länge var när jag rökte istället, men då fördubblade jag cigarett konsumtionen istället. (jag slutade röka och gick tillbaka till snus istället, eftersom det inte drabbar andra på samma sätt som passiv rökning)

Jag har provat med tuggummi, plåster och akupunktur, inget har hjälpt mig.

Det ENDA som hjälper är motivation och järnvilja, jag hade tydligen inte det, och nu har jag gett upp mot nikotinet, jag kommer förevigt att vara slav under nikotin och koffein, men det är inget jag lider av.

Jag hoppas att någon annan kan ge dig bra tips, för jag unnar dig verkligen att lyckas, om du lyckas så kan du glatt skryta med att du har total kontroll över dig själv.

LYCKA TILL!!!

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
GuW skrev:
LYCKA TILL!

Jag har snusat i 28 år, och försökt att sluta hur många gånger som helst, vissa gånger har jag varit väldigt motiverad (i allafall har jag trott det).

Andra gånger har jag försökt sluta på andras ( :tuttar ) begäran.

Jag har rökt periodvis också, och enda gången jag lyckades hålla upp riktigt länge var när jag rökte istället, men då fördubblade jag cigarett konsumtionen istället. (jag slutade röka och gick tillbaka till snus istället, eftersom det inte drabbar andra på samma sätt som passiv rökning)

Jag har provat med tuggummi, plåster och akupunktur, inget har hjälpt mig.

Det ENDA som hjälper är motivation och järnvilja, jag hade tydligen inte det, och nu har jag gett upp mot nikotinet, jag kommer förevigt att vara slav under nikotin och koffein, men det är inget jag lider av.

Jag hoppas att någon annan kan ge dig bra tips, för jag unnar dig verkligen att lyckas, om du lyckas så kan du glatt skryta med att du har total kontroll över dig själv.

LYCKA TILL!!!

Arghhh , cigg ser jag verkligen inte som ett alternativ , men jag får väll fortsätta att bita på naglarna tills suget släpper helt enkelt , men jag har inte den blekaste om hur lång tid det tar för mej , och mina polare gör ju det hela så mycket lättare , Eller så kanske inte , dom går och frestar mej hela jäfla tiden ungefär "åhh fatta hur gått det kittlas under läppen , ska inte du ta dej en , visstfan du hade slutat ja" med ett elakt skratt som följd , Hmm får hitta nått substitut på nått sätt *Sneglar på ett gammalt förgasargummi*

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Slutade tvärt för en 8 år sen eller så. Var en baggis. Fast jag körde med tuggummi som surrogat rätt länge, typ et par år. Vanliga sockerfria extra alltså, inget nikotinskittuggummi.

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Hmm.... samma här som nån tidigare.
Jag slutade i ett halvår, tvärt. Gick ganska eneklt tyckte jag faktist.

Men sen var det dags att gå till tandläkaren, å han säger:
-Jaha, slutat snusa ser jag!
-Ja, bra va?! svarar jag lite stolt.
Då kommer hans oväntade svar:
-Nä fan, en snus då å då gör bara bra för munfloran m.m. Ta du en snus lite då å då så säger jag till om du behöver lägga av.
Snacka om att mitt huvud fick spinn, betalade notan, sprang ner till Tobaksaffären å snusar nu som aldrig förr!!!!!

PS: Jag har snusat i 19 år å aldrig haft hål i tänderna under den tiden, förutom den gången när han sa det här, då hade jag en början till hål. DS

SNUS ROCKAR ASSÅ!

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Freakshow skrev:
Hmm.... samma här som nån tidigare.
Jag slutade i ett halvår, tvärt. Gick ganska eneklt tyckte jag faktist.

Men sen var det dags att gå till tandläkaren, å han säger:
-Jaha, slutat snusa ser jag!
-Ja, bra va?! svarar jag lite stolt.
Då kommer hans oväntade svar:
-Nä fan, en snus då å då gör bara bra för munfloran m.m. Ta du en snus lite då å då så säger jag till om du behöver lägga av.
Snacka om att mitt huvud fick spinn, betalade notan, sprang ner till Tobaksaffären å snusar nu som aldrig förr!!!!!

PS: Jag har snusat i 19 år å aldrig haft hål i tänderna under den tiden, förutom den gången när han sa det här, då hade jag en början till hål. DS

SNUS ROCKAR ASSÅ!

Min tandläkare tyckte oxså att jag gott kunde fortsätta om jag böt sida lite då och då , men tjejerna verkar inte dela åsikt om bättre munflora :/

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
e-dwarf skrev:
Min tandläkare tyckte oxså att jag gott kunde fortsätta om jag böt sida lite då och då , men tjejerna verkar inte dela åsikt om bättre munflora :/
Det gör ont att laga hål!!!
Jag väljer snuset......... bullshit, lätt för mig att säga som är gift!
Har aldrig sett Paula så lycklig som när jag höll upp!

Kämpa på å sluta, efter några dagar funkar det. Sen kommer små abstinens-stötar, ta då ett Nicorette-tuggummi (det svagaste), men bara när det är som värst!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln