Sluta snusa....

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hm ja som alltid så får man sina ideér i tid å otid :va

Har försökt av och till i flera år, problemet varför man fastnade åter var att. Folk i min närhet, jobb/kompisar snusade.

Nu har de flesta slutat, så det blir svårare för mig att få tag på snus.(snika av en jobb polare m,m)

Någon fler som försöker sluta?
Som alltid förut när man velat sluta är att man vill äta/tugga på en massa hela tiden. Hungrig/sugen på nått.

Har ni nå knep? Vill inte gå upp x antal kg bara för att man slutar snusa.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Håller också på lite smått, men så fort man är ute och krökar / dricker öl så blir det till att man snusar sig trasig.... sen är det lätt å va utan igen :4skrika

2 bästa polarna som man umgås med snusar som f*n också.

Har inga bra tips, själv äter jag bara otroligt mycket mer och snaskar på allt möjligt.
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
BlueNote skrev:
Håller också på lite smått, men så fort man är ute och krökar / dricker öl så blir det till att man snusar sig trasig.... sen är det lätt å va utan igen :4skrika

2 bästa polarna som man umgås med snusar som f*n också.

Har inga bra tips, själv äter jag bara otroligt mycket mer och snaskar på allt möjligt.
Ja ibland ställer krökat till det..... :huvet man blir så satans sugen,=kört.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Willmar skrev:
Ja ibland ställer krökat till det..... :huvet man blir så satans sugen,=kört.


Mm det e så JÄVLA svårt att dricka öl utan att snusa... brukar klara 1/2-1 bira innan första snusen MÅSTE tas... sen är kvällen körd :tomten
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag kom på ett litet tips iaf.
Du vet ju precis hur det känns när man inte fått sitt snus... om du vart utan snus i 1 vecka... tänk då att du måste genomgå samma jäfla vecka igen om du tar en snus, för du ska ju ändå sluta snusa NÅN gång. Så det e lika bra att du inte tar nån snus och slipper uppleva "första" veckan flera ggr.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
BlueNote skrev:
Jag kom på ett litet tips iaf.
Du vet ju precis hur det känns när man inte fått sitt snus... om du vart utan snus i 1 vecka... tänk då att du måste genomgå samma jäfla vecka igen om du tar en snus, för du ska ju ändå sluta snusa NÅN gång. Så det e lika bra att du inte tar nån snus och slipper uppleva "första" veckan flera ggr.


Skulle det bli bättre efter första veckan ?
Har hållt upp i ett år och ca en månad nu och det är inte förrens nu jag tycker suget börjar släppa lite.

Fast det känns rätt skönt att slippa skiten oxå.
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Jag slutade snusa när jag träffade förra tjejen.....vem vill vara utan :slicka
Men då fick man ju ta på sig filt tofflorna istället.... :hihi
Nu är det slut och jag håller i trots att man tar en emellanåt.....kommer väl ett bakslag snart.

Annars tror jag på att bryta helt tvärt!! och iofs lida en del men det blir bättre så har jag fått för mig, om man har diciplin till det dvs.....lycka till my good man!! :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ni är vuxna människor, ta kontroll över ert liv och lägg av med det om ni vill - inte bara för att ni funderar på det.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Käka tuggummi (vanliga alltså, inget nikotinmög). Funkade utmärkt. I början gick det lätt en påse Extra om da'n iofs.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jupp, "Cold Turkey" är det bästa sättet. Har du svårt att sluta och får återfall så har du helt enkelt inte bestämt dig.

Du behöver fatta ett beslut -antingen lever du hela resten av ditt liv nikotinfri - eller så fortsätter du snusa och är stolt över det!

Vela inte, det enda det resulterar i är att du mår konstant dåligt! Du mår dåligt för att du inte får din drog, du känner skuldkänslor och känner dig svag när du tar en.

Jag slutade röka -96. Det räknas egentligen inte för det var för enkelt, dessutom fortsatte jag snusa så nikotinbehovet var tillfredsställt. Hösten -01 slutade jag snusa.

Jag blev tillsammans med min flickvän den sommaren och även om hon inte hade några problem med det så bestämde jag mig för att sluta ändå. Jag tyckte inte att det var rätt att hon skulle lida av mitt snusande (dålig andedräkt osv), och jag har aldrig tyckt om biverkningarna av snuset heller.

Jag sade inte till nån att jag skulle sluta snusa -så slipper du alla gliringar. Det är ändå inte någon som har med det att göra.

Jag slutade mitt i en dosa och den dosan hade jag i fickan tills jag inte kände något fysiskt behov av nikotin. Vissa rensar ut all tobak som finns i huset, slutar umgås med rökande vänner, kör en annan väg till jobb för att inte köra förbi tobaksaffären, osv, osv. Då har man helt enkelt inte bestämt sig.

Det psykologiska behovet tar en jäkla tid att bli av med. Jag vet inte om man nånsin blir av med det, faktiskt. Suget efter något efter middan finns kvar hos mig. Jag brukar ta en bit choklad, så mörkt som möjligt, kakao stimulerar endorfinerna och får kroppen att producera dopamin (-har jag hört i alla fall). Se till att vara förberedd på vanliga fällor, iaf i början. Tuggummi hjälper, lägg nycklarna i den fickan som du brukar ha snuset i (så känns det inte så "tomt" i den fickan), hata inte dina vänner för att de snusar -lär dig deras vanor så är du beredd när de halar fram dosan. Fråga om du kan lukta lite, det kan hjälpa, -eller stjälpa, du får kanske skaffa lite styrka först.

Huvudtipset från mig är att du ska försöka tänka så lite som möjligt på snusningen. Inte räkna dagar (timmar?) eller prata med alla om det. Lev ditt liv som om du aldrig snusat.

Vanligaste tiden för återfall bland de jag pratat med är efter ett år. Jag tror att det är för att man då slappnat av helt och kanske har en loj inställning. Det drabbade aldrig mig men flera i min omgivning (iofs ex rökare).

Tips för vikten är just mörk choklad. Tycker du inte om det -lär dig. Träning funkar också, tränar du redan -öka. Sitter du ensam hemma och känner suget så gå ut och ta en promenad, är vädret kass så är det bara bra -det för tankarna till nåt annat. Ut och tarma hojen funkar också. Sötsaker släcker inte behovet. Bärs och sprit funkar men det har ju sina egna nackdelar.

Långt, men jag hoppas att det hjälper.

pilsner
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Willmar skrev:
Hm ja som alltid så får man sina ideér i tid å otid :va

Har försökt av och till i flera år, problemet varför man fastnade åter var att. Folk i min närhet, jobb/kompisar snusade.

Nu har de flesta slutat, så det blir svårare för mig att få tag på snus.(snika av en jobb polare m,m)

Någon fler som försöker sluta?
Som alltid förut när man velat sluta är att man vill äta/tugga på en massa hela tiden. Hungrig/sugen på nått.

Har ni nå knep? Vill inte gå upp x antal kg bara för att man slutar snusa.

Kan du inte få med dig Pär på "sluta snusa"-försöket också då :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Precis på det viset gick det till när jag slutade. Personligen tror jag att det är det bästa sättet. Sluta tvärt, har en dosa i fickan så man inte är utan. Inte säga till någon. Trots att jag träffade mina föräldrar någon gång i veckan tog det dem 2 månader innan de upptäckte...

Dessutom ska man inte säga "jag håller på att sluta snusa." Säg istället att "jag har slutat snusa."

Suget finns där. Länge. Det är mer än 2 år sedan jag tog min sista prilla men ibland kommer suget tillbaka och gör sig påminnt...

Lycka till!


Pilsner skrev:
Jupp, "Cold Turkey" är det bästa sättet. Har du svårt att sluta och får återfall så har du helt enkelt inte bestämt dig.

Du behöver fatta ett beslut...

...Bärs och sprit funkar men det har ju sina egna nackdelar.

Långt, men jag hoppas att det hjälper.

pilsner
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Willmar skrev:
Har ni nå knep? Vill inte gå upp x antal kg bara för att man slutar snusa.

Jag slutade i Juli efter ca 8 års nikotinbruk.. (både cigg å snus)

Jag valde at sluta när jag gick på semester därför att man då ändå bryter sina vanliga rutiner. Man sysslar ofta med roligare saker så man slipper tröstsnusa. Jag slipper kollegor som snusar så det blev inga socialsnusar. Dessutom bryts som sagt de inrutade rutinerna så jag slapp "första snusen till första kaffekoppen", "efter lunchen-snusen" och "eftermiddagskaffesnusen"...
......det gjorde det väldigt mycket enklare...

Däremot är det sant att man blir sugen på annat så jag köpte på mig stora askar v6 på apoteket och förutom det började jag käka tre-fyra frukter om dagen utspritt mellan måltiderna.
Sötsuget blev ickeexisterande och dessutom har det gjort att jag gått ner i vikt eftersom förbrännigen är konstant...

Sista tipset:
Det akuta snusbegäret varar sällan mer än 30 sekunder till en minut.. Tänk på det när du får en "panikattack".. bara räkna så kommer du känna att det efter en liten stund är mycket mer under kontroll.....(till nästa attack nån timme senare)

Edit1: .....som någon sa. En snus kan räcka för att dra igång hela behovsapparaturen i hjärnan igen. Gjorde misstaget att ta några snusar under en stressig vecka innan jul. Slutade iofs rätt omgående igen men det var två veckor som var lika jobbiga som de första i juli.... Trots att jag bara tjuvsnusade fyra fem gånger under den veckan..
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
hade en paus för ca 3år i ett år :)
men började igen :yoparty lade precis in en fet j*vel...
och det är så grymt gott :yoparty :tummenupp


när jag slutade för ca 3år sen, så körde jag med tuggumi... :tummenupp
alltså jag snusade tuggumin (V6)....gick hyffsat bra att sluta då :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag vet inte om det är svårare att sluta snusa än det är att sluta röka,
men tugga förbannat mycket tuggummi och se till å ha nåt å göra hela tiden
Jag slutade röka för två månader sen cirka, jag har rökt i nio år.
Dock känner man fortfarande sug efter det men det är bara tugga på

tror jag är beroende av att tugga tuggummi
 

sandstream

Guest
Jag har snusat i 20 år och aldrig funderat på att sluta :)
"Summan av lasterna är konstant" har någon vis man sagt och slutar man snusa så börjar man med något annat.

Lycka till och hoppas det går bra! :tummenupp
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Har en liten fråga då jag tänkte sluta nu om en vecka ungefär...

Är det lättare att sluta för mig som bara rökt och sen snusat i ett par år? Har rökt från och till under åttan och sen snusat i början av nian, sen rökt IGEN tills ungefär första året på gymnasiet och då började jag snusa och har hållt på att snusa sen dess (går andra året nu).

Är ju ett helvete bara efter en kväll utan snus och en kväll med öl och ingen snus eller cigg är HEMSK :3freak
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top