Jupp, "Cold Turkey" är det bästa sättet. Har du svårt att sluta och får återfall så har du helt enkelt inte bestämt dig.
Du behöver fatta ett beslut -antingen lever du hela resten av ditt liv nikotinfri - eller så fortsätter du snusa och är stolt över det!
Vela inte, det enda det resulterar i är att du mår konstant dåligt! Du mår dåligt för att du inte får din drog, du känner skuldkänslor och känner dig svag när du tar en.
Jag slutade röka -96. Det räknas egentligen inte för det var för enkelt, dessutom fortsatte jag snusa så nikotinbehovet var tillfredsställt. Hösten -01 slutade jag snusa.
Jag blev tillsammans med min flickvän den sommaren och även om hon inte hade några problem med det så bestämde jag mig för att sluta ändå. Jag tyckte inte att det var rätt att hon skulle lida av mitt snusande (dålig andedräkt osv), och jag har aldrig tyckt om biverkningarna av snuset heller.
Jag sade inte till nån att jag skulle sluta snusa -så slipper du alla gliringar. Det är ändå inte någon som har med det att göra.
Jag slutade mitt i en dosa och den dosan hade jag i fickan tills jag inte kände något fysiskt behov av nikotin. Vissa rensar ut all tobak som finns i huset, slutar umgås med rökande vänner, kör en annan väg till jobb för att inte köra förbi tobaksaffären, osv, osv. Då har man helt enkelt inte bestämt sig.
Det psykologiska behovet tar en jäkla tid att bli av med. Jag vet inte om man nånsin blir av med det, faktiskt. Suget efter något efter middan finns kvar hos mig. Jag brukar ta en bit choklad, så mörkt som möjligt, kakao stimulerar endorfinerna och får kroppen att producera dopamin (-har jag hört i alla fall). Se till att vara förberedd på vanliga fällor, iaf i början. Tuggummi hjälper, lägg nycklarna i den fickan som du brukar ha snuset i (så känns det inte så "tomt" i den fickan), hata inte dina vänner för att de snusar -lär dig deras vanor så är du beredd när de halar fram dosan. Fråga om du kan lukta lite, det kan hjälpa, -eller stjälpa, du får kanske skaffa lite styrka först.
Huvudtipset från mig är att du ska försöka tänka så lite som möjligt på snusningen. Inte räkna dagar (timmar?) eller prata med alla om det. Lev ditt liv som om du aldrig snusat.
Vanligaste tiden för återfall bland de jag pratat med är efter ett år. Jag tror att det är för att man då slappnat av helt och kanske har en loj inställning. Det drabbade aldrig mig men flera i min omgivning (iofs ex rökare).
Tips för vikten är just mörk choklad. Tycker du inte om det -lär dig. Träning funkar också, tränar du redan -öka. Sitter du ensam hemma och känner suget så gå ut och ta en promenad, är vädret kass så är det bara bra -det för tankarna till nåt annat. Ut och tarma hojen funkar också. Sötsaker släcker inte behovet. Bärs och sprit funkar men det har ju sina egna nackdelar.
Långt, men jag hoppas att det hjälper.
pilsner