Slutet för trovärdigheten på Socialdemokraterna?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Socialdemokraterna har det inte lätt längre... Deras grundtanke tycker jag är riktigt bra, men de senaste 2-3 decenniumen har det bara gått åt fanders mer och mer. De agerar ultrahöger i vissa avseenden och väldigt långt åt vänster i andra avseenden. Det sunda förnuftet verkar saknas och alldeles för många politiker har ingen verklighetsuppfattning alls.
Jag har röstat blått ett par varv nu. Men jag har en viss respekt för Gustav Fridolin just på grund av att han faktiskt skaffat sig en uppfattning om verkligheten, så nästa gång kanske det blir MP om de sliter sig loss från den röda sörjan.

Håller med helt och hållet förutom att jag alltid röstat blått och kommer förmodligen fortsätta med det.

Gustav Fridolin är stark och vad jag vet så är han trogen sin politiska ståndpunkt, sådana politiker förtjänar all respekt oavsett vilket parti de tillhör.

En riktigt stark socialdemokrat som verkligen hade kunnat ställa till det för alliansen valde (lyckligtvis) att gå över till näringslivet istället, Ilija Batljan.
Hade han blivit vald som ersättare så tror i alla fall jag att det hade blivit väldigt tufft nästa val.
Men det är vad jag tror...

Ursäkta, men hur kan Juholt vara skriven i Oskarshamn om han är registrerad SAMBO i Stockholm?

Borde inte han och bedragerskan vara SÄRBO då?

Det funkar tydligen inte så för politiker... för oss vanliga dödliga medborgare så är det precis så det funkar. :död
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, ingen är väl gladare än Reinfeldt just nu. Just när siffrorna börjar se lite dystra ut kommer detta ut och opinionen viker för S...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja, ingen är väl gladare än Reinfeldt just nu. Just när siffrorna börjar se lite dystra ut kommer detta ut och opinionen viker för S...

Visst är det så.
Men det är inte heller hela sanningen, utan detta skapar just ett politikerförakt som påverkar alla partier oavsett partitillhörighet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Visst kan man vara nöjd att Socialdemokraterna fortsätter lägga ut fällben för sig själva. Dels genom att välja företrädare med lågt förtroende ute hos allmänheten dels genom att de inte haft någon tydlig politik. Istället för att komma med alternativ har de kritiserat vilket knappast kan vara något exempel från skolboken hur man ska bete sig i opposition. Mot slutet var det ju nästan parodi när socialdemokratiska dåvarande ekonomiska företrädare gick ut och kritiserade borgerlighetens ekonomiska politik. Skenheligheten lös igenom. Sedan Mona Sahlins avgång har det varit väldigt tyst och rörigt de gångerna de stuckit fram hakan. T ex Libyen insatsen. Det är tydligt att man insett att man valt fel företrädare och nu försöker man strö ett sår för att bli av med honom. Även om han kommer att sitta kvar en tid på grund av Socialdemokraternas ledare tradition tror jag inte han kommer att bli särskilt långvarig på sin post. Socialdemokraterna hungrar efter att åter få sitta i maktens centrum. Med en ledare med lågt förtroende är det långt dit. Frågan är hur stort tålamod de har.

Någonstans kan man dock inte vara helt nöjd med att politiken ser ut som den gör i det här landet med svag opposition. Även den borgerliga politiken ska synas i sömmarna och då måste oppositionen vara på hugget och redo med att presentera trovärdiga alternativ för väljarna. För det krävs att man har en egen tydlig politik. Om inte Alliansen gör bort sig ordentligt lär nog Socialdemokraterna ha en väldigt lång ökenvandring att gå och under tiden kommer kompetenta ledare att lämna partiet för uppdrag i näringslivet. Desto längre tid det går och desto svagare partiet blir desto svårare kommer det nog att återta regeringsmakten i landet. Splittras Alliansen då är det åter fritt fram för Socialdemokratiskt styre. Deras hopp står nog till det.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Insändare i GP idag

Politikerna var annorlunda förr.

När vi nu hör om Håkan Juholts trixande med skattemedel kom jag att tänka på när Aina Erlander gick och lämnade tillbaka några blyertspennor, som Tage haft hemma när han avgick som statsminister.
Det var på den tiden när politiker var ärliga människor som arbetade för allas bästa och inte som nu bara för sitt eget bästa.


Apropå förakt och förtroende för politiker.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Visst, det vore verkligen ett bevis för att det är ett framtidsparti att ta in en partiledare från förr. :död

Det roliga är att Juholt framstår just som en person från förr. Han ger inte direkt intryck av att vara en framtidsinriktad person. Jag tror inte att han klarar att svara på frågan vem socialdemokraterna är till för eller vad de har för vision av var de vill vara idémässigt om tio år.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det roliga är att Juholt framstår just som en person från förr. Han ger inte direkt intryck av att vara en framtidsinriktad person. Jag tror inte att han klarar att svara på frågan vem socialdemokraterna är till för eller vad de har för vision av var de vill vara idémässigt om tio år.

Tror du har rätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade Anna Lindh fått vara kvar hade läget varit bättre vad gäller tronföljden.
Som det är nu kan jag inte komma på ngn annan kvalitetssosse än Jan Eliasson. Men hand är ju tydligen "för gammal" :3freak
Yta framför brains är det som gäller.
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Det går ju inte att göra en ung framåt person till partiledare i ett parti som har en hierarki liknande kalla krigets högsta sovjet. Man måste ha gjort lång och trogen tjänst och visat att partiet alltid kommer först. Egna åsikter som spretar, vilket yngre framåt personer ofta har, får smaka partipiskan tills dom rättar in sig i ledet och håller käften igen.
Det får dom sota för nu.
Hela partiet skulle smälla upp lappar på partilokalerna;
"Tillfälligt stängt pga. rekonstruktion"
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade Anna Lind fått vara kvar hade läget varit bättre vad gäller tronföljden.
Som det är nu kan jag inte komma på ngn annan kvalitetssosse än Jan Eliasson. Men hand är ju tydligen "för gammal" :3freak
Yta framför brains är det som gäller.

Gillade aldrig Anna.
Huruvida hon fick sin position pga "lång och trogen tjänst" eller om konspirationsteorin om att det var Palmes horunge stämmer vet jag inte.
Men jag såg ingen begåvning i henne.
Att repetera floskler som en talskrivare plitat ner imponerar inte på mig.
PS: Dödsfall ändrar inte fakta.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade Anna Lind fått vara kvar hade läget varit bättre vad gäller tronföljden.
Som det är nu kan jag inte komma på ngn annan kvalitetssosse än Jan Eliasson. Men hand är ju tydligen "för gammal" :3freak
Yta framför brains är det som gäller.

Jan Eliasson står i en klass för sig, faktum är att jag inte ser honom som en Socialdemokrat utan som en UD tjänsteman med en otrolig karriär bakom sig inom bl a FN. Om tillfrågad tror jag att han skulle vara tämligen ointresserad att bli partiledare eller stadsminister för den delen.

Socialdemokraterna var så fast beslutna att tillsätta en kvinna på posten efter Persson att det nästan övergick i fanatism. En stark ledare oavsett kvinna eller man kommer att komma fram utan kvotering det är jag rätt övertygad om. Utomlands har man redan haft en rad kvinnor. Inte fan har man kvoterat dit dem. Det är ju att degradera dem innan de ens fått chansen att visa vad de går för. Anna Lind var en skicklig och respekterad politiker, men det är inte säkert att hon hade kunnat behålla väljarstödet hon heller om hon fått chansen att tillträda som partiledare för Socialdemokraterna.

Att man valde Juholt förstod jag ärligt talat aldrig. Tror man från Socialdemokraternas sida att det räcker att välja en efterträdare som ger ett mänskligt intryck hos väljare kåren för att övertyga om att det är rätt man/eller kvinna (Mona Sahlin) för att leda Sverige och företräda landet i internationella sammanhang? I så fall är de väldigt naiva. Man kan ju undra vilka de är som sitter i valberedningen för det partiet, för de har inte gjort sin hemläxa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gillade aldrig Anna.
Huruvida hon fick sin position pga "lång och trogen tjänst" eller om konspirationsteorin om att det var Palmes horunge stämmer vet jag inte.
Men jag såg ingen begåvning i henne.
Att repetera floskler som en talskrivare plitat ner imponerar inte på mig.
PS: Dödsfall ändrar inte fakta.

Å andra sidan så verkade hon ju vara något av det vettigaste inom de högre ringarna som sossarna lyckats prestera på flera decennier... Sedan huruvida hon bara var en pratande och rätt trevlig docka vet jag inte eftersom att jag aldrig hade nöjet att prata med henne och få någon hyfsad uppskattning om hennes mentala förmågor...
Nästan så jag måste ta och gräva upp gamla intervjuer med henne och kolla hur hon stod sig när reportrarna var i farten.
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
vad många här som hänger upp sig på personfrågan när det kommer till sossarnas politik!?

faktum är att det kvittar vem de sätter på tronen så länge de inte har en politik att jaga väljare med!
Sossar får inte spreta i åsikterna och egna tyckanden och infall trycks snabbt tillbaka för den stora massan och dess traditionen då de i kör ropar "ådalen 31!"

det funkar inte att peka på alla "fel" andra sidan gör, dvs sossarnas roll bör inte vara ett missnöjes parti likt SD..

de skulle behöva släppa sargen (traditionen) och starta en helt ny match!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
vad många här som hänger upp sig på personfrågan när det kommer till sossarnas politik!?

faktum är att det kvittar vem de sätter på tronen så länge de inte har en politik att jaga väljare med!

Så funkar det inte "idag". Idag är ett parti mer om personerna än frågorna i mångt om mycket.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
vad många här som hänger upp sig på personfrågan när det kommer till sossarnas politik!?

Vilka företrädare de tar fram säger en hel del om det som finns under ytan. Personfrågan är inte oviktig för väljarna. Ytterst handlar det om förtroende och då hamnar vi på personerna. Men givetvis är det partiets politik som ska stå i centrum. Finns dock inte förtroendet där för företrädarna så spelar politiken de säger sig företräda ingen roll. Socialdemokraterna har inte levt som de lärt och det drabbar dem hårdare än andra partier som genomgått förtroendekriser i ledningen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hade Anna Lindh fått vara kvar hade läget varit bättre vad gäller tronföljden.
Som det är nu kan jag inte komma på ngn annan kvalitetssosse än Jan Eliasson. Men hand är ju tydligen "för gammal" :3freak
Yta framför brains är det som gäller.

Jag kanske har läst på för lite men jag tyckte att Ilja Batljan verkade oerhört stark och bra, men han var väl för höger för valberedningen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Han skägget Pagrotsky borde väl vara en bra kanditat också? Han är ju lite skön och har en del pondus på samma gång. Jag vet inte om han är någon vass debattör iofs, så det kanske är där han sviktar.

Men han vill visst inte, så då har det ju ingen betydelse.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top