Håkan Juholt var medveten om felaktigheterna då han begärde fullt ersättningsstöd för sin övernattningsbostad den 13 september i år. Det avslöjar hans assistent Peter Cervin för di.se.
Peter Cervin säger att samtliga inblandade - han själv, kanslichefen Sven-Eric Söder och Håkan Juholt - var medvetna om felaktigheterna när den nya blanketten om ersättningsstöd skickades in.
- Håkan har lämnat in alla uppgifter från 2007 på samma sätt, då ville vi fortsätta med samma rutiner tills vi hittat en lösning med riksdagsförvaltningen, säger han och tillägger att det var socialdemokratiska kanslichefen Sven-Eric Söders uppgift att klara ut detta.
Sven-Eric Söder har tidigare sagt att han inte fick någon information om de felaktiga utbetalningarna förrän efter den 13 september, då Juholts nya blankett skickades in. Det stämmer inte, hävdar Peter Cervin.
..
- När jag kom tillbaka från semestern så informerade jag Håkan om detta, säger han till Di.se.
Informerade du både om hur regelverket ser ut och att riksdagen ville ha en ny blankett?
- Ja, precis. Det var då som Håkan fick ett hum om det här. Varken jag eller han visste om att det låg till på det här viset. Det var den första indikationen på att något var fel, säger Peter Cervin.
Trots informationen lämnade Håkan Juholt en månad senare, den 13 september, in en ny blankett till riksdagen där han återigen begär full ersättning för sin övernattningsbostad.