smälla med djur=köttfärs?

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Jörgen Karlsson skrev:
2149656 Jag har länge gått och funderat på om inte en delmängd av alla singeldödsolyckor på ensliga vägar mycket väl kan vara orsakade av djur som passerat vägen. Ponerar mao att i en del dödsfall kan MC-föraren ha lyckats att väja för tex en grävling eller hare men sedan i slutet av samma manöver gått omkull. När polis och ambulans kommer så finns inga vittnen till vad som har hänt och djuret är långt in i skogen.
Tror förstås inte att det är så vanlig olycksorsak till singelolyckor som det jag tror är vanligast: att vi hojåkare en vacker dag fläskar på för mycket in i en kurva, stelnar till, låser blicken på dit man inte vill köra, stenbumlingarna i vägkanten, och kör rakt in i dem.
Men jag tror ändå att störning från djur kan ligga bakom en del "mystiska" singeldödsolyckor där "ingen" orsak tycks finnas.

Mvh
Jörgen

ja det lär ju garanterat ha hänt iaf, frågan är bara i hur stor utsträckning

JT skrev:
2149614 Kör du bara vidare om du kör på ett barn också?

Lågt! :tummenner

tanken har ju slagigt mig iaf, vad fan skulle man göra om man körde på någon och visste att personen skulle bli helt återställd? kanske beror på omständigheterna men risken finns ju att man drabbas av panik och instinktivt trampar på pellen och kör ifrån trubblet :rolleyes:

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Yamaha_Tobbe skrev:
2150557 tanken har ju slagigt mig iaf, vad fan skulle man göra om man körde på någon och visste att personen skulle bli helt återställd? kanske beror på omständigheterna men risken finns ju att man drabbas av panik och instinktivt trampar på pellen och kör ifrån trubblet :rolleyes:

Smitare :mad: är enligt mig en av de värsta människorna som finns bland oss. Klart värre än tjuvar, knarkare och kommunister.

Hur faen är man funtad om man inte först och främst tänker på medmänniskan man körde på?

Finner det till och med obehagligt att du ställer dig frågande i ämnet.

Tänk om tänk rätt! :)

sandstream

Guest
Orca69 skrev:
2150310 Att man inte gillar att andras tamdjur (kor, vandrande pinnar eller vad det nu må vara) är in och gör sina bestyr på ens ägor kan jag förstå, det gillar inte jag heller. Men var ligger logiken i att man inte bryr sig om sina djur för att man låter dem vara ute utan översyn?
Om din vän som fick sin katt överkörd hade haft den under uppsyn, alternativt kopplad, så hade det aldrig hänt.
Mer logiskt än så kan jag inte förklara.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
sandstream skrev:
2149700 Nej, katter är inga innedjur men det innebär inte att de ska springa vind för våg vilket många kattägare anser är en rättighet.
(Hade katter varit större hade de garanterat varit förbjudna då det är ett rovdjur)

Är bara så trött på kattägare i tätbebyggda områden :död

Så du gillar inte katter...
Då vet jag.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
2150887 Om din vän som fick sin katt överkörd hade haft den under uppsyn, alternativt kopplad, så hade det aldrig hänt.
Mer logiskt än så kan jag inte förklara.
Det är mycket troligt att de flesta försvunna/överkörda katter skulle finnas kvar om de hade varit kopplade/under uppsyn. Men det är parallellen till att man inte skulle vara intresserad av vad som händer med den jag undrar över, du sågar alla katt(djur)ägare med den.

Allt är inte svart eller vitt och oavsett om det är frågan om en oövervakad motorcykel, ett husdjur eller ett barn, så blir det till att göra en riskbedömning och utgå därifrån. En katt som gillar att ligga och sola sig på landsvägen skulle inte jag släppa ut ensam.

sandstream

Guest
UltraMarine skrev:
2150900 Så du gillar inte katter...
Då vet jag.
Och vad händer nu? Stryker du mig från julkortslistan?
Orca69 skrev:
2151127 Det är mycket troligt att de flesta försvunna/överkörda katter skulle finnas kvar om de hade varit kopplade/under uppsyn. Men det är parallellen till att man inte skulle vara intresserad av vad som händer med den jag undrar över, du sågar alla katt(djur)ägare med den.
Fråga vilken hundägare som helst om de skulle vara intresserade av att låta sin hund ströva fritt i området där de bor.
Jag gissar att 99,99% svarar nej eftersom de är oroliga för att något ska hända med hunden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
2151149Fråga vilken hundägare som helst om de skulle vara intresserade av att låta sin hund ströva fritt i området där de bor.
Jag gissar att 99,99% svarar nej eftersom de är oroliga för att något ska hända med hunden.
Jag vet ett flertal hundägare som har sina hundar lösa och oövervakade utomhus. Nu strövar ju dessa hundar inte iväg och just av den anledningen får de vara ute. Men det blir ändå fel i jämförelse eftersom en katt och en hund inte fungerar på samma sätt. Alla föräldrar jag någonsin träffat låter sina barn springa fritt i området där de bor, barnen är väl något man verkligen oroar sig för?

Jag brukar oftast höra ditt resonemang, om att låta katter gå ute är oansvarigt, från de som helt enkelt ogillar katter och därför tar det argumentet då det är effektivast. Jag anser att en katt klarar sig bra ute själv om omständigheterna är bra, dock så anser jag att om man skaffar kattunge som aldrig varit utomhus så finns ingen anledning att låta den bli utomhuskatt. Om man bor på bondgård eller liknande skulle vara ett undantag.

Pake

Proffs
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 -01
sandstream skrev:
2151149 Och vad händer nu? Stryker du mig från julkortslistan?
Fråga vilken hundägare som helst om de skulle vara intresserade av att låta sin hund ströva fritt i området där de bor.

Fick din katt mer kärlek av din mamma en vad du fick när du va liten eller???

:död :död :död

sandstream

Guest
Orca69 skrev:
2151399 Jag vet ett flertal hundägare som har sina hundar lösa och oövervakade utomhus. Nu strövar ju dessa hundar inte iväg och just av den anledningen får de vara ute.
Det tycker jag är precis lika fel som att ha katter lösa.
Djur som djur och dem ska man hålla koll på både för sin egen och för andras skull.
Orca69 skrev:
Men det blir ändå fel i jämförelse eftersom en katt och en hund inte fungerar på samma sätt. Alla föräldrar jag någonsin träffat låter sina barn springa fritt i området där de bor, barnen är väl något man verkligen oroar sig för?
Den stora skillnaden är väl just att barn är barn och djur är djur.
Att det springer "lösa" barn i mitt område är bara att acceptera eftersom området är byggt för människor.
Mina egna barn rör sig också fritt men vi har ingen genomfartsväg eller några andra större faror som oroar mig.
Plus att jag vet att de inte sätter sig och skiter i grannens rabatt.
Orca69 skrev:
Jag brukar oftast höra ditt resonemang, om att låta katter gå ute är oansvarigt, från de som helt enkelt ogillar katter och därför tar det argumentet då det är effektivast. Jag anser att en katt klarar sig bra ute själv om omständigheterna är bra, dock så anser jag att om man skaffar kattunge som aldrig varit utomhus så finns ingen anledning att låta den bli utomhuskatt. Om man bor på bondgård eller liknande skulle vara ett undantag.
Att de som gillar katter skulle ha något större problem med att de springer lösa verkar högst osannolikt vilket gör det ganska självklart att folk som inte gillar katter ogillar att de springer lösa.
Jag har inga problem med själva katten, eller ens att det är en katt, skulle lika gärna kunna vara ett gäng myrslokar som terroriserade området.
Det jag ogillar är att man släpper ett djur vind för våg utan tillsyn.
Speed_Love skrev:
2151505 Fick din katt mer kärlek av din mamma en vad du fick när du va liten eller??? :död :död :död
Nope, alla kärlek gick till mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:) :) :) :) :) :) :) :) :)
(Bäst att ta i med ett par extra utropstecken och smileys så budskapet går fram)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
2151717Mina egna barn rör sig också fritt men vi har ingen genomfartsväg eller några andra större faror som oroar mig.
Plus att jag vet att de inte sätter sig och skiter i grannens rabatt.
Där var poängen i mitt inlägg :tummenupp
Det går inte att jämföra hundar, barn och katter. Däremot är principen för om man ska våga släppa ut dem densamma för alla tre.

sandstream

Guest
En fråga jag funderat på men inte hittat något svar på: Hur många katter blir överkörda per år i Sverige?

Mörkertalet måste vara stort men det vore ändå intressant att veta om det är ett par hundra eller flera tusen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
2152930 En fråga jag funderat på men inte hittat något svar på: Hur många katter blir överkörda per år i Sverige?

Mörkertalet måste vara stort men det vore ändå intressant att veta om det är ett par hundra eller flera tusen.
Funderat på detsamma, men jag tror inte att det går att få fram rättvisa siffror då det antagligen är väldigt sällan en påkörning anmäls (påkörd hund eller katt ska anmälas till polis). Eventuellt kanske veterinär registrerar dödorsak om djuret lämnas in där, men många begraver ju sina djur på egen hand.

sandstream

Guest
Orca69 skrev:
2153256 Funderat på detsamma, men jag tror inte att det går att få fram rättvisa siffror då det antagligen är väldigt sällan en påkörning anmäls (påkörd hund eller katt ska anmälas till polis). Eventuellt kanske veterinär registrerar dödorsak om djuret lämnas in där, men många begraver ju sina djur på egen hand.
Precis, mörkertalet är nog stort.

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Hoj
Z1000
sandstream skrev:
2149700 Nej, katter är inga innedjur men det innebär inte att de ska springa vind för våg vilket många kattägare anser är en rättighet.
(Hade katter varit större hade de garanterat varit förbjudna då det är ett rovdjur)

Skulle jag köra på en katt skulle jag stanna (har stannat och tagit hand om en omärkt katt som någon före mig kört på) och förvissa mig om att den var död men jag skulle inte känna något större ansvar för att ringa ägaren som ändå inte verkar bry sig tillräckligt mycket om sitt djur för att ha det under uppsikt.
(Men jag är rätt blödig så jag skulle nog ringa ändå...)

Är bara så trött på kattägare i tätbebyggda områden :död
Nä du kan ju försöka lära katten att den bara får vistas på bestämda områden. Eller kanske binda den runt ett träd :7peta

sandstream

Guest
tobbe1 skrev:
2160105 Nä du kan ju försöka lära katten att den bara får vistas på bestämda områden. Eller kanske binda den runt ett träd :7peta
Eller hålla den inomhus :tomten

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...