Smärta

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken är den mest fysiskt smärtsamma upplevelse du har haft? Själv tror jag att min tröskel för smärta är ovanligt låg, därtill är jag rättså blödig. Hade jag t.ex. råkat ut för nedanstående hade jag förmodligen svimmat av rädsla för vad som skulle möta mig i spegeln. Slår jag skallen i något gör det alltid skitont och jag blir på en bråkdel av en sekund galet förbannad. Så av självbevarelsedrift och tur har jag inte råkat ut för något grymt smärtsamt sedan jag missade en fotboll och barfota sparkade in i kanten på en sandlåda när jag var 6 år. 8 stygn. Vad är det värsta du har varit med om?

[YOUTUBE-ID]zFLPRQJxVzM[/YOUTUBE-ID]
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har brutit många ben, sågat mig (ordentligt) i handen, foten och benet.
Smärtan när blodet stosades för länge vid operationen efter handskadan var värst.
Men efter vad de förklarade så är det egentligen inte en fysisk smärta, emedan det inte är nerverna som larmar utan smärtcentrum som löper amok eftersom vävnaden håller på att dö.
Finns ingen begränsning för hur ont det kan göra.

rent fysiskt så skulle jag tro att mitt tredagars svetsblänk varit värst.
Smärtan plus frustrationen att inte se på tre dagar sätter spår i sinnet...
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
När jag var 14 och skulle polera en aluminumbit som var ca 1x2dm och 3mm tjock så kom jag inte riktigt åt på ett ställe och kom på den brillianta idén att använda ovansidan på på polertrissan istället varpå biten såklart hugger och åker rakt in i min hand. Blev ett skönt jack. Det är nog bland det mest smärtsamma jag varit med om, var tvungen att lägga mig ner och såg stjärnor i säkert 5 min.
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Hmm måste antingen vara när jag krachade med en kundvagn i fyllan (ca40kmh) för ca 1 år sedan.
Har fortfarande en stor broskknöl på handleden efter det.

Och när jag i min tidiga mopedålder skulle wheela, kraschade och fick fotpinnen med full kraft i ljumskpartiet, tror jag låg i diket i en halvtimme innan jag reste mig upp.:4skrika
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har fått armen vriden ur led en gång... smärtan under tiden den var ur är fan obeskrivlig...:3freak fick höra av doktorn att det ska vara en av de värsta smärtorna som finns att uppleva, jämförbart med skottskador och dylikt... inte mysigt alls!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag kommer ihåg min biologi rätt så finns det visst en begränsning för hur ont något kan göra.
Läs igen, läs rätt.
Det finns en gräns för hur ont det kan göra rent fysiskt.
När alla nerver på det berörda stället ger full signal, så kan man inte få mer smärtsignal.
Smärtan jag skrev om har inget med själva nerverna att göra.
Dessa var bedövade.
Smärtsignalen när vävnaden håller på att dö sitter i hjärnan och har ingen begränsning.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag har såga,slipa,skurit,taggtrådat mig ,elhyvlat ett par fingrar,klämt fingrarna i en hydralisk vedklyv och delat ledskålen till ena knät i ett par bitar,brutit nyckelbenet och lite annat krafs.

Visst det var inte skönt,men jämfört med när jag vurpade och landade på axlen/sidan av ryggen och dammade i merparten av revbenen på vänstersidan ...fi satan jag satt blixt stilla i tre dygn och knaprade centralstimulerande Tradolan i soffan och andades med små andetag.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Värsta smärtan var efter klotning när de skulle röntga min handled som såg ut som en huggkubb i ena benet (DET MOT TUMMSIDAN).
Fick lägga mig på rygg o skulle försöka lyfta armen över huvudet i ct scannern..
Mitt nyckelben var av på 2 ställen o en massa sprickor runt om. Fick upp armen tillsist efter 4st sprutor o lite övertalning utav en söt sjuksyrra.
Fick reda på efteråt att även revbenen var kvaddade de med samt ryggen lite överkrokig. Var tydligen lite för mycket muskler som inte var direkt avslappnade fick jag reda på efteråt därutav smärtan förutom 30,11 st brott på det mesta.

Sedan har jag upplevt en annan operation utav kännsligare delar som jag inte vill gå in på.
Det ingreppet önskar jag inte ens den jag avskyr mest.
 

FreddaGädda

Guest
De ostoppbara migränanfallen jag fick åtminståne en gång i veckan i 13 år.
Fysiskt svag och mentalt nerlsagen dagen efter. För att inte tala om under själva attackerna. Jösses. Det finns ingen gud.
Det är inte roligt att ligga totalt bortkopplad från omvärlden och skaka i kallsvett och sina egna spyor medan man seriöst överväger om inte döden vore en bättre väg.

Jojomen.

Edit: Brutna armar och ben har ingenting att sätta mot riktig migrän.
Tvärtom hade det varit en befrielse att få byta till den smärtan istället, även fast det är en eller flera gånger i veckan.
Notera "riktig migrän." Ordet slängs runt för mycket och används av gemene man vid vanlig huvudvärk.
Ungefär som att jämföra månen och solen i storlek.
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag lyckades få en smått bisarr skada för några år sedan. Efter att ha halkat på en tvål i duschen i yrvakendimman likt en stelopererad farbror så lyckades jag ta emot min palsternackiga kropp med hjälp av att gränsla toalettringen mellan långfingret och ringfingret, för att sedan segla ner hela näven i avloppsbadet. Den stackars huden mellan dessa fingrar som inte alls var beredd på en sådan konstig påfrestning gav ju givetvis rejäl jävla vika. Om man särade på fingrarna kunde man se ända in till senor och ben, och all min stolta simhud var som bortblåst, istället förflyttades fingrarnas början ett par centimeter in i handflatan. Det gjorde lagom ont, och några tjusiga stygn fick jag som plåster på såret.

Men jag får ju trösta mig med att jag iallafall hade vett att flaxa ut paddlarna i fallet, annars hade jag nog haft ett tjusigt Gustavsbergsgravyr mellan mina glåmiga synbollar.

/perris
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag skulle kunna skriva en bok om allt dumt jag utsatt min kropp för. Jag måste vara bra för eventuella evolutionshopp eftersom min hjärna helt saknar förmågan att räkna ut orsak och verkan när det gäller smärta, sår, blod och skador i allmänhet. Alla runt mig kallar mig klumpig men jag håller inte med jag betecknar mig bara som väldigt oförsiktig. Bra många gånger då jag aldrig bangar för att försöka fixa någonting, fördelningen ligger nog på 99/1. 99 av gångerna funkar allt och egot är på topp men så kommer den där grejen som alla utom jag såg komma.

Tillbaka till ämnet det som gjort mest ont var nog när jag skulle borra upp ett 6mm hål i ett plattjärn till 7mm jag gjorde som vanligt jag höll järnet i näven och borrade med full kontroll:tungan när borren sticker ut på baksidan av näven så tänkte jag det blöder inte och det gör ju inte speciellt ont så om jag stället dewalten på vänster så backar jag ut den, satan i gatan vad det kändes.

Borren sitter numera inramad med allt torkat geck på i vardagsrummet till min frus glädje:va jag fick även två fina s formade ärr på köpet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag rev loss bröstvårtan var ju inte direkt så jäkla skönt, fast det gjorde nog ondare dagen efter då en kille körde inänden på tigersågsbladet i foten på mig när han sågade av ett rör som jag höll foten på.

Det hann bli ett par stick skador rakt in i hälen, dom hade jag fan värk i ett par dagar efteråt.

Det var samma år som jag bröt benet i knäet när jag var ute och körde motorcykel och var tvungen att köra hem.

Edit, jag halkade inne i ett badrum på fyllan den sommaren också, och skallade sönder ett ögonbryn.

Men jag skulle inte byta någon av dom grejerna mot när vi var ute på touring och en kille vurpade i sundsvall och bröt nyckelbenet för att sedan köra motorcykel hem till Umeå med brutet nyckelben.
Den killen hade ONT!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men jag skulle inte byta någon av dom grejerna mot när vi var ute på touring och en kille vurpade i sundsvall och bröt nyckelbenet för att sedan köra motorcykel hem till Umeå med brutet nyckelben.
Den killen hade ONT!

Jag har kört crosstävlingar med knäckt nyckelben och revben.

Mitt värsta var första natten efter att jag fått nya korsband inmonterade.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Fick fundera en stund på den där men att bryta ryggen vinner smärtkampen. I mitt fall alltså.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De ostoppbara migränanfallen jag fick åtminståne en gång i veckan i 13 år.

Jag har lätt migrän (jämfört med din) kanske en gång i månaden, men mellan dom gångerna har jag ett par rejäla huvudvärkar också.

Men min (förhållandevis) lindriga migrän låter ändå som en dröm mot dina anfall.

Det är inte ofta jag har sån migrän att jag kräks, men det ligger på gränsen varje gång, men så har jag blivit förjäkligt duktig på vad som funkar för att lindra plågan.

Ett knäpptyst, mörkt rum (eller ögonbindel) något svalt mot pannan, och lukten av kanel!!! funkar.
Givetvis kombinerat med Eeze om jag hinner i tid, Alvedon massor med vatten och kaffe!!!

...och då har jag som jag har förstått lindrig migrän..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top