Jo, det var ju jag som testade det där med att inte smörja. 2500 mil och jag smorde 2 gånger(första vid ca1100 mil) Varför jag smorde var pga att jag åkte till lite "skumma" länder(bl a Ukraina) och kände lite oror för det.
2500 mil låter ju ändå ganska mycket ändå. På en del hojar håller det inte ens i närheten fast dom sprejar på titt som tätt.
För att då göra en jämförelse så, kompisen har en likadan hoj och han t o m luktar Motul kedjespray. I sommar när vi åkte till Ryssland så krängde han på ett nytt drivpaket. Hojen hade då gått 10.000 mil och detta var då hans andra drivpaketbyte. Hans äckliga kletiga drivpaket håller alltså dubbelt.
Det jag i alla fall kommit fram till är att.....vi smörjer alldeles för ofta. Jag kletar nuför tiden på var cirka 300 mil. Ännu viktigare är att hålla koll på att kedjan är rätt spänd
Intressant Boris JR att du tar upp EK som kedjan du föredrar. Oftast nämns andra märken som favorit. EK var väl också dom som tog fram det där med O-ring? Undrar om inte det är dom som tagit också fram z-låset också(skruvniten)? Fast, dom verkar ju ha lite problem med den?
Känns också att det blivit lite x-rings hysteri. Fördelen är väl då kanske att O-rings kedjorna blir billigare och tex en bra kedja som SRO kedja får man till relativt vettiga pengar.
Nåja, det finns ju ett antal bra tillverkare av kedjor, EK, RK, DID, Regina. När jag köpte drivpaket så var inte kedjan det viktigaste, bara det var en av dessa tillverkare. Ville i första hand ha dreven från JT.
På tal om JT, dom tillverkar ju också kedjor. Jag hade tills för några månader sedan ingen aning om att dom också höll på med kedjor. Nån som provat eller vet/läst om dess kvalite?
Förresten, det gick smidigt att byta färdignitad kedja på en Varadero.