Smörja kedja, behövs det verkligen???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
som rubrik. behövs det verkligen smörja kedja idag???.

med tanke på o-ring och x-ring och w-ring och allt som nu finns där kedjan är smord från fabrik med inpackat fett i kedjan.

den smörja som man smörjer kedjan med lägger sig ju bara på ytterskiktet av kedjan och går ju ej in mellan länkarna och smörjer då det som sagt var redan sitter tätningar där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är minst lika mycket för att smörja interaktionen mellan drev och kedja som att smörja kedjan internt. Så ja en smord kedja lever längre, går tystare och äter mindre drev. Men det går utmärkt att köra en O-ring kedja utan att smörja den, den kommer inte att skära.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
boris, tackar för svar.

sen utvecklar jag frågan lite, vad är skillnaden på dessa olika kedjor som heter o-ring och x-ring med mera.
har googlat lite och det enda jag får fram är att det är tätningarna inne i kedjan som ser olika ut. sen läste jag något om dragkraft.....

men tänkte att det är ju ganska stor prisskillnad på dom olika kedjorna så det borde väl vara mer än bara utformningen på tätningarna som skiljer kedjorna mellan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade vi inte en herre som skapade en tråd här på forumet där han testade att köra utan att smörja kedjan för att se vad skillnaden blev? Kommer inte riktigt ihåg resultatet, men det gjorde skillnad på livslängden. Generellt sett gör tvättandet av kedjan rätt mycket för livslängden med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade vi inte en herre som skapade en tråd här på forumet där han testade att köra utan att smörja kedjan för att se vad skillnaden blev? Kommer inte riktigt ihåg resultatet, men det gjorde skillnad på livslängden. Generellt sett gör tvättandet av kedjan rätt mycket för livslängden med.

Jovisst, det var vår eminente moppe-tourare Veijo Saarela som provade att sluta gynna oljebolagen. :tummenupp Kolla här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest&highlight=
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vid köp av kedja/drivpaket. är det något man bör tänka på eller något märke som sticker ut och är bättre än dom andra???.
eller är det bara att köpa något som ligger i mitten av prisspannet???.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
vid köp av kedja/drivpaket. är det något man bör tänka på eller något märke som sticker ut och är bättre än dom andra???.
eller är det bara att köpa något som ligger i mitten av prisspannet???.

EK är i min mening bästa kedjemärket. SRO som standardkedja och MVXZ om du vill lyxa till det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Svaret blev: kedjans livslängd förkortas!
Men jag förstår inte poängen varför snubben ändå helt plötsligt börjar smörja kedjan mitt i, idéen med testet gick ju klart förlorat!

Tja, om han märkte en klar försämring av livslängden så har han ju kommit fram till det han undrade över.

Det var ett tag sen jag läste tråden, så jag kommer inte riktigt ihåg hur utfallet blev. Men kul idé i allafall! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kollar runt lite på 24mx och även ebay.
D.I.D verkar vara ett stort märke med, hur är kvalitet på sådan kedja???

Sådär. Men det beror helt och hållet på vilken av kedjorna du tittar på. Man skall vara noga med att de specar modell av kedjan. Vissa färdiga kit är billiga därför att kedjan är billigaste möjliga och dreven gjorda i kinesisk mjukost.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Sådär. Men det beror helt och hållet på vilken av kedjorna du tittar på. Man skall vara noga med att de specar modell av kedjan. Vissa färdiga kit är billiga därför att kedjan är billigaste möjliga och dreven gjorda i kinesisk mjukost.

VIlka utav D.I.D eller rk 520 kedjor rekommenderar du?
 

Lassed

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Ljungby
Hoj
Krashad & utan
Kommer ju inte ihåg hur jag kom fram till det riktigt men jag gick på D.I.D:s värsting.

Ska kanske inte ge gratisreklam här men bikestyle-racing låg så bra till i pris så jag slutade leta englandsfirmor.

Köpte förresten verktyg med om du vill svänga förbi och låna.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Kommer ju inte ihåg hur jag kom fram till det riktigt men jag gick på D.I.D:s värsting.

Ska kanske inte ge gratisreklam här men bikestyle-racing låg så bra till i pris så jag slutade leta englandsfirmor.

Köpte förresten verktyg med om du vill svänga förbi och låna.


hej på dig, ska du inte vara i Barcelona???

det är ej dags att byta kedja. bara hade lite undringar....
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tja, om han märkte en klar försämring av livslängden så har han ju kommit fram till det han undrade över.

Det var ett tag sen jag läste tråden, så jag kommer inte riktigt ihåg hur utfallet blev. Men kul idé i allafall! :)

En kul idé hade det varit om han gått fullt ut med grundtanken att strunta i smörjningen helt och se hur länge den verkligen skulle klara sig och en gång för alla få svaret många suktar efter. Men icket :huvet
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, det var ju jag som testade det där med att inte smörja. 2500 mil och jag smorde 2 gånger(första vid ca1100 mil) Varför jag smorde var pga att jag åkte till lite "skumma" länder(bl a Ukraina) och kände lite oror för det.

2500 mil låter ju ändå ganska mycket ändå. På en del hojar håller det inte ens i närheten fast dom sprejar på titt som tätt.
För att då göra en jämförelse så, kompisen har en likadan hoj och han t o m luktar Motul kedjespray. I sommar när vi åkte till Ryssland så krängde han på ett nytt drivpaket. Hojen hade då gått 10.000 mil och detta var då hans andra drivpaketbyte. Hans äckliga kletiga drivpaket håller alltså dubbelt.

Det jag i alla fall kommit fram till är att.....vi smörjer alldeles för ofta. Jag kletar nuför tiden på var cirka 300 mil. Ännu viktigare är att hålla koll på att kedjan är rätt spänd

Intressant Boris JR att du tar upp EK som kedjan du föredrar. Oftast nämns andra märken som favorit. EK var väl också dom som tog fram det där med O-ring? Undrar om inte det är dom som tagit också fram z-låset också(skruvniten)? Fast, dom verkar ju ha lite problem med den?
Känns också att det blivit lite x-rings hysteri. Fördelen är väl då kanske att O-rings kedjorna blir billigare och tex en bra kedja som SRO kedja får man till relativt vettiga pengar.

Nåja, det finns ju ett antal bra tillverkare av kedjor, EK, RK, DID, Regina. När jag köpte drivpaket så var inte kedjan det viktigaste, bara det var en av dessa tillverkare. Ville i första hand ha dreven från JT.

På tal om JT, dom tillverkar ju också kedjor. Jag hade tills för några månader sedan ingen aning om att dom också höll på med kedjor. Nån som provat eller vet/läst om dess kvalite?


Förresten, det gick smidigt att byta färdignitad kedja på en Varadero.

 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top