Smörja kedjan med?

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Rengöring: Diesel, fotogen, wd-40 eller dylikt.
Smörjning: Transmissionsolja, tex SAE 80, ej någon syntetisk motorolja.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
tänk på att du ska spraya på Insidan av kedjan så att säja, smörjan trycks utåt in i kedjan av centrifugalkrafen när du åker :tummenupp

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Läst "REGLER FÖR TEKNIKFORUMET" ?

Last edited by a moderator:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Tycker att min från OKQ8 va väldigt bra. Helt droppfri då den kommer ut i form av skum..

:arsele Den oljan kommer garrat att skita ner svingen och fälgen:arsele

Kejdevax rules....:tummenupp

Går det inte lika bra att rengöra med avfettning?

Bäst är egentligen om du kan ta bort kedjan och låta den ligga i en burk med olja över natten, sen en diskborste och en trasa.:tummenupp

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
OK/Q8s smetar inte något speciellt om man inte överdoserar det,gör man det blir det smetigt överallt.
Om avfettning som rengöringsmedel skulle skada O-ringarna så tar det isf. lång tid,har rullat 2000mil nu med avfettning som rengörningsmedel och med OK/Q8s kedjeklet.

Det är en väldigt liten spalt som skall smörjas så det är lätt att överdosera,gör det alltsom oftast själv men har inte så höga krav på bling så jag bryr mig inte.

Henrik

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har provat Crc Klisterolja, lagt på vid hemkomst, nästan inget kladd alls.
Ev kladd löses lätt upp med vanlig matolja.

Last edited:

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
2011 BMW K1300R
24pf5ew.jpg

Inte att rekommendera till vita fälgar - ett satans stänk och fälg mm ser ut som en dalamatiner efter en stund...

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
får kedjan längre livslängd om man rengör den? Eller är det bara posör trams? Själv så är jag noga med smörjningen men jag har aldrig rengjort en kedja...

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Vilken olja till vård av kedjan?

Suzuki DL650A Owner's Manual säger bara att man rengör med kerosene (fotogen som är fet till skillnad mot varnolen), samt oljar in med Suzuki Chain Lube or an equivalent chain lubricant. Undrar om Biltemas kedjeborste är lämplig, eller om det finns något ännu bättre.

Jag har hittat en tixotropisk produkt på OKQ8, som liknar kedjesprayen som finns på biltema. Bägge rekommenderas uttryckligen till O-ringskedjor. Ser även att Biltema har kedjefett på sprayburk, men där omnämns inte O-ringskedjor. Vad är det för skillnad på att använda de olika typerna?

Det gäller ju att få tag på burkarna också, exotiska produkter såsom Motul och Motorex hittar man inte så lätt på landsbygden heller.

36-445 Kedjefett för MC
Utmärkt genomträngningseffekt. Skyddar även mot korrosion samt reducerar friktionen. 400 ml.
36-445_l.jpg

36-4511 Kedjespray
Förhindrar kedjeförlängning och minskar slitage. Speciellt lämpad till högbelastade och snabblöpande kedjor samt till O-ringskedjor. 400 ml.
36-4511_l.jpg

82-404 Kedjeborste
Perfekt hjälpmedel för effektiv rengöring av drivkedjor. Skaft av plast med kraftig och hållbar borst. Justerbar borstdel, passar alla typer av kedjor från 420 till 630 bredd.
82-404_l.jpg

Q8 Chain Lube
Q8 Chain Lube är ett syntetiskt smörjmedel av hög kvalitet för motorcykelkedjor. Det är ett tunt, fritt flytande smörjmedel precis vid sprayningsögonblicket,vilket möjliggör lätt penetration av kedjans inre delar. Strax efter applicering och penetration sker en förtjockning som ger en jämn och effektiv smörjfilm. Smörjfilmen ger minsta möjliga friktion men hindrar också smuts och fukt från att tränga in mellan kedjans rörliga delar. Passar mycket bra till alla typer av kedjor, inklusive o-ringtyp.
attachment.php

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
biltemas kedjefett funkar jätte bra

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag kör också med OKQ8 Chain lube, det kladdar inte om man sprejar på kvällen innan man skall ut och åka. Tycker den är det enklaste och bästa jag hittills provat.

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
kedjevax - kedjefett - kedjespray - klisterolja

Många bra tips och samtliga alternativ funkar nog bra, både kedjefett och kedjespray/klisterolja samt kedjevax. Det viktigaste är nog att man smörjer kedjan regelbundet eller innan det behövs. Detta även beroende på i hur regnigt eller dammigt väglag man kört.

Q8 Chain Lube finns ju i en liten burk, som passar under sadeln, samt är lättillgänglig på macken. Har också hittat Statoil Chainway spray, samt Shell Advance Chain Ultra (PTFE), som tillika bör vara enkla att få tag på. Shells produkt är den enda som har tefloninnehåll, vad jag kan se.

Skall kanske även prova Castrol kedjevax som många rekommenderar, eventuellt i samband med en storrengöring av hojen och kedjan.

Biltemas kedjefett & kedjespray är förmodligen de billigaste alternativen, men alla har inte deras butiker inpå knuten. Dessutom är deras burkar för stora att knöla in under sadeln, men passar utmärkt i mekhörnan i garaget.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...