Smörja kedjan?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Var det inte någon här på SH (eller var det på Smc?) som bestämde sig för att utmana 100-mila snacket om kedjesmörjning? Han gav fan i att smörja överhuvudtaget och bara körde med sig Varadero för att se hur långt han kom innan kedjan och drivpaketet såg ut att ta stryk. Har föe mig att han körde över 2000 mil utan smörjning....

Med det kan man ju dra slutsatsen att det kanske smörjs lite onödigt ofta.

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Varför inte göra rent kedjan med Brake Cleaner?

Jag ska villigt erkänna att jag inte har några som helst vetenskapliga belägg för det!
Tillhör "den gamla skolan" och har mekat bilar och hojar i över 30år.
Förr i tiden så var inte gummit lika tåligt som det idag (det innehåller väl mer silikon än gummi idag antar jag).
Gummit blev ganska fort uttorkat om man använde starka och/eller alkaliska kemikalier på dom.
Jag förlitar mig på mina gamla läror då jag inte fått lära mig något nytt i ämnet!

Packboxar till bromsok kan du inte jämföra med o-ringar i en kedja då de två år ljusår ifrån varandra i sin funktion.
Bromsvätska är bland det mest frätande du kan hitta (förutom syror) och således är gummit(silikonet?) anpassat för detta...

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Jag ska villigt erkänna att jag inte har några som helst vetenskapliga belägg för det!
Tillhör "den gamla skolan" och har mekat bilar och hojar i över 30år.
Förr i tiden så var inte gummit lika tåligt som det idag (det innehåller väl mer silikon än gummi idag antar jag).
Gummit blev ganska fort uttorkat om man använde starka och/eller alkaliska kemikalier på dom.
Jag förlitar mig på mina gamla läror då jag inte fått lära mig något nytt i ämnet!

Packboxar till bromsok kan du inte jämföra med o-ringar i en kedja då de två år ljusår ifrån varandra i sin funktion.
Bromsvätska är bland det mest frätande du kan hitta (förutom syror) och således är gummit(silikonet?) anpassat för detta...

Förstår Din tanke men kan det vara så stor skillnad på gummi och gummi? Båda vistas ju i en rätt så tuff miljö. Själv skall jag gå från Motuls vaxspray som blir lite grått och känns väl klibbigt till att köra på använd motorolja. Jag har provsmörjt så att det precis började droppa direkt efter körning och låtit det vara. Var sedan ute och körde en sväng på 10 mil. När jag kom hem såg kedjan fin ut och det hade inte skitat ner varken hojen eller mig. Nu vill jag göra rent den ordentligt så allt vaxspray försvinner. Känner mig sugen att pröva med Brake Cleanern...

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Smörjer min med Fuchs kedjespray var 50:e mil, rengör den var 100:e mil med lampolja och trasa. Drivpaketet har nu snurrat 3700 mil och går lätt 1000 till enligt mekanikern.

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Känner mig sugen att pröva med Brake Cleanern...

Jag har svårt att tro att det ska kunna göra någon större skada om du bara använder det någon gång nu och då.
Skulle dock inte rekommendera dig att blötlägga kedjan i det någon längre stund!

Tänker jag efter lite extra så skulle i alla fall inte jag använda BC överhuvudtaget på kedjan!
Vad händer tror du om du har en sliten o-ring (eller flera?) som inte håller tätt?
Kör du då på med BC så kommer det eventuellt att lösa upp fettet inne i länken och således förkorta livslängden på kedjan avsevärt!
Det är därför man rengör kedjor med andra smörjande medel.
Det gör inget om lite av originalfettet försvinner då det ersätts med ny smörjning och för så vitt jag vet så smörjer inte Brake Clean speciellt bra! :fakta

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Rengör med lampolja vid tvätt av hoj (kanske 4 ggr per år eller då det varit regnigt o skitigt ute). Kollar spelet då också.

Smörjer (samt torkar av) med en normaldyr spray kanske var 20-30:e mil eller då kedjan ser lite "trött" ut. Oftast efter körning då det går in bättre då den är varm.

Leverantörerna säger ofta att "denna oljan kladdar inte". Jo det gör de men kanske mindre på vissa, avtorkning efter smörjning har jag märkt är bästa medicinen mot smutsiga fälgar. Alternativt, smörj, åk ut 2-3 mil, rengör fälg efter att allt överflöd kladdat av sig.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om vi säger såhär...
Du kan aldrig smörja ihjäl en kedja. Jag smörjer nästan efter varje åktur, kör med Castrols vita olja.
På servicerna så brukar jag be verkstaden att INTE smörja kedjan då jag själv har koll på sånt.
Men att få kedjan smord borde vara en självklarhet när man har lämnat in hojen på service.
Dom har nog helt enkelt missat det.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Rengör med lampolja vid tvätt av hoj (kanske 4 ggr per år eller då det varit regnigt o skitigt ute). Kollar spelet då också.

Smörjer (samt torkar av) med en normaldyr spray kanske var 20-30:e mil eller då kedjan ser lite "trött" ut. Oftast efter körning då det går in bättre då den är varm.

Leverantörerna säger ofta att "denna oljan kladdar inte". Jo det gör de men kanske mindre på vissa, avtorkning efter smörjning har jag märkt är bästa medicinen mot smutsiga fälgar. Alternativt, smörj, åk ut 2-3 mil, rengör fälg efter att allt överflöd kladdat av sig.

Om vi säger såhär...
Du kan aldrig smörja ihjäl en kedja. Jag smörjer nästan efter varje åktur, kör med Castrols vita olja.
På servicerna så brukar jag be verkstaden att INTE smörja kedjan då jag själv har koll på sånt.
Men att få kedjan smord borde vara en självklarhet när man har lämnat in hojen på service.
Dom har nog helt enkelt missat det.

Jag är lite nyfiken på om ni räknat ut vad ni lägger ut för pengar på kedjespray under kedjans livslängd?

Raderad medlem 61114

Guest
När ni smörjer kedjan sprayer ni då bara bakifrån/uppifrån eller även på sidorna?

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag drar en sprutt på ovansidan av varje länk, på det undre löpet av kedjan och därefter snurrar jag hjulet en stund så att det ska få sprida ut sig så mycket som möjligt och även glida in i alla friktionsdelar av kedjan.

Dessutom rengör jag kedjan varje gång jag känner att det är dags med lampolja och en kedjeborste från biltema, samt torkar av med trasa innan jag smörjer.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
En osmörjd torr kedja sliter ner drev o rullar snabbt så det är inte bara oringarna som behöver smörjning, har testat det mesta som finns på marknaden och den jag tycker är bäst är Yamalube, den bildar en stark hinna mellan kuggar o rullar, ett tipps är att efter rengöring, smörj måttlig, det blir inte bättre av att vräka på mycket.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ett tips som kanske inte alla tänker på är att vinkla pipen, så att man fortfarande kan hålla burke upprätt, fast pipen vinklar nedåt o smörjer kedjan, mer än sidan på däcken till exempel :).

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
E sln annan fråga är ifall ni har någon erfarenhet utav motorsågs olja på kedjan, på mtb använder jag en liten flaska med dropp-pip
Så att man applicerar en droppe per länk' självkklart behövs mer på mc' borde bli mindre kladd.. eller?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Köpte XLMoto kedjespray för några år sedan & blev positivt överraskad .
Märker inge kladd som lossnar & geggar ner fälg & sving , håller bra , lätt att tvätta bort & priset 2st för 99 kr . Bästa kedjesprayen jag har provat .

Smörjer kedjan vid varje tankning (ca 25mil) bytte drivpaket vid 2250 mil på min KTM 990 & då har jag bara använt XLmoto kedjespray

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring