SM 125... vilken?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ktm exc 125, gasgas ec 125, husqvarna wr 125, det är bland dom värsta, är ju byggda som endurosar som egentligen inte är tänkt att gå fullt ut på gata, men så kör jag iallafall (med sm hjul)

olja/luftfilter:10tim
kolv:50-90tim
ska hällst köras på 98+ annars kan dom spika.
sen kommer det ju en massa lagerbyten och en massa sånt också annars ska det väll inte vara så mycket mer.
men helt klart mer att göra och dyrare än en 4-takt, på dom är det ju i princip bara att tanka och köra.

sen ska du ju helt klart också välja efter hur du ska åka. blir det riktiga långvändor med farsan genom landet tex så är ju 4taktarna jävligt bra, dom drar lite och håller för den åkningen, vilket jag tror att inte en exc eller ec är speciellt pigg på. men vill du ha en lite mer mellan hoj som har jävligt bra effekt och ändå håller jävligt länge utan service så är ju en dt eller crm (2taktare) ett bra val.
Det där tycker jag summerar det hela ganska bra :)

För att ha det enkelt vid en mack så utesluts ju endurovärstingarna vilket lämnar "lagomtvåtaktarna" och fyrtaktarna

PontusT

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Hoj
KTM 125 Duke
Tack för svaren uppskattas verkligen! Kommer åka och kolla på Derbin här någon dag :)

EDIT: Någon som vet en bra återförsäljare i Stockholmstrakten? Skadar inte om det är söder om stan :tummenupp

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är inte stor skillnad på 95 oktanigt och 98 oktanigt bensin. Det var det förr men idag är det inte skillnad.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
KTM 125 Duke

2011%2BKTM%2B125%2BDuke_1.jpg

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det är inte stor skillnad på 95 oktanigt och 98 oktanigt bensin. Det var det förr men idag är det inte skillnad.

Har man högre komp, som i en ktm, gasgas eller qvarnan, så ska man köra 98, för att det inte ska spika

att det spikar är ett släng för att gasen självtänder utav kompressionen, ungefär som på en diesel mer eller mindre, och då är det risk för svetsloppor, svetsade kolvar, trasigt vevlager, söndermalda kolvringar med mera

Ju högre oktan, ju mer krävs för att antända det, men det kan unnas mer kräm att hämta bara du har tillräckligt hög kompression

skulle jag köpt en fyrtaktare så skulle det helt klart blivit den nya ktm duken:nicka

Håller med, tyvärr så skulle jag aldrig fått en så dyr cykel, i mina våta 16 års drömmar!
Så det blev en CRM när jag var 16, var inget att gråta över, skitbra cykel som det var lätt att hitta reservdelar till, bortsett från kåpor

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har man högre komp, som i en ktm, gasgas eller qvarnan, så ska man köra 98, för att det inte ska spika

att det spikar är ett släng för att gasen självtänder utav kompressionen, ungefär som på en diesel mer eller mindre, och då är det risk för svetsloppor, svetsade kolvar, trasigt vevlager, söndermalda kolvringar med mera

Ju högre oktan, ju mer krävs för att antända det, men det kan unnas mer kräm att hämta bara du har tillräckligt hög kompression

Eller i t.ex turbohojar som kanske har ett kompförhållande på 9:1 men får hög dynamisk kompression (den "riktiga" kompressionen) tack vare turbon.

För att förtydliga kommer 98 inte att göra någon skillnad i en sketen 4t 125 med samma litereffekt som en strypt moppe.

skoja du med mig? vf ska det inte va någon skillnad?

Haha, du missade nog mitt tidigare inlägg. Skrev nästan exakt likadant :D

Nu är det inte detta tråden ska handla om egentligen.
Jag tycker att Duke 125 är ett bra val om man har råd. Den är bättre lämpad till längre turer än WR125, men fortfarande busig. Inte lika bra på grusväg dock.

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Eller i t.ex turbohojar som kanske har ett kompförhållande på 9:1 men får hög dynamisk kompression (den "riktiga" kompressionen) tack vare turbon.

För att förtydliga kommer 98 inte att göra någon skillnad i en sketen 4t 125 med samma litereffekt som en strypt moppe.

Ja, glömde tillägna en sak till, vissa hojar kräver 98, ofta lågbudget Taiwan mc. Sen ska nog de flesta kolla upp nu om ni kan tanka E10, det nya bränslet, flera företag har gått ut med vilka modeller som klarar att köra E10 och vilka som måste köras på 98 i framtiden, eftersom 95 försvinner

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har hört från en som varit och fortfarande är mekaniker att man märker skillnad i en turbo motor med 95 och 98 oktan. Men det är VÄLDIGT lite.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Har hört från en som varit och fortfarande är mekaniker att man märker skillnad i en turbo motor med 95 och 98 oktan. Men det är VÄLDIGT lite.

Vad en mekaniker säger säger inte mig mycket,

Min pappa har varit mekaniker i 25 år och jag kan mer om 2-takts motorer än han t.ex.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vad en mekaniker säger säger inte mig mycket,

Min pappa har varit mekaniker i 25 år och jag kan mer om 2-takts motorer än han t.ex.

Denna mekaniker jag vet kan mycket.

Sen så håller jag med dig Andreas. Många så kallade "mekaniker" vet inte så jekla mycket ska jag säga. Men sen finns det de som kan!

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

"Jag känner en som vet, och han sa detta"

Vad kan du själv om ämnet? Antar att du inte vet ett piss om hur det funkar.

Med högre oktan kan du ladda lite mer utan att det spikar.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Igges tråd är tydligen svaret på alla diskutioner här i 125-delen :p

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...