SM 2010 - Mantorp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag sket i't, bara. Jag rullade runt (sakta) på kvalet för att åtminstone ha sett banan om jag nu skulle känna mig motiverad och entusiasmerad inför rejset, men det hände naturligtvis inte.

Du hade gett Torkel en fin match om du bara provat !!!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tack för en kanonhelg. Förutom skitvädret. Regn/tort/regn/regn och att Björn hamnade på sjukan:näsblod

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag har en fråga om gulflagg som kanske Alexsandra eller någon annan kan svara på.

I söndagens Rookie 1000 race var det gulflagg i Mjölby-kurvan(?), högerkurvan efter dragstrippen, ett par gånger. Jag såg aldrig någon gulflagg på posteringen före vilket gjorde inbromsningarna väldigt intressanta. Precis när man börjat bromsa sig om den framför ser man gulflaggen till vänster och då är det för sent att göra något eftersom man bromsar för allt vad tygeln håller.

Jag utsatte säkert funktionärerna för en onödiga fara pga detta vilket jag ber om ursäkt för men det hade lätt kunnat undvikas med dubbla gulflagg och min fråga är varför det inte användes?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad hände, vi väntade på dig på plattan!!!
När vi ändå är inne på ämnet med flaggning så kan jag inte erinra mig att jag såg en enda blåflagg på hela helgen. Inte för att det var ett problem eftersom jag vet att jag blir varvad och ungefär när, dessutom är det lätt att titta bakåt ut på rakorna så man vet vem som kommer. Fick jag blåflagg och såg dem inte pga jag inte visste var posteringarna var eller var det inte så mycket blåflagg?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
När vi ändå är inne på ämnet med flaggning så kan jag inte erinra mig att jag såg en enda blåflagg på hela helgen. Inte för att det var ett problem eftersom jag vet att jag blir varvad och ungefär när, dessutom är det lätt att titta bakåt ut på rakorna så man vet vem som kommer. Fick jag blåflagg och såg dem inte pga jag inte visste var posteringarna var eller var det inte så mycket blåflagg?
Jag såg en när Flathaug körde om mig i alla fall. Men när resten av fältet (banne mig nästan allihop :() körde om så flaggades det inget. Jag såg till att det alltid fanns plats på bägge sidor i "kurvera" resten av racet fast inte i Paris för i den jäveln håller jag mig längst till höger låååångt ifrån lagningsplattorna!

Edit: Förstås stort tack till ARC som genomför årets TREDJE SM-arrangemang! Världsklass!

Last edited:

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Vill berömma Arc till en lyckad helg med mycket hojåka. Synd på vädret som sagt. Det här med blåflagg är lite intressant. I r600 racet på söndag blåflagga dom mig på 5e plats när jag höll undan för han på 6e plats. Inge roligt att behöva få blåflagg i det läget när man är mitt uppe i racet. Annars roligt helg:)

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Det va hemskt vad alla letar fel hela tiden efter en racehelg :näsblod

Jag tycker det var en toppenhelg helt utan bekymmer.

Stort tack till alla inblandade :tummenupp

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har en fråga om gulflagg som kanske Alexsandra eller någon annan kan svara på.

I söndagens Rookie 1000 race var det gulflagg i Mjölby-kurvan(?), högerkurvan efter dragstrippen, ett par gånger. Jag såg aldrig någon gulflagg på posteringen före vilket gjorde inbromsningarna väldigt intressanta. Precis när man börjat bromsa sig om den framför ser man gulflaggen till vänster och då är det för sent att göra något eftersom man bromsar för allt vad tygeln håller.

Jag utsatte säkert funktionärerna för en onödiga fara pga detta vilket jag ber om ursäkt för men det hade lätt kunnat undvikas med dubbla gulflagg och min fråga är varför det inte användes?

Ja, jag kan tycka att den posteringen står lite tokigt faktiskt.

Själv passerade jag Otto lite olämpligt i inbromsningen mot Mjölbysvängen när det var gulflagg där. Helt enligt regelboken eftersom jag var förbi innan vi kom in i den sektionen där det var, men det kändes ändå inte helt okej.
Anledningen var att jag helt enkelt inte såg gulflaggan förrän det var för sent. Hade jag sett gulflaggan hade jag nog inte ens påbörjat ett omkörningsförsök ens om jag trott att jag kommit förbi innan flaggan.

När man ligger och slipstreamar någon ner mot Mjölbysvängen i ca. 270km/h så är det väldigt svårt att uppfatta gulflaggan eftersom man inte ser den förräns man kommer upp över krönet, och ligger man dessutom precis bakom någon, eller som i mitt fall precis viker in på insidan för att börja omkörningen så är det i stort sett omöjligt att hinna se flaggan i tid.

Det skulle vara bättre om själva flaggposteringen var en bit upp på rakan mot krönet så att man ser den i god tid.

I det här fallet så var det ju som sagt helt enligt regelboken, men hade jag sett flaggan så hade jag inte ens påbörjat omkörningen....

Jag vill passa på att rikta ett STORT tack till ARC och alla funktionärer som sett till att säsongens sista tävling blev en riktigt bra helg. Jag tycker att allt flöt på riktigt bra och jag har haft sjukt roligt!!!!
TACK!!!!! :klappar:klappar

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tyckte det såg ut som 2st funktionärsposteringar på rakan. En i början ut ur chikanen och en innan krönet. Satt 2st i första och 1st i den andre vad jag såg. Fyrkantiga hål i nätet. Sen var det posteringen längst ner av rakan på utsidan av svängen där dom stod bakom en däcktrave (?).

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tyckte det såg ut som 2st funktionärsposteringar på rakan. En i början ut ur chikanen och en innan krönet. Satt 2st i första och 1st i den andre vad jag såg. Fyrkantiga hål i nätet. Sen var det posteringen längst ner av rakan på utsidan av svängen där dom stod bakom en däcktrave (?).

Ok, det flaggades i alla fall bara nere i själva Mjölbysvängen....

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ok, det flaggades i alla fall bara nere i själva Mjölbysvängen....

Stämmer bra det! Det hade nog inte varit fel om det även hade flaggats gult även i den mitt på rakan. Men det var ju första gången på länge som det arrangerades rr sm på mantorp så var det enda felet så är det väl ett mycket gott betyg!

Jag tycker det var en en toppenhelg och är grymt nöjd med min premiär som a-förare. Nu är jag taggad inför nästa år! Tack alla som gjorde det möjligt!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jag tycker det var en toppenhelg, bra arrangerat av ARC som det här året är lite SM hjältar när det gäller att rädda tävlingar.

Ett bättre avslut på säsongen går väl inte att få? Racing på en riktigt stor bana :)
Vädret, tjaaa.. lite veligt i lördags men söndagen bjöd på underbart racingväder efter lunch, härligt :tummenupp

Tack igen alla mina medtävlare och tack ARC + Mantorp Park.

/Nitrous

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Måste få ge beröm för hela helgen, utan snack den bästa racehelgen i år. Mantorp som bana är grym! :tummenupp
Här måste SM i roadracing få fortsätta att köra.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vill förtydliga att arrangemanget var kanon och jag är väldigt tacksam för att ARC och LMS genomfört årets SM-serie. Kanonarrangemang! Det var mest en fråga om blåflaggningen.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...