SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Redan 29 anmälda i kungaklassen. :)

Jag skulle vilja se tidsschema, jag hoppas inte Sommentävlingen har lagt ribban för året och rookies fortsätter att utnyttjas och försummas, sättet vi blev behandlade på i helgen var fan förnedrande tycker jag.

Om vi har en hel dag på oss förutom 4 timmar som går åt till träning för SM-/RM-klasserna så borde vi hinna få träna ordentligt innan kval och även köra flera race? Framförallt att ALLA får köra race, bästa träningen för oss borde väl ändå vara att få köra mycket.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09

Jag skulle vilja se tidsschema, jag hoppas inte Sommentävlingen har lagt ribban för året och rookies fortsätter att utnyttjas och försummas, sättet vi blev behandlade på i helgen var fan förnedrande tycker jag.

Om vi har en hel dag på oss förutom 4 timmar som går åt till träning för SM-/RM-klasserna så borde vi hinna få träna ordentligt innan kval och även köra flera race? Framförallt att ALLA får köra race, bästa träningen för oss borde väl ändå vara att få köra mycket.
Lägg ner nu markus

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07

du har så rätt så....

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Tjoho, jag och Ronta är inbokad och betalade :hoppa Fasen vad jag längtar!!!

Men jag har några frågetecken i huvet efter att ha läst texten på Anmälan.nu

Citat:
"ÖVRIG INFORMATION:
TR och tidsschema presenteras inom kort på klubbens hemsida. Miljömatta obligatoriskt Ljuddämpning Max 96 db, bullermätning i samband med besiktning. Vid anmälan till sekretariat medtag godkänd tävlingslicens. Engångslicens kan lösas på plats men skall anges i anmälan till tävlingen, samt att licensansökningsblankett med din klubbs stämpel och underskrift skall medtagas, medtag även medlemsbevis i din Svemo anslutna klubb. Avgift för engångslicens: 400kr, skall betalas in till Kortedala MK postgiro nr: 62 84 52-5, märkt engångslicens Supermoto. Transponder för Rookie går att hyra på plats för 300kr/st. "

Vad fasen är licensansökningsblankett för något nytt påhitt? Ska jag alltså be någon i Örebro (där jag är medlem) skriva på ett papper och stämpla för att jag ska få lösa ut en engångslicens i Göteborg:va Om jag ändå måste visa upp medlemsbevis, vad tillför då en licensansökningsblankett? Skulle min klubb neka mig engångslicens eller?
Och att jag ska ange vid anmälan att jag vill ha en engångslicens. Vart då är min fråga? Vid anmälningsproceduren på anmalan.nu finns inget fritextfält att fylla i vad jag har hittat. Nu skrev jag det på inbetalningen, hoppas det duger...

Sen måste jag bara opponera mig mot transponderhyran. Om man går ut och säger före säsong att Rookie inte ska ha transponder, är det då meningen att tävlingsarrangörerna ska tjäna pengar på att hyra ut något som vi nu uppenbart måste ha iaf. Hade vi vetat det så hade vi ju köpt transponders till det reducerade priset. Jag vet att den diskussionen var igång även inför Tranås men jag hoppades då i min enfald att det var en engångföreteelse, inte det skulle vara standard vid samtliga tävlingar...

Jaja, nu är det slutgnällt. Det ska bli så jäkla kul att få köra så jag knappt kan vänta! Hoppas det kommer lite publik nu också när vi ändå kör på ett ställe som folk har en chans att hitta till. Kul om sporten får visa upp sig. Ni som håller till i krokarna får jaga på lokal TV och de lokala blaskorna så det kommer ut och gör reportage:tummenupp

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Yes, också anmäld, betalar när info kommer!
Hoppas på så mycket körtid som möjligt samt att alla får möjlighet att racea.

Angående engångslicensen så sa hon jag pratade med att man inte var tvungen att ha genomgått en licenskurs men däremot ha medlemskort samt påskrivet papper om engångslicens-ansökan från sin hemmaklubb? Är detta ett vanligt fenomen eller har det bara dykt upp nu?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Marcus

Hey, man måste väl få framföra sina önskemål. :)

Klart du får, är även beredd att hålla med dig. Trodde inte heller på deras upplägg. Men så här efteråt så tycker jag att Tranås lyckades med det omöjliga. :tummenupp

Sånär som att du med flera inte fick köra B-final. :pannkyss

Även bra att det gavs ut vild-card. Det kanske kan jämna ut klassskillnaden litegrann under säsongen.

freddaj

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Husabusa Fs650e -06 , Suzuki RMZ 450 -06 motard
Yes, också anmäld, betalar när info kommer!
Hoppas på så mycket körtid som möjligt samt att alla får möjlighet att racea.

Angående engångslicensen så sa hon jag pratade med att man inte var tvungen att ha genomgått en licenskurs men däremot ha medlemskort samt påskrivet papper om engångslicens-ansökan från sin hemmaklubb? Är detta ett vanligt fenomen eller har det bara dykt upp nu?

Det kommer att bli både A & B final för rookies. så det blir en hel del körtid
även för oss denna gång.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

Anledningen till ansökningsblankett för engångslicens. Har det inte att göra med att någon intygar att du gått gällande licenskurs? Har man inte gått licenskurs har man väl egentligen inte heller rätt att plocka ut en engångslicens?

Det finns dom som kan svara på det här bättre än jag. Men jag tror inte det är klubben som tar ut hyra för transponder, utan företaget som i sin tur hyr ut systemet till arrangerande klubb?
För övrigt går det fortfarande få tag på tranpondrar till nästan lika bra pris som förrut. Det togs hem några extra. Hör man av sig till mig så kan jag i mån av att det finns kvar leverera till SM i Gbg.

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CRF450
Det kanske kan jämna ut klassskillnaden litegrann under säsongen.

Finns de inte nått politiskt forum du kan ta upp denna samhällssfråga i :D

Jag la in en fråga i 250klass tråden men fick inge svar... Så då provar jag här. Vart ska dom som vil köra 250klassen anmäla sig. Såg inte att de fanns nån "länk" eller vad man ska kalla de för på anmälan.nu

Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Det kommer att bli både A & B final för rookies. så det blir en hel del körtid
även för oss denna gång.

Ni behöver nog mycket körtid denna gång, för vilket mega hopp Bodingh ska bygga, och inte ett, utan 3st.
Tabletter mot höjdskräck kommer att säljas i depån.

Hlsn
Thomas

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Anledningen till ansökningsblankett för engångslicens. Har det inte att göra med att någon intygar att du gått gällande licenskurs? Har man inte gått licenskurs har man väl egentligen inte heller rätt att plocka ut en engångslicens?

Läs vad jag skrev; för supermoto behöver man inte ha gått en licenskurs för att plocka ut engångslicens (enligt kontaktpersonen på anmalan.nu som i sin tur kollade upp det innan hon gav svar). Däremot måste man ha en ansökan om engångslicens från sin hemmaklubb.

Bra med både A och Bfinal! :banana Nu hoppas vi bara på bra väder me!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Läs vad jag skrev; för supermoto behöver man inte ha gått en licenskurs för att plocka ut engångslicens (enligt kontaktpersonen på anmalan.nu som i sin tur kollade upp det innan hon gav svar). Däremot måste man ha en ansökan om engångslicens från sin hemmaklubb.

Bra med både A och Bfinal! :banana Nu hoppas vi bara på bra väder me!

Han gjorde nog det...
Det är TL som bestämmer vilka som ska få engångslicens och i det här fallet verkar det som de gett sitt svar -> ingen kurs behövs, bara kom och kör.
Det Barret säger är rätt, när du ansöker om årslicens ska det vara på blankett stämplad av din klubb. I fallet RR är det vanliga att man måste gått kursen innan man kan få engångslicens och där krävs oxå en blankett, stämplad osv.
Min gissning är att eftersom KMK mest sysslar med RR så är detta ett arv och förbiseende därifrån. Det behövs egentligen ingen blankett alls (förutom den KMK ska skicka till SVEMO), om man inte har kravet på tidigare kurs, precis som det funkat på alla rejs tidigare.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Han gjorde nog det...
Det är TL som bestämmer vilka som ska få engångslicens och i det här fallet verkar det som de gett sitt svar -> ingen kurs behövs, bara kom och kör.
Det Barret säger är rätt, när du ansöker om årslicens ska det vara på blankett stämplad av din klubb. I fallet RR är det vanliga att man måste gått kursen innan man kan få engångslicens och där krävs oxå en blankett, stämplad osv.
Min gissning är att eftersom KMK mest sysslar med RR så är detta ett arv och förbiseende därifrån. Det behövs egentligen ingen blankett alls (förutom den KMK ska skicka till SVEMO), om man inte har kravet på tidigare kurs, precis som det funkat på alla rejs tidigare.

Nu är jag förvirrad. Om jag tolkar de senaste posterna här rätt så kan man om man gått licenskurs men inte löst ut licensen få ett stämplat papper från sin klubb där de intygar att personen i fråga har gått en licenskurs så det är fritt fram att dela ut en engångslicens. I mitt fall, som då inte gått någon licenskurs eftersom jag väntar på att Örebro ska fixa en ;), så kan jag få ett stämplat papper från min klubb där de intygar att jag INTE gått någon kurs och därmed ej är berättigad en engångslicens.
Så vad ska jag göra, ska jag beställa ett papper eller bara åka dit och se glad ut? Finns det någon från arrangören här som kan svara eller ska jag kontakta dom direkt istället. Min tanke med att ställa frågan här var att det är ganska många som är i samma situation som mig så det finns ett allmänintresse. Alternativet är att arrangören får samma fråga 10 gånger :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Delar upp citatet lite.....

Nu är jag förvirrad. Om jag tolkar de senaste posterna här rätt så kan man om man gått licenskurs men inte löst ut licensen få ett stämplat papper från sin klubb där de intygar att personen i fråga har gått en licenskurs så det är fritt fram att dela ut en engångslicens.
Korrekt. Du får ett intyg från kursledaren. Detta intyg är listigt nog samma blankett som din klubb stämplar när du ska ansöka om licens. Gäller både engångs- och årslicens.

M:et skrev:
I mitt fall, som då inte gått någon licenskurs eftersom jag väntar på att Örebro ska fixa en ;), så kan jag få ett stämplat papper från min klubb där de intygar att jag INTE gått någon kurs och därmed ej är berättigad en engångslicens.
Det är precis det här jag tycker är knasigt. TMC kan inte stämpla nån blankett år dig eftersom du inte gått nån kurs. I RR-fallet krävs denna kurs+blankett för engångslicens men eftersom KMK nu tydligen sagt att ingen kurs behövs får vi ett moment-22.

M:et skrev:
Så vad ska jag göra, ska jag beställa ett papper eller bara åka dit och se glad ut? Finns det någon från arrangören här som kan svara eller ska jag kontakta dom direkt istället. Min tanke med att ställa frågan här var att det är ganska många som är i samma situation som mig så det finns ett allmänintresse. Alternativet är att arrangören får samma fråga 10 gånger :)
Jag har ställt frågan till de jag haft kontakt med på KMK och väntar på svar hur de tänkt.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Ni behöver nog mycket körtid denna gång, för vilket mega hopp Bodingh ska bygga, och inte ett, utan 3st.
Tabletter mot höjdskräck kommer att säljas i depån.

Hlsn
Thomas

Det låter fint!
Nu får jag nog fixa att va med :)
Hur blir banan förövrigt? Snabb?
Liknande NM -05 eller?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det låter fint!
Nu får jag nog fixa att va med :)
Hur blir banan förövrigt? Snabb?
Liknande NM -05 eller?

Bodingh bygger banan - vad tror du :yoparty
Mkt hög fart och långa, krävande accelerationer :tummenupp :yoparty

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...