SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ja långt är inget bra alternativ i det hoppet för hälsenan när man landar i en grop bakom har man fått erfara...hehe... Fast då snackar vi i alla fall 7-8 meter högt 35 meter långt 4 an fult i en brant uppfart och landning på platten.... Slet ur främre motorbulten genom motorhalvorna med så flexar en del i aluramen med vid hård landning...hehe
Fast trappans landning är rätt säker... man landar bara HÅRT...men man vurpar inte oavsett om landar kort eller långt.
Så du rekomenderar mig att testa eller?
Men vi ör överens om att det är lite för stort för att vara ett motardhopp, hehe?
Kan vara bra att veta om vi ska sätta dig i traktorn igen :D
Ser fram emot att träna motard på din nybyggda bana du får be Jozing bygga tält själv någon vecka så du hinner bygga. Skull vilja attvi hade grusträning med motarden men jag vet inte var bara. Men fixar du till en bana ute hos dig så är det ju givet.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Så du rekomenderar mig att testa eller?
Men vi ör överens om att det är lite för stort för att vara ett motardhopp, hehe?
Kan vara bra att veta om vi ska sätta dig i traktorn igen :D
Ser fram emot att träna motard på din nybyggda bana du får be Jozing bygga tält själv någon vecka så du hinner bygga. Skull vilja attvi hade grusträning med motarden men jag vet inte var bara. Men fixar du till en bana ute hos dig så är det ju givet.

Som jag sa innan i nått inlägg... Anmäl dig inte till gitarr sm om du inte kan åtminstonde kan några riff...hehe
Trappan på täby är för stort för motard... Skulle det varit en platå så OK...men blir ju en sån hördskillnad där pga att det är byggt i utförslut.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag måste bara ta upp det här med speedwayolyckan där karln miste livet. Killarna har åkt runt i 160km/h jäms med väggen i många år nu och NU ska svemo blixtbesiktiga banorna. Att det inte är någon som påpekat det tidigare? Fem meters gräsmatta utanför skulle rädda många svåra skador...

Verkligen tråkigt att han behövde mista livet. Tycker det här borde ses över i alla sporter där man inte sitter i en fegisbur. Rätt aktuellt i supermoto...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag sa inget om något SM, vare sig i gitarr eller motard, i något sammanhang i mitt förra inlägg. Läs vad som står och gissa inte vad jag egentligen kanske menar.

Jag försöker bara att tydliggöra att alla kanske inte kört cross i hela sitt liv och följdaktligen inte behärskar hoppets ädlda konster lika bra som dom superduktiga crossförarna. Jag har inte sagt ett ont ord om vare sig någon bana eller arrangör. Jag gillar läget, kör banan eller låter bli. Jag menar det jag skriver och gissar inte på saker som överhuvudtaget inte nämns. Och om jag nu skulle råka vara bättre än någon annan på något, så behöver ju inte det betyda att det är dom andra som är dåliga på den saken. Kanske det kan vara så att jag är lite bättre än dom andra på just den saken för att jag har hållit på med det i en halv mansålder. Och därför tycker att det är lätt, och tar det för givet att andra tycker likadant.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Hej.
Då jag av intresse följt diskussionen ang banan i GBG, då det var jag som bestämde hur den skulle se ut och medverkade till att den blev byggd,( tack till alla som hjälpte till Tors o sön att bygga/plocka ner), så tycker jag att det gnälls lite mycket just nu. Det var oxå ett gnäll av vissa förare, som uttryckte sitt missnöje till mig på tävlingsdagen.
Nu är det som så att hur vi än bygger så passar det inte alla, och har banan blivit godkänd av banbesiktningen så spelar det ingen roll vad som skrivs och sägs i efterhand. Har man synpunkter så är det att lämna in dessa till Besktningsmanen skriftligt och sedan se om man får gehör för dessa nästa gång.
Vissa saker går det inte att göra utifrån säkerhetsskäl, men jag är övertygad att merparten tycker att detta var en riktig motardbana oavsett woppisars höjd eller trapphoppets lutning.
Detta var en temporär bana utan möjligheter att förändra den nämnvärt, vilket framkom på förarmötet, och därför så justerades inte voppisarna därefter man kört på dem.

Ni som är missnöjda, bygg en egen bana och kör en tävling så kommer vi till er.
Om det någonsin skall bli en tävling mera så ska jag bygga lerbad oxå, som på GGN, så att enduro förare får ett parti oxå. Men detta är nog skrivet i stjärnorna.
Hlsn
Thomas

På rookietävlingen slätades det inte ut några "whoopies/vågor" snarare vässades dom inför varje A-final heat om jag minns rätt.:va

DET var en underhållande bana, men banan ändrades till SM-tävlingsdagen,vilket också blev bra.:tummenupp

Vi kan kanske ska ha en enklare Rookie-bana på lördagen och sedan VM-banor till eliten på söndagen?
Hur som helst,Svemo måste skriva om reglerna till 2008 om ALLA vill det!

Hoppas du inte tar illa upp Thomas,du med hela Kortedala MK gjorde ett kanonjobb med denna tävling och vi vill gärna komma dit igen och köra om vi får!:)


(End of disscussion,för min del iaf)
 
Last edited:

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing


Vi kan kanske ska ha en enklare Rookie-bana på lördagen och sedan VM-banor till eliten på söndagen?

Ska vi då skita ner oss när vi blir A förare:va

samma sak som A förarna skiter ner sig när de kommer ut på VM Banorna :va

samma sak som VM förarna skiter ner sig när de kommer ut på AMA Banorna :va

:tungan


Mvh
Mangan
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
För min del får det gärna vara skitstora hopp osv. så man vet vad som väntar! Bara det är möjligt att rulla över hyffsat säkert och helst vill man ju slippa få en duktig förare i nacken som hoppar utan att se den långsamme(mig) som puttrar nerför landningen.
Så jag tycker banan var kanon, men det dåliga är väl då att det tydligen är förbjudet med trapphopp och "whoop-de-doos" och detta gör att folk anser det orättvist eftersom de inte visste att sådant kommer och således inte kunnat träna inför det. Problemet är alltså reglementet, inte banan! Mer motardbanor till folket!

Förresten den VM-banan såg ju helt underbar ut! Kopiera den och bygg, helst nånstans i närheten här!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja långt är inget bra alternativ i det hoppet för hälsenan när man landar i en grop bakom har man fått erfara...hehe... Fast då snackar vi i alla fall 7-8 meter högt 35 meter långt 4 an fult i en brant uppfart och landning på platten.... Slet ur främre motorbulten genom motorhalvorna med så flexar en del i aluramen med vid hård landning...hehe
Fast trappans landning är rätt säker... man landar bara HÅRT...men man vurpar inte oavsett om landar kort eller långt.
Men inte gick väl Yamman sönder... antar jag... :confused:
 

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
Bättre sent än aldrig, men hur är det med foten din?

Om jag inte missminner mig så såg jag en motard pilot i vanliga RR stövlar utan stabilitet o kraftigt skydd som hoppade igenom depån :7peta Det måste ha varit du?

Det är absolut viktigt att banan uppfyller reglementen osv (en del viktigare än andra förvisso) Men se till att använda reglementsenlig utrustning så slipper du onda fötter och kommer undan med en blå nagel istället :)

/ Freddan #82



Efter vår tävling med många vurpor i just dessa "whoopies" kommer "A-laget" dit,alltså SM-åkarna och det blev diskussion på lördagskvällen varvid det senare bestämdes att quadarna skulle slipa ner topparna och sen behålla dem som de blev efter de kört sina heat.

Vi följer Svemo´s reglemente,men gör Svemo det själv?

Hoppas jag inte uppfattas som "jobbig",men bara lite gnällig,hehe!
(Har en fot stor som en fotboll efter tidsträningsvurpan,värker satan)

Är själv just nu inolverad i Supermoto banbygge och vill ju veta vad som gäller för en Supermotobana.
(Kommer ha ett antal samtal till Svemo helt klart)

En sista fundering bara,brukar det inte finnas nån form av duschmöjligheter
på ett Svenskt Mästerskap med anmälningsavgift på XXX kr eller är det överkurs?

Tack än en gång alla för trevliga tävlingsdagar med gott humör!

Med all välmening:
#500[/QUOTE]
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Bättre sent än aldrig, men hur är det med foten din?

Om jag inte missminner mig så såg jag en motard pilot i vanliga RR stövlar utan stabilitet o kraftigt skydd som hoppade igenom depån :7peta Det måste ha varit du?

Det är absolut viktigt att banan uppfyller reglementen osv (en del viktigare än andra förvisso) Men se till att använda reglementsenlig utrustning så slipper du onda fötter och kommer undan med en blå nagel istället :)

/ Freddan #82



Mycket riktigt det var jag,skäms som en hund! :rodnar
Fick betala för det misstaget. :nurse
Hade på mig "riktiga" stövlar efter tidskvalet.:tummenupp

Fick för mig att jag behövde mer känsla i bromsfoten i regnet. :dummer
Vilket jag fick ordentligt....:näsblod

Men nu är foten snart bra och har slängt RR-stövlarna på soptippen! :ajjabajja
(hur gör RR-piloterna när de vurpar?) :va

Du missar inget iaf Freddan,trodde ingen märkte nåt, försökte att spela "hård" utan att halta när jag passera i depån ju,hehe! :D
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.


Mycket riktigt det var jag,skäms som en hund! :rodnar
Fick betala för det misstaget. :nurse
Hade på mig "riktiga" stövlar efter tidskvalet.:tummenupp

Fick för mig att jag behövde mer känsla i bromsfoten i regnet. :dummer
Vilket jag fick ordentligt....:näsblod

Men nu är foten snart bra och har slängt RR-stövlarna på soptippen! :ajjabajja
(hur gör RR-piloterna när de vurpar?) :va

Du missar inget iaf Freddan,trodde ingen märkte nåt, försökte att spela "hård" utan att halta när jag passera i depån ju,hehe! :D

Den hältan gick inte att ta miste på. Har åkt CR500:a med liknande resultat i regn.
När jag var fram och pratade med dig innan träningen och du sa att du skulle åka på höga växlar köra på vridet tänkte jag: Dags för highsider eller så är han hin håle själv.
Tyvärr verkar det som om den första tanken besannades.:näsblod
Hoppas på bättre väder i Östersund!:tummenupp
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Bättre sent än aldrig, men hur är det med foten din?

Om jag inte missminner mig så såg jag en motard pilot i vanliga RR stövlar utan stabilitet o kraftigt skydd som hoppade igenom depån :7peta Det måste ha varit du?

Det är absolut viktigt att banan uppfyller reglementen osv (en del viktigare än andra förvisso) Men se till att använda reglementsenlig utrustning så slipper du onda fötter och kommer undan med en blå nagel istället :)

/ Freddan #82



Efter vår tävling med många vurpor i just dessa "whoopies" kommer "A-laget" dit,alltså SM-åkarna och det blev diskussion på lördagskvällen varvid det senare bestämdes att quadarna skulle slipa ner topparna och sen behålla dem som de blev efter de kört sina heat.

Vi följer Svemo´s reglemente,men gör Svemo det själv?

Hoppas jag inte uppfattas som "jobbig",men bara lite gnällig,hehe!
(Har en fot stor som en fotboll efter tidsträningsvurpan,värker satan)

Är själv just nu inolverad i Supermoto banbygge och vill ju veta vad som gäller för en Supermotobana.
(Kommer ha ett antal samtal till Svemo helt klart)

En sista fundering bara,brukar det inte finnas nån form av duschmöjligheter
på ett Svenskt Mästerskap med anmälningsavgift på XXX kr eller är det överkurs?

Tack än en gång alla för trevliga tävlingsdagar med gott humör!

Med all välmening:
#500
[/QUOTE]

Hej.
Tråkigt med vurpor, men det hör spelets regler till, skador vill vi undvika.
Ska försöka besvara era frågor.
Att banan inte skulle återställas i woppisarna togs på förarmötet söndagen, vilket jag i högsta grad var närvarande, var den som pratade.
Det framkom ej på förarmötet under lördagen att detta var av intresse, det var dåligt med förare på förarmötet, det är där ni har möjlighet att diskutera detta med dommare och tävlingsledare. ( gör det i östersund om det är något som ni inte gillar). Att nämna är att Engström inte var på förarmötet och därmed missade info om startproceduren, gissa vem som inte körde när alla andra försvann.

Banan, om den är godkänd av Svemo´s besiktningsman, så får ni förutsätta att den följer reglementet, finns det frågor så är det oxå på förarmötet det skall tas upp.

Temporära banor som vi bygger är mycket svårare att på kort tid få tilll så att det passar alla, det som bedöms först är säkerheten och inte att det är lättåkt eller ej. Vissa beslut som tas vet ni inte bakgrunden till, men det kan vara att tex få ner hastigheten där avåkningszon saknas, eller att underlaget under tex gruset är av icke önskvärd karaktär.

Duschar: Det är inte helt lätt att få budget till att gå ihop, vi har inte medel för att hyra in detta, vi gick ca 2000kr back pga omständigheter utanför vår kontroll, vi hade räknat med vinst men tyvärr så höll inte alla vad de lovat.

Hoppas att det inte var helt bortkastat för dig att komma till Gbg.
Hlsn
Thomas
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe

Hej.
Tråkigt med vurpor, men det hör spelets regler till, skador vill vi undvika.
Ska försöka besvara era frågor.
Att banan inte skulle återställas i woppisarna togs på förarmötet söndagen, vilket jag i högsta grad var närvarande, var den som pratade.
Det framkom ej på förarmötet under lördagen att detta var av intresse, det var dåligt med förare på förarmötet, det är där ni har möjlighet att diskutera detta med dommare och tävlingsledare. ( gör det i östersund om det är något som ni inte gillar). Att nämna är att Engström inte var på förarmötet och därmed missade info om startproceduren, gissa vem som inte körde när alla andra försvann.

Banan, om den är godkänd av Svemo´s besiktningsman, så får ni förutsätta att den följer reglementet, finns det frågor så är det oxå på förarmötet det skall tas upp.

Temporära banor som vi bygger är mycket svårare att på kort tid få tilll så att det passar alla, det som bedöms först är säkerheten och inte att det är lättåkt eller ej. Vissa beslut som tas vet ni inte bakgrunden till, men det kan vara att tex få ner hastigheten där avåkningszon saknas, eller att underlaget under tex gruset är av icke önskvärd karaktär.

Duschar: Det är inte helt lätt att få budget till att gå ihop, vi har inte medel för att hyra in detta, vi gick ca 2000kr back pga omständigheter utanför vår kontroll, vi hade räknat med vinst men tyvärr så höll inte alla vad de lovat.

Hoppas att det inte var helt bortkastat för dig att komma till Gbg.
Hlsn
Thomas[/QUOTE]

Oki,tydligen får jag "klä skott" för att vara gnällig och göra min röst hörd! :6surkart

1.Det var bara jag som ställde frågan om dessa whoopisar var enligt reglementet på Lördagens förarmöte för Rookies.(Det var ganska så bra uppslutning enligt mig iaf).Det surrades dock ganska mycket efter mötet.

2.Domaren såg inte jag till fast tävlingsledaren hänvisade till att jag/vi skulle
ta upp det med honom OM vi hade något att "klaga" på.Jag är ju ny i "motardsvängen"
så jag leta inte upp honom utan gillade läget bara.

3.Duschar, jaja skit får man väl tåla på ett race,så det tar jag tillbaka,ber om ursäkt!:rodnar

Jag sa tidigare i tråden: ATT DET VAR MYCKET BRA TÄVLING FÖR ÖVRIGT OCH DET VAR INTE BORTKASTAT ATT ÅKA ERAN TÄVLING I KORTEDALA! :hördu

Blev lite sur ett ögonblick:mad: ,men nu är det över!:D

NU är det verkligen "end of discussion" från min del!:)

(åker på semester nu,tycks behöva det):tungan
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top