SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
bilden tagen i italien. man ser inte hoppet men man ser ju vart föraren är ialf.
jag är dålig på att hitta bilder, men någon annan kanske kan kolla lite :)
Stora hopp är inga problem sålänge landingen är snäll (så att man kan hoppa kort eller långt) och att materialet hoppet består av är hårt packat.

I VM kör man med väldigt lite skuret. Tycker att det säger en del om hur offroadpartierna ser ut.

Håller med Lennartsson!

Kopiera VM reglerna rakt av! Borde inte det vara enklast? Inget snack om hur saker skulle vara eller hur det är utanför Sverige. Bara ladda ner reglerna från deras sida och lägg upp dem på Svemo. Hur svårt kan det vara? :confused:

Antar att det inte var någon som klaga i Mettet eller träningslägrena i Spanien/Ungern på att hoppen var för stora, Whoppisarna var för många eller höga? Varför gör man det då här hemma?
De VM-regler jag hittat (FIM's reglemente) säger att man ska konstruera offroad-partierna så att det inte blir farligt för publik, funktionärer samt förare.

Dammoln med följande rythmsektioner anser iaf jag som farliga om inte annat för förarna.

Hopp som i Spanien däremot, anser jag inte är farliga.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....

Dammoln.

Hopp som i Spanien däremot, anser jag inte är farliga.

Dammoln är nog farligare än vilket hopp vi än bygger... Men hur många tänker på det.

Som hoppen i spainen på roadracingbanan vi var på var ju helt ok,... Men väldigt regelvidriga med svenska mått mätt.... Men de tyckte väl alla var tok kul...

Hej.
Då jag av intresse följt diskussionen ang banan i GBG, då det var jag som bestämde hur den skulle se ut och medverkade till att den blev byggd,( tack till alla som hjälpte till Tors o sön att bygga/plocka ner), så tycker jag att det gnälls lite mycket just nu. Det var oxå ett gnäll av vissa förare, som uttryckte sitt missnöje till mig på tävlingsdagen.
Nu är det som så att hur vi än bygger så passar det inte alla, och har banan blivit godkänd av banbesiktningen så spelar det ingen roll vad som skrivs och sägs i efterhand. Har man synpunkter så är det att lämna in dessa till Besktningsmanen skriftligt och sedan se om man får gehör för dessa nästa gång.
Vissa saker går det inte att göra utifrån säkerhetsskäl, men jag är övertygad att merparten tycker att detta var en riktig motardbana oavsett woppisars höjd eller trapphoppets lutning.
Detta var en temporär bana utan möjligheter att förändra den nämnvärt, vilket framkom på förarmötet, och därför så justerades inte voppisarna därefter man kört på dem.

Ni som är missnöjda, bygg en egen bana och kör en tävling så kommer vi till er.
Om det någonsin skall bli en tävling mera så ska jag bygga lerbad oxå, som på GGN, så att enduro förare får ett parti oxå. Men detta är nog skrivet i stjärnorna.
Hlsn
Thomas

Tycker ni gjorde ett kanonjobb och mest de som klagar som hörs här så lyssna bara med ena örat... Vi är ett helt gäng som tycker ni har gjort den bästa svenska bana någonsin vi fått köra på... TACK
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bra exempelbild blompa:tungan

Här är en bild från SM. Tycker nog det ser ut som JockeK håller VM-klass.

Vi kan nog bygga helt galna hopp även i Sverige som håller sig inom reglementet. Hoppet i Östersund var inte att leka med vad gäller höjd och längd. Men det höll sig iaf inom reglementet (gjorde det väl, minns jag rätt nu?).

_mg_2556_std.jpg
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
nu tycker iofs jag att min bild säger mer än din jocke. man ser ju tom plastbanden på den. men nu var det ju inte det som det handlade om.
jag undrar fortfarande varför man ska vara så annorlunda mot övriga världen :)
men det kommer alltid att finnas 1000 olika åsikter om allt
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
nu tycker iofs jag att min bild säger mer än din jocke. man ser ju tom plastbanden på den. men nu var det ju inte det som det handlade om.
jag undrar fortfarande varför man ska vara så annorlunda mot övriga världen :)
men det kommer alltid att finnas 1000 olika åsikter om allt

Jovisst, jag retas bara :pannkyss
Men håll med om att din bild inte säger ett endaste något om hur banorna ser ut ?!

Är det nån som sitter på lite BRA bilder från några VM-banor? Skiljer de sig verkligen SÅ mkt från det vi kör på??? Jag vill verkligen att vi ska få en svnesk världsmästare men jag tror inte våra banor skiljer sig SÅ mkt som vissa vill låta påskina.

Hittade några bilder från årets första VM-bana. Ser inte så stort och farligt ut va?! Jag ser en stor platå och sen typiska Waves som avhandlat tidigare idag. Inga trappor eller JÄTTEhopp :va

07-04-28-09-44-mztrack1107.jpg


07-04-28-09-45-mztrack2107.jpg


07-04-28-09-46-mztrack3107.jpg



Supermoto of nations förra året
06-10-01-21-21-mztrack1sdn.JPG


06-10-01-21-22-mztrack2sdn.JPG


Alpi Di Mare - VM 2006
06-10-07-19-34-mztrack1606.JPG


06-10-07-19-34-mztrack2606.JPG


Nån som har fler??
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Ni som är missnöjda, bygg en egen bana och kör en tävling så kommer vi till er.
Om det någonsin skall bli en tävling mera så ska jag bygga lerbad oxå, som på GGN, så att enduro förare får ett parti oxå. Men detta är nog skrivet i stjärnorna.
Hlsn
Thomas

Nu talar jag för mig själv, jag är inte missnöjd över erat arbete utan jag tycker snarare att ni gjort det väldigt bra :) Jag är missnöjd över hur någon kan släppa igenom den med den formen när reglerna ser ut som de gör.

Jag har själv byggt två motocrossbanor, en på över 1000m och en på ca 600m, jag vet att man oftast inte lyckas med hoppen från början. Jag har varit tvungen att omforma vissa hopp efter att folk kört omkull. Tror jag byggt ett hopp hittills som vi inte gjort om efter att ha provat hoppa det. (kan ju upprepa mig att en viss världsmästare i snöskotercross tränar på mina banor)

Dammoln är nog farligare än vilket hopp vi än bygger... Men hur många tänker på det.

Som hoppen i spainen på roadracingbanan vi var på var ju helt ok,... Men väldigt regelvidriga med svenska mått mätt.... Men de tyckte väl alla var tok kul...

Jag kanske var ensam om att tänka på det. Tyckte det var förjäkligt konstigt att vi fick köra på Kinnekulle 2005 också, 1,5 meter till betongväggen och där låg vi med i princip fullt nerlägg i 120 blås.

Kanske har man för lite elittänkande men jag vill då fasiken inte köra över och förlama någon för livet och jag vill inte heller klanta mig och sätta nacken i en betongvägg.

Hoppen i Spanien på Fuente Alamo är ok men dom ligger verkligen på gränsen. Men jag håller med om att svensk regelbok skulle kunna sträcka sig så långt.

J
Hittade några bilder från årets första VM-bana. Ser inte så stort och farligt ut va?! Jag ser en stor platå och sen typiska Waves som avhandlat tidigare idag. Inga trappor eller JÄTTEhopp :va

Ungefär så jag uppfattat dem :) Det DÄR ser verkligen ut som underhållande och säkra banor!
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag förtår inte vad vi ska med varken grus eller hopp till på en motardbana:D
100% Asfalt vore kul i alla fall en av alla tävlingar :tummenupp

Men det är väl bara jag och Jocke som tycker :näsblod
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hehe bara asfalt, då köper jag en 250-räser och en gocart. Så kan jag köra både quad och supermoto. :tummenupp :näsblod
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag förtår inte vad vi ska med varken grus eller hopp till på en motardbana:D
100% Asfalt vore kul i alla fall en av alla tävlingar :tummenupp

Men det är väl bara jag och Jocke som tycker :näsblod

JAAAAAAA det köper jag, en ynka tävling med 100% tarmac :banana Det kan väl alla gå med på:Bugar
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Klart så kör vi en på 100% grus med då...hehe
Å jag bygger hoppen.... deal??
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Lite bilder.... Alltså det här är vad jag ser som hopp... Allt annat är litet. Detta med en säker nerfart är som det ska vara. Alltså innan vi snackar att man hoppar 5 meter högt och minst 25 meter långt klassas det inte som riktiga hopp på en grusdel. Vi är pinsamt långt från verkligheten i sverige när man tänker på det. 50 cm högt och 3 meter långt trapphopp i Göteborg... han nån se att man ens hade luft under hjulen.. jag ska bygga en grusdel snarast hemma här nu som ni är välkomna att testa. Säker men stora hopp.... behöver ju träna på hopp jag med, skrubba lite...
 

Bifogat

  • hopp.jpg
    hopp.jpg
    94.9 KB · Visningar: 79
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hoppa är kul tycker jag, en del har gjort det hela sitt liv, och en del har aldrig gjort det. Jag är väl mittemellan kanske. Den som har gjort det hela sitt liv tycker kanske att det inte är så märkvärdigt med att hoppa.

Det är väl ingen match att spela gitarr om man har gjort det i 20 års tid. Men bara för det så behöver man inte slå sig för bröstet och påtala för andra att det är ju så himla lätt att spela gitarr. Det borde väl alla kunna fixa utan gnäll. Det är ju inte ens svårt.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Det är väl ingen match att spela gitarr om man har gjort det i 20 års tid. Men bara för det så behöver man inte slå sig för bröstet och påtala för andra att det är ju så himla lätt att spela gitarr. Det borde väl alla kunna fixa utan gnäll. Det är ju inte ens svårt.

Allt man kan e lätt så är det ju med allt.... Men man behöver inte spela den svåraste låten på gitarr direkt...men ställer man upp i gitarr SM så är det nog bra om man kan några sjysta riff i alla fall... och det var faktiskt Svenska mästerskapen vi åkte i Göteborg. Sen säger jag som en tränare jag haft alltid sagt om det är nått vi klagat på e svårt eller farligt på lägren. Då säger han alltid...Lite gas är sällan farligt.. Så bara anpassa gaspåslag efter kunskap. Jag hoppade nog själv bara över trappan 50 % av varven i finalerna... Hopp kan byggas och tas på många sett... Jag personligen som hoppat sen jag var 5 år tycker ju narurligtvis olikt de som aldrig sett en grusdel...Men i cross kretsar är jag inte en speciellt bra hoppare. Men i motard är det hopp och vi som sagt kör ju faktiskt svenska mästerskapen i motard. Personligen tycker jag inte alla ska klara allt på en bana utan banan ska byggas för de bästa och vi andra får anpassa farten efter kunskapen. Skulle gilla en bana bara Huvell, Ola och Jocke K klarade en sektion felfritt och vi andra fick tappa tid på ett säkert sätt. Huvudsaken är ju egentligen att man får till en bana som gynnar de tekniskt duktiga och de som kan ställa in cykeln optimalt... Annars finns ju 401 meter man kan köra där mest snabbast reaktion å mest trim vinner för alla vågar ju hålla fullt rakt fram oavsett om det är grus eller asfalt. Sen är det ju illa att inga banor i sverige har hopp som man kan träna på så vi alla blir bättre på det. Men som jag sa innan...Jag ska bygga ett gäng hopp här hemma på stadionbanan för motard så är alla välkomna testa hur hopp kan se ut och kännas..
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tävlingen på 100% asfalt kommer att gå i Kalmar tillsammans med metrakit mopparna på 70cc. Dom tror att de ska köra isnabb are tider än så några snabba asfaltsmiskare får ta sig dit och visa vart skåpet ska stå.

Vad gäller hoppa så tycker jag att de ska byggas så stora som möjligt med förusättningen att du ska kunna hoppa kort utan att slå dig.

Trappan på Täby (Örebro Crossbana) kan man varken hoppa kort eller långt i då dör man väl nästan eller pajar hälsenan ( eller vad säger du Lennartsson?).

Att flyga långt och högt och träffa landningen och ge full gas in i nästa sväng det är fn skönare än .....:tummenupp
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....


Trappan på Täby (Örebro Crossbana) kan man varken hoppa kort eller långt i då dör man väl nästan eller pajar hälsenan ( eller vad säger du Lennartsson?).


Ja långt är inget bra alternativ i det hoppet för hälsenan när man landar i en grop bakom har man fått erfara...hehe... Fast då snackar vi i alla fall 7-8 meter högt 35 meter långt 4 an fult i en brant uppfart och landning på platten.... Slet ur främre motorbulten genom motorhalvorna med så flexar en del i aluramen med vid hård landning...hehe
Fast trappans landning är rätt säker... man landar bara HÅRT...men man vurpar inte oavsett om landar kort eller långt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top