SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Jag tyckte banan var askul! Speciellt grusdelarna! Visst trapphoppet var stort, men det gick ju utmärkt att bara rulla över det om man inte vågade hoppa över det. Man fick ju grymt mycket sug efter att testa lite mer crosskörning så man nästa gång kanske kan våga hoppa över ett liknande hopp.

Ett stort tack till alla som medverkade, både arrangörer och tävlande. Allt var supertrevligt, bästa helgen på länge! :tummenupp

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Vad är detta!
Kortedala fixar en bana från ingenting till en riktig SM bana i supermotard, och ni klagar!

Ska vi åka på banor här hemma i Sverige utan hopp och woppisar för att sen kanske få talanger som kommer ut i europa och blir höjdrädda eller helt bortkommna i whoppis sektionen.
Enligt mitt tycke var detta den första riktiga motardbana i Sverige som inehöll allt som en bana ska göra!

Visst har jag förstålser för er som kommer och ska testa motard, kanske ett altenativspår förbi whoppisarna som sen spärras med en kon för SM-klassen. För att säga att det är för tufft eller liknade i SM så vet jag inte vad jag ska säga... Det är ju för F"#¤ SM och då ska det vara svårt.
Vi ska väll ha samma standard på våran elitklass som övriga i världen eller? Eller ska våran liga vara något mitt i mellan?

All heder åt Kortedala och alla som hjälpte till att få en fruktansvärt grym bana från en pakering på en pir. :bow

Ursäkta mig men varför måste det skrikas ut att det klagas och att man gnällig och otacksam så fort någon ger feedback? I de inläggen här som jag antar att du syftar på så beskrivs det först och främst att tävlingen varit lyckad och att alla som helhet är nöjda men det finns saker som jag och andra var mindre nöjda med. Ska vi hålla käft om det då så arrangörerna inte får reda på det eller är det bättre att lyfta upp det för diskussion så vi för sporten framåt? Ett resultat av den här diskussionen kan mycket väl bli att whoopiesar och giganthopp SKA ingå på tävlingarna och att Kortedala har banat väg för det. Fine, då vet alla vad som gäller och alla är nöja. Personligen ska jag köpa mig en cross så då jag inser mer och mer att det är det som krävs för att få fart på alla delar av banan. Jag har tidigare bara kört RR så gruspartier likt Kortedalas skrämmer skiten ur mig :)

Det kanske är som så att skriva på ett forum inte är det bästa sättet att föra diskussion på. Det är inte helt lätt att förmedla vad man tycker i skriven text. Men personligen så gillar jag att saker diskuteras direkt efter, när upplevelserna fortfarande finns framme i skallen. Det är då vi kan plocka de bra bitarna och spara dom samt gå igenom det som kändes mindre bra och överväga vad som skulle kunna gjort det bättre. Men det är ju jag det, jag gillar feedback, bra som dålig. Jag kanske ska lära mig vara tyst istället?

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Jag kan (nästan) bara ge :tummenupp till arrangören!
Banan gav mig en hårresande förtjusning när jag gick den, den skulle bli den mest krävande jag någonsin kört.

Extremt sort tack till besikningspersonalen som hjälpte mig naja det sista! när ja lyckats få ihop hojen 2 min innan besikningstiden gick ut, och lika mycke tack till Calle som hjälpte mig med primärdrevet på morronen i regnet!

Någon träning hanns inte med och i tidskvalet kom man 25m innan hojen inte ville gå längre... å sen var tiden ute för min del. (hojen gick fint någon timme senare men då var de lixom försent.)
Bara lite mer tid så hade ja kanske hunnit kvala...

just my bad luck...

Tävlingen var iallafall mycke underhållande å titta på...

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
De här var min premiärtur på sm-bana, då jag endast kört rr-bana förut.
Har även kört ytterst lite enduro också.

Men min reflektion är att banan var mycket bra och underhållande. Platåhoppet var gott, trapphoppet gjorde jag ganska tidigt en kraschlandning på pannan i, så där var jag väldigt försiktig (rullade upp och gasade ner), whoopiesarna var lite läskiga i början men ingen fara i slutet på dagen då man lärt sig hur dom skall tas. Hade säkert kunnat lära mig att ta trapphoppet ordentligt också om jag inte hade haft sån värk i nacken efter min djupdykning just där.

Känslan att köra på ställ ut ur kurvorna var helt klart beroendeframkallande:yoparty .

Att dom fick till en sån cool bana på en asfalterad parkering på en dag, mitt inne i gbg är fantastiskt.:bow

Nu så här i efterhand så ångrar jag att jag inte var med och tävlade i rookie-klassen på lördagen. Hade förmodligen inte hamnat sist iaf.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Jag trodde det skulle bli riktigt otäckt när jag fick höra att boding och company skulle bygga whoopies. Har i stort sett bara sett såna på tv på sin höjd. Såg framför mig hur alla som inte är duktiga på cross fick köras med ambulans efter första varvet. Och trapphoppet sen, ujuj. Men det kan man ju rulla över iallafall.
Sen körde jag på banan, och då var det ju bara sketskoj! Whoopisarna var bara att sikta så man kom in spikrakt och sen luta sig en aning bakåt o klämma åt med knäna. Kanske inte så man SKA göra med det gick förvånansvärt bra iallafall. De var väl iofs aningen elakare på lördag f.m.?
Jag tyckte banan blev rolig, har ju bara örebro att jämföra med, men den här var roligare.
Trapphoppet hade man nog hoppat över om man hunnit köra mer också, handlar nog mest om att våga. Jag var för feg.

Hoppas bara att klubben inte gick för mycket back så det går att genomföra igen!

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Får la stämma in i kören jag också...
Tack för en kanontävling å allt, även om man hade endel hojstul under helgen. Ljuddämpare som ramlade av osv. Skitsamma. Life is a bitch, and then you die.

Kanonkul bana, whoopisarna var vassa å elaka och trappan var elak om man landade fel. MEN som det har sagts innan, det är åt detta hållet en riktig bana ska se ut. Kan säga att jag själv hade problem i whoopisarna ibland, och bara hoppade trapphoppet en gång, men tycker ändå att det är så crossparitet på en supermotobana ska se ut. Bra mycket bättre än att det bara är några gruskurvor.

Fast skulle gärna sett den typen av whoopiesar som vi hade i Ungern istället!

Ha de gôtt!

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu har vi byggt om Örebrobanan och det kommer att vara premiär nu på lördag kl 09.00-14.00 den är helt klart i rätt riktning den oxå.

Missa inte det!

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
Masturbike
Håller med de andra, kul bana med "spännande" innslag av hopp och whoopisar :banana
Lite tight med tid mellen finalerna kanske (rookie). Han precis skifta hjul, tanka och komma in i waiting zon med några minuters marginal, fast å andra sidan gick ju aldrig pulsen ner nämnvärt så man va ju ordentligt uppvärmd iför andra finalen:hihi Men hellre så än en segdragen heldag med flera timmar mellan passen.
Åker gärna till Gbg och kör igen om det ges fler tillfällen :tummenupp

steped

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
84 cm hög RRRRRacing
Tittade kort stund på tävlingen i helgen men tappade snabbt intresset tyvärr. Mer bakhjul och show efter heat tack!
Trapphopp och whoopiesar långt ifrån reglemente, mycket möjligt en bra teknisk utveckling, roligt att titta på iaf. MEN ur en annan synvinkel...

Hoppas alla som åkte SM kände till det god tid i förväg så alla kunda träna på det och tävla på lika vilkor.
Eller var det bara invigda och arrangerande som kände till det hela, och hade den fördelen? Låter iaf som Wheelie82 visste en del.
Och hur i alsindar tror någon att supermoto kommer dra till sig större intresse när detta mest liknar arrangörsanarki. SM i all ära men skall man inte följa regler eller annonsera saktionerade ändringar bättre i så fall.

Tycker det skulle passa att ni som tycker detta är skit bra utveckling skriver detta till era regelskrivare så det blir infört och ni som är skeptiska till att en SM tävling blir så här skriver er mening. I annat fall, förvänta er precis vad som helst.

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Tittade kort stund på tävlingen i helgen men tappade snabbt intresset tyvärr. Mer bakhjul och show efter heat tack!
Trapphopp och whoopiesar långt ifrån reglemente, mycket möjligt en bra teknisk utveckling, roligt att titta på iaf. MEN ur en annan synvinkel...

Hoppas alla som åkte SM kände till det god tid i förväg så alla kunda träna på det och tävla på lika vilkor.
Eller var det bara invigda och arrangerande som kände till det hela, och hade den fördelen? Låter iaf som Wheelie82 visste en del.
Och hur i alsindar tror någon att supermoto kommer dra till sig större intresse när detta mest liknar arrangörsanarki. SM i all ära men skall man inte följa regler eller annonsera saktionerade ändringar bättre i så fall.

Tycker det skulle passa att ni som tycker detta är skit bra utveckling skriver detta till era regelskrivare så det blir infört och ni som är skeptiska till att en SM tävling blir så här skriver er mening. I annat fall, förvänta er precis vad som helst.

:va :va :va

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Supermoto = Motorcykel sporten som ska kora bästa MC-föraren alla kategorier. Välkommen, så här ser banan ut. Kör med vad fan du vill (undantaget ev. motorstorleks begränsningar). Först över mållinjen vinner!

Det är i grund & botten vad vi tävlar i! Eftersom det är svårt att få till alla typer av mc-sporter i en har man valt att försöka göra en kombination av MX & RR lite förenklat uttryckt. Kan inte se vad t.ex. Göteborg har misslyckats med det? Sen kan man alltid ha en åsikt om banan, och det är klart vi ska ha. Men jag tycker det är utom allt tvivel att banan på bananpiren var en Supermoto bana. En bana av asfalt- & grusvägar är det inte.

Jag missgynnas av dessa förhållanden eftersom jag inte kommer från en MX-bakgrund. Visst. Men det är fortfarande åt det här hållet jag vill ha det. "Problemet" är ju inte att denna banan såg ut så här, problemet i Sverige är att inte alla gör det.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004

Ja lite mer "show" skulle kanske uppskattas av publiken! Lite slangning o sånt efter heaten.
Jag visste om hur banan skulle bli eftersom jag var med och hjälpte till vid bygget. Körde dock bara på bandagen som arrangerades på fredagen.
Och anarki kan man ju kalla det, men det är ju lite av sporten. Speciellt med alla temporära banor, det blir svårt för alla att träna innan osv. Men det får man väl "ta" helt enkelt. Nästa gång blir banan till ens fördel istället. (om det nu blev så att många kännde sig missgynnade så pass mkt)

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Om nu någon skulle missat det så försigår det såå mycket annat än bara hojåka, tider, däckskärning under en motardtävling. Jag har två exempel här i form av parningsdans i tron om att man genom att imponera ska kunna värva sig en mekaniker (som dock verkar måttligt road och sågs hela helgen envist klamra sig kvar hos Team Suzuki) samt uttestning av skydd mot väta avsett för kortväxta.

.

Bifogat

• Stoffy11.jpg
    Stoffy11.jpg
    87.6 KB · Visningar: 59
  • Stoffy22.jpg
    Stoffy22.jpg
    89.1 KB · Visningar: 60
  • Stoffy33.jpg
    Stoffy33.jpg
    89.6 KB · Visningar: 63
  • Vatten1.jpg
    Vatten1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 48

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hahaha alltså det finns bara en Stefan Ljungberg. Minne för livet när vi var i spanien i köpcentret.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Om nu någon skulle missat det så försigår det såå mycket annat än bara hojåka, tider, däckskärning under en motardtävling. Jag har två exempel här i form av parningsdans i tron om att man genom att imponera ska kunna värva sig en mekaniker (som dock verkar måttligt road och sågs hela helgen envist klamra sig kvar hos Team Suzuki) samt uttestning av skydd mot väta avsett för kortväxta.

.
Du är grymmare än värsta paparatzi forografen.......
Men skam den som ger sig.:)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450

.

Shit, vad är det där :skrämd Elaka polisen goes ballerina:tungan

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Episod 2...

Hoppas ALLA framför sina åsikter till Svemo så det ändras i reglerna så snart som möjligt eftersom ALLA vill ha mera krävande banor i framtiden tydligen.:tummenupp

En fråga till gäller transpondern,jag lånade en RR-transponder av #13 i SM-klassen (tack!) för jag trodde att det var den enda som funka,har själv en MX-transponder.
Gick banan på fredagen och passera då tidtagningen och ställde frågan varför
inte båda typerna fungerade?:gnissla

Fick till svar av tidtagningssnubben:
:confused:
Jag har ju dekoder till båda systemen:
:va
Många crossåkare måste ju ha köpt dekoder i onödan!:huvet

Har någon fått nån info från arrangören om detta?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...