SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Finns sammanlagda totalen från båda första nånstans???

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Det var en annan som fick bra kickträning också...:huvet
Men kära små barn, det finns alldeles utmärkta startmotorer att köpa. :) Tänk er, brappet kommer efter en lätt liten knapptryckning. Teknikens under. :rolleyes:

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Men kära små barn, det finns alldeles utmärkta startmotorer att köpa. :) Tänk er, brappet kommer efter en lätt liten knapptryckning. Teknikens under. :rolleyes:

Japp! Min startmotor var värd sin vikt i guld i lördags. 2 vurpor + 3 stopp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tänkte tacka så mycket för riktigt bra racing på bananpiren igår, och samtidigt ställa en fråga. Jag såg att vissa motard-åkare ställde sig och gjorde något med gaffeln på hojen strax innan start. Vad gör man och varför?

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Tack själv!

Vi hade super kul och det var en riktigt bra tävling plus kanon bana.

Stort tack till Kortedala :)

Start shot!! Komprimerar gaffeln fram så vi har enklare att hålla ner framhjulet när starten går. Vid första inbromsningen komprimeras gaffeln igen och knappen hakar ut. Sim salabim så har vi full fjärdrings väg.

Ett annat plus är att vi kortväxta når ner till marken med båda fötterna så vi kan starta stabilt...:D

Jag tänkte tacka så mycket för riktigt bra racing på bananpiren igår, och samtidigt ställa en fråga. Jag såg att vissa motard-åkare ställde sig och gjorde något med gaffeln på hojen strax innan start. Vad gör man och varför?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Start shot!! Komprimerar gaffeln fram så vi har enklare att hålla ner framhjulet när starten går. Vid första inbromsningen komprimeras gaffeln igen och knappen hakar ut. Sim salabim så har vi full fjärdrings väg.

OK, tack för svaret. Låter simpelt men genialt. :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Min egen lilla sammanställning av 450-SM efter två rejs.
Reserverar mig för ev. småfel och ful formatering...

Pos No. Name Total pointsTranås-1 Tranås-2 Göteborg-1 Göteborg-2

1 3 Ola Eifrem 97 25 22 25 25
2 1 Jörgen Huvell 79 22 20 15 22
3 18 Henke Karlsson 77 20 15 22 20
4 4 Henning Brokerud 72 18 18 20 16
5 121 Martin Lind 60 15 11 16 18
6 2 Christian Nilsson 53 14 25 14 0
7 8 Jocke Karlsson 50 16 16 18 0
8 19 Johan Lennartsson 42 12 3 12 15
9 65 Dennis Eriksson 39 13 14 3 9
10 26 Magnus Whitell 37 0 10 13 14
11 31 Michael Kallies 37 11 13 0 13
12 21 Kaj Karlsson 27 6 6 8 7
13 9 Thomas Gillisson 26 7 12 7 0
14 24 Carl-Fredric Ryott 25 0 2 11 12
15 22 Niclas Håkansson 24 3 8 2 11
16 67 "Pelle ""Gasol""" Svensson 21 2 4 5 10
17 46 Hampus Ahlsén 20 10 9 1 0
18 187 Mikael Stambeck 20 4 7 9 0
19 82 Fredrik Karlsson 19 5 0 6 8
20 110 Bjarne Peinert 17 1 0 10 6
21 114 Fredrik Allebjörk 17 8 5 4 0
22 20 Daniel Lennartsson 10 9 1 - -
23 106 Mikael Eriksson 0 - - 0 0
24
25

Och OPEN

Pos No. Name Total points Tranås-1 Tranås-2 Göteborg-1 Göteborg-2

1 2 Joakim Engström 89 25 25 14 25
2 14 Fredrik Eriksson 85 18 22 25 20
3 18 Ståle Björdal 77 22 18 15 22
4 83 Pär Hammarstrand 64 16 16 16 16
5 13 Robin Reilander 60 15 13 18 14
6 6 Kenneth Bodingh 49 14 0 20 15
7 55 Stefan Ljungberg 45 13 15 7 10
8 16 Christian Liljeqvist 42 10 10 11 11
9 3 John Stambeck 40 20 20 0 0
10 4 Emil Sörehall 40 0 0 22 18
11 333 Kim Gustafsson 34 0 9 13 12
12 52 Andy Jensen 31 12 12 2 5
13 188 Michael Andersson 30 3 8 10 9
14 12 Calle Carlsson 29 4 14 9 2
15 104 Claes Johansson 28 11 11 6 0
16 25 Johan Birgersson 26 6 0 12 8
17 50 Lars Henriksson 24 9 4 4 7
18 217 Johan Rennerfelt 21 0 0 8 13
19 132 Christian Tenggren 20 7 6 3 4
20 133 Johan Rydell 19 5 7 1 6
21 76 Marcus Jonsson 13 8 5 - -
22 103 Olof Eriksson 6 - - 5 1
23 45 Lars Rostedt 5 2 3 0 0
24 36 Ola Andersson 3 - - 0 3
25 86 Jocke Danielsson 3 1 2 0 0

Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

Ähh det var ju ingen fara, jag tappade bara tre varv då inte hojen startade...
Skaderesultat måndag, en tokigt uppfuckad axel, en fot som ej går att använda samt ett knä som gör ont.
Det är ju kul det här med motard...:yoparty

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Några funderingar efter Kortedala...

Vill tacka arrangören Kortedala för en bra tekniskt genomförd tävling.
(blåflaggning kunde använts flitigare dock,blev lite otäcka incidenter ibland)

MEN hur var banan för framför allt för oss Rookies,kommer dit på fredagen och
blir lätt chockad av banläggningen med både trappstegshopp och nån typ av
"whoopies".
Som nybörjare har man skummat igenom reglementet och där står det att
det ska vara "snälla" och gynnsamma platåhopp och inget om andra typer av hopp.

Jag tog upp det med tävlingsledaren under det sk.förarmötet och fick till svar att Svemo´s representant hade godkänt banan och det var någon "hal" asfalt under därav "whoopies" istället.Fick inget gensvar
från övriga Rookies och jag rätta in mig i ledet,något undrande minst sagt.
Svemo´s representant deltog inte vad jag kunde se i mötet.

Efter vår tävling med många vurpor i just dessa "whoopies" kommer "A-laget" dit,alltså SM-åkarna och det blev diskussion på lördagskvällen varvid det senare bestämdes att quadarna skulle slipa ner topparna och sen behålla dem som de blev efter de kört sina heat.

Vi följer Svemo´s reglemente,men gör Svemo det själv?

Hoppas jag inte uppfattas som "jobbig",men bara lite gnällig,hehe!
(Har en fot stor som en fotboll efter tidsträningsvurpan,värker satan)

Är själv just nu inolverad i Supermoto banbygge och vill ju veta vad som gäller för en Supermotobana.
(Kommer ha ett antal samtal till Svemo helt klart)

En sista fundering bara,brukar det inte finnas nån form av duschmöjligheter
på ett Svenskt Mästerskap med anmälningsavgift på XXX kr eller är det överkurs?

Tack än en gång alla för trevliga tävlingsdagar med gott humör!

Med all välmening:

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu låter man väl grinig för att man suger på offroad men jag tycker inte heller att det var särskilt kul att se sektioner som egentligen inte ska vara godkända i reglementet. Nu hade jag byggt whoopisar hemma så man var inte helt ny på dem men jag kan tänka mig fasan hos dem som inte kört sånna förut.

Trapphoppet kändes onödigt farligt också, hade vart en annan sak om det hade varit en snäll landning. För min del tyckte jag det var behagligast att bara hoppa över det och landa platt på andra sidan istället men jag förstår verkligen de som inte ens försökte.

All asfalt som inte var grisig efter offroaden var kul dock :tummenupp :näsblod

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag vill också börja med att tacka för tävlingen. Arrangören var verkligen seriös :tummenupp
Jag åkte dock därifrån med blandade känslor. Dels blev tidsschemat lite för tajt så det var konstant stress tills tävlingen var över. Jag hann inte ens äta förrän efter sista finalen. Visst vädret orsakade hjulbyten ideligen men ändå. Jämför jag med Strängnäs förra året så tycker jag att de lyckades hur bra som helst med tidsschemat då. Lika mycket körtid men inte alls lika stressigt. Då delade vi båda dagarna med SM och quad. Det funkade helt klart nu men som tips till kommande arrangörer så titta gärna på hur Strängnäs la upp det. Angående bandesignen så skrämde den skiten ur mig när jag vandrade runt. Trapphoppet från hell och stridsvagnshindren under bron :skrämd Nu lyckades jag aldrig hoppa trapphoppet på något vettigt sätt men jag tyckte det var underhållande ändå på något konstigt sätt :) Whoopiesarna tycker jag däremot var i häftigaste laget. Efter de 2 första passen (träning och kval) så tyckte jag rejält synd om flaggvakterna. Vilken träningsvärk de måste fått. Jag tror det var gulflagg alla varv utom 2 där. I båda A-finalerna för oss rookiesar så var det kaos där under warm up och första varven. Folk klota till höger och vänster och fick stopp. Det var läskigt nära ordentlig olycka många gånger. När knölarna var tillkörda i slutet på passen så funkade det hyggligt, men i början när de var spetsiga så var det smått omöjligt att ta sig igenom på ett någorlunda kontrollerat sätt. Så kontentan får väll bli att det var en underhållande och väldigt krävande bana. Hade vi bytt ut whoopisarna mot ett platåhopp eller liknande så hade banan fått 5 tummar upp, nu blir det lite avdrag.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Nu var jag inte där och körde utan stod mest bredvid (och var med och satte staket vid banbygget...) men jag tycker att som åskådare att det är så en supermoto bana ska se ut. Åk till Mettet och titta, där är det trapphopp i betong som är bra mycket större. Åk till en VM-deltävling (har själv bara varit på en i Sosnova, tjeckien) där är det REJÄLA hopp.

Gruspartierna skall inte vara som när man körde ihop med rallycrossen eller folkracen eller liknande med hälften grus och inga hopp. Korta men krävande gruspartier hör hemma! Då måste man behärska både MX delen och asfalten för att visa att man är bra. Dessutom gynnar det publiken och jag tror personligen att det är bra för tävlingarna överlag med lite mer krävande partier.

Det är förståss mina högst personliga åsikter jag delar med mig av. Jag må vara knäpp..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu var jag inte där och körde utan stod mest bredvid (och var med och satte staket vid banbygget...) men jag tycker att som åskådare att det är så en supermoto bana ska se ut. Åk till Mettet och titta, där är det trapphopp i betong som är bra mycket större. Åk till en VM-deltävling (har själv bara varit på en i Sosnova, tjeckien) där är det REJÄLA hopp.

Gruspartierna skall inte vara som när man körde ihop med rallycrossen eller folkracen eller liknande med hälften grus och inga hopp. Korta men krävande gruspartier hör hemma! Då måste man behärska både MX delen och asfalten för att visa att man är bra. Dessutom gynnar det publiken och jag tror personligen att det är bra för tävlingarna överlag med lite mer krävande partier.

Det är förståss mina högst personliga åsikter jag delar med mig av. Jag må vara knäpp..
Ja du är knäpp :D

Nej men en trappa som i Mettet (har bara sett bilder) tycker jag inte är lika svår då landningen är längre och inte lika brant, sånna trappor skulle jag kunna tänka mig i sverige :) Whoppies däremot vet jag inte om det är någon bra idé, om dem inte är hårdare än vad de var i helgens tävlande.

Riktiga whoopisar ska det inte bli spår i av motarder. De jag gjort hemma tog halva sommaren innan de var deformerade. (och ja det är förare som kör hårt på banan, blandannat en viss världsmästare i snöskotercross...)

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Vad är detta!
Kortedala fixar en bana från ingenting till en riktig SM bana i supermotard, och ni klagar!

Ska vi åka på banor här hemma i Sverige utan hopp och woppisar för att sen kanske få talanger som kommer ut i europa och blir höjdrädda eller helt bortkommna i whoppis sektionen.
Enligt mitt tycke var detta den första riktiga motardbana i Sverige som inehöll allt som en bana ska göra!

Visst har jag förstålser för er som kommer och ska testa motard, kanske ett altenativspår förbi whoppisarna som sen spärras med en kon för SM-klassen. För att säga att det är för tufft eller liknade i SM så vet jag inte vad jag ska säga... Det är ju för F"#¤ SM och då ska det vara svårt.
Vi ska väll ha samma standard på våran elitklass som övriga i världen eller? Eller ska våran liga vara något mitt i mellan?

All heder åt Kortedala och alla som hjälpte till att få en fruktansvärt grym bana från en pakering på en pir. :bow

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Vad är detta!
Kortedala fixar en bana från ingenting till en riktig SM bana i supermotard, och ni klagar!

Ska vi åka på banor här hemma i Sverige utan hopp och woppisar för att sen kanske få talanger som kommer ut i europa och blir höjdrädda eller helt bortkommna i whoppis sektionen.
Enligt mitt tycke var detta den första riktiga motardbana i Sverige som inehöll allt som en bana ska göra!

Visst har jag förstålser för er som kommer och ska testa motard, kanske ett altenativspår förbi whoppisarna som sen spärras med en kon för SM-klassen. För att säga att det är för tufft eller liknade i SM så vet jag inte vad jag ska säga... Det är ju för F"#¤ SM och då ska det vara svårt.
Vi ska väll ha samma standard på våran elitklass som övriga i världen eller? Eller ska våran liga vara något mitt i mellan?

All heder åt Kortedala och alla som hjälpte till att få en fruktansvärt grym bana från en pakering på en pir. :bow

Ett heltklart bra inlägg
:tummenupp :tummenupp

Det är precis som det är i Crossen varför har vi inga toppförare i vm där Jo just banorna, folk härifrån som komer ner på "kontan" skiter ju ner sig när de får se hur de "stora grabbana" har det

Mvh Mangan

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Vad är detta!

Kan bara hålla med... Jag kommer ju iofs från crossledet men det här med motard är ju en blandning där cross bit ska ingå. Sen det där fruktansvärt farliga stora trapphoppet...Ja man var ju i alla fall tvungen flyga 3 meter långt och 50 cm högt...Oj oj.... Nä inte för att vara sarkastisk men när vi snackar trappor som man måste flyga 5-7 meter högt och 25 meter långt. Då börjar det likna hopp. Tycker man saker är svåra får man träna mer på det eller inte gasa fullt så mycket. Tok enkel ekvation....

Kortedala har bevisat att man kan bygga en motardbana värd namnet och det här var den Klart bästa banan i sverge vi åkt på även om hoppen var alldeles för små och woopisrakan alldeles för kort.

Tack Boding å Co för en kanonbana..... Ser fram emot sm där nästa år med dubbelt så lång woopisraka och många kubikgrus till på trappan så det blir en riktig flygtur...

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag skulle vilja köra där i helgen igen. Se om man kan kör tre varv i rad utan att bromsa stopp :)

Gick skit dåligt för mig men visst var det kul att köra på den där där banan.
Tyckte att jag utvecklades som förare under helgen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...