SM-kalendern 2005 & transponderkrav

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Nej, men för att ställa tändkurvor och sprut med. Sen är jag osäker på om det finns så bra luftmassemätare som klarar om att mappa en tvåtaktsracer i det tempo som kan behövas.
Jag vet att det är få hårt trimmade turbobilar som läser på luftmassemätare, utan de får kolla av RAD, och sen mappa bilen efter det, iaf när de ska köra på max laddtryck. Sen kan de ju alltid köra runt med en "safe" mappning, och lågt laddtryck.
Även SS och Superbike-killarna leker rätt mycket med sprut och tändkurvor.
Fast tycker inte det borde vara omöjligt att det inom snar framtid finns helt automatiska sprut och tändkurvor för absolut max effekt.
Låter inte som någon vinst med bränsleinsprutning om man är tvungen att koppla in en dator i hojen för att kunna köra.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Låter inte som någon vinst med bränsleinsprutning om man är tvungen att koppla in en dator i hojen för att kunna köra.

Det fanns ju en anledning att insprut inte slog in så hårt i 500-vm. Man fick samma effekter, och körbarare hojar med förgasare.
Men sen går ju datorutvecklingen betydligt fortare än det mesta, vilket gör att idag finns det mycket mer datorkraft, som krävs för dessa nano-beräkningar.
Man kör ju inte runt med laptopen på hojen direkt, utan det är ju något man gör i depån.
Nyare TZ250 kan man ju köra med flera olika tändkurvor, som du kan välja med vred medan du kör.
Rossi kör tydliga olika mappar på sin M1'a på olika delar av banan, mer vrid i botten på vissa ställen, mer topp på andra osv. Med lite elektronik, som typ GPS skulle det vara fullt möjligt att få dessa ändringar automatiskt också. Egentligen bara att ställa risker och fördelar mot varandra med all elektronik.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
GSXR1100R skrev:
Precis min tanke, istället för att mäta och gissa bestyckning så sköts det automatiskt av en liten processor.

De flesta hojar med insprutning är bara mappade och då är det istort sett samma som att "gissa bestyckning". Vet inte om de använder lambda-sond eftersom inte 3-vägs katalysator inte är vanligt på hojar. Detonations-återkoppling tror jag inte heller de använder heller.

Förgasare ger en mycket homogen bränsleblandning och är därför bra, finjusteringar kan göras med pulsad powerjet. På fyrtaktare kan man lättare komma åt att spruta närmare cylindern medan man i 2-takt tar bränsle blandingen oftas genom vevhuset innan den kommer in i cylindern och då har den redan i vissa fall gått genom reedventiler

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nordgren skrev:
De flesta hojar med insprutning är bara mappade och då är det istort sett samma som att "gissa bestyckning". Vet inte om de använder lambda-sond eftersom inte 3-vägs katalysator inte är vanligt på hojar. Detonations-återkoppling tror jag inte heller de använder heller.

Förgasare ger en mycket homogen bränsleblandning och är därför bra, finjusteringar kan göras med pulsad powerjet. På fyrtaktare kan man lättare komma åt att spruta närmare cylindern medan man i 2-takt tar bränsle blandingen oftas genom vevhuset innan den kommer in i cylindern och då har den redan i vissa fall gått genom reedventiler
Aha då förstår jag varför.

Stiffy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sketen cross
Hörde att hockeyspelarna i elitserien skulle bli tvungna att köpa egna måltavlor till nästa säsong.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Stiffy skrev:
Ja, där det står hur många mål dom har gjort.. (kanske inte heter så)

Det har dem, dvs deras klubb, redan gjort för några år sedan! Det är inte så att hockeyförbundet ger bort tavlorna... Kass liknelse helt enkelt!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
oscar skrev:
Det har dem, dvs deras klubb, redan gjort för några år sedan! Det är inte så att hockeyförbundet ger bort tavlorna... Kass liknelse helt enkelt!
Vadå kass liknelse! :bankaskiturdig

Han menar att det börjar bli lite löjligt...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Stiffy skrev:
Va händer om man vurpar och transpondern går sönder eller försvinner?

Tja... samma som med alla andra delar som trillar av... de tillfaller banfunktionärerna.

Priset på en tappad transponder kommer nog att ligga på en 500 kr eller så... ;-) Bra kosttillskott till oss som sliter på banorna gratis.

Vad jag är lite förvånad över är att det är så få som har resonerat lite och insett att "ja jäklar... jag kan ju dela transponder med teamkamraten som kör i en annan klass".

Enda kravet är ju att det inte finns två transpondrar med samma nummer registrerat i samma klass och på banan samtidigt. Funkar ju när man lånar transponder så...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning