SM på Knutstorp inställt!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är i alla fall min åsikt!:Bugar
Och den är helt okej :)

Det tråkiga är att vi rookisar av vissa, ingen nämnd ingen glömd, behandlas som något katten släpat in tills det är dags att betala anmälningsavgiften. Då känns det plötsligt lite enklare att dela kostnaden med ca 60 st rookisar. Våra anmälningsavgifter borde bli lite drygt 120.000:- per helg och vill SM-förarna i de tre klasserna dela på den kostnaden är det väl helt okej. (Många glömmer att Superbike Challenge/SST1000/Nordic Superbike inte har någon SM-status).
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vilket fjolleri ang SM-status eller ej!

Tror ni Svensk roadracing är så stort att man kan utesluta vissa klasser bara för att dom inte är SM-klassade, eller för att depån ska se snyggare ut? Inse att RR i Sverige ligger i bottenskrapet av idrottsgrenar där antalet utövare är skrattretande lågt! Det behövs bättre sammanhållning, en gemenskap för att få trenden att vända. Det är faktiskt så att icke SM-klassade klasser är dom som håller RR i liv, och förser resterande klasser men nya talanger vart efter. Att ta bort gemenskapen, kunskapen samt göra det dyrare kommer aldrig att gynna RR...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilket fjolleri ang SM-status eller ej!

Tror ni Svensk roadracing är så stort att man kan utesluta vissa klasser bara för att dom inte är SM-klassade, eller för att depån ska se snyggare ut? Inse att RR i Sverige ligger i bottenskrapet av idrottsgrenar där antalet utövare är skrattretande lågt! Det behövs bättre sammanhållning, en gemenskap för att få trenden att vända. Det är faktiskt så att icke SM-klassade klasser är dom som håller RR i liv, och förser resterande klasser men nya talanger vart efter. Att ta bort gemenskapen, kunskapen samt göra det dyrare kommer aldrig att gynna RR...
Förvisso har du rätt men de senaste åren har vi haft ett problem med för många förare och för många klasser för att alla ska kunna köra samtidigt under samma helg. Det går inte att klämma in allt samma helg eftersom tiden inte räcker till.
Eftersom arrangörerna faktiskt arrangerar SM tävlingar så har i vissa fall Rookieklasserna fått stryka på foten till förmån för SM-klasser. Detta retar en del men är väl ganska logiskt. SO organisationen har valt en annan väg och till nästa år är väl det enda som är klart att 250R förlorar sin SM status.

Tror ingen jobbar för att sabba gemenskapen men man ser olika på vilka som ska prioriteras.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är rätt intressant att se andra länder som har färre klasser på sina Mästerskapstävlingar, dyrare banhyror men ändå billigare startavgifter än vi har här hemma. Något har dom gjort för att ha det så. Något som vi här hemma totalt misslyckas med. Här hemma har det mera blivit så nu att racingen är en annan form av bandagar och ingen frågar om vem som vann utan det handlade om att alla skulle få köra och ändå var det för få för klubben klagar på att dom inte har råd med att köra racen..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Oavsett om du tycker det eller ej har faktiskt SM status som just svenskt mästerskap. Det borde då för att bli lite attraktivare för både förare och framför allt publik vara begränsat till enbart SM-klasserna eller i alla fall Elitklasserna. För att detta skall bli attraktivt för Svensson krävs som Luff ofta poängterar ett snyggt upplägg och en snygg depå. Trycker man ihop så många klasser som möjligt blir det en depå som ser ut som om Jorpes :)tungan) fått bestämma hela upplägget. Inget ont om Herr Jorpes, men en snygga och rena depågator lockar nog en hel del folk och det slipper kännas som man går på en gammal bakgård. Dessutom bör förutsättningarna för SM-förarna vara BÄTTRE än för Rookieförarna så de får som mål att köra om SM-poäng bland de bästa istället för att samla Rookiepokaler år efter år. Jag påstår att det finns underlag för både fulla och jämna SM-klasser i 600 & 1000 om SVEMO ser till att de snabba Rookiesarna blir uppklassade som de skall bli, men även att det finns ett nerklassningssystem. En gammal och välbeprövad ursäkt att man inte "har råd" att klassa upp sig köper jag inte för fem öre, det är samma hojar nuförtiden, sedan kommer det alltid finnas blåbär som lägger ner en förmögenhet bara för att de kan medan det finns riktigt snabba förare som kör på en budget som inte ens räcker till nya däck på racen.

Nä, fram för SM-helger likt Linköping, rent och snyggt som STCC så kommer nog suget att jaga E-licens för förarna och intresset från publiken att öka markant.

Det är i alla fall min åsikt!:Bugar

Jag håller med i allt du säger! Men som det är nu, med ca 100 startande på Sviestads SM-helg, så finns det ju ingen ekonom i i att köra SM för sig och Rookies för sig. Falkenberg och SO två veckor tidigare hade 150 startande och då börjar det bli deltagare nog för att få det att gå runt.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Förvisso har du rätt men de senaste åren har vi haft ett problem med för många förare och för många klasser för att alla ska kunna köra samtidigt under samma helg. Det går inte att klämma in allt samma helg eftersom tiden inte räcker till.
Eftersom arrangörerna faktiskt arrangerar SM tävlingar så har i vissa fall Rookieklasserna fått stryka på foten till förmån för SM-klasser. Detta retar en del men är väl ganska logiskt. SO organisationen har valt en annan väg och till nästa år är väl det enda som är klart att 250R förlorar sin SM status.

Tror ingen jobbar för att sabba gemenskapen men man ser olika på vilka som ska prioriteras.

Ja, det är ganska logiskt att icke SM-klassade klasser inte ligger i prio under en SM-helg. Detta fjolleri med just "SM-helg" får ju konsekvenser för hela RR sektionen, då det nya blodet stängs utanför och får klara sig själva om tid ej finnes. RR i Sverige är inget speciellt, så därför är just SM lite overkill. Att vinna SM betyder att man var bättre än dom andra 25 i hela landet som tävlar i samma klass... Pensionärs boule har fler deltagare!!!

Varför gruppera så RR splittras när vi borde hålla ihop?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja, det är ganska logiskt att icke SM-klassade klasser inte ligger i prio under en SM-helg. Detta fjolleri med just "SM-helg" får ju konsekvenser för hela RR sektionen, då det nya blodet stängs utanför och får klara sig själva om tid ej finnes. RR i Sverige är inget speciellt, så därför är just SM lite overkill. Att vinna SM betyder att man var bättre än dom andra 25 i hela landet som tävlar i samma klass... Pensionärs boule har fler deltagare!!!

Varför gruppera så RR splittras när vi borde hålla ihop?

För att det för något år sedan var c:a 250 ekipage som skulle köra på banan och få plats i depån samtidigt..
Mycket som inte fungerade då.. Rookiesar som blev utkvalade, eller inte ens fick chans att kvala etc.
Då tyckte några att SM-klasser skulle stryka på foten.. Eller kasta ut juniorer..
Mycket pengar en helg med lite bantid etc..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, det är ganska logiskt att icke SM-klassade klasser inte ligger i prio under en SM-helg. Detta fjolleri med just "SM-helg" får ju konsekvenser för hela RR sektionen, då det nya blodet stängs utanför och får klara sig själva om tid ej finnes. RR i Sverige är inget speciellt, så därför är just SM lite overkill. Att vinna SM betyder att man var bättre än dom andra 25 i hela landet som tävlar i samma klass... Pensionärs boule har fler deltagare!!!

Varför gruppera så RR splittras när vi borde hålla ihop?
Fast det "nya" blodet stängs ju inte ute från tävlande. Kör du Rookie 600/1000 har du fler tävlingstillfällen än de flesta andra. Dessutom kör ju juniorerna under SM.
Precis som oFFkeFF skriver så uppstod ju en absurd situation när man skull eha nio klasser under en och samma dag. Det led alla klasser, förare, arrangörer och publik också av för det är inte fysiskt möjligt att ggöra det på ett bra sätt.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ja, det är ganska logiskt att icke SM-klassade klasser inte ligger i prio under en SM-helg. Detta fjolleri med just "SM-helg" får ju konsekvenser för hela RR sektionen, då det nya blodet stängs utanför och får klara sig själva om tid ej finnes. RR i Sverige är inget speciellt, så därför är just SM lite overkill. Att vinna SM betyder att man var bättre än dom andra 25 i hela landet som tävlar i samma klass... Pensionärs boule har fler deltagare!!!
Varför gruppera så RR splittras när vi borde hålla ihop?

Jag håller med dig i ditt förra inlägg, men detta låter lite konstigt tycker jag. Det är ju de 25 bästa förarna som ska köra i respektive SM-klass. Eller hur många det nu är som kommer till start. Samma sak som att de absolut bästa förarna i världen hör hemma i MotoGP. Hade ju kanske varit lite jobbigt på kvalen om alla människor i världen som körde rr skulle få kvala in till ett MotoGP-race;):D

I övrigt tycker jag att det är viktigt att klubbarna håller igång sina klubbmästerskap. Det är ju ett väldigt viktigt led till att få fram fler förare. När de lägger ner klubbmästerskapet försvinner kanske också folket med det "rätta" intresset (roadracing). Då blir det väl som nu att till och med SM ställs in på Ring Knutstorp. Fy Hyllinge MS!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pysch, du har så rätt och det är skönt att du tar ton :tummenupp

RR är så litet i Sverige att de behövs så många klasser som möjligt varje helg för att få ner startavgifterna och ge publiken massor av race. De få som kommer struntar nog högaktningsfullt i om hojarna på banan kör om SM eller inte. De vill se hojar som går fort och låter mycket, så enkelt är det (och för en utomstående smäller nog Scandinavian Open högre än SM).

Men när arrangörer går ut och säger att de inte tycker att Rookisarna hör hemma på deras SM-helger blir man ju inte direkt sugen på att vara med och stödja deras verksamhet. Då lägger jag hellre pengarna på SO och Mike Luff för där känner jag mig välkommen!

Jag tycker för övrigt att LMS ska skrota sitt nuvarande upplägg med dubbla helger och köra en helg istället, utan dubbla kval, precis som SO.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Pysch, du har så rätt och det är skönt att du tar ton :tummenupp
Jag tycker för övrigt att LMS ska skrota sitt nuvarande upplägg med dubbla helger och köra en helg istället, utan dubbla kval, precis som SO.
Jag tycker faktiskt tvärtemot, LMS helger är kanon! Mycket körning och bra organiserat. Har kört ett par år B-helgerna och körde i år A-helgen. Har även kört när LMS hade blandat och tycker det är mycket bättre delat.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker faktiskt tvärtemot, LMS helger är kanon! Mycket körning och bra organiserat. Har kört ett par år B-helgerna och körde i år A-helgen. Har även kört när LMS hade blandat och tycker det är mycket bättre delat.
Håller med. Kvalitén för alla blir bättre med det upplägget.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Vilket fjolleri ang SM-status eller ej!

Tror ni Svensk roadracing är så stort att man kan utesluta vissa klasser bara för att dom inte är SM-klassade, eller för att depån ska se snyggare ut? Inse att RR i Sverige ligger i bottenskrapet av idrottsgrenar där antalet utövare är skrattretande lågt! Det behövs bättre sammanhållning, en gemenskap för att få trenden att vända. Det är faktiskt så att icke SM-klassade klasser är dom som håller RR i liv, och förser resterande klasser men nya talanger vart efter. Att ta bort gemenskapen, kunskapen samt göra det dyrare kommer aldrig att gynna RR...

Fjolla kan du vara själv. Tror du STCC hade varit vad det är i dag om man inte ställt lite krav? Om ett event skall dra folk behöver man en bra helhet inkl. depån. Är man ute efter bantid per krona skall man köra erf eller bandagar. Man får inte ett proffsigt upplägg genom att låta alla klasser som finns köra på SM-helgerna. Det blir alldeles för rörigt och svårt att få grepp på för publiken. Hur kul skulle allsvenskan vara om man fyllde ut den med korplag bara för att spela fler matcher?
Om Svemo såg till att uppklassningen funkade hade Elitklasserna varit betydligt jänmare och klart roligare att titta på med fulla startfält. Som det är nu är ju ofta topp 5 i Rookieklasserna nere på tider som skulle givit poäng i de högre klasserna. (Andreas i R1000 satte ju till och med 4:e snabbaste varvtiden under helgen i Falkenberg, i Rookieklassen!)

Som sagt, prioritera elitklasserna tydligt. Då blir också intresset större för de snabba rookiesarna (som ofta är allt annat än nybörjare) att klassa upp sig istället för att ta nybörjarnas pokaler. Rookie är "korpracing" för nybörjare och skall vara det, ingen tjänar på att dessa klasser är fulla. Det är ju som att fylla upp en B-final innan man fyllt A-finalen.....
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
För att det för något år sedan var c:a 250 ekipage som skulle köra på banan och få plats i depån samtidigt..
Mycket som inte fungerade då.. Rookiesar som blev utkvalade, eller inte ens fick chans att kvala etc.
Då tyckte några att SM-klasser skulle stryka på foten.. Eller kasta ut juniorer..
Mycket pengar en helg med lite bantid etc..

Nu hade jag inte ens kört på bana för några år sedan och vet hur problematiken såg ut då. Men det betyder att antalet ekipage har minskat sedan förändringen (om det nu har med det att göra)? Senast jag såg en utkvalning var på BikeWeek 2009 i R600, så det förekommer iofs fortfarande.

Oavsett om man kör gemensamt under en helg eller delar upp det så måste RR i Sverige vara en gemenskap. Och skulle man dela upp det så ska det vara blandat och inte enbart SM-klassade samtidigt.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nu hade jag inte ens kört på bana för några år sedan och vet hur problematiken såg ut då. Men det betyder att antalet ekipage har minskat sedan förändringen (om det nu har med det att göra)? Senast jag såg en utkvalning var på BikeWeek 2009 i R600, så det förekommer iofs fortfarande.

Oavsett om man kör gemensamt under en helg eller delar upp det så måste RR i Sverige vara en gemenskap. Och skulle man dela upp det så ska det vara blandat och inte enbart SM-klassade samtidigt.

Vill du ha gemenskap, sök upp scouterna eller någon guldvingklubb. Vill man få bra race och en positiv utveckling, sätt de snabbaste tillsammans. Vill man som mindre snabb förare se detta är det väl bara att åka dit eller ställa upp som funktionär.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oavsett om man kör gemensamt under en helg eller delar upp det så måste RR i Sverige vara en gemenskap. Och skulle man dela upp det så ska det vara blandat och inte enbart SM-klassade samtidigt.
Det är ju en gemenskap men det finns ju flera olika serier att köra i och det är ju inte enbart SM-klasser på SM-helgerna. Vissa har dock stört sig på att en del SM-klasser, främst 250R, har haft så få startande och då har de tyckt att Rookieklasserna borde få köra för de är fler startande.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu hade jag inte ens kört på bana för några år sedan och vet hur problematiken såg ut då. Men det betyder att antalet ekipage har minskat sedan förändringen (om det nu har med det att göra)? Senast jag såg en utkvalning var på BikeWeek 2009 i R600, så det förekommer iofs fortfarande.

Oavsett om man kör gemensamt under en helg eller delar upp det så måste RR i Sverige vara en gemenskap. Och skulle man dela upp det så ska det vara blandat och inte enbart SM-klassade samtidigt.

Även på LMS har man ju fyllt på med icke sm-klasser, NSBK och 125jr.
Pluset där är att alla får köra mer, schemat blir inte galet tight (man hinner städa av banan om något händer etc).
Man får plats i depån och strömmen räcker till alla däckvärmare.

Allt detta ovan gäller ju också på de rena b-helgerna..

Men visst, tycker man om att trängas, att ens 15 minuters pass blir 11-12 minuter, att strömmen går stup i kvarten och att depån ser ut som skit för att alla ska få plats så är det väl bara att önska sig tillbaka till svunna tider när både rookies och a-förare bråkade om vem som hade mest rätt till bantiden och platserna i depån..

För den som var med på bikeweek för ett par år sedan när man körde Norskt mästerskap, Nordiskt mästerskap och SM på samma helg, så var det iofs kul i depån, men ingen fick plats och schemat var ett skämt..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som sagt, prioritera elitklasserna tydligt. Då blir också intresset större för de snabba rookiesarna (som ofta är allt annat än nybörjare) att klassa upp sig istället för att ta nybörjarnas pokaler. Rookie är "korpracing" för nybörjare och skall vara det, ingen tjänar på att dessa klasser är fulla. Det är ju som att fylla upp en B-final innan man fyllt A-finalen.....
Rookie är bara namnet på klassen, det har inget att göra med dem som faktiskt kör där. Klassen är öppen för alla med Senior-licens och är man inte tillräckligt snabb går det bra att köra i klassen hela sin "karriär".

En A- och B-final i Superbike och SST600 skulle lösa många problem då A-finalen alltid skulle vara full och innehålla de snabbaste förarna. Tyvärr tror jag aldrig att vi får se en sån lösning eftersom det finns ett gäng förare som ser någon fjantig prestige i att ha elitlicens och köra "sopabajk". Vore ju pinsamt om de fick köra B-final för jämnan.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Satt o läste lite här och kom på att om man vill dra mer folk´och få ett bra gensvar borde väl bägge racen vara på samma dag :va
tror knappast att folk är intresserade av att åka 2 dagar?
Å andra sidan vad gör man förövrigt för att locka folk?
En hoppborg för barn? hehe ja mm!
Nja det krävs lite till för att få dit publik! :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag håller med dig i ditt förra inlägg, men detta låter lite konstigt tycker jag. Det är ju de 25 bästa förarna som ska köra i respektive SM-klass. Eller hur många det nu är som kommer till start. Samma sak som att de absolut bästa förarna i världen hör hemma i MotoGP. Hade ju kanske varit lite jobbigt på kvalen om alla människor i världen som körde rr skulle få kvala in till ett MotoGP-race;):D

I övrigt tycker jag att det är viktigt att klubbarna håller igång sina klubbmästerskap. Det är ju ett väldigt viktigt led till att få fram fler förare. När de lägger ner klubbmästerskapet försvinner kanske också folket med det "rätta" intresset (roadracing). Då blir det väl som nu att till och med SM ställs in på Ring Knutstorp. Fy Hyllinge MS!

Men nu är det inte dom "25" bästa, utan dom enda "25" som överhuvudtaget kör!! Är det bara 25st som utövar en viss gren i ett helt land, är en SM-klassning något speciellt då?

I övrigt tycker jag att du i övrigt tycker rätt.
Klubbarna måste hålla igång mer, och för det kräv det engagemang från oss själva. Det är vi själva som inte brinner tillräckligt för sporten utan hela tiden förväntar oss att någon annan ordnar saker.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top