Oavsett om du tycker det eller ej har faktiskt SM status som just svenskt mästerskap. Det borde då för att bli lite attraktivare för både förare och framför allt publik vara begränsat till enbart SM-klasserna eller i alla fall Elitklasserna. För att detta skall bli attraktivt för Svensson krävs som Luff ofta poängterar ett snyggt upplägg och en snygg depå. Trycker man ihop så många klasser som möjligt blir det en depå som ser ut som om Jorpes
tungan) fått bestämma hela upplägget. Inget ont om Herr Jorpes, men en snygga och rena depågator lockar nog en hel del folk och det slipper kännas som man går på en gammal bakgård. Dessutom bör förutsättningarna för SM-förarna vara BÄTTRE än för Rookieförarna så de får som mål att köra om SM-poäng bland de bästa istället för att samla Rookiepokaler år efter år. Jag påstår att det finns underlag för både fulla och jämna SM-klasser i 600 & 1000 om SVEMO ser till att de snabba Rookiesarna blir uppklassade som de skall bli, men även att det finns ett nerklassningssystem. En gammal och välbeprövad ursäkt att man inte "har råd" att klassa upp sig köper jag inte för fem öre, det är samma hojar nuförtiden, sedan kommer det alltid finnas blåbär som lägger ner en förmögenhet bara för att de kan medan det finns riktigt snabba förare som kör på en budget som inte ens räcker till nya däck på racen.
Nä, fram för SM-helger likt Linköping, rent och snyggt som STCC så kommer nog suget att jaga E-licens för förarna och intresset från publiken att öka markant.
Det är i alla fall min åsikt!