SM på Knutstorp inställt!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Säga vad man vill om Hyllinge, men som vanligt är det SM på Knutstorp som blir en av årets hätskaste snackis-trådar här på SH - t.o.m. när man ställt in tävlingen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ett problem rörande rr är ju att det finns 3 st olika "superbike"-klassser, det spär ju ut fältet oxå så alla blir lidande. Både arrangör och deltagare, samt en förvirrad eventuell publik.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Oamånga klasser som möjligt blir det en depå som ser ut som om Jorpes :)tungan) fått bestämma hela upplägget. Inget ont om Herr Jorpes, men en snygga och rena depågator lockar nog en hel del folk och det slipper kännas som man går på en gammal bakgård. Dessutom bör förutsättningarna för SM-förarna vara BÄTTRE än för Rookieförarna så de får som mål att köra om SM-poäng bland de bästa istället för att samla Rgar

Påhopp :arsele
 

Bifogat

  • mantorp.jpg
    mantorp.jpg
    187.7 KB · Visningar: 203

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Rookie är bara namnet på klassen, det har inget att göra med dem som faktiskt kör där. Klassen är öppen för alla med Senior-licens och är man inte tillräckligt snabb går det bra att köra i klassen hela sin "karriär".

Så är det, men man måste ha en instegsklass. Det finns två sätt att möta "problemet" RoadRacing i Sverige. Det ena är att göra det på sosse-sättet: alla ska köra, ingen är speciell och alla är lika mycket värda. Det går alldeles utmärkt till en viss gräns och det är så det funkar i de flesta sporter i Sverige. Tittar man dock på de sporter där vi har bra tillväxt och tillhör toppen så är det alltid elitsatsningar som gett det. En elitsatsning där man gallrar ur de som inte är tillräckligt bra. Det är det vi har Rookie för—helt enkelt.

Om Rookie inte är till för det måste vi ha en ny instegsklass som man måste igenom innan man får köra de stora klasserna. Alla ska med-racet funkar om man ser till lilla Sverige men om vi vill ut och slåss med de stora så måste vi elitsatsa och då måste vi få förpassa instegsklasserna till andra tider.

Att elitsatsa innebär helt enkelt att en del får chansen att prova på en högre nivå och andra inte. Kollar man på fotboll idag funkar det så. Du går på en träning eller tio, bevisar vad du kan. Är du tillräckligt bra får du vara med, är du inte tillräckligt bra hamnar du i B-laget eller t.o.m. utanför laget. Det funkar, det är så man skapar konkurrens, vilja att satsa och därmed också bättre spelare.

Men sen finns det, som du säger, de som spelar i Division 5 hela livet. För att de inte kan bättre eller för att de inte vill satsa—det är oviktigt egentligen. De får också leva med sämre domare, sämre planer, mindre satsningar. Varför är det fel att göra så i RoadRacing då?

Jag säger inte att jag tycker att Anderstorps upplägg förra året var idealt men jag håller med Humlan om att Rookie inte har på SM-helgerna att göra. Inte heller på SO. Att förpassa Rookie nånstans är helt fel väg att gå men jag tror inte på upplägget att de ska köra samtidigt som SM/SO. Rena Rookiehelger skulle dessutom leda till att fler vågar prova ett race. Hur många har man inte pratat med som kör sin första tävling på LMS B-race? Eller ett klubbrace? Det är lite lägre till tak, man gör inte bort sig inför alla de snabbaste och så vidare.

Då måste vi också se till att få upp statusen på SM/SO-helgerna så Rookieförarna verkligen får ett incitament att klassa upp sig. Det ska vara lite bättre, lite snyggare, lite mer helt enkelt. Tv-sändningar, gridshow, parader på stan osv. Där har vi misslyckats, än så länge.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
tror inte på upplägget att de ska köra samtidigt som SM/SO.

Att göra två helger av LMS tävlingar hade inte ett skit med SM-klasser att göra utan att det var för mycket folk. Den dagen det inte finns förare att dra runt en SM-helg med SM-förare kommer Rookie-förarna vara tillbaka på SM-helgen. Men det här är ju bara minna 50 cent.

björn
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu när det finns möjlighet att få wildcard så är det ju även det en fördel om R och E inte kör tillsammans.

Linköping var en kanonhelg med mycket köring. Två kval inför varje race varav ett på 30 min. Kändes nästan lite som Moto GP

Samtidigt tror jag att det är bra att man får se Elitförarna lite då och då. Få tips råd, analysera körstilar/spårval. Efter ett tag inser man säkert som Rookie att det inte skiljer så mycket som man tidigare trott och testar på ett WC.

tror inte på upplägget att de ska köra samtidigt som SM/SO. Rena Rookiehelger skulle dessutom leda till att fler vågar prova ett race. Hur många har man inte pratat med som kör sin första tävling på LMS B-race? Eller ett klubbrace? Det är lite lägre till tak, man gör inte bort sig inför alla de snabbaste och så vidare.

Då måste vi också se till att få upp statusen på SM/SO-helgerna så Rookieförarna verkligen får ett incitament att klassa upp sig. Det ska vara lite bättre, lite snyggare, lite mer helt enkelt. Tv-sändningar, gridshow, parader på stan osv. Där har vi misslyckats, än så länge.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu när det finns möjlighet att få wildcard så är det ju även det en fördel om R och E inte kör tillsammans.

Linköping var en kanonhelg med mycket köring. Två kval inför varje race varav ett på 30 min. Kändes nästan lite som Moto GP

Samtidigt tror jag att det är bra att man får se Elitförarna lite då och då. Få tips råd, analysera körstilar/spårval. Efter ett tag inser man säkert som Rookie att det inte skiljer så mycket som man tidigare trott och testar på ett WC.

Ja, jag måste ju säga att jag har varit ytterst tveksam till om uppklassning vore något för mig. Men teamet ville ju ha igenom Wildcard till iår och då testade vi.

Aldrig en chans i världen att jag åker ett rookierace igen, så mycket som jag utvecklades på 3 dagar har aldrig hänt innan...

Däremot tror jag inte på separata B-helger heller. I sådana fall om man har en senior och en Rookie-klass. Vilket jag tror att det finns plats och behov av..

/ Jens
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
men jag tror inte på upplägget att de ska köra samtidigt som SM/SO.

I dagsläget handlar det inte om ett upplägg utan om en nödvändighet; det finns inte tillräckligt med förare som kör SM-klasser för att dra runt en helg ekonomiskt. Man MÅSTE köra fler klasser.

Back to topic dårå, något nytt om det blir en annan arrangör på Knudan?

Ja? Nyfiken! Samtidigt pratade jag med Lodnert i helgen och det är tydligen extra dyrt att arra på Knudan; banhyra, security, el, ALLT är dyrt på Knudan! Dyrare än på andra ställen. Frågan är om de VILL ha dit hojar överhuvudtaget...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så är det, men man måste ha en instegsklass....
Ditt resonemang fungerar fint på de flesta sporter men den stora skillnaden är att vi är för få RR-förare i Sverige. De som vill elitsatsa gör det i Pro Superbike eller tex IDM.

Åsikten att Rookie-klasserna inte hör hemma på SM/SO-helger är ju så dum att det med dagens situation blir svårt att ta på allvar. I dagsläget skulle det då finnas en(1) tävling för seniorförare (om vi bortser från LMS KM som bara är öppet för ett fåtal och enstaka kvällsrace i ARCs regi) och det är LMS B-race. Menar du att det är den tävlingen jag som Rookie ska köra för att bli snabbare eller hur tänker du?

Knutstorp får det inte att gå runt ens med alla klasser inbjudan, hur i hela friden ska de lyckas om de säger nej till 50-70 förare?

I SM-klasserna 125 och 250 finns det seniorförare som är mil ifrån någon elitsatsning. De har fula tält, fula husvagnar (ironi) och det är väl bara en tidsfråga innan de inte heller får vara med för att ett gäng herrar tror att framgång för en sport stavas elitsatsning.

Det finns massor av lösningar på det här problemet men så länge vi har ett stelt förbund och nästan lika stela arrangörer kommer SM att bli sämre och sämre. Men prioritera gärna SM-klasserna, det kommer att bli kanon :rolleyes:
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Allt snack om depåtält och annat kan vara av intersse för publik om det nu fanns någon...
För att publiken ska komma krävs fört och främst enkel annonsering, en (1) hemsida där tid, plats och pris framgår. Därefter ska reslutatet publiceras så att man kan fånga ett ev. intresse.

Vidare bör det inte vars så jäkla många klaser och serier så att det är helt obegripligt för den lilla publik som ev. kommer att veta vilka som är bäst, man ser ju knappt någon skillan på ex SB/Rookie 1000!

Tycker att Elit/Rookie skulle vara kvalklasser, de snabbaste startar i A race och samlar SM poäng och de långsammar startar i B race, de som inte kvalat till A eller B race får titta på! (Elitkval/A race bättre tider än Rookiekval/B race).

Detta löser problemet med klasser och fartskillander på hemma bana kontra andra banor osv. Nackdelarna är ju såklart problem med ev. regn i Elitkval men ej i B kval (kan lösas med att ex. topp 15 i serien ej kan kvalas ut)... och att det inte kan vara fri trimmning i Rookie, men det kan väll inte vara så fruktansvärt?

Och för de riktiga proffsen finns Pro Superbike!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Åsikten att Rookie-klasserna inte hör hemma på SM/SO-helger är ju så dum att det med dagens situation blir svårt att ta på allvar. ... Menar du att det är den tävlingen jag som Rookie ska köra för att bli snabbare eller hur tänker du?

Är det så idag? Nej, idag får du köra på alla tävlingar utom LMS SM-helg. Och så kommer det fortsätta vara tills vi har tillräckligt med förare. Ekonomi slår mycket högre än nåt annat.

det är väl bara en tidsfråga innan de inte heller får vara med för att ett gäng herrar tror att framgång för en sport stavas elitsatsning.

Det finns massor av lösningar på det här problemet men så länge vi har ett stelt förbund och nästan lika stela arrangörer kommer SM att bli sämre och sämre. Men prioritera gärna SM-klasserna, det kommer att bli kanon :rolleyes:

Framgång för en sport stavas elitsatsning. Om man vill se utövarna av sporten slå stort internationellt. Varför tror du t.ex. spanjorerna är så överlägsna när det kommer till tillväxt inom RR? För att "alla får köra"?

Det finns massor med lösningar men en som jag tycker behövs är tvångsuppklassning eller ytterligare en licensklass varifrån man tvångsuppklassas till Senior och sen får välja (efter ett bra år i Senior) om man vill klassas upp till Elit. Med det tempot som hålls i Rookie idag är det alldeles för många med licens som inte vågar starta eller prova race på annan plats än deras hemmabana. På så sätt får man in fler tävlande, mer pengar och därmed också underlag för fler helger.

Detta gäller både SM och SO. Jag separerar inte dem så jag kommer heller inte prata om SM-status på något sätt. Vad jag menar är att vi måste separera Instegs- och 'Riktiga' klasser för att ge instegsförarna något att sikta på. Precis som att amatörerna inom fotbollen får lira DM i januari på en sunkig grusplan medan finlagen går in i DM i april på gräs. Som det är nu finns Pro Superbike att sikta på och det är ett riktigt bra mål men det behövs fler på flera nivåer. Ytterligare en klass, t.ex. SST600 i STCC-cirkusen skulle vara klockrent. Eller ett kraftfullt Scandinavian Open med TV-sändningar och rejäla priser.

Jag tror inte på A- och B-finaler när de blandar Senior- och Elitförare av den anledningen att folk helt enkelt kommer låta bli att göra en riktig satsning. De kommer vara nöjda med att köra skitbra på sin hemmabana. Visst är det trevligt och gemytligt men det gynnar inte sporten. Och precis som så många gånger förut ser jag till sporten långsiktigt istället för vad som är mysigast för förarna.

Jag tror på A- och B-finaler inom en klass—särskilt Rookie och Jr—för att ge alla en chans att träna på race.



Men, som så många gånger förut, om du har bra idéer på hur man ska lösa alla problem inom RoadRacing så för fram dem! Om du anser att arrangörer är stela, berätta för dem hur de ska förbättra sig. Att gnälla på ett forum gör att man sätter upp en vägg; "det är bara gnällspikar", "de har inget att tillföra", osv. Skriv ett mail med konstruktiv kritik så är chansen betydligt större att man tar åt sig det som står än om det står på ett forum. Trist men sant.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Har vi inte redan tvångsuppklassning?

Jag ser SB som en klass, oavsett vilken licens man har, den som kör snabbas är bäst. Är man apsnabb på sin hemmabana och långsam på övriga blir det en A final med poäng och B final i övriga race. Bättre förare är snabba i alla A finaler och hamnar då högt i resultatlistan. Då är man snabbast och bäst i SB. Enda elitsatsningen jag kan se är i Pro Superbike och knapp där. Det är ju nästan hopplöst att hinna träna i denna sport!

Att diskutera på ett forum kan ju vara bra för att få sina idéer ventilerade, tror inte Svemo vill ha 1000 ogenomtänkta förlag i sin postlåda. Kommer man däremot fram till något som håller även efter lite mothugg av olika förståsigpåare så kan det vara värt att skicka in till officiell instans.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Gemensamt verkar dock vara att alla vill se fulla SM-klasser och det är väl just det som Svemo ska jobba för. Att stänga ut rookisarna är ingen vettig lösning, varken sportsligt eller ekonomiskt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gemensamt verkar dock vara att alla vill se fulla SM-klasser och det är väl just det som Svemo ska jobba för. Att stänga ut rookisarna är ingen vettig lösning, varken sportsligt eller ekonomiskt.

Ett jävligt enkelt sätt att fylla upp i SM klasserna och ge plats för nya Rookies i instegsklasserna är ju att återinföra tvångsuppklasningen som ja ärligt talat inte förstår varför man tog bort.

Man ska inte kunna vinna Rookie1000 och sen fortsätta att köra där ett år till...

Vore kul om man hade samma system i Hockey och Fotboll... Om man vill flytta upp en division så får man ansöka om det. Men man kan fortsätta att dominera i division 5 och vinna varje match med 10-0 så länge man vill....
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Slank inpå tråden av nyfikenhet,

Låter ungefär som många trådar tidigare i ämnet – säkert inget nytt under solen:
  • Alla vill köra mer
  • Ha mer publik
  • Få fler sponsorer som finansierar
  • Vara med i TV och gärna intervju i ngn kvällstidning
  • Bredare startfält (och gärna en egen topp-placering)
  • Givetvis skall det vara gratis att tävla, men självklart ersättning för att vinna


Tror även du håller med om ovanstående?
Men - varför jobbar du då inte åt det hållet (i varje fall är det oerhört som gör det inom Svensk RR). Insatserna är ju närmast obefintliga jämfört med den jättestora potential sporten har. Ursäkterna från de aktiva (eller ibland allas önskningar om ett bättre förbund) hjälper ju inte direkt när alltför få jobbar AKTIVT för att komma framåt och marknadsför sig + vår position.

RR är precis som de allra flesta andra ingen sport som belönar genom någon form av ”gratis framgång + sponsorer på kö” bara för att den existerar. Är själv förvånad över att det verkar finns så många kloka och driftiga människor runt detta med RR här på forumet och andra nätplatser, samtidigt som resultat utåt inte kommer nämnvärt framåt.

Varför blev det inget mer,
De flesta verkar ha svar & förklaringar på varför det är så klent resultatmässigt i media och på finansiella partners. Men… efter att jobbat aktivt med att lyfta sport och dess aktiva i Pro SBK över året är jag fortfarande och ärligt förvånad. Att det krävs bl. MOD för att utöva och bli framgångsrik i RR är sanning, men att först koppla ihop och förstå att samarbeta för att nå resultat verkar fortfarande vara… fegt(?)

Eller är det annat jag/vi inte förstår när SVT, TV4 & SR vill göra något på plats från mitt nästa projekt – och på en inbjudan till 19 förare, 4 team svarar endast 6st, varav 2-3st kan tänka sig att vara med…?

Kan bara konstatera att det faktiskt inte är förvånande att sporten och förarprofiler får lite utrymme el saknas helt i media. Det verkar ju (självbevisande?) det mest fundamentala när det kommer till vilja, engagemang och förutsättningar från de aktiva utövarna att ta för sig…?

När det är 100% naturligt att lägga +3-6´på däck för en helg, men samtidigt onaturligt utmanande att investera motsvarande i sponsor eller mediearbete över året, ja då blir det svårt att få gehör/resultat för egen/teamet/sportens del.

Eric Hulth
Pro SBK & Promotion & Event
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja? Nyfiken! Samtidigt pratade jag med Lodnert i helgen och det är tydligen extra dyrt att arra på Knudan; banhyra, security, el, ALLT är dyrt på Knudan! Dyrare än på andra ställen. Frågan är om de VILL ha dit hojar överhuvudtaget...

Knutstorp (och även Sturup) används även av danskar och dessa kan (och är beredda att) betala mer. Därav högre priser än motsvarande banor i resten av Sverige.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Knutstorp (och även Sturup) används även av danskar och dessa kan (och är beredda att) betala mer. Därav högre priser än motsvarande banor i resten av Sverige.

Den enkla sanningen i att kostnaderna på Knutstorp kanske är högre än på andra banor är väl tillgång till "Bullerdagar" för banägaren.
Har man möjlighet att låta lite högre och längre på dagarna/helgerna så är inte konkurrensen om att få utnyttja "bullerdagen" lika hög, vilket genast ger ett lägre pris. En ganska enkel matematik att förstå.
Knutstorp har väl till i år även fått minska sin nyttjandetid varje dag till kl 16.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top