Chris Ash skrev:
Anderstorp? Är det roligare än Mantorp? Å andra sidan ligger det närmare Skåne.
Ja, jag vågar påstå att Anderstorp är roligare än Mantorp. Det mesta med Andrestorp är faktiskt roligare än Mantorp. Börja med kafét där det hänger gamla fotografier på legender från svunna tider. På 70-talet besöktes Anderstorp av F1-GP och ända in på 80-talet av MotoGP. Hur coolt är inte det? Ta banan sen. Den saknar motsvarighet i Sverige. Det närmaste man kommer i storlek är Mantorp och det närmaste kan kommer i körupplevelse är Sviestad. Jag vet att många kanske inte håller med mig men så tycker jag.
Opelkurvan är ett monster. Den är så hårt bankad att om man står raklång i innerkanten i mitten av kurvan ser man inte över ytterkanten. Anderstorp har också Sveriges hårigaste inbromsning. Under en timme i karusellen (det känns som om den aldrig ska ta slut) ligger man och skrapar högerknät bara för att helt plötsligt han en liten kortis på sig att tvärnita inför tvära vänstern som leder ut på start och mål. Är man lat vilar man lite på gasen och vinklar upp hojen för att få till en säker och fin inbromsning. Har man brottom matar man på gas ända till det är dags att nypa i bromshandtaget och då lutar hojen fortfarande åt höger. Sen ska det bromsas, hojen ska flyttas från banans vänsterkant till högerkant, hojen ska vikas över och kroppen ska hellst följa efter. Hur gör man, man eller mus?
Mantorp har sin pizzeria som egentligen är lite för bra för en sådan sunkig håla som Mantorp och de har dessutom en modern Statoil runt hörnet. I Gisslaved finns Gisslegrillen som serverar Sveriges i särklass sämsta tunbrödrulle och en bensinstatoin som gud glömde.