Sm-tv 2006

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Swedie skrev:
2070506 betala ingenting? hur bra är ni egentligen? är ni på VM-nivå eller?

När vi körde RM i supermoto -03 så sändes det i Viasat sport.
Kostnad för oss förare? 0kr
Bästa TV-sändningarna som vart dessutom, ingen Buddha som tar upp halva sändningstiden...

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Swedie skrev:
2070506 betala ingenting? hur bra är ni egentligen? är ni på VM-nivå eller?
Det har inget med att göra om hur duktig man är eller har tänkt o bli. Utan Vad som har sagts ifrån Svemo.I det här fallet Peter Larsson och Kronäs.På mässan sas det att den Stora massan inte skulle bli drabbad av Tv Pengar.Utan dom större Teamen.Dom sista två åren vet jag bara en handfull aktiva förare som har varit för tv sändning.Om dom vill ha det låt dom då betala kalaset.Eller varför inte Rösta om Det.

Varför inte Crossen sänds på Tv Jocke W är pga Att det blev nedröstat i Jönköping 2004.Varför tror du. Pga att det var för dyrt o gav för lite.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Fastway skrev:
2070436 Har du legat djupfryst eller.Varför du betalar Tv-avgift är pga Bergman skall tjäna mer Pengar inget annat.Han är helt enkelt inte beredd att ta några risker.

Mvh Perra

Njea djupfryst är väl att ta i, men jag har inte läst om vem den här bergman är innan. Så vem är han igentligen?

och det kanske inte är så konstigt att han inte tar några risker, första, andra året lär ju det inte va 500.000 som tittar på supermoto SM men man måste ju börja nånstans.

jag tycket det också är as tråkigt att det ska drabba förarna, tro inget annat, men jag tror att sporten kan gynnas av tv sändningar. Sen kanske det visar sig att jag hade helt fel, men det bör provas eftersom sporten är hyffsat ny också.

Fastway skrev:
2070566
Varför inte Crossen sänds på Tv Jocke W är pga Att det blev nedröstat i Jönköping 2004.Varför tror du. Pga att det var för dyrt o gav för lite.

Ja men det va deras beslut och deras sport, jag tror nog att supermoto är roligare och spektakulärare än motocross för tv publiken att se, ännu mer live.

Eftersom jag inte kommer köra SM i år, men förhoppningsvis nästa år så vet jag inte om jag ska lägga mig i det här vid den här tidpunkten. Men tror nog det är värt att diskutera innan man total bojkottar det.

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Butler skrev:
2065812 Tyvärr så är detta ett steg vi behövt ta. Och sedan håller vi tummarna för att de resterande sponsor pengarna fixar sig också. Allt är trots allt inte helt klart.

http://www.svemo.se/news.php?rid=765&t=gren&did=10

mvh
Larsson

om jag inte minns helt fel skrev Cronnäs här på sporthoj att toppteamen tillsammans med arrangörerna skulle stå för kostnaden till Bergman för TV-sändningarna , eller minns jag fel ???

slopade prispengar till förarna borde vara ett kollektivt bidrag för att arrangörana skall kunna genomföra tävlingen ekonomiskt rätt , sedan är det upp till arrangörerna att avgöra om det blir TV-sändning eller ej . Detta ställningstagande och betalande skall ej läggas på förarna som har fullt upp med att hålla igång sitt tävlande . Har svårt att förstå att SVEMO ens komma på förslaget att förarna skall betala en TV-avgift utöver anmälningsavgiften .

jag är för TV-sändningar men ej att det skall betalas med en särskild avgift .

de flesta förarna i SM har ingen möjlighet till kostsam marknadsföring och kommer troligtvis aldrig att ens synas under TV-sändningarna , nej detta är något för arrangörerna och toppteamen att lösa gemensamt .
det kan inte vara förarnas åtaganden att ta aktiv del i arrangörernas ekonomiska planering då vi ej ges möjlighet att agera utan endast får finna oss i att bli överkörda .

de som ej betalar TV-avgiften får ej starta på SM-tävlingarna , tycker att det är fel väg att gå för att driva igenom ett beslut .

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
rejser skrev:
2070543 När vi körde RM i supermoto -03 så sändes det i Viasat sport.
Kostnad för oss förare? 0kr
Bästa TV-sändningarna som vart dessutom, ingen Buddha som tar upp halva sändningstiden...
Jasså! Okej, tack. Jag vet väl mer och mer om SM per dag som går.

Förstår iaf att vad det egentligen handlar om är att SVEMO åter igen ändrar sig och inte håller vad som lovats och att det påverkar dom med redan dålig ekonomi (förarna).

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cresent compakt
Ja det känns ju lite så där att betala då man sannolikt inte kommer att synas över huvudtaget?

Vad händer dom som inte lyckas kvala in då? Ska dom betala då dom kanske inte ens får köra?

Jag är för TV exponering men tycker att det är nog hårt att få ihop budgeten som det är....som första årets SM deltagare så står ju inte sponsorerna på kö direkt....

SportExpressen? Hur många här har ens den kanalen? Inte jag..

Jag vill inte gnälla och gnata men jag jobbar fanimej dygnet runt för att få det att gå ihop och extra utgifter är nåt jag inte behöver!

mvh // Fredrik Mann # 23

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag har nu fått bekräftat att vi som arrangör måste slänga in 40K ytterligare. Kul!

Jag har dessutom framfört önskemål om att få tillgång till HELA materialet. Det är beställaren som äger rätten till allt som filmas, dvs. vi eller svemo.

/HW

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Intressant disskussion detta. Ger även Calle Karlsson medhåll. Förra säsongen så bojkottade jag SM på grund av TV avgifterna. Kommer att göra det i år med om det behövs. Eller som M-Gossen hade som förslag. Skita i och betala TV agifterna.

Tycker även synd om Peter och Crille på SVEMO som inte har fått särskilt mycket beröm för det jobb dom har gjort för oss. Men så brukar det vara ju. Man kan göra 100 bra saker, som ingen ens märker. Alla förväntar sig att det fungerar ändå, och det gör det just på grund av att några jobbar i det tysta för oss. Jag tillhör själv den skaran som inte vet om dom 100 sakerna som är gjort.

I nuläget så får jag finansiera mitt åkande själv. Som dom flesta andra. Jag tycker att man lägger det mesta redan nu, av det som tjänas ihop under året. På sporten jag brinner för. Alla har sin gräns någonstans. Så jag behöver inte få veta hur mycket andra lägger ut. Hur deras budget ser ut osv. Det är ju upp till var och en hur mycket man vill avvara. Konstaterar bara att det är synd att jag inte anser mig kunna vara mera delaktig i detta på grund av jag har en ekonomi som inte är oändlig. Jag skulle vilja tävla mera. Men kan inte försvara inför mig själv och mina barn dom utgifter som det blir om man skulle köra varenda tävling i år. Det är ju inte bara mitt eget åkande som ska finansieras.

Det kommer varken att göra till eller från, om jag uteblir från SM, då jag ändå inte krigar i toppen. Jag vet inte ens om sådana som jag behövs för tävlingarna och sporten. Tävlingarna kommer att genomföras ändå. Dom flesta vet nog inte ens vem jag är. Jag tycker även det är fel om LMS tvingas lägga pengar på någon avgift, om dom själva inte har bett om det. Och jag har svårt att tro att vi i TeknisMC känner för att betala ytterligare pengar för att få arrangera ett SM med något TV bolag som vill ha pengar. Vi kommer säkerligen att ha ett möte om detta.

Det kommer att bli intressant att följa detta. Jag är inte den som ska säga vad som är rätt eller fel. Jag kanske inte ens har förstått alltihopa korrekt. Tycker dock att det är bra att sådant här kommer till kännedom. Och att man kan få tycka till. Så jag ville bara ge min syn på saken. Så vi får se hur saker utvecklar sig. Kanske det blir att även i år beskåda tävlingar från sidan av banan. :död

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
HW skrev:
2071985 Jag har nu fått bekräftat att vi som arrangör måste slänga in 40K ytterligare. Kul!

Jag har dessutom framfört önskemål om att få tillgång till HELA materialet. Det är beställaren som äger rätten till allt som filmas, dvs. vi eller svemo.

/HW

förstår att det märks i tävlingsbudgeten att LMS skall betala ytterligare 40 000:- , hur mycket skall LMS betala totalt för att få sin tävling sänd i Sportexpressen ??

jag antar att detta är något som ni räknat med när ni gjorde er tävlingsbudget för det gemensamma SM:et , eller ??

det här med tillgång till HELA materialet låter intressant , om förarna nu skall betala 1 000:- måste detsamma gälla för förarna , samt att alla som skall betala måste få tillgång till avtalet mellan SVEMO , vi förare är en del av SVEMO och Staffan Bergman . Jag kanske har missat att det går att läsa om avtalet nånstans på SVEMO:s hemsida ??

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Även fast ingen vet vem man är eller hur pass bra man är så behöver man ju iallafall bredden i sporten. Alla som kör behövs! Det är inget snack om det, om inte många kör får man inte heller fram spetsen, alltså dom som kör snabbast och kan ta sig ut i världen.

Hela den här situationen är tråkig och jag hoppas det kan lösa sig till det bästa MED tv sändningar.

Vad var det som gjorde att förarna inte behövde betala 2003 till Viasat Sport?

Jag hoppas verkligen för motorsport och Supermotos skull att det kommer sändas på tv framöver, jag tycker många klagar på att det är lite motorsport på tv och att det blir lite i skymundan för andra sporter men nu har vi ju en chans att få ut en till motorsport i TV. Det är inte den mest glamorösa kanalen men man måste ju börja någonstans!

RaceMe skrev:
2072306
Det kommer varken att göra till eller från, om jag uteblir från SM, då jag ändå inte krigar i toppen. Jag vet inte ens om sådana som jag behövs för tävlingarna och sporten. Tävlingarna kommer att genomföras ändå. Dom flesta vet nog inte ens vem jag är.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag måste citera min pålästa kollega i LMS:

"Förresten, vem ska tvinga förarna att pröjsa? (1000:)
Finns inget regelutrymme i något SVEMO-reglemente för sådant, bara så du vet..."

mer citat:
"Om det blir något så se till att få skriftligt på vad som gäller i kostnad.
Förra året kom vi överens om att det skulle kosta 40' + 6% moms (någon speciell moms för media tydligen...)
Sen när fakturan kom var det 40' +25%...
Visserligen fick inte Bergman en spänn mer än vad som var överenskommet, blev rätt bråkigt där ett tag,
men visst är det ett jävla sätt..."

/HW

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Hur kommer alla göra som ska köra SM?

Själv har jag bara betalt anmälningsavgiften för Anderstorp alltså inte TV.

De kan ju inte neka en till starta då det inte står någonstans på svemos eller ARC sida att man måste erlägga en TV-avgift för att få starta. Även om de skulle kunna neka tror jag de inte kommer göra det om över halva startfältet inte har betalt.

Mvh
Christian Liljekvist #27

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
liljekvist skrev:
2073105 Hur kommer alla göra som ska köra SM?

Själv har jag bara betalt anmälningsavgiften för Anderstorp alltså inte TV.

De kan ju inte neka en till starta då det inte står någonstans på svemos eller ARC sida att man måste erlägga en TV-avgift för att få starta. Även om de skulle kunna neka tror jag de inte kommer göra det om över halva startfältet inte har betalt.

Mvh
Christian Liljekvist #27
Bara att betala, inte en chans att du får köra i annat fall.
Vet hur det vara förra året.

Får jag bara en DVD med ett samandrag så är jag ganska så nöjd. Det är ju helt andra summor vi pratar om i år. Tycker dock som Rejser, Budda tar upp lite väl mycket utrymme (snacka om mediakåt)

Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Stoffy skrev:
2073129 Bara att betala, inte en chans att du får köra i annat fall.
Vet hur det vara förra året.

Får jag bara en DVD med ett samandrag så är jag ganska så nöjd. Det är ju helt andra summor vi pratar om i år. Tycker dock som Rejser, Budda tar upp lite väl mycket utrymme (snacka om mediakåt)

Inte fick jag någon DVD från förra året...

Hur ska man veta att man ska betala in till bergmans?
Jag har inte fått någon avi att betala in. Tycker att detta inte är helt glas klart.

När man har betalat in en anmälningsavgift till arc så tror man ju att är lungt såvida det inte kommer en info lapp med posten eller i mailboxen.. Hur ska alla som inte sitter och läser på nätet få reda på det? Jag visste inget om detta innan någon starta denna tråd.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
liljekvist skrev:
2073143 Inte fick jag någon DVD från förra året...

Hur ska man veta att man ska betala in till bergmans?
Jag har inte fått någon avi att betala in. Tycker att detta inte är helt glas klart.

När man har betalat in en anmälningsavgift till arc så tror man ju att är lungt såvida det inte kommer en info lapp med posten eller i mailboxen.. Hur ska alla som inte sitter och läser på nätet få reda på det? Jag visste inget om detta innan någon starta denna tråd.
Det kommer en räkning hem till dig, kul va :)

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Fastway skrev:
2070566 Det har inget med att göra om hur duktig man är eller har tänkt o bli. Utan Vad som har sagts ifrån Svemo.I det här fallet Peter Larsson och Kronäs.På mässan sas det att den Stora massan inte skulle bli drabbad av Tv Pengar.Utan dom större Teamen.Dom sista två åren vet jag bara en handfull aktiva förare som har varit för tv sändning.Om dom vill ha det låt dom då betala kalaset.Eller varför inte Rösta om Det.

Tänk vad vissa kan vrida till och ljuga om saker och ting ,

Jag & Peter har under hela vintern försökt (och det var det som sas på mässan) att få topp-teamen och sponsorer att ställa upp med finansieringen för TV-sändning av Supermoto 2006, Jag är det enda teamet som betalar 40.000kr+moms inget annat team vill betala, sponsorer är inte så lätt att dra in , men vi jobbar varje dag sen november med att försöka grejja det här , jag är absolut inte för att "ni" ska behöva betala en enda krona , men det är också vad Peter skriver på första raden i den här tråden.

Jag är riktigt trött på att försöka få ihop det här nu, och mig gör det faktiskt inte ett skit om vi struntar i TV:n jag kan behålla mina pengar och vi får glada piloter på banorna ,

Jag är ändå förvånad att ni inte inser hur mycket lättare det är att få lite hjälp av sponsorer om man kan lägga fram att sporten kommer tv-sändas och synas i "media" , en sponsor idag frågar sig -"vad får jag tillbaka om jag hjälper dig , motiveringen för en som kommer sist och fram till 11e plats är .
-"jag är inte bäst i sverige ,men jag satsar fullt ut på supermoto och kommer köra Svenska mästerskapet 2006 , där är det ca: 2500/pers per tävling lika mycket som Elitserien i Speedway + att sporten tv-sänds .
Intresset för sporten är väldigt stort i Sverige.

Sen det här ständiga hackandet på Bergman , jag måste bara få fråga ....jobbar ni helt ideelt och gratis med dom arbeten ni har :huvet ??
5 kameramän, programledare, OB-buss, uppehälle och till och från ,
DET ÄR HANS JOBB !

Jag har även vart i kontakt med andra bolag för att få ner priserna, men inte lyckats.

Jag har även försökt få ICEMAN att gå in som sponsor och även distrubiera filmen efter sändningarna, vi jobbar vidare där .

Ett märkes-Mästerskap håller på att skapas och dom pengarna går oavkortat till TV-avgiften.

Men är det någon av er som vill hjälpa till med reklamförsäljningen så hör av er till mig 08-55018860 eller 0709-522027.

för 35.000kr
Billboard före och efter varje program , 3 program
30sek. reklamfilm i ett program
Banderollplats på banan
reklam på allas nummerplåtar på 1 tävling

Allt går att diskutera i olika paketlösningar

Crille

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
Jag skulle bara vilja veta hur många som kan se denna kanal och vilka tider det kommer att sändas.

Jag är för tv sänning men det får gärna vara i en kanal som folk vet om och kan se.

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Lantz skrev:
2073317 Jag skulle bara vilja veta hur många som kan se denna kanal och vilka tider det kommer att sändas.

Jag är för tv sänning men det får gärna vara i en kanal som folk vet om och kan se.

Canalen ökar varje dag iochmed att analoga nätet läggs ner och digitala tar över och där kommer kanalen ingå i basprogramet på digitalsändning eller boxen dom skaffar utom Boxer än så länge, till midsommar ska kanalen ha 40% täckning i sverige (enl. dom själva).

Primetime mellan 18-22 onsdagar , exakt tid har vi inte fått.

Det kommer även vara repriser 3st.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...