Smaka asfalt jä#la knäpuck...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kör du på en parkeringsplats så går det antagligen inte så fort och då blir det gärna vingligt. Annars är det bara att svänga mer alternativt köra fortare. Sen bör du även flytta ut kroppen en bit.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
när du tror att hojen inte klarar mer som du skriver så klarar den mycket mer.. det är din skalle som inte fixar det.

kommer ihåg mitt första knäskrap :D med en gammal fzr 1000...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kör du på en parkering är väl risken stor att du, sekunden efter att du fått ned pucken i backen, får hojen över dig eftersom du tippar?

Av- och påfarter till motorvägar brukar vara bra.

Se till att du har fått ordentligt med värme i däcken först annars kan det blir mer än bara pucken som skrapas.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu har jag aldrig skrapat puckarna på vägen utan bara på bana, men jag tror som någon annan sa att det kan vara lite lurigt att skrapa i för låg fart, alltså i för tajta svängar. Själv vågar jag inte riktigt köra så hårt på vägen. Är lite nojig och kollar efter räcken, träd och annat som man riskerar att köra på.

Drog för övrigt för första gången i knät i snabbhögern på Falkenberg i onsdags. Inte första knäskrapet då, men första i så hög fart. Läckert var det! :)
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Ja det är väl kanske inte ultimata stället att harva runt på en parkeringsplats.

Det som sitter lite i huvet när man kör på påfarter och såna ställen är att det ofta ser oljigt och jävligt ut och man tror att hojen fladdrar iväg bara därför.
Men det är nog som blom säger att det sitter mest i huvet.

Om man nu ska försöka få ner ett sjysst nerlägg vilken hastighet ligger ni i, ungefär, för att få nerlägg med er hoj?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Åk bana, att skrapa på vägar och påfarter är mer dumt än coolt. Att skrapa på en parkeringsplats är väl mest bara dumt, varför skulle man behöva skrapa knän när man ska parkera?:tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ja det är väl kanske inte ultimata stället att harva runt på en parkeringsplats.

Det som sitter lite i huvet när man kör på påfarter och såna ställen är att det ofta ser oljigt och jävligt ut och man tror att hojen fladdrar iväg bara därför.
Men det är nog som blom säger att det sitter mest i huvet.

Om man nu ska försöka få ner ett sjysst nerlägg vilken hastighet ligger ni i, ungefär, för att få nerlägg med er hoj?

Detta är en ORDER!!
1: Se till att ha vettiga/frächa sport däck.
2: Åk till Rörken på måndag *key feature*
3: På måndag kväll tar du en whisky och myser med dina nyskrapade puckar.

Rörken är knäskraps BB, där föds nyskrapade puckar varenda måndag.

Done!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...

Om man nu ska försöka få ner ett sjysst nerlägg vilken hastighet ligger ni i, ungefär, för att få nerlägg med er hoj?


Det där är lite "hur lång är ett snöre"-fråga. Det beror ju självklart på hur skarp kurvan är. Man kan knäskrapa i allt från 30-300 km/h.
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...

Här har du en video! http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Det där är lite "hur lång är ett snöre"-fråga. Det beror ju självklart på hur skarp kurvan är. Man kan knäskrapa i allt från 30-300 km/h.

Ja det håller jag med. Men det jag ville veta är egentligen om det går att skrapa även i låga hastigheter, med rätt teknik eller om det måste gå undan. Och du svarade på min fråga :tummenupp

Triggerhappy...
Ytterligare en dum fråga från mig..."Rörken" :confused: Vet inte vart det är, men vill dit.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös

Triggerhappy...
Ytterligare en dum fråga från mig..."Rörken" :confused: Vet inte vart det är, men vill dit.

Rörken är en gokartbana utanför Upppsala som SMC-Uppsala anordnar körningar på varje Måndag. Kör där 3-4 gånger sen bokar du upp dig på ett par "riktiga" bankörningar till sensommaren/hösten....sen är du välmkommen till banåkningshelvetet...VI ÄLSKAR DET:D
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Detta är en ORDER!!
1: Se till att ha vettiga/frächa sport däck.
2: Åk till Rörken på måndag *key feature*
3: På måndag kväll tar du en whisky och myser med dina nyskrapade puckar.

Rörken är knäskraps BB, där föds nyskrapade puckar varenda måndag.

Done!

Fast kanske inte nu på måndag, stora feta regnet verkar parkera över Rörken söndag-måndag.:mad: :mad:
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
ut med röven, sikta framåt neråt med axel o blicken långt fram så ska du se att det tar i.
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Håller med flera andra här, åk till rörken i uppsala, ska själv dig på måndag hade jag tänkt. min oskuld togs där första gången jag provade.:tummenupp
smc-instruktörerna är guld värda! våga fråga och be om hjälp.

men några tips som funkat med mig:

1. se till att ha ordentligt varma och bra däck.
2. flytta fötterna så du har främre "trampdynan" på pinnarna, (annars skrapar du bara fötterna)
3. flytta rumpan :arsele och kropp så du sitter med en skinka på sadeln. (för mig funkade det bättre att flytta nån cm bak också, är 192 lång.)
tryck ut knät ordentligt från hojjen
4. få med dig överkroppen i rörelsen, alltså ut och lågt på hojjens insida. (chassit rör sig betydligt mjukare när du flyttar in och ned tyngdpunkten.)
5. håll blicken högt mot ditt mål. (utgången)
6. Sen är det bara att nöta kurva, ta en som du vet är ren och slät. slappna av och försök inte "trycka" ned den, öva in körställningen och van dig vid känslan att komma närmare asfalten med kroppen. skrapet kommer oftast plötsligt när man inte försöker "hetsa" fram det.

summa kardemumma: bra/varma däck, flytta kroppen, avslappnad , och håll upp blicken.


Jag är absolut ingen expert, men dessa saker funkade för mig, och kan jag så kan fan alla :D
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Håller med flera andra här, åk till rörken i uppsala, ska själv dig på måndag hade jag tänkt. min oskuld togs där första gången jag provade.:tummenupp
smc-instruktörerna är guld värda! våga fråga och be om hjälp.

men några tips som funkat med mig:

1. se till att ha ordentligt varma och bra däck.
2. flytta fötterna så du har främre "trampdynan" på pinnarna, (annars skrapar du bara fötterna)
3. flytta rumpan :arsele och kropp så du sitter med en skinka på sadeln. (för mig funkade det bättre att flytta nån cm bak också, är 192 lång.)
tryck ut knät ordentligt från hojjen
4. få med dig överkroppen i rörelsen, alltså ut och lågt på hojjens insida. (chassit rör sig betydligt mjukare när du flyttar in och ned tyngdpunkten.)
5. håll blicken högt mot ditt mål. (utgången)
6. Sen är det bara att nöta kurva, ta en som du vet är ren och slät. slappna av och försök inte "trycka" ned den, öva in körställningen och van dig vid känslan att komma närmare asfalten med kroppen. skrapet kommer oftast plötsligt när man inte försöker "hetsa" fram det.

summa kardemumma: bra/varma däck, flytta kroppen, avslappnad , och håll upp blicken.


Jag är absolut ingen expert, men dessa saker funkade för mig, och kan jag så kan fan alla :D

Tack för bra svar :tummenupp Bra tips att tänka på.

Det där med Rörken verkar grymt. ska absolut försöka dra dit nån måndag. Dessvärre kan jag inte nu på måndag.
Jag har tidigare funderat på vilken bana man kan dra till och öva. Nu vet jag...Tack
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det som sitter lite i huvet när man kör på påfarter och såna ställen är att det ofta ser oljigt och jävligt ut och man tror att hojen fladdrar iväg bara därför.

Det är ju naturligtvis en fördel om du kollar stället du tänkt åka fort på innan själva skraparrundan.

Jag tog för givet att alla som kör så pass omoraliskt fort att de skrapar puckar på allmän väg först rekar vägarna eftersom man aldrig vet vad som kan dyka upp mitt i en kurva och i dessa farter är inte marginalerna särskilt stora.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top