Smaka asfalt jä#la knäpuck...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Tanken är ju inte med denna tråd (eller min mc körning) att man ska skrapa puck i varenda kurva ute på allmänväg.
Jag försöker dock lära mig hantera min cykel och självklart blir ju ett mål att få ner puckarna i backen i nån bra öppen kurva där man kan öva, eller ännu bättre som jag nu fått veta Rörken :tummenupp

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Åk bana, att skrapa på vägar och påfarter är mer dumt än coolt. Att skrapa på en parkeringsplats är väl mest bara dumt, varför skulle man behöva skrapa knän när man ska parkera?:tummenupp

:fakta
Kan bara hålla me Josef! Boka en banåkning, det kan inte bli fel inte mer än att du blir biten av banåkning förståss. :D

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
:näsblod Det går med Motard om man tar i utav bara helvete

Bifogat

• Knäskrap.JPG
    Knäskrap.JPG
    29.2 KB · Visningar: 161

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
:fakta
Kan bara hålla me Josef! Boka en banåkning, det kan inte bli fel inte mer än att du blir biten av banåkning förståss. :D

Kan inte gå mer fel än att du byter hojen mot en lätt risig f.d. Supersport 600, byter in bilen mot en racebuss som sett sina bästa dagar, pantsätter vigselringen för att ha råd med en ny uppsättning slicks, säljer barnens cyklar på Blocket för att köpa en laptimer etc...

:)

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Det finns ju en kruva som varar för evigt, där kan du känna in dig på lutningen, det är bara att öka, öka och öka farten succesivt.
-Alltså, välj en hyffsat stor rondell, när det inte är övrig trafik där, ha varma däck och sen är det bara att hänga ut och öka farten. Även min mormor skulle lyckas med de instruktionerna!!!
GOOD LUCK!

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns ju en kruva som varar för evigt, där kan du känna in dig på lutningen, det är bara att öka, öka och öka farten succesivt.
-Alltså, välj en hyffsat stor rondell, när det inte är övrig trafik där, ha varma däck och sen är det bara att hänga ut och öka farten. Även min mormor skulle lyckas med de instruktionerna!!!
GOOD LUCK!

Skitbra!

Tänk på att det aldrig är olje/dieselspill i rondeller och att avåkningsytorna oftast är skitbra utan kantsten och annat... :rolleyes:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Som dem flesta säger, ta det säkra före det osäkra även fast det kanske är kul att showa på vanlig väg så kanske det inte är värt det när olyckan är framme.

Kan bara rekommendera att åka till uppsala, riktigt trevlig bana!
Lycka till, om 2 veckor sitter det :yoparty

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Finns massor med trevliga ställen att välja på. hastigheten är inte alltid helt avgörande, här kommer ett klipp på en variant:

http://www.youtube.com/watch?v=9CBqPvoRIvQ

/J

:hihi den va ball.

Det där med rondell är nog ingen höjdare. Det är bara olja och annat jox i dom, & sen kommer det nåt pannben från anslutande väg som ska hinna före och tjong pang så ligger man där.

Det blir Rörken istället. Är det varje måndag man kan dra dit??

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ER-6n
Annars finns det en parkering vid ikea-och stockholm outlet-området.
Det är fin nylagd asfalt, och en målad rondell i mitten med stora ytor att skära fel, glida av osv, inga hinder alls. Var där igår å skrapade puck, gick väl 40 på tvåan, kändes stabilt (bara den högra, två veckor gammalt körkort kändes för färskt för att pressa ner till den vänstra :D)

Parkeringen ligger på vid E18, så långt åt Barkarbyhållet man kommer i outlet-området. (Givetvis måste man göra detta nattetid).

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...

ja körde lite knä skrap igår i cirkulation... jävligt roligt kändes det, som om man hade ett sköldpadsskal på knät..hehe.. visserligen var ja bara nere nån sekund med knät...men men... har bara kört i två och en halv månad..

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Gör som dom flesta och sätt dig på garagegolvet och handslipa lite på pucken. Då kan man glida runt och posera som om man vore värsta Rossi klonen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har ni inge lilla mantorp hos er?
så här ser ett ställe i s-svall ut :) klassiskt "lära skrapa knä kurva på söndag kväll med lite trafik o en fin kvällssols ställe"

TilesDataServlet

Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Liten fråga bara, hur är det med försäkringen?
Vad jag förstår så betalar de flesta bolag inte om du krashar på bana, nån som vet exakt?

Gabor

Guest
Tanken är ju inte med denna tråd (eller min mc körning) att man ska skrapa puck i varenda kurva ute på allmänväg.
Jag försöker dock lära mig hantera min cykel och självklart blir ju ett mål att få ner puckarna i backen i nån bra öppen kurva där man kan öva, eller ännu bättre som jag nu fått veta Rörken :tummenupp

Varför är det så viktigt att få ner pucken i backen ???? :va

Om det är för att få ett bevis för din körskicklighet kan du ju alltid köra dessa på en slipmaskin eller låna ut dom till någon som kan...:rolleyes:

De flesta som kör hoj på allmän väg behöver inte lägga ner så mycket att pucken når i, då kör man oftast låååång över sin förmåga, om du nu inte kör runtrunt i en rondel...ser löjligt ut om inte annat. Impar på få..

Jag må köra som en gammal dam , men att få ner knät i backen på allmän väg, tror jag inte bevisar ett skit.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Varför är det så viktigt att få ner pucken i backen ???? :va

Det är roligt!
Vara 'ett' med vägen, komma ett steg längre i sin körning, glömma att man kör hoj och bara färdas längs asfalten :yoparty

Jag har knäskrapat i världens minsta rondell i segeltorp/huddinge. Det gick så sakta att jag nästan ramlade av.
Jag och min polare höll på att dö av skratt :lol

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...