Smaka asfalt jä#la knäpuck...

IronMike

Guest
Du är så duktig som vanligt.. :D

Finns vissa(, läs jag) som vill skrapa ändååååå......

Ja? ..har du någonsin ens posörskrapat knät? till viken nytta, ragga brudar, eller är det kul personligen? Själv köper jag hoj för att använda den till vad den är byggd för.. inte ställa ut som ett slags objekt vid korvmojjen

..jag kan skrapa knät med en moped, är det ballt också? gör det mig till rockstjärna?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja? ..har du någonsin ens posörskrapat knät? till viken nytta, ragga brudar, eller är det kul personligen? Själv köper jag hoj för att använda den till vad den är byggd för.. inte ställa ut som ett slags objekt vid korvmojjen

..jag kan skrapa knät med en moped, är det ballt också? gör det mig till rockstjärna?

Jag kan inte skrapa knät!.. men jag kämpar för att göra det, vare sig det är posörskrap eller inte, skiter i om jag kör fortare genom kurvan med knät i backen eller ej, den dan knät går i backen är jag glad varesig det går i 160 eller i 60... :tungan

IronMike

Guest
Jag kan inte skrapa knät!.. men jag kämpar för att göra det, vare sig det är posörskrap eller inte, skiter i om jag kör fortare genom kurvan med knät i backen eller ej, den dan knät går i backen är jag glad varesig det går i 160 eller i 60... :tungan

ja jo, men till vilken mening, man kan skrapa knät med moppe.. eller med hd eller motard, med r-hoj hmnar knät i backen vid rätt tillfällen naturligt. varför försöka gå genvägar, eller med flit ta fel spårval bara för att dutta i knät i backen :va

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
klart man vill skrapa, inget snack om det! :tummenupp

Jag ser det personligen som ett tecken på att jag vågar hantera min hoj lite mer ordentligt d.v.s. jag kommer över den mentala spärren att jag inte riktigt vågar lägga ner hojen tillräckligt mycket. Jag är snart där men inte riktigt ännu :D nöta nöta nöta

efter knäskrap kommer wheelie-träning, eller nått sånt :D

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
jag och Goba här på forumet håller på att nöta in det, gäller bara att man börjar hänga ut med med röven, Goba det aset har kört i 3 mån totalt och idag skrapade han vänstra pucken för första gången, grattis Goba :D Bara att nöta, det går alltid luta mer. Rätt bra att ha någon erfaren åkare med sig ut som vet hur det ska gå till, då får man kanonfina tips oftast.

tack fifan!! du e ju inte långt ifrån heller så snart får vi fira dej me!! = )

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Äsch, knäskrapa var för mig en makalös känsla första gångerna..
Först efter det steget var taget har jag börjat fundera över huruvida spårvalen är effektiva och sånt. Numera får jag värsta kicken bara framgaffeln sträcker ut sig lite, än mer om hjulet lyfter, oj oj.
Posörstadiet har sin tid, kontroll och syfte har sin.
tjena

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
R1
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...

Mitt råd är att kör ut till ngn större led, känner ej till stkhl så bra men ta en som det finns en fin avfart på som sväger å försök att håll över 70km läg ner hojen och häng ut så mkt som går så skall du se att du får skrapat :tummenupp

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Varför är det så viktigt att få ner pucken i backen ???? :va

Om det är för att få ett bevis för din körskicklighet kan du ju alltid köra dessa på en slipmaskin eller låna ut dom till någon som kan...:rolleyes:

De flesta som kör hoj på allmän väg behöver inte lägga ner så mycket att pucken når i, då kör man oftast låååång över sin förmåga, om du nu inte kör runtrunt i en rondel...ser löjligt ut om inte annat. Impar på få..

Jag må köra som en gammal dam , men att få ner knät i backen på allmän väg, tror jag inte bevisar ett skit.

Eeehh, det handlar inte om att jag ska visa mig asball. För det mesta åker man ju på vägar där inte många människor befinner sig (i alla fall jag).

Jag tycker att det skulle va en ball känsla att komma dit. Thats it.

Jag skulle inte drömma om att slipa puckarna för att dom ska se slitna ut. Det ska dom bli på riktigt eller inte alls.

Sen förstår jag inte riktigt ditt argument "dom som behöver lägga pucken i backen på allmän väg kör långt över sin förmåga" :va

Jag har tyvärr inte lyckats ännu, men jag börjar få till bättre körstil, tycker jag själv, och lära mig cykeln mer och mer. Så skrapet kommer väl så småningom.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Eeehh, det handlar inte om att jag ska visa mig asball. För det mesta åker man ju på vägar där inte många människor befinner sig (i alla fall jag).

Jag tycker att det skulle va en ball känsla att komma dit. Thats it.

Jag skulle inte drömma om att slipa puckarna för att dom ska se slitna ut. Det ska dom bli på riktigt eller inte alls.

Sen förstår jag inte riktigt ditt argument "dom som behöver lägga pucken i backen på allmän väg kör långt över sin förmåga" :va

Jag har tyvärr inte lyckats ännu, men jag börjar få till bättre körstil, tycker jag själv, och lära mig cykeln mer och mer. Så skrapet kommer väl så småningom.

Håller med dig, vill också få ner puckj*veln bara för att bevisa för mig själv att
jag kan lägga ner så mycket... För som det är just nu så sitter den där
j*vla nutrillardusnartcepe-spärren kvar i skallen och jag kommer inte förbi spärren...
Kändes nära på Gelleråsen men näe... inte då...
Men som du säger... Det kommer nog, särkilt när man inte försöker så inihlvt... :D

Flipper

Bästa med 40+ är billig försäkring
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Honda
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...

Anmäl dig till en sporthojs kurs med smc, det gjorde jag dom visade hur man skulle sitta och hur man ska titta.
Jag skrapade mina puckar varje gång dom två sista passen i samma kurva

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
R6 -05
Exakt!
Att sätta i knät bromsar farten. De behöver inte gå fortare för man skrapar knät.
Hängde på en röd/vit R1 från Järna mot Pershagen/Södertälje i helgen, men han ville inte alls köra längs högfartstouring vägen där.
Han kom ikapp sen på rakan där jag puttra på i 70, (inge kul köra rakt fram.)

Var säkert en sån posör skrapare? Eller var han mycket förståndigare än mig?!

Man kanske ska upplysa om att alla kurvor inte tas kvickast med knäskrap.... Man kan posör-skrapa, å hänga er som ett as å dutta i knät, men hur snyggt är det - eller vad får man för känsla?

Knät åker i backen när det är lämplig kurva... Det är dock skitkul ute på vägarna runt stan, å ligga bakom ngn flaskhals som posörskrapar, han tror han är rossi, å inte kan åka fortare bara för han hänger ner å duttar i knäpucken, så tar man shommen på yttern, utan att ens va nära knäskrap själv. man ser i backspegeln hur han gått ut med 100% av sin egen förmåga, för att sedan åka...

:huvet

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Så faschinerande med alla argument för och emot...
Vem är posör och vem är det inte..

Jag skall lägga mina 2 cent på bordet..
Att skrapa knät, Köra på bakhjulet, våga göra en stoppie.. m,m m,m

Det handlar nog för många om att våga! Hantera känna kontroll över vårt fordon.
Första knäskrapet jag gjorde var en oerhört cool sensation för mig..
Första slangningen över 100 meter var en helt fantastisk upplevelse.
Och nu har jag äntligen lyckats göra en 40 cm stoppie..

Det handlar inte speciellt mycket om att jag gör det för att posera.
Det handlar för mig åtminstone om att min kropp, min hjärna kan hantera olika sensationer som uppstår vid olika tillfällen när jag sitter på hojen.
Att jag behärskar mitt fordon.

Sen tycker jag att det är tråkigt att alla som har "gjort det" intar en så förbannat arrogant attityd.
Vart tog ödmjukheten vägen???

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag skrapar sällan på gatan. Men om det händer känns det alltid lika bra :) Att hänga ut med kroppen är bästa sättet att få ner pucken i backen... personligen så rekommenderar jag RÖRKEN, där föddes mina första knä/fotpinnsskrap, ÅHHH vilken känsla.
Ang. slangning så trodde jag aldrig att jag skulle lära mig det (långt ifrån vass men klarar nån växling på slangen ibland) det kommer, tro mig... Däremot så "lutar" inte hojen nödvändigtvis mer bara för att du skrapar knät. Dom jag åker med på gata lutar ofta mer än mig, trots att vi kör lika fort eller att jag kör fortare och dom har aldrig skrapat knäna. Beror på den enkla anledningen att jag hänger som en apa och tror att jag är på RR-banan när jag är på bogan :näsblod

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ja jo, men till vilken mening, man kan skrapa knät med moppe.. eller med hd eller motard, med r-hoj hmnar knät i backen vid rätt tillfällen naturligt. varför försöka gå genvägar, eller med flit ta fel spårval bara för att dutta i knät i backen :va

Men tänk första gången du gjorde det, för mig var det kul i alla fall:D

Skulle gå en kurs så tänkte att jag skulle prova hur det var innan jag skulle åka dit. Tog mig till karlstad flygfält och körde i stora cirklar där och petade ned knät i asfalten:D

Sen att det är lite skönare när det kommer naturligt.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Klart du ska skrapa! :tummenupp

Var försiktiga ni som säger att det går att svänga mer när man tycker att det inte känns så. Kanske finns de som inte är så fjantiga som ni var vet ni!:tungan

Mitt tips: Motstyr försiktigt mer och mer om du tycker att allt känns ok. Häng över, högre växel, placera dig framtill på cykeln, lufttryck, bra däck, inspekterad väg. Du MÅSTE kunna lite på cykel och väg.

Kör hårt!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...