Är det bara jag som tycker att man skall hålla trafiken i två filer så långt fram som möjligt innan filerna går ihop? En del står ju på hejdarn när de ser att filerna går ihop och skall pressa sig in i stillastående högerfil med 500 meter utmärkt vänsterfil kvar. Och så blänger de och tutar och vinglar när jag inte nöjer mig med att hålla mig bakom dem.
Använd bägge filerna hela vägen fram, och sedan blixtlås. Perfekt!
Jag håller helt med dig, men om man går ur högerfilen för att tjäna tre billängder och sen tränger sig in tillbaka in i filen precis vid avspärrningen så fungerar inte blixtlåset som det är tänkt.
Hur kan det bryta mot någon annan trafikregel än dina personligt formulerade att köra om långsammare/stillastående trafik i en tom vänsterfil?
Är det något som blottar en störd personlighet så är det män (för det är det alltid) bakom ratten som dels är övertygade om att de vet bättre än andra, dels prompt ska undervisa sina medtrafikanter i sina lärosatser. GET A LIFE!
Trafiken hade inte stått stilla om vänsterfilen också hade hållit skyltad hastighet!
Om jag kör jämsides med ett annat fordon i skyltad hastighet så bryter jag väl knappast mot några regler.
Man får inte köra i två filer samtidigt så där är jag kanske inte helt laglig.
Jag skiter för det mesta i vad andra sysslar med på vägen så länge det inte går ut över min säkerhet! Jag brukar inte tillrättavisa andra trafikanter, när dom gör fel och jag låter gärna andra köra före om det ger en smidigare trafik!
Är det inte bättre att använda två körfällt så länge det finns? Istället för att ha en kö som är 1km så får man två som är 500m.
I somras när det var vägarbeten på inre ringen i Malmö så var det ofta lastbilar som blockerade vänster körfällt vilket resulterade i en kö som blockerade avfarter som låg flera km innan vägarbetet.
I en perfekt värld skulle man få två köer som var lika långa, i den verkligheten som vi lever i så får man en gräddfil för dom som är bra på att tränga sig och dom andra står stilla.
Tror du verkligen att den sista kilometern spelar någon roll om kön är flera kilometer lång?