Smarta lastbilsförare.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Att högerfilen blockeras beror på att direktörer i stora bilar in´te kan vänte på sin tur utan måste köra om en kilometer kö för att tränga sig in längst fram så att högerfilen som det är mest fordon i stannar upp!
Jag brukar också gränsla mittlinjen så att det blir rull på högerfilen.
Få se nu, vad skriver du egentligen:

Att "högerfilen blockeras". Jag gissar att du blandar ihop den med vänsterfilen. Det är den som sinnessvaga lastbilschaufförer blockerar när den går ihop med deras fil. Skälet till att du och (i del flesta fall) utländska lastbilschaffisar prejar/blockerar trafikanter som vill köra om är alltså att "direktörer i stora bilar in´te kan vänte på sin tur..."? Du får göra ett nytt försök att förklara, för det där var överhuvudtaget inte begripligt.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De sämsta/värsta/farligaste bilisterna man lägger märke till i trafiken är ju yrkeschaufförer.

:fakta

Du snackar som du har förstånd till. Att du lägger märke till dom beror på att vårt arbetsredskap är 4 gånger större. Efter 20 år i branschen kan man bara konstatera att det värsta slöddret är en 35-årig mellanchef i en audi eller bmw som tror att dom kan tränga sej in på ställen dom inte har en chans att klara ens i teorin. Samma kategori är det som för att komma om snabbare ligger 3 dm bakom när man kör om en annan lastbil, frenetiskt blinkande med sitt laservapen(helljus), och ger en fingret när dom väl kommer förbi. Man tackar nån högre makt för att man har tålamodet att avstå att mosa dom under sej vid nästa rödljuse.....

Få se nu, vad skriver du egentligen:

Att "högerfilen blockeras". Jag gissar att du blandar ihop den med vänsterfilen. Det är den som sinnessvaga lastbilschaufförer blockerar när den går ihop med deras fil. Skälet till att du och (i del flesta fall) utländska lastbilschaffisar prejar/blockerar trafikanter som vill köra om är alltså att "direktörer i stora bilar in´te kan vänte på sin tur..."? Du får göra ett nytt försök att förklara, för det där var överhuvudtaget inte begripligt.

Fullt begripligt för en normalbegåvad chaufför iallafall....
Man kör alltså halvvägs mellan filerna för att blockera. Därigenom kommer ingen igenom på nån sida. Då flyter trafiken framför lastbilen, men dom bakom tvingas väva ihop redan bakom lastbilen.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du snackar som du har förstånd till. Att du lägger märke till dom beror på att vårt arbetsredskap är 4 gånger större. Efter 20 år i branschen kan man bara konstatera att det värsta slöddret är en 35-årig mellanchef i en audi eller bmw som tror att dom kan tränga sej in på ställen dom inte har en chans att klara ens i teorin. Samma kategori är det som för att komma om snabbare ligger 3 dm bakom när man kör om en annan lastbil, frenetiskt blinkande med sitt laservapen(helljus), och ger en fingret när dom väl kommer förbi. Man tackar nån högre makt för att man har tålamodet att avstå att mosa dom under sej vid nästa rödljuse.....



Fullt begripligt för en normalbegåvad chaufför iallafall....
Man kör alltså halvvägs mellan filerna för att blockera. Därigenom kommer ingen igenom på nån sida. Då flyter trafiken framför lastbilen, men dom bakom tvingas väva ihop redan bakom lastbilen.

Det är riktigt..men...det är lite som att pissa i byxorna för att få det varmt, men det varar inte länge..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du snackar som du har förstånd till. Att du lägger märke till dom beror på att vårt arbetsredskap är 4 gånger större. Efter 20 år i branschen kan man bara konstatera att det värsta slöddret är en 35-årig mellanchef i en audi eller bmw som tror at.....
Jag skrev att det i första hand var taxichaffisar jag hade i åtanke. Men någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om befinner sig tveklöst i skärningspunkten mellan narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning.

Hur kan du för övrigt ha någon uppfattning om vilken befattning dina medtrafikanter har? Snacka om fördomar mot vårt lands tiotusentals "mellanchefer".
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Men någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om befinner sig tveklöst i skärningspunkten mellan narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning.

Jag prejar ingen!

Jag hjälper folk att använda blixtlås principen, går man ur högerfilen och kör om en kilometer kö för att tränga sig in precis framför avspärrningen så hjälper jag dom att stressa av!

Om alla höll hastighets gränserna vid vägarbete så skule det fungera perfekt, tyvärr så måste vissa människor öka tempot och skynda sig längst fram. Hemska tanke att hamna bakom någon som har kört i högerfilen. Den är ju bara för tveksamma lantisar och tung trafik.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag hjälper folk att använda blixtlås principen, går man ur högerfilen och kör om en kilometer kö för att tränga sig in precis framför avspärrningen så hjälper jag dom att stressa av!

Är det bara jag som tycker att man skall hålla trafiken i två filer så långt fram som möjligt innan filerna går ihop? En del står ju på hejdarn när de ser att filerna går ihop och skall pressa sig in i stillastående högerfil med 500 meter utmärkt vänsterfil kvar. Och så blänger de och tutar och vinglar när jag inte nöjer mig med att hålla mig bakom dem.

Använd bägge filerna hela vägen fram, och sedan blixtlås. Perfekt!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...går man ur högerfilen och kör om en kilometer kö för att tränga sig in precis framför avspärrningen så hjälper jag dom att stressa av!
Hur kan det bryta mot någon annan trafikregel än dina personligt formulerade att köra om långsammare/stillastående trafik i en tom vänsterfil?

Är det något som blottar en störd personlighet så är det män (för det är det alltid) bakom ratten som dels är övertygade om att de vet bättre än andra, dels prompt ska undervisa sina medtrafikanter i sina lärosatser. GET A LIFE!
 

Makz

-
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV1000R, Yamaha R1
Fullt begripligt för en normalbegåvad chaufför iallafall....
Man kör alltså halvvägs mellan filerna för att blockera. Därigenom kommer ingen igenom på nån sida. Då flyter trafiken framför lastbilen, men dom bakom tvingas väva ihop redan bakom lastbilen.

Är det inte bättre att använda två körfällt så länge det finns? Istället för att ha en kö som är 1km så får man två som är 500m.
I somras när det var vägarbeten på inre ringen i Malmö så var det ofta lastbilar som blockerade vänster körfällt vilket resulterade i en kö som blockerade avfarter som låg flera km innan vägarbetet.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Är det bara jag som tycker att man skall hålla trafiken i två filer så långt fram som möjligt innan filerna går ihop? En del står ju på hejdarn när de ser att filerna går ihop och skall pressa sig in i stillastående högerfil med 500 meter utmärkt vänsterfil kvar. Och så blänger de och tutar och vinglar när jag inte nöjer mig med att hålla mig bakom dem.

Använd bägge filerna hela vägen fram, och sedan blixtlås. Perfekt!

Jag håller helt med dig, men om man går ur högerfilen för att tjäna tre billängder och sen tränger sig in tillbaka in i filen precis vid avspärrningen så fungerar inte blixtlåset som det är tänkt.

Hur kan det bryta mot någon annan trafikregel än dina personligt formulerade att köra om långsammare/stillastående trafik i en tom vänsterfil?

Är det något som blottar en störd personlighet så är det män (för det är det alltid) bakom ratten som dels är övertygade om att de vet bättre än andra, dels prompt ska undervisa sina medtrafikanter i sina lärosatser. GET A LIFE!

Trafiken hade inte stått stilla om vänsterfilen också hade hållit skyltad hastighet!

Om jag kör jämsides med ett annat fordon i skyltad hastighet så bryter jag väl knappast mot några regler.
Man får inte köra i två filer samtidigt så där är jag kanske inte helt laglig.

Jag skiter för det mesta i vad andra sysslar med på vägen så länge det inte går ut över min säkerhet! Jag brukar inte tillrättavisa andra trafikanter, när dom gör fel och jag låter gärna andra köra före om det ger en smidigare trafik!

Är det inte bättre att använda två körfällt så länge det finns? Istället för att ha en kö som är 1km så får man två som är 500m.
I somras när det var vägarbeten på inre ringen i Malmö så var det ofta lastbilar som blockerade vänster körfällt vilket resulterade i en kö som blockerade avfarter som låg flera km innan vägarbetet.

I en perfekt värld skulle man få två köer som var lika långa, i den verkligheten som vi lever i så får man en gräddfil för dom som är bra på att tränga sig och dom andra står stilla.

Tror du verkligen att den sista kilometern spelar någon roll om kön är flera kilometer lång?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skrev att det i första hand var taxichaffisar jag hade i åtanke. Men någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om befinner sig tveklöst i skärningspunkten mellan narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning.

Hur kan du för övrigt ha någon uppfattning om vilken befattning dina medtrafikanter har? Snacka om fördomar mot vårt lands tiotusentals "mellanchefer".
Du klagar på att Nr18 har uppfattningar om folks yrkesroller baserat på deras körning precis efter att du har gjort en djupgående psykologisk analys baserat på ett inlägg på SH. Sila mygg och svälja kameler?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...i den verkligheten som vi lever i så får man en gräddfil för dom som är bra på att tränga sig och dom andra står stilla.
Hur kan det vara att tränga sig att köra om långsammare trafik i en ledig vänsterfil?

Jag förstår dock att det kan reta somliga att bli omkörda. Det är en metafor för mycket annat i livet som någon med taskig kontakt med sig själv och en lättkränkt personlighet kan triggas av.

...du har gjort en djupgående psykologisk analys baserat på ett inlägg på SH.
Om någon generöst beskriver hur de interagerar med sin omgivning kan man dra vissa slutsatser om den personen. Det behöver varken vara "djupgående" eller en "analys".
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om någon generöst beskriver hur de interagerar med sin omgivning kan man dra vissa slutsatser om den personen. Det behöver varken vara "djupgående" eller en "analys".

Att påstå att någon har följande egenskaper: "narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning" utan analys så är man ute och hojar. Har du läst lite psykologikurser på sistone eftersom det blivit vanligare med uttalanden om andras psykiska hälsa?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Att påstå att någon har följande egenskaper: "narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning" utan analys så är man ute och hojar. Har du läst lite psykologikurser på sistone eftersom det blivit vanligare med uttalanden om andras psykiska hälsa?
Nedanstående beteende kan rimligen sammankopplas med sjukdomsbeskrivningen vid länken.

"...någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om..."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsstörning
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hur kan det vara att tränga sig att köra om långsammare trafik i en ledig vänsterfil?

Jag förstår dock att det kan reta somliga att bli omkörda. Det är en metafor för mycket annat i livet som någon med taskig kontakt med sig själv och en lättkränkt personlighet kan triggas av.

Om någon generöst beskriver hur de interagerar med sin omgivning kan man dra vissa slutsatser om den personen. Det behöver varken vara "djupgående" eller en "analys".

Om du läser vad jag skriver så förstår du nog vad jag menar!

Jag har inga problem med att bli omkörd, inte någonstans!
Men jag har problem med folk som förstör ett fungerande blixtlåssystem för att tjäna några billängder.
Dom som har kört i högerfilen och hållit samma tempo som alla andra ser plötsligt en chans att komma hem 15sekunder tidigare och kastar sig ut i filen brevid för att köra om dom som precis har gått in i den öppna filen.

Håller man skyltad hastighet så finns det väl ingen anledning att köra om det är väl bättre att lägga sin energi på att försöka ta sig till rätt fil!

Du har för övrigt ingen aning om hur jag interagerar med min omgivning, det är ju knappast så att mitt eventuella beteende i en trafiksituation säger speciellt mycket om mig som person eller vilka störningar jag kanske har!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag skrev att det i första hand var taxichaffisar jag hade i åtanke. Men någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om befinner sig tveklöst i skärningspunkten mellan narcissistisk, borderline och antisocial personlighetsstörning.

Hur kan du för övrigt ha någon uppfattning om vilken befattning dina medtrafikanter har? Snacka om fördomar mot vårt lands tiotusentals "mellanchefer".

Ingen idé att ens försöka diskutera om man ska ner i den gyttja du vill ner i.

Nedanstående beteende kan rimligen sammankopplas med sjukdomsbeskrivningen vid länken.

"...någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar som vill köra om..."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsstörning

Hur fan mår du egentligen?
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det var du skrev att han prejade bilar....
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev: "...någon som rattar en långtradare och prejar/blockerar bilar..."

Gustav O skrev:
Att sedan tillskriva folk sjukdomar baserat på wikipedia och inlägg på SH... Men visst. Fortssätt om du tycker det gör din argumentation starkare.
Det som står på wikipedia om narcissistisk personlighetsstörning stämmer (vilket jag tycker det brukar göra). Den som vill veta mer kan läsa här:

http://www.psy.umu.se/grundutbildni...ammet/Uppsatser/Examensarbete/Ht2005/P560.pdf
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top