Smc BKK 2025

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Knutstorp
Är väl även en av de roligaste banorna vi har i Sverige om jag förstår det hela rätt.
Har själv inte provat hittills, men det borde väl bli av nästa år skulle jag tro.

Lika bra att boka när de släpper tiderna med SMC, om du inte vill fightas på riktigt om tider hos ssemse.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Knutstorp
Är väl även en av de roligaste banorna vi har i Sverige om jag förstår det hela rätt.
Har själv inte provat hittills, men det borde väl bli av nästa år skulle jag tro.

Lika bra att boka när de släpper tiderna med SMC, om du inte vill fightas på riktigt om tider hos ssemse.
Ja jag har också hört att den ska vara grymt rolig. Har inte provat själv ännu. Men nån gång ska det bli av.
Är dock 60 mil ner dit från mig.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Gjorde precis en koll, för att få reda på kurspriset måste man vara aktiv medlem (topphemligt tydligen för obehöriga)
Depåbox kostade 180:- per dag.
Räkna kallt med nära 2000:- per dag.

Tack! Jag är medlem, men precis som du säger så står det inget pris någonstans…jag kunde inte hitta det iallafall.
Anledningen att pris inte står i förväg, innan kurserna publiceras och inte är samma för alla körningar, beror på att varje distrikt sköter sina kurser. Kurser kostar olika mycket att arrangera beroende av en mängd faktorer, där banhyra och ambulans är en stor del.

När man tänker på att vi i Skåne arrangerar runt 15 fullbokade kurstillfällen bara på storbana med 60-80 deltagare per dag plus alla funktionärer så inser man snabbt att det är ett gediget ideellt arbete som ligger bakom. Många fokuserar på instruktörerna, men vi är bara de som syns mest utåt. Flaggvakter, depå, inskrivning, gruppindelning, matbeställning, material till kursdagar, bokning och förhandling med banägare, ambulans, admin med kursbokningar, betalningar jag kan fortsätta.

Det är ofantligt många timmar som läggs ned på detta, av många olika personer.

Ett massivt arbete som börjar innan pågående säsong är slut. Ingen har betalt. Vi får milersättning, mat och utbildningar.

Vill bara ge en liten inblick ur mitt perspektiv! Och säga att ja, kurserna är dyra, men det är vad det kostar, det är ingen inom SMC som tjänar pengar på det här.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Ja jag har också hört att den ska vara grymt rolig. Har inte provat själv ännu. Men nån gång ska det bli av.
Är dock 60 mil ner dit från mig.
Riktigt kul bana, min hemmabana. Jag kör 55 mil enkel (på hoj såklart) för att köra på Gåsen. Men de har tre- och fyradagars, då blir det lite enklare att motivera, vi har max tvådagars. Men kan såklart varmt rekommendera att köra på Knutan.

Jag svarar gärna på frågor och säger hej på banan såklart. Är på i princip alla SMC-körningar på Knutstorp.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Anledningen att pris inte står i förväg, innan kurserna publiceras och inte är samma för alla körningar, beror på att varje distrikt sköter sina kurser. Kurser kostar olika mycket att arrangera beroende av en mängd faktorer, där banhyra och ambulans är en stor del.

När man tänker på att vi i Skåne arrangerar runt 15 fullbokade kurstillfällen bara på storbana med 60-80 deltagare per dag plus alla funktionärer så inser man snabbt att det är ett gediget ideellt arbete som ligger bakom. Många fokuserar på instruktörerna, men vi är bara de som syns mest utåt. Flaggvakter, depå, inskrivning, gruppindelning, matbeställning, material till kursdagar, bokning och förhandling med banägare, ambulans, admin med kursbokningar, betalningar jag kan fortsätta.

Ett massivt arbete som börjar innan pågående säsong är slut. Ingen har betalt. Vi får milersättning, mat och utbildningar.

Vill bara ge en liten inblick ur mitt perspektiv! Och säga att ja, kurserna är dyra, men det är vad det kostar, det är ingen inom SMC som tjänar pengar på det här.
Men allt det där har ju alla andra arrangörer också i mångt och mycket.
Ändå är det 1000:- dyrare att köra med SMC än Vhf eller KCS på Gelleråsen.

Banhyra är väl densamma oavsett arrangör, så tusan vet varför SMC egentligen behöver vara så mycket dyrare än alla andra.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport

Det trodde jag inte, att ingen fick betalt! Och det gör mig lite besviken….vart går pengarna eller vem får dom?
För något måste man väl tjäna på att ha så många bandagar som SMC.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj

Banhyra är väl densamma oavsett arrangör, så tusan vet varför SMC egentligen behöver vara så mycket dyrare än alla andra.
Kan egentligen bara svara för SMC Skåne, har inte koll på hur Örebro/Riks gör.

Ser att KCS har dubbeldag för 2000kr 29-30/5, det är torsdag och fredag vilket kan vara betydligt billigare än lördag/söndag som SMC kör mest. Vet att på Knutstorp är helger nästan dubbelt så dyra som vardag.

En annan sak är att vi har väldigt små grupper. Ofta runt fyra deltagare per instruktör. Det är för att vi ju inte är en trackday där man får köra av sig och kanske får lite hjälp med körningen, utan deltagarna får väldigt individuell och noggrann teori och feedback genom alla pass och hela dagen.

Detta är rätt dyrt, då det ju är milersättning, mat och logi till väldigt många. Men det är ju det vårat mycket uppskattade koncept är. Känner man att man inte behöver det, då hade jag absolut rekommenderat att man kör med någon annan kanske.

Dessutom hög konkurrens på helgerna, inte minst efter att Knutstorp blev ålagd en tyst helg i månaden, vips var banägaren av med 25% av de bästa dagarna.

Men som sagt, jag vet bara om hur vi i Skåne prissätter.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det trodde jag inte, att ingen fick betalt! Och det gör mig lite besviken….vart går pengarna eller vem får dom?
För något måste man väl tjäna på att ha så många bandagar som SMC.
Ring och fråga Magnus som äger Knutstorp hur mycket banan kostar att hyra en helgdag, be om ambulans också.

Sen planerar du för 80 betalande deltagare och 30 funktionärer. Alla ska ha kaffe och lunch. Alla funktionärer ska ha milersättning.

Om du tar 2000kr gånger 80 deltagare får du in 160000kr. Får du banhyra inklusive ambulans för 120000kr så har du 40k över till mat, mil och annat.

Eller vad tror du att det kostar att hyra en bana idag? Det är inga pengar ”som går till någon” inom SMC iaf. De som förhoppningsvis tjänar pengar är våra leverantörer, så vi kan fortsätta få köra på motorbana.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Ring och fråga Magnus som äger Knutstorp hur mycket banan kostar att hyra en helgdag, be om ambulans också.

Sen planerar du för 80 betalande deltagare och 30 funktionärer. Alla ska ha kaffe och lunch. Alla funktionärer ska ha milersättning.

Om du tar 2000kr gånger 80 deltagare får du in 160000kr. Får du banhyra inklusive ambulans för 120000kr så har du 40k över till mat, mil och annat.

Eller vad tror du att det kostar att hyra en bana idag? Det är inga pengar ”som går till någon” inom SMC iaf. De som förhoppningsvis tjänar pengar är våra leverantörer, så vi kan fortsätta få köra på motorbana.
Jag vet inte vad det kostar att hyra en bana, men det var inte min poäng heller.
Utan jag tycker det är SYND att ingen instruktör eller funktionär kan få betalt utan allt måste vara ”pro Bono”!

Men antingen så får man väl höja priserna, eller bråka med banägarna och få ner hyran??

Och tack för att du svara på allas frågor, det uppskattas.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Kan egentligen bara svara för SMC Skåne, har inte koll på hur Örebro/Riks gör.

Ser att KCS har dubbeldag för 2000kr 29-30/5, det är torsdag och fredag vilket kan vara betydligt billigare än lördag/söndag som SMC kör mest. Vet att på Knutstorp är helger nästan dubbelt så dyra som vardag.

En annan sak är att vi har väldigt små grupper. Ofta runt fyra deltagare per instruktör. Det är för att vi ju inte är en trackday där man får köra av sig och kanske får lite hjälp med körningen, utan deltagarna får väldigt individuell och noggrann teori och feedback genom alla pass och hela dagen.

Detta är rätt dyrt, då det ju är milersättning, mat och logi till väldigt många. Men det är ju det vårat mycket uppskattade koncept är. Känner man att man inte behöver det, då hade jag absolut rekommenderat att man kör med någon annan kanske.

Dessutom hög konkurrens på helgerna, inte minst efter att Knutstorp blev ålagd en tyst helg i månaden, vips var banägaren av med 25% av de bästa dagarna.

Men som sagt, jag vet bara om hur vi i Skåne prissätter.
Jag kan efter att ha kört steg 1-4 absolut förstå att Smc dagar är dyrare.
Sen får ju var och en välja själv om man tycker det är värt det.
Ett fantastiskt jobb gör ni allihopa på Smc som ser till att dessa dagar genomförs 👍

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Två på varandra följande dagar bokade. 🙂

Kanske ska rycka plåstret och instruera i år också? Det kan vara dags att betala tillbaka till kommande kursknarkare nu när man (miss)brukat kurser i årtionden...
Det låter som att det är dags att instruera på Gåsen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag vet inte vad det kostar att hyra en bana, men det var inte min poäng heller.
Utan jag tycker det är SYND att ingen instruktör eller funktionär kan få betalt utan allt måste vara ”pro Bono”!

Men antingen så får man väl höja priserna, eller bråka med banägarna och få ner hyran??

Och tack för att du svara på allas frågor, det uppskattas.
Ja jag läste om mitt inlägg och det var inte den tonen jag hade i åtanke. 🙈 Bara varit på internet sen -93 och har tydligen inte lärt mig än. 🤣

Jag tycker också det är synd på sätt och vis, framförallt för de funkisar som gör massor med adminjobb på kammaren tex. Jag får ju en massa tid på banan som ger en mängdträning fastän att fokus inte är på min körning. Jag har blivit bättre på att köra fulspår hyfsat så jag kan köra vid sidan av en deltagare och kika. Det är alltid kul att köra bana, och det får jag ”gratis”.

En del distrikt ger arvode, vi i Skåne gör det inte (ytterligare en kostnad som antingen måste läggas på kursavgiften, eller så får vi ta bort någon utbildning). Arvode är 650kr per dag, så ingen fantastisk timlön det heller när man räknar in alla timmar per dag (eller år)…

Vi justerar priserna inför varje år. Allt blir dyrare. Och förhandla ner banhyra kan man nog glömma i någon större utsträckning, efterfrågan vida överstiger tillgången.

SMC är faktiskt Gelleråsens enskilt största kund, och vi är nog ganska stora på Knutstorp också, och banägaren där verkar göra allt för att vi ska ha det bra. Men pengarna måste in, och konkurrensen om helgerna är stenhård.

Vi har provat att ha fler körningar på vardagar, och de fylls upp också, problemet är att vi har svårt att hitta funktionärer som kan regelbundet på vardagar.

Alla har ju jobb, familj, hus och hem.

Men faktiskt är det inget jag hör det gnällas om, det här med pengar. Vi som gör detta tycker det är så himla kul och givande.

Jag lägger ganska många timmar på SMC, men det är så värt det. Och jag är på sätt och vis glad att alla andra funktionärer är där av samma anledning, och inte för pengar.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
@doolar kommer du vara något på Gelleråsens körningar i sommar?
Jag vill definitivt ta några SMC dagar under 2025.
Får man ha en banhoj eller måste man ha en reggad hoj på dessa dagar?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
@doolar kommer du vara något på Gelleråsens körningar i sommar?
Jag vill definitivt ta några SMC dagar under 2025.
Får man ha en banhoj eller måste man ha en reggad hoj på dessa dagar?
På vanliga BKK kurser (School) skall du ha en reggad, påställd och försäkrad mc. Även om du har kraschkåpor på så skall registreringsplåten sitta fast på mc, om så tejpad.

Annars är det sport man får gå, med licens och bankittad mc.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC