Jag vet inte vad det kostar att hyra en bana, men det var inte min poäng heller.
Utan jag tycker det är SYND att ingen instruktör eller funktionär kan få betalt utan allt måste vara ”pro Bono”!
Men antingen så får man väl höja priserna, eller bråka med banägarna och få ner hyran??
Och tack för att du svara på allas frågor, det uppskattas.
Ja jag läste om mitt inlägg och det var inte den tonen jag hade i åtanke.
Bara varit på internet sen -93 och har tydligen inte lärt mig än.
Jag tycker också det är synd på sätt och vis, framförallt för de funkisar som gör massor med adminjobb på kammaren tex. Jag får ju en massa tid på banan som ger en mängdträning fastän att fokus inte är på min körning. Jag har blivit bättre på att köra fulspår hyfsat så jag kan köra vid sidan av en deltagare och kika. Det är alltid kul att köra bana, och det får jag ”gratis”.
En del distrikt ger arvode, vi i Skåne gör det inte (ytterligare en kostnad som antingen måste läggas på kursavgiften, eller så får vi ta bort någon utbildning). Arvode är 650kr per dag, så ingen fantastisk timlön det heller när man räknar in alla timmar per dag (eller år)…
Vi justerar priserna inför varje år. Allt blir dyrare. Och förhandla ner banhyra kan man nog glömma i någon större utsträckning, efterfrågan vida överstiger tillgången.
SMC är faktiskt Gelleråsens enskilt största kund, och vi är nog ganska stora på Knutstorp också, och banägaren där verkar göra allt för att vi ska ha det bra. Men pengarna måste in, och konkurrensen om helgerna är stenhård.
Vi har provat att ha fler körningar på vardagar, och de fylls upp också, problemet är att vi har svårt att hitta funktionärer som kan regelbundet på vardagar.
Alla har ju jobb, familj, hus och hem.
Men faktiskt är det inget jag hör det gnällas om, det här med pengar. Vi som gör detta tycker det är så himla kul och givande.
Jag lägger ganska många timmar på SMC, men det är så värt det. Och jag är på sätt och vis glad att alla andra funktionärer är där av samma anledning, och inte för pengar.