Smc BKK 2025

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ställer mig på släpsidan, trots det i jämförelse med våra vänner från norr korta avståndet till en bana.

Det är skönt att sitta torrt och temperaturreglerat. Att sen tvingas hålla 80 är litet surt. Det blir en buss som nästa bil.

Jag bor dessutom i släpet uppställt i depån, bättre än tält och närmare än hotell. Har förmånen att ha ett flyttsläp, så plats att ha med bra-att-ha/moralhöjande saker är det inge brist på.

Ett gäng gånger genom åren har jag varit extra glad att ha haft släp. Antingen har jag patinerad min hoj till okörbart skick eller så har jag lastat upp en medmänniskas hoj på plats 2 i släpet. Det räcker ju att mysklota litet för att ha sönder nåt man verkligen behöver för att köra.

Med det sagt så respekterar jag er som kör långt hem efter kurs. Har testat nån säsong men det är inget för mig.
En buss går tyvärr bort, behöver fyrhjulsdrift på alla bilar pga stuga bokstavligen uppe på fjället samt allmän vägstandard där jag ibland kör bil… samt komfort. Men visst hade det varit smutt att kunna hyra en Sprinter en långhelg utan att bli skinnad på 7000kr.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det blir alltsomoftast snabbt fullbokade långt innan kurs. Det närmaste sista minuten jag haft är när jag stått på väntelistan och fått besked om plats nån vecka innan.

Men KNIX erbjuder dropin i mån av plats. Det kan skilja mellan distrikten, eventuellt. När det kommer till KNIX och små banor är Gröndal (GTR) min favoritbana.

Väntlista låter som min melodi

Hur väljer man grupp? Har inte kört bana i Sverige på 20 år, men kört en hel del utomlands under åren. Det var ett tag sen, så börjar helst i lugnt tempo

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Hur väljer man grupp? Har inte kört bana i Sverige på 20 år, men kört en hel del utomlands under åren. Det var ett tag sen, så börjar helst i lugnt tempo
Börja du i lugnt. Ofta finns möjlighet att flytta upp eller ner deltagare som hamnat fel.

Annars får man nyttja fast lane litet oftare för att få egen asfalt mellan klungor. Bästa jag lyckats med var typ en kvart mitt emellan två klungor helt ensam.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Om du är van vid andra bankörningar så brukar SMC-kurserna ha lägre tempo generellt. På kursen i Spanien som jag beskrev var exempelvis tempot i långsammaste grupperna att jämföra med snabb grupp hos SMC. I de snabbaste grupperna var det elittempo.

Största skillnanden mellan grupperna hos SMC tycker jag är att de med medelhögt och snabbt tempo inte har lika stora skillnader - mellan deltagare och mellan början och slutet av dagen.

I lugna gruppen brukar det oftast vara ett betydande antal som inte har kört kurs förut så då kan det gå väldigt långsamt och mer oförutsägbart i början, men samtidigt går utvecklingen av färdigheterna mycket snabbare så mot slutet av dagen kan tempot vara ungefär som medel eller snabb.

Har man inte kört kurs på minst två år får man börja med steg 1 och då brukar det ofta vara lugn eller medel som gäller. Eftersom svenskar är typiskt svenska så vill ju alla välja medel. Det brukar innebära en del pussel vid gruppindelningen, så det är rätt vanligt att man slår ihop så alla som går steg 1 kör i lugn och alla som går steg 4 kör i snabb.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Om du är van vid andra bankörningar så brukar SMC-kurserna ha lägre tempo generellt. På kursen i Spanien som jag beskrev var exempelvis tempot i långsammaste grupperna att jämföra med snabb grupp hos SMC. I de snabbaste grupperna var det elittempo.

Största skillnanden mellan grupperna hos SMC tycker jag är att de med medelhögt och snabbt tempo inte har lika stora skillnader - mellan deltagare och mellan början och slutet av dagen.

I lugna gruppen brukar det oftast vara ett betydande antal som inte har kört kurs förut så då kan det gå väldigt långsamt och mer oförutsägbart i början, men samtidigt går utvecklingen av färdigheterna mycket snabbare så mot slutet av dagen kan tempot vara ungefär som medel eller snabb.

Har man inte kört kurs på minst två år får man börja med steg 1 och då brukar det ofta vara lugn eller medel som gäller. Eftersom svenskar är typiskt svenska så vill ju alla välja medel. Det brukar innebära en del pussel vid gruppindelningen, så det är rätt vanligt att man slår ihop så alla som går steg 1 kör i lugn och alla som går steg 4 kör i snabb.

Tack. Långsamma förare är OK, så länge de kör jämnt och förutsägbart. Det som oroar mig mest är de som plötsligt byter spår eller slår på hejdarna mitt i en böj.

Får leta upp någon gammal video och be er pojkar utvärdera var man hör hemma

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tack. Långsamma förare är OK, så länge de kör jämnt och förutsägbart. Det som oroar mig mest är de som plötsligt byter spår eller slår på hejdarna mitt i en böj.

Får leta upp någon gammal video och be er pojkar utvärdera var man hör hemma
Att döma av din profilbild och det du tidigare skrev om däckvärmare och att du sover bredvid hojen i släpet hör du solklart hemma i snabb grupp. Inget att diskutera! 😅

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Hahaha - snacka är ju gratis... Det var några år sen nu, så troligen ganska rostig.

Här är några varv från Ebisu Circuit (East Course), precis efter att eftermiddagsregnet torkat upp.

]
Det är så psykologin funkar i depån. Man kommer dit självsäker på sin literklubba och tänker köra i snabb grupp. Sen får man se alla med kraschkåpor och däckvärmare som monterat upp en smärre MotoGP-cirkus omkring sig varpå man i panik väljer lugn grupp vid indelningen. Efteråt inser man att de var där för att köra SMC Sport.

Tror du kommer få ut mycket av dagen oavsett om du kör i lugn, medel eller snabb. Jag ser inte grupperna som någon slags absolut kategorisering att hänga upp sig för mycket på utan hur bra det blir handlar mer om hur bra instruktörerna får till indelningen och det löpande så att det blir ett bra flyt på banan i alla grupper.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är så psykologin funkar i depån. Man kommer dit självsäker på sin literklubba och tänker köra i snabb grupp. Sen får man se alla med kraschkåpor och däckvärmare som monterat upp en smärre MotoGP-cirkus omkring sig varpå man i panik väljer lugn grupp vid indelningen. Efteråt inser man att de var där för att köra SMC Sport.

Tror du kommer få ut mycket av dagen oavsett om du kör i lugn, medel eller snabb. Jag ser inte grupperna som någon slags absolut kategorisering att hänga upp sig för mycket på utan hur bra det blir handlar mer om hur bra instruktörerna får till indelningen och det löpande så att det blir ett bra flyt på banan i alla grupper.
Mjo, så är det ju.

För egen del vet jag att jag får ut mer av att vara långsam i snabb grupp än tvärtom på en kurs. Även om egot och självförtroendet vill annat.

Särskilt om man som jag har en moppe i jämförelse med de där stressade piloterna på kåpade hojar.

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha R6 2006
Knutstorp
Är väl även en av de roligaste banorna vi har i Sverige om jag förstår det hela rätt.
Har själv inte provat hittills, men det borde väl bli av nästa år skulle jag tro.

Lika bra att boka när de släpper tiderna med SMC, om du inte vill fightas på riktigt om tider hos ssemse.
Finns fler olika fartgrupper även med ssemse, och gul grupp passar om man inte har kört bana tidigare :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning