Väntlista låter som min melodi
Hur väljer man grupp? Har inte kört bana i Sverige på 20 år, men kört en hel del utomlands under åren. Det var ett tag sen, så börjar helst i lugnt tempo
Om du är van vid andra bankörningar så brukar SMC-kurserna ha lägre tempo generellt. På kursen i Spanien som jag beskrev var exempelvis tempot i långsammaste grupperna att jämföra med snabb grupp hos SMC. I de snabbaste grupperna var det elittempo.
Största skillnanden mellan grupperna hos SMC tycker jag är att de med medelhögt och snabbt tempo inte har lika stora skillnader - mellan deltagare och mellan början och slutet av dagen.
I lugna gruppen brukar det oftast vara ett betydande antal som inte har kört kurs förut så då kan det gå väldigt långsamt och mer oförutsägbart i början, men samtidigt går utvecklingen av färdigheterna mycket snabbare så mot slutet av dagen kan tempot vara ungefär som medel eller snabb.
Har man inte kört kurs på minst två år får man börja med steg 1 och då brukar det ofta vara lugn eller medel som gäller. Eftersom svenskar är typiskt svenska så vill ju alla välja medel. Det brukar innebära en del pussel vid gruppindelningen, så det är rätt vanligt att man slår ihop så alla som går steg 1 kör i lugn och alla som går steg 4 kör i snabb.