SMC gå ut ur NTF?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Med det enorma klagomål på NTF:s agerande rörande hur de skiter blankt i MC-åkare och MC-kulturen så kanske ni som är med i SMC kan gå över och fylla i åsikter i diskussionen här:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1157

En liten plugg för deras sak då jag tycker NTF definitivt borde få veta lite hut i vissa avseenden.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag är väldigt kluven. Det vore en tydlig markering att gå ur, men då mister man samtidigt alla möjligheter att påverka organisationen.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Naturligtvis finns det en mening med att vara med och "delta" i NTF arbete men då NTF så övertydligt går ut och smuskastar motorcyklismen som varandes allmänfarlig så tycker jag att SMC måste vara tydlig genom att lämna dem med buller och samtidigt gå ut i media om det.
Detta urtåg misskrediterar då NTF styrelse och dess brist på "vettigt" sammarbete med Sveriges största MC-organisation.

Själv är jag engagerad inom FMCK och vi har jobbat mycket med NTF genom åren. Nu känner jag att måttet är mer än rågat då NTF i akt och mening motarbetar allt det arbete vi gjort genom att agera för att förbjuda/förhindra vårt huvudintresse.

Om man tänker efter så är NTF´s styrka dess medlemsorganisationer och om de börjar hoppa av försvinner hela syftet med NTF och då kan deras arbete som "opinionbildare" lika gärna skötas av VV:tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det vore ju inte en dag försent om de gick ur. :tummenupp
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Blir det bättre då? :va

Tja.. Man kan ju alltid hoppas då VV-folket ändå verkar vara intresserade av en dialog med motorcyklister, blev faktiskt inbjuden till att föra en dialog med dem idag..

Eller som de skrev: "Eftersom du visar stort engagemang i mc-frågan är min fundering hur vi kan bredda diskussionen?

Har du eller SMC någon bra idé?

Kan vi tillsammans bilda ett forum där vi kan diskutera olika frågeställningar?
Kanske någon offentlig temadag under vintern där alla får komma till tals mc-åkare, driftfolk, förarprövare, polis mm.

Hör av dig för fortsatta diskussioner."

När såg man något sådant förslag från NTF!? Säga vad man vill om VV och många av deras vansinniga idéer men jag tror ändå att vi som motorcyklister tjänar mest på att föra dialogen direkt med väghållaren, speciellt med tanke på det ökande problem vi har med vägarnas kvalité och all grus och oljespill.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tja.. Man kan ju alltid hoppas då VV-folket ändå verkar vara intresserade av en dialog med motorcyklister, blev faktiskt inbjuden till att föra en dialog med dem idag..

Eller som de skrev: "Eftersom du visar stort engagemang i mc-frågan är min fundering hur vi kan bredda diskussionen?

Har du eller SMC någon bra idé?

Kan vi tillsammans bilda ett forum där vi kan diskutera olika frågeställningar?
Kanske någon offentlig temadag under vintern där alla får komma till tals mc-åkare, driftfolk, förarprövare, polis mm.

Hör av dig för fortsatta diskussioner."

När såg man något sådant förslag från NTF!?

Bara har ett svagt minne, att VV inte alltid varit så positiva i sina uttalanden om motorcyklister de heller. Men så som du beskriver det så låter de numera ljusår bättre än NTF i och med de är intresserade av en dialog.

Dialog är alltid positivt! Det är väl bara de (läs NTF) som tror sig förlora på en sådan som föredrar en monolog.
 

njelger

Guest
Jag är väldigt kluven. Det vore en tydlig markering att gå ur, men då mister man samtidigt alla möjligheter att påverka organisationen.

NTF:s arbete grundar sig på Nollvisionen.
I Nollvisionen ryms inte motorcyklar då de inte skyddar föraren nog.

Hur ska SMC alltså kunna påverka NTF ?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
NTF:s arbete grundar sig på Nollvisionen.
I Nollvisionen ryms inte motorcyklar då de inte skyddar föraren nog.

Hur ska SMC alltså kunna påverka NTF ?

Ja, frågan du ställer är ju just knäckfrågan. Hade jag bra svar så vore jag inte så kluven. Men jag tror ändå, att även en mikroskopisk påverkan är bättre än ingen alls.

Dessutom så är det NTF själva som påstår att motorcyklar inte ryms i nollvisionen. Alltså skulle en eventuell påverkan kunna ha effekt på den inställningen.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Läst NTFs åsiktsförklaring. Vad det gäller MC anser de att:

Anpassning för motorcyklister
• Vägarnas förlåtande egenskaper ska i möjligaste mån anpassas till motorcyklar. [:tummenupp]

• Stolpar och vägräcken som används för mittseparering och vid vägsidor måste utformas så att de inte utgör en förhöjd risk för motorcyklister.[:tummenupp]
• Åtgärder bör vidtas för att öka motorcyklisternas synbarhet.[Gula väst? :arsele ]

• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av hastighetsgränser och onykter körning. Nya system bör utvecklas och testas tillsammans med motorcykelbranchen och motorcykelorganisationerna. [BMWs antislad kan nog komma till nyanvändning :näsblod]

• Åtgärder för att stoppa skadeutvecklingen för förare av extremt motorstarka motorcyklar måste vidtas. [EU införa gradvis höjning av körkortsålder för supersporthojar till 24år - om man se på statistiken så kan man inte annat än inse att det behövs, vilket jag tycker är sorligt]
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag tycker definitivt att SMC ska gå ur NTF om de anser att det inte leder någonvart.

Möjligheten att påverka är kontraproduktiv om SMC är med och NTF basunerar ut ett annat budskap än SMC vill.

Det är så lätt att beslutsfattarna uppfattar det som:
NTF tycker si eller så och SMC ingår ju där så de måste ha varit med påverkat beslutet.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
En förening är ju vad medlemmarna gör den till.
Kan man inte rösta bort/tysta "talesmän" ur föreningen och ersätta de med verklighetsförankrade personer?
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Det där är ju nåt för en skjutjärnsreporter.

Ja, eller varför inte för vår samlade journalistkår inom mctidningsbranchen?

Är det inte dags för er (ni läser säkert här) att ge er på det här med näbbar och klor?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja, eller varför inte för vår samlade journalistkår inom mctidningsbranchen?
Därför att det får större genomslag om Janne Josefsson* skulle göra 30 minuter tv om det än om så alla Sveriges hojtidningar skulle ägna ett helt nummer var åt det.



*) Iofs så anser jag att Janne Josefssons journalistik i vissa fall kan ifrågasättas. Men den får iaf genomslag.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Ta en titt på vilka som ingår i styrelsen
http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580
och vilka som är medlemmar
http://www.ntf.se/medlemmar/default.asp

I styrelsen ingår från medlemmarna

1:e Vice ordf Svenska Transportarbetareförbundet

ledamöter
Sveriges kommuner och landsting x2
Sveriges Åkeriföretag
Svenska Bussbranschens Riksförbund
SKTF
SWECO VBB "erbjuder kvalificerade tekniska konsulttjänster inom transport och anläggning" Medlem eller vad? Inte på listan
MHF

OK, 8 av 14 men vaddå :confused: :confused: en massa fackföreningsfolk och höjdare från landstinget och tunga transportbranchen
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av hastighetsgränser och onykter körning. Nya system bör utvecklas och testas tillsammans med motorcykelbranchen och motorcykelorganisationerna. [BMWs antislad kan nog komma till nyanvändning :näsblod]
Hur ska man då göra på bankörningar? Maxa 110 på rakan? Känns som ett förslag gripet rakt ur luften.

Gå ur, varför ska SMC, som faktiskt engagerar sig betydligt mycket mer än många andra, sitta med i NTF när dom motarbetar oss? Jag tror att SMC gör mer för allas, men så klart framför allt vår, trafikmiljö än vad NTF gör :fakta
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top