SMC körning på Ring Knustorp

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Kurvmakaren skrev:
Hmmm...det blir dyr 3-rättersmiddag det där....8000:-

Jag vet inte var du kan få tag på en 3 rätters mat för 8000 för 100 pers.
Men jag ser fram emot en riktig gourmet middag med dig o då kan jag gå upp till 10.000:- utan problem.

För er som tror att vi betalar typ 45:- per middag där ute kan jag säga att ni har tokfel. utan att vara helt säker på det så tror jag det ligger på ca 75-80 per middag.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Kungen skrev:
Jag vet inte var du kan få tag på en 3 rätters mat för 8000 för 100 pers.
Men jag ser fram emot en riktig gourmet middag med dig o då kan jag gå upp till 10.000:- utan problem.

För er som tror att vi betalar typ 45:- per middag där ute kan jag säga att ni har tokfel. utan att vara helt säker på det så tror jag det ligger på ca 75-80 per middag.

Sorry...jag läste inte tillräckligt noga...läste det som om det var instruktörernas mat som kostade 8000:-

Fel av mig....då låter det mer rimligt
Du får slå på mig för den feltolkningen, Kungen :fatta! Kurvmakaren

Last edited:

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
AlexH skrev:
Har själv hyrt Ring Knutstorp förra året och det är mer än banhyra som ska betalas: Airfence +5000:-, läkare & ambulans (obl. vid mc-körning) +8000:-och bensin till instruktörerna. I SMC's fall står de också för deltagarnas lunch vilket säkert kostar 7000:-/dag

BikeEvent är förvisso vinstdrivande men i de har också egen läkare, bjuder inte på mat och har inga instruktörer. Föråkare ja men inga vettiga instruktörer.

Efter en enkel huvudräkning inser man snabbt att de 950:- är ett ganska vettigt pris trots allt. Speciellt med tanke på att man får hjälp av killar som KAN köra hoj. :cool:

Eftersom jag har kört en del för Bike-Events i sommar så kan jag inte annat än att ta illa upp när jag läser ovanstående påståenden men jag kanske har fattat fel. Vad menar du med:

AlexH skrev:
Föråkare ja men inga vettiga instruktörer.

Speciellt med tanke på att man får hjälp av killar som KAN köra hoj. :cool:

När det gäller mat så är det banuthyraren som ofta nekar catering då dom har restaurang på banan.

Tex. Sviestad har egen restaurang, Mantorp har Möllers festcervice, Karlskoga har också egen restaurang, jag tror inte att någon av dessa banor är så intresserad av att förlora intäkter pga. konkurerande cateringverksamhet.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#11 skrev:
Eftersom jag har kört en del för Bike-Events i sommar så kan jag inte annat än att ta illa upp när jag läser ovanstående påståenden men jag kanske har fattat fel. Vad menar du med:

När det gäller mat så är det banuthyraren som ofta nekar catering då dom har restaurang på banan.

Tex. Sviestad har egen restaurang, Mantorp har Möllers festcervice, Karlskoga har också egen restaurang, jag tror inte att någon av dessa banor är så intresserad av att förlora intäkter pga. konkurerande cateringverksamhet.

BE och BKK är 2 helt skilda saker, det är inget fel på instruktörerna i varken eller, men uppläggen skiljer en hel del samt att maten ingår i SMC:s regi.

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
GSXR1100R skrev:
BE och BKK är 2 helt skilda saker, det är inget fel på instruktörerna i varken eller, men uppläggen skiljer en hel del samt att maten ingår i SMC:s regi.

Ungefär så har jag också uppfattat situationen, två helt skilda evenemang med olika inriktning.

Men som den där AlexH skrev innan så kan jag inte uppfatta det annat än att dom som har kört som instruktörer (föråkare) för Bike-Events inte KAN köra hoj och jag vill gärna veta vad han egentligen menar, FÖRKLARING TACK.

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
100 pers á 70:- blir 7000:-
Maten på "Ringen" är inte billig, och dessvärre inte speciellt god heller men de har ju monopol och tillåter ingen annan catering. :(

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
#11 skrev:
Ungefär så har jag också uppfattat situationen, två helt skilda evenemang med olika inriktning.

Men som den där AlexH skrev innan så kan jag inte uppfatta det annat än att dom som har kört som instruktörer (föråkare) för Bike-Events inte KAN köra hoj och jag vill gärna veta vad han egentligen menar, FÖRKLARING TACK.

Sorry, liten miss i mitt inlägg. Förstår att du reagerade. Skulle vara "kan lära ut".

Jag körde på BikeEvent 2 gånger förra året och fick ingen hjälp när jag frågade "instruktörerna" om råd. De såg snarare förvånade ut när jag tilltalade dem. Har nu insett att BikeEvent är bankörning, BKK däremot är kurs

PS! Alex = Alexandra = tjej .......... Inte lätt att veta :D :tummenupp

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
AlexH skrev:
Sorry, liten miss i mitt inlägg. Förstår att du reagerade. Skulle vara "kan lära ut".

Jag körde på BikeEvent 2 gånger förra året och fick ingen hjälp när jag frågade "instruktörerna" om råd. De såg snarare förvånade ut när jag tilltalade dem. Har nu insett att BikeEvent är bankörning, BKK däremot är kurs

PS! Alex = Alexandra = tjej .......... Inte lätt att veta :D :tummenupp

Synd att du inte fick någon bra respons när du frågade instruktörerna, något för B-E att kolla på tills säsongen drar igång.
Hoppas i alla fall att det inte var jag :(
Jag tror att dom flesta av oss har som mål och försöker svara på frågor så långt jag hinner under en bandag och dom som jag har mött har varit nöjda med arrangemangen.
Dom flesta av som kör för B-E tävar eller har tävlat í RR och tillsammans har vi har ganska bra erfarenhet av både fjädring och körteknik, spårval etc.

Vi ses på banan i sommar :tummenupp

Hälsningar Ola

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
AlexH skrev:
Efter en enkel huvudräkning inser man snabbt att de 950:- är ett ganska vettigt pris trots allt. Speciellt med tanke på att man får hjälp av killar som KAN köra hoj. :cool:

Jo, men det här fick du för 600 spänn förra året. Det är DET jag reagerar på. Reagerar man inte på en prishöjning på 63% så är man väl ändå bra dum, eller? Jag ville mest veta varför.

Jag trodde i min enfald att mitt (och alla andras) medlemsskap i SMC finansierade viss del av den här körningen så instruktörerna fick den utbildning dom ska ha. Jag ser ju nu att jag får betala allt själv vilket i sig gör att man ställer frågan vad jag egentligen får för mitt medlemskap i SMC, men det är ju en annan femma.

Killarna på Bike-Events KAN köra hoj. Men den kunskapen gör dig inte till en lärare för det. Den stora skillnaden mellan SMC o BE har varit att på Bike Events har du fått söka dig till hjälpen, ibland nästan hårdhänt för att få den och man får lätt känslan att föråkarna kör mest för sin egen skull. På SMCs körningar får du feedback varesig du vill eller ej.

SMC har en "läroplan" och ett riktigt bra upplägg. All beröm till det. De har dessutom haft färre deltagare som också gjort att det hela flutit bättre, med mindre väntetider o mkt bättre respons som följd. Och man har fått en helt annan gemenskap i gruppen där man kunnat diskutera inbördes. I det stora hela var SMCs körningar förra året riktigt riktigt bra.

Tyvärr förlorar man många av fördelarna med det nya upplägget. I alla fall på pappret.

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
CorbenDallas skrev:
Jo, men det här fick du för 600 spänn förra året. Det är DET jag reagerar på. Reagerar man inte på en prishöjning på 63% så är man väl ändå bra dum, eller? Jag ville mest veta varför.

Jag trodde i min enfald att mitt (och alla andras) medlemsskap i SMC finansierade viss del av den här körningen så instruktörerna fick den utbildning dom ska ha. Jag ser ju nu att jag får betala allt själv vilket i sig gör att man ställer frågan vad jag egentligen får för mitt medlemskap i SMC, men det är ju en annan femma.

Killarna på Bike-Events KAN köra hoj. Men den kunskapen gör dig inte till en lärare för det. Den stora skillnaden mellan SMC o BE har varit att på Bike Events har du fått söka dig till hjälpen, ibland nästan hårdhänt för att få den och man får lätt känslan att föråkarna kör mest för sin egen skull. På SMCs körningar får du feedback varesig du vill eller ej.

SMC har en "läroplan" och ett riktigt bra upplägg. All beröm till det. De har dessutom haft färre deltagare som också gjort att det hela flutit bättre, med mindre väntetider o mkt bättre respons som följd. Och man har fått en helt annan gemenskap i gruppen där man kunnat diskutera inbördes. I det stora hela var SMCs körningar förra året riktigt riktigt bra.

Tyvärr förlorar man många av fördelarna med det nya upplägget. I alla fall på pappret.
Verkar intressant :tummenupp
Det närmaste SMC jag har kommit (förutom en o annan avrostningskurs) är tidningen som dimper ner i brevlådan några gånger under året.

Finns det någon hemsida till SMC ?
Kan man se kursplanen som dom har?
Hur ser upplägget ut vid körning?
Får man lika mycket bantid som vid LMS eller B-E körningarna.
Vad använder SMC för kursmaterial??

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
#11 skrev:
Verkar intressant :tummenupp
Får man lika mycket bantid som vid LMS eller B-E körningarna.

I år bordet det bli exakt lika mkt. Förra året var det 3 grupper men man började köra en timme senare så den totala bantiden var nog den samma även där.

Upplägget är ganska lika, du har grupper som kör på banan. SMC har genomgång innan körningen och inte bara "klota inte nu info". Efter varje körning har gruppen samlats och man har gått igenom körningen o man har kört lite olika övningar, bla annat utan att bromsa. Det pratas också mkt så man får rätt tempo i gruppen och vad folk tycker osv...

Hemsidan för skånesektionen hittar du här SMC Skåne

Dom andra frågorna får nog Kungen svara på. :D

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
CorbenDallas skrev:

Tjena Corben. utan att det skall bli tannaknissel nu så undrar jag vilka fördelar du förlorar med det nya upplägget?.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Kungen skrev:
Tjena Corben. utan att det skall bli tannaknissel nu så undrar jag vilka fördelar du förlorar med det nya upplägget?.

Om du inte har trollat fram fler instruktörer vilket det ju inte låter som du har så har du ju ytterliggare 20 pers som behöver feedback o support. Vilket borde ge mindre tid per person. Väntetiderna mellan passen blir längre med 4 grupper. ja, också den lägre prislappen då.
Observera att jag sa på pappret. Det är ju inte säkert det blir så, men det ser ju ut så.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
CorbenDallas skrev:
Om du inte har trollat fram fler instruktörer vilket det ju inte låter som du har så har du ju ytterliggare 20 pers som behöver feedback o support. Vilket borde ge mindre tid per person. Väntetiderna mellan passen blir längre med 4 grupper. ja, också den lägre prislappen då.
Observera att jag sa på pappret. Det är ju inte säkert det blir så, men det ser ju ut så.

Ok då är jag med..

Vi håller på med en rekryterings process där vi f.n har ca 10 nya instruktörer som skall genomgå en rättpsykriatisk undersökning. när det gäller väntetiden så har du helt rätt att det blir 45 minuter i stället för 30 som vi hade i fjol. men det kommer bli bättre genomgång då 30 minuter har visat sig vara rätt knapp. med tanke på att 20 pers skall in i depå, av hojarna, av med hjälm och div utr, då har det redan gått 5 minuter innan alla har samlat sig. sedan 15 minuter genomgång och ytterligare 5 minuter till att kuta till toa. sedan 5 minuter för att få på sig utr och hjälm och sedan köra ut.

så vi tror det kommer bli bättre + vi har ändrat lite på vårt upplägg som kräver lite mer tid i depå. med lite :fyllisar samt :tuttar tills alla bara :banana sedan är det :yoparty o vem vet kanske du :arsele så alla :rofl

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det gäller altså att alla står klara att rulla ut när det är dags, det kommer att bli mindre stressigt med 45 minuters pauser och framförallt så kan man äta i lugn och ro, det är ju ändå ätandet som är viktigast :hihi

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Det gäller altså att alla står klara att rulla ut när det är dags, det kommer att bli mindre stressigt med 45 minuters pauser och framförallt så kan man äta i lugn och ro, det är ju ändå ätandet som är viktigast :hihi
Därom råder inget tvivel i ditt fall.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Okej, låter najs med mer :tuttar i depån. :D :D

Rättspsyk. undersökning. Behövs det verkligen? Vad innebär en sådan? Är det bara för att det är inne med mördarpsykopater nu eller? :D

Kungen skrev:
Ok då är jag med..

Vi håller på med en rekryterings process där vi f.n har ca 10 nya instruktörer som skall genomgå en rättpsykriatisk undersökning. när det gäller väntetiden så har du helt rätt att det blir 45 minuter i stället för 30 som vi hade i fjol. men det kommer bli bättre genomgång då 30 minuter har visat sig vara rätt knapp. med tanke på att 20 pers skall in i depå, av hojarna, av med hjälm och div utr, då har det redan gått 5 minuter innan alla har samlat sig. sedan 15 minuter genomgång och ytterligare 5 minuter till att kuta till toa. sedan 5 minuter för att få på sig utr och hjälm och sedan köra ut.

så vi tror det kommer bli bättre + vi har ändrat lite på vårt upplägg som kräver lite mer tid i depå. med lite :fyllisar samt :tuttar tills alla bara :banana sedan är det :yoparty o vem vet kanske du :arsele så alla :rofl

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
GSXR1100R skrev:
Behöver ni funkisar/instruktörer? jag kommer nog INTE att filma på banan i år pga tidigare gnäll ifrån vissa, dock kan jag tänka mig att hjälpa till om det behövs och i mån av tid.

:tungan

Filma! (snälla)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jaha, då har man anmält sig, ska bli roligt, 7 Juli endast för klass 7.

Måste prova SMC´s upplägg har aldrig kört med dem tidigare.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping