SMC klistermärke på hjälm.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Medical-Card/

Står mer i länken än det jag citerat nedan:

Hjälmtillverkare godkänner dekal på hjälmen
Transportstyrelsens förskrifter om hjälmar är gamla och enligt SMC inaktuella. De godkänner inte att dekaler klistras på hjälmar. Då föreskriften skrevs 1987 var hjälmarna i andra material, oftast plast, och klistret innehöll lösningsmedel. Idag är hjälmarna tillverkade av andra material. Klistret i dekalen är vattenbaserat. I Frankrike, som har samma hjälmstandard som Sverige, är ingen MC-hjälm godkänd om den inte har fyra ditklistrade dekaler.

Därför har vi frågat hjälmtillverkare om en dekal med det klister som används får fästas på hjälmen utan att dess egenskaper försämras. Så här säger:

- AGV som är positiva till Medical Card och godkänner dekal på deras hjälmar.
- Nolan group som är positiva och godkänner dekal på deras hjälmar vilka är; Nolan, X-lite och Grex.
- Caberg har gjort tester med SMC:s dekaler som inte visar några negativa effekter av användningen.

Den svenska hjälmföreskriften är från 1987, TSVFS 1987:10.

Frågor som dykt upp sedan Medical Card skickats ut
Ingen polis SMC talat om sedan Medical Card skickades ut har sagt att man kommer att bötfälla detta.

SMC frågade en representant för försäkringsbolagen som förklarade att man inte reducerar utbetalning i händelse av skada för att man klistrat en dekal på hjälmen.

Många har frågat varför vi inte lagt till information om donation på Medical Card. Det beror på att det finns ett separat donationsregister. Informationen på SMC:s kort riktar sig till räddningspersonal i samband med olyckan.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Får börja med att skriva att jag är mycket positiv till att räddningspersonalen får viktig medicinsk information snabbt.

Med det sagt - vilken "sporthoj.com"-nivå det var på texten från SMC:s hemsida. Man kunde ju tro att det var ett inlägg på detta forumet av slumpvis användare :rofl.

Att ingen polis som de talat med kommer bötfälla. Det är trots allt olagligt och är en polis förbannad på en motorcyklist (tänk lite inspirerad körning som polisen ser, men inte hinner göra mätning på) är det alltid något att hacka på och ge böter. Eller en polis som har en riktigt dålig dag, eller en jäkligt nitisk polis (ja, de finns...).

Dessutom finns ingen "representant för försäkringsbolagen". Varje försäkringsbolag svarar för sin egen skadereglering. Det finns ingen genmensam organisation för detta. Det finns ett försäkringsförbund men det har helt andra uppgifter. I praktiken kommer det säkert inte spela någon roll i skaderegleringen, men det är på gränsen till ohederligt att skriva sådär från SMC:s sida.

Jag tycker hur som helst att det är intressant att SMC väljer att rekommendera brott mot föreskrifter med motiveringen som måste innebära att vi i SMC står över lagen om vi själva bedömer att vårt syfte är gott. Kanske kan användas fler gånger i andra frågor :fakta :banana.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Det ÄR olagligt och som någon skrev , en sur snut kan lätt bötfälla för det ...så nej ingen dekal hamnar på min hjälm förrän lagen är ändrad

dels finns risk att få böter
dels finns risk att försäkringspengar uteblir

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Inte tillräckligt lågt...

Får börja med att skriva att jag är mycket positiv till att räddningspersonalen får viktig medicinsk information snabbt.

Med det sagt - vilken "sporthoj.com"-nivå det var på texten från SMC:s hemsida. Man kunde ju tro att det var ett inlägg på detta forumet av slumpvis användare :rofl.

En hel del bortklippt...
Det fanns väl inte ett enda kRengcKt med i den texten eller mycket freudianska sär skrivningar? Så hur kan det vara på SH-nivå?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Man får väl fästa dekalen i ett band och sy fast bandet i hjälmfodret i bakkant. Det måste väl vara tillåtet :yoparty

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Även om det skulle vara tillåtet, hur stiligt är det med dekaler på sin hjälm? visst det är utmärkt om man tappat sin Arai RX8 och fått repor i skalet som man vill dölja när man ska sälja den som "obetydligt använd" men annars nja :gnissla

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Enkel lösning på problemet:
Tatuera in SMC-dekalen i nacken, eller ännu hellre hela den medicinska informationen.

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Såld :(
Tar gärna risken med böter för att få snabbare medicinsk hjälp om jag av någon outgrundlig anledning skulle få för mig att åka ut på grönbete

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ska sätta smc-dekal på hjälmen och sen ska jag köra ifrån SNUTTEN som försöker stoppa mig (självfallet utan att köra "extremt")! :yoparty :rofl

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC informerade samtliga MC försäkringsbolag på möte januari 2012 om SMC Medical Card - Alla tyckte bra om detta initiativ, inga så några problem runt ersättningar, även om Transportstyrelsen inte gick på SMCs väg - med att tillåta stickers. Tvärtom, höstade inte Transportstyrelsen goodwill bland försäkringsbolagen.

SMC har i år talat med de två försäkringsbolag som flest svenska motorcyklar försäkrade. Svaren är igen entydiga. Hjälmens värde nedsätts inte för att det finns en Medical Card-dekal på den. Hjälmars värde kan nedsättas på grund av att de är gamla, beroende på försäkringsbolag.
På frågan om ersättning för personskada skulle jämkas på grund av att man satt en dekal på hjälmen är svaret ett absolut nej eftersom Trafikskadelagen inte tillåter detta. Jämkning sker vid grova trafikbrott, inte för att en motorcyklist sätter en dekal på en hjälm för att informera om sin medicinska status.
Länk till Trafikskadelagen:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

Att SMC sedan kan anses göra "civil olydnad" är en annan sak, och det står SMC för.
Även det globala MC kollektiv stöttar up om Medical Card - konceptet fick FIMs Road safety Award

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ironiskt att folk oroar sig för vad lagen säger om ett klistermärke på hjälmen men att köra 300 på 70-väg har man inga funderingar kring :crash

Jag tycker att dekalen och konceptet med snabbt tillgänglig medicinsk info är en bra idé.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ta en titt på er hjälm där man föreslår att dekalen ska fästas.

Klistermärket som sätts längst ner mitt bak på din hjälm

Säg mig sedan om ni tycker att märkningen eller dekalerna som tillverkaren satt dit är estetiskt tilltalande. Något att fundera över. Det kan ju vara vettigt att fästa dekalen där den har minst sannolikhet att skavas av i händelse av en olycka.

Hur som helst är det ju frivilligt om man vill använda sig av dekalen i fråga.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ska sätta smc-dekal på hjälmen och sen ska jag köra ifrån SNUTTEN som försöker stoppa mig (självfallet utan att köra "extremt")! :yoparty :rofl

du e tjörd!!! dekalen sitter juh på backsidan av hjälmen å dem kommer att flima den å se alla dina upgifter å sitta i ditt garage å vänta med battoneng i näven!!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är det för slags medicinsk information som skall stå på kortet?
Hur kommer detta sedan påverka den jag lånar ut hjälmen till..?
Namn, personnummer, postnummer, nationalitet, närmaste anhörig och telefonnummer till närmaste anhörig på ena sidan. Sedan allergier, sjukdomar, medicinering, om man går på blodförtunnande, och vilket som är behandlande sjukhus på andra sidan. Sånt som kan vara bra för sjukvårdspersonal att veta så de inte ger någon medicin som kan förvärra ditt sjukdomstillstånd eller något du är allergisk mot och hur de kommer i kontakt med någon i din närhet som kan behöva veta att du varit med om en olycka.

Det beror väl på vilka sjukdomar du har hur det kan drabba den du lånar ut hjälmen till, eller att de ringer hem till din fru och säger att du ligger på sjukhus trots att du bara lånat ut hjälmen. Om du inte plockar ur kortet innan du lånar ut hjälmen. Det är dock inget som oroar mig personligen eftersom jag inte lånar ut min hjälm.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Vad är det för slags medicinsk information som skall stå på kortet?
Hur kommer detta sedan påverka den jag lånar ut hjälmen till..?

Eller så lånar man inte ut sin hjälm. En hjälm är personlig och då andra använder den försämras passformen på ditt huvud. Vet inte hur stor roll det faktiskt spelar i praktiken men varför ta risken för att nån annan är för snål för att köpa sig en egen hjälm.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!