SMC klistermärke på hjälm.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En lite mytomspunnen historia det där.

NASAs astronauter använde också blyertspennor tills de insåg att de inte var bra då dels spetsen gick av, men främst att de var av brännbart material. Efter branden på Apollo 1 belöts det att inga brandfarliga material fick användas ombord och därför fick de köpa rymd-bläckpennor av "the Fisher Pen Company" som investerat 1 miljon USD i projektet. Dessa pengar kom inte från NASA över huvud taget. NASA beställde 400 exemplar av denna penna och året efter köpte Sovjet 100 likadana från Fishers Pen Company. Både USA och Sovjet betalade $2.39 per penna.

För övrigt var dessa pennor gjorda för att fungera i från -45°C till +200°C, vet inte hur väl en blyertspenna fungerar i de temperaturerna men antagligen inte helt optimalt.

Lite historia såhär på onsdagförmiddagen :)

Sorry för OT

:tummenupp

Själv har jag bara avfärdat hela historien som "något-jag-hörde-när-jag-var-liten-och-förmodligen-inte-kommer-ihåg-så-bra". :)

Sensmoralen i vad jag ville få fram är att ett chip är nog en bra idé men ett enkelt kort löser det snabbt och väldigt enkelt. ;)

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
För övrigt dumt att ha en lapp innanför hjälmen då det i många fall är strängt förbjudet att ta av hjälmen på en förolyckad. Detta borde SMC veta om?
Tror inte det spelar så stor roll om man tar av hjälmen på en förolyckad person (förolyckad = avliden p,g,a olycka).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Namn, personnummer, postnummer, nationalitet, närmaste anhörig och telefonnummer till närmaste anhörig på ena sidan. Sedan allergier, sjukdomar, medicinering, om man går på blodförtunnande, och vilket som är behandlande sjukhus på andra sidan. Sånt som kan vara bra för sjukvårdspersonal att veta så de inte ger någon medicin som kan förvärra ditt sjukdomstillstånd eller något du är allergisk mot och hur de kommer i kontakt med någon i din närhet som kan behöva veta att du varit med om en olycka.

Det beror väl på vilka sjukdomar du har hur det kan drabba den du lånar ut hjälmen till, eller att de ringer hem till din fru och säger att du ligger på sjukhus trots att du bara lånat ut hjälmen. Om du inte plockar ur kortet innan du lånar ut hjälmen. Det är dock inget som oroar mig personligen eftersom jag inte lånar ut min hjälm.

Jösses, så om någon har dålig hälsa och är från valfritt land med långa namn, kommer den då att få plats på hjälmen?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag fick en sådan penna av min Pappa i konfirmations present :yoparty
Dags för SMC att göra Helmet Cards till NASA...

haha jaså. Har du fått användning för den nån gång? :tungan

:tummenupp

Själv har jag bara avfärdat hela historien som "något-jag-hörde-när-jag-var-liten-och-förmodligen-inte-kommer-ihåg-så-bra". :)

Sensmoralen i vad jag ville få fram är att ett chip är nog en bra idé men ett enkelt kort löser det snabbt och väldigt enkelt. ;)

Självklart, menade inte att skriva det som någon slags rättelse av vad du sa, jag såg bara min chans att få briljera lite för forumet :hihi

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lätt OT men ändå...
"Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag
anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen
målas."
Hur är det då med våra handsfree/intercomgrunkor..? Någon som fått detta påtalat av farbror blå?

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Hoj
2007 Honda Hornet
Tycker personligen att idén med kort innanför hjälmen är suverän. Kommer dock inte sätta på någon dekal då jag helt enkelt inte tycker den är speciellt snygg. Töntigt kanske men så är fallet. Jobbar själv inom blåljus verksamheten och kommer leta efter detta kort i hjälmar både med och utan klisterlapp då MC olycks säsongen drar igång, om nu det bedöms att hjälmen ska av dvs. Håller för övrigt alla tummar och tår att vi slipper leta i några hjälmar denna sommar. Kör försiktigt!! :Bugar

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Lätt OT men ändå...
"Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag
anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen
målas."
Hur är det då med våra handsfree/intercomgrunkor..? Någon som fått detta påtalat av farbror blå?

Kan inte svara för intercom men jag har alltid gopro på hjälmen när jag kör och polisen har inte påpekat detta när jag mött dom eller om dom börjar prata med en.

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Varför söker SMC information hos ambulanspersonal i USA?
De använder inte samma riktlinjer, och har ett ganska annorlunda rättssystem.

Förresten: "mäktig amerikansk State Ambulance Chief som kör på med detta - bland annat hos Top Gun folket."
-Vad är detta? Mer än roligt?

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Man hade kunnat t.ex. lobba inom EU för att utrusta alla hjälmar med chip som går att avläsa utan att avlägsna hjälmen. Fast detta hade ju inte tagit bort risken för förväxling.
Du tänker rätt men för snävt. Katter och hundar har ju chip under huden, varför inte samma på motorcyklister? Ingen risk för förväxling. Dessutom kan det dubbla som nyckelfritt system så du slipper släpa runt på en nyckel till hojen. Och när du blir av med körkortet så spärrar de bara chippet så kan du inte starta ett enda fordon sen. :tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Du tänker rätt men för snävt. Katter och hundar har ju chip under huden, varför inte samma på motorcyklister? Ingen risk för förväxling. Dessutom kan det dubbla som nyckelfritt system så du slipper släpa runt på en nyckel till hojen. Och när du blir av med körkortet så spärrar de bara chippet så kan du inte starta ett enda fordon sen. :tummenupp

Varför stoppa där? Programmera chippet med sexuell läggning, relationsstatus, önskemål hos en partner och intressen så kan de signalera när någon matchande person finns inom chippets räckvidd. Klockrent sätt att träffa någon att lig...köra med! :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en vän som gjort det lätt för sig. På hjälmen (med glad färg), textat med svart märktuschpenna.
Närmaste anhörig: 012-345678

(det är ett annat telefonnumer :D)

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
För övrigt dumt att ha en lapp innanför hjälmen då det i många fall är strängt förbjudet att ta av hjälmen på en förolyckad. Detta borde SMC veta om?

Om någon är medvetslös bör man ta av hjälmen för att se till att andningen fungerar. Tyvärr brukar inte en förolyckad andas längre så det är väl inget problem....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!