SMC lämnar NTF

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kruxet är ju att folk inom beslutsfattningen tenderar lyssna på NTF...
Men helt rätt av SMC att markera på detta sätt.

Är det verkligen så? Oavsett så är det inte en av Gud given naturlag, faktiskt.

Gissningsvis: beror dels på instans dels på beslutsfattare (till exempel Jägarförbundet och mitten- högerpartier). Till det, är budskap och bedömning genomarbetat, empiriskt förankrat med god (bred) uppbackning är det alltjämt svårt att "ducka" för.

Naturligtvis finns det i dag helt andra möjligheter att påverka, styra och sätta problemformuleringsprivilegiet - någonting som tyvärr varken SMC eller NTF tillämpare vidare bra. Samtidigt, det är lätt tillika tacksamt för mig att sitta vid sidan av och "tycka". :)
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Läste hela länken TS bidrog med. Samtliga punkter verkar vara superbra för mcförare?

När det gäller trafikmiljö anser NTF att…
• Vägarnas förlåtande egenskaper i möjligaste mån ska anpassas till motorcyklar, vilket bland annat innebär att de väg? och broräcken som används ska innebära minsta möjliga skaderisk på motorcyklister och andra trafikanter som kör in i dem.
• Släta räcken utan oskyddade stolpar ska användas på alla platser där det är möjligt för att minska skaderisken för motorcyklister.
• Säkra sidoområden ska användas i större utsträckning istället för sidoräcken, för att minska motorcyklisters skaderisk.
• Vägarna ska vara underhållna så att risker för motorcyklisterna i form av potthål, kraftiga sättningar i vägbanan och lösgrus med mera inte förekommer.

Eller är det acceptabelt att köra onykter och över hastighetsgränsen?

Signerad, trött som fan på den svenska skenheligheten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Läste hela länken TS bidrog med. Samtliga punkter verkar vara superbra för mcförare?

När det gäller trafikmiljö anser NTF att…
• Vägarnas förlåtande egenskaper i möjligaste mån ska anpassas till motorcyklar, vilket bland annat innebär att de väg? och broräcken som används ska innebära minsta möjliga skaderisk på motorcyklister och andra trafikanter som kör in i dem.
• Släta räcken utan oskyddade stolpar ska användas på alla platser där det är möjligt för att minska skaderisken för motorcyklister.
• Säkra sidoområden ska användas i större utsträckning istället för sidoräcken, för att minska motorcyklisters skaderisk.
• Vägarna ska vara underhållna så att risker för motorcyklisterna i form av potthål, kraftiga sättningar i vägbanan och lösgrus med mera inte förekommer.

Eller är det acceptabelt att köra onykter och över hastighetsgränsen?

Signerad, trött som fan på den svenska skenheligheten.

Ja, men nu var det ju med största sannolikhet inte dessa punkter (som verkar direkt hämtade ur SMC:s förslag, så jag antar det är sådant de bidragit med) som fick SMC att lämna samarbetet utan de andra punkterna som är direkt MC-fientliga.

Folk skall naturligtvis inte köra hoj varken onykter eller utan körkort, men att t ex installera såväl alkolås som körkortsavläsare på en hoj känns rätt verklighetsfrämmande, i synnerhet på en liten nischmarknad som Sverige.

Över hastighetsgränsen? Jag antar att du själv inte kör motorcykel. Men låt mig för tydlighets skull ange exakt vad jag anser i den frågan. Hastighet skall anpassas till situationen. Det innebär att visa hänsyn till andra och anpassa hastigheten till väglag, trafikmiljö och andra omständigheter. Den hastigheten kan ibland sammanfalla med vad byråkrater har fått för sig att det skall stå på skylten, ibland högre eller lägre. Att köra över hastighetsgränsen är förstås inte tillåtet, men åtgärderna och nivån på kontrollsamhället skall också stå i proportion till överträdelsens allvarlighetsgrad.

Skenheligheten? Eller så kanske kan det vara så att väldigt många svenskar helt enkelt tappat förtroendet för den svenska trafikpolitiken som satsar enbart på frihetsbegränsade symbolåtgärder för att sänka hastigheter istället för att arbeta med sådant som har effekt på risker och gör förarna till aktiva medspelare istället för passiva motspelare?

Jösses, nästan så jag börjar undra om jag hamnat på insändarsidan hos Vi Bilägare.
 
Last edited by a moderator:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror det finns en uppenbar risk i att man faktiskt inför Automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK med gps i fordonet.
Polisen skulle ju inte säga emot att sådant system fanns och de är ju en instans som tillfrågas.
Samma sak med elektroniska körkort för att starta fordonet.
Jag tror alla tillfrågade instanser kommer att säga ja till det.

Är det inte från och med nästa år alla nya bilar skall ha alkolås för att kunna starta fordonet? EU har väl redan bestämt det eller?
Är det inte från och med 2022 alla nya bilar skall ha en fartbegränsare? Det var väl också uppe på tapeten från EUs håll.

Enda som behövs är väl ägaransvar och det har ju debatterats flitigt i flera år.

Sen visst, det kommer komma störsändare och andra metoder för att undkomma alla dessa mackapärer. Det gör det alltid.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror det finns en uppenbar risk i att man faktiskt inför Automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK, införs.
Polisen skulle ju inte säga emot att sådant system fanns och de är ju en instans som tillfrågas.
Samma sak med elektroniska körkort för att starta fordonet.
Jag tror alla tillfrågade instanser kommer att säga ja till det.

Är det inte från och med nästa år alla nya bilar skall ha alkolås för att kunna starta fordonet? EU har väl redan bestämt det eller?
Är det inte från och med 2022 alla nya bilar skall ha en fartbegränsare? Det var väl också uppe på tapeten från EUs håll.

Enda som behövs är väl ägaransvar och det har ju debatterats flitigt i flera år.

Sen visst, det kommer komma störsändare och andra metoder för att undkomma alla dessa mackapärer. Det gör det alltid.

Elektronisk körkortsavläsare... Fantastisk liten uppfinning. Lägg till en transponder och en smärre lagändring så skulle det väl kunna användas för att identifiera MC-förare (istället för foto) som kör förbi fartkamera. Om nu inte geofencing med automatisk hastighetsbegränsning införs före det.

De ligister som kör omkring onyktra och körkortslösa på stulna hojar kommer naturligtvis inte påverkas ett dugg. De väljer ju att avstå från att ha dylik teknik monterad. :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägg till en transponder och en smärre lagändring så skulle det väl kunna användas för att identifiera MC-förare (istället för foto) som kör förbi fartkamera.
Redan nu förordas ju GPS övervakning i själva fordonen. Fartbegränsaren som EU diskuterade skulle ju skötas via GPS och skyltavläsning. Så det kommer nog.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Elektronisk körkortsavläsare... Fantastisk liten uppfinning. Lägg till en transponder och en smärre lagändring så skulle det väl kunna användas för att identifiera MC-förare (istället för foto) som kör förbi fartkamera. Om nu inte geofencing med automatisk hastighetsbegränsning införs före det.

De ligister som kör omkring onyktra och körkortslösa på stulna hojar kommer naturligtvis inte påverkas ett dugg. De väljer ju att avstå från att ha dylik teknik monterad. :huvet

Livegenskap here vi come.

Nej men jag tänker bara att alla har vi en gräns för när vi upplever att något gått för långt. Jag vill liksom bara köra lite hoj, kan jag få göra det ifred tack.
Passeras den gränsen så tänker jag att fler och fler av oss annars vanligt hyggliga motorcyklister är beredda på att - likt de du nämner i slutet - köra "olagligt" och det baserat på var och ens subjektiva upplevelse utifrån det tvång som läggs på ens axlar att "det här inte är rätt"/"det här känns inte rätt".
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Noll Vision vill ha bort motorcyklar från vägarna, det här är ett väldigt effektivt sätt att bakbinda och ta bort friheten att kunna ta egna beslut.

Om medelkörstrackan är 300 mil kommer väldigt många inte tycka det är värt att åka de få milen när man inte kan köra längre.

Alla som är för detta av "trafiksäkerhetsskäl" kan börja med att sluta använda mobil och GPS bakom ratten...

reaktionstider.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla som är för detta av "trafiksäkerhetsskäl" kan börja med att sluta använda mobil och GPS bakom ratten...

Grafiken du refererar till säger "undistracted driver typically reacts in 1 second" och lär gälla för pendlare på E4'an. För mc-förare som kör inspirerat är det förmodligen halva den tiden. Är man riktigt jäkla taggad kan man komma under 0,4 sekunder från visuell upptäckt till konkret fysisk handling. Min erfarenhet? Jag fick alldeles för många rödlyktor på 0,4 sekunders pro-trädet i dragracing (där tre gula betyder "kör").
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grafiken du refererar till säger "undistracted driver typically reacts in 1 second" och lär gälla för pendlare på E4'an. För mc-förare som kör inspirerat är det förmodligen halva den tiden. Är man riktigt jäkla taggad kan man komma under 0,4 sekunder från visuell upptäckt till konkret fysisk handling. Min erfarenhet? Jag fick alldeles för många rödlyktor på 0,4 sekunders pro-trädet i dragracing (där tre gula betyder "kör").

Helt rätt när man kör har man större marginaler än när man åker.
Noll Vision utgår inte från att vi kör utan åker i skyltad hastighet.
Noll Vision utgår inte från att vi kan framföra fordonet utan att vi ska kunna krocka i en så låg hastighet att bilisten därmed inte dör eller skadas allvarligt.
Därför ser Tragikvärket åt annat håll när mobiler och GPS används av bilister.
Noll Vision kräver att vi inte ifrågasätter utan sväljer det Tragikvärket anser vara rätt... :(
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Så på med skydd och don i flera minuter och sedan klaga på de 10 sek (?) det tar att låsa om med alkolås? Snälla..

Tog kortet utan problem för några år sedan men tröttnade, inte speciellt utmanande.

Finns väl flera länder som har övervakning i större utsträckning, folk lyckas ju köra hoj där ändå?

Du för bara något indrillat argument så du kan säga "På grund av trafiksituationen måste jag ju hålla 120 på denna 70 väg!!". Det är rätt genomskinligt att du vill fortsätta köra för fort utan att få några konsekvenser.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du för bara något indrillat argument...

"sex till åtta skivor bröd om dagen" säger storebror och spelar in förehavandena i ditt skafferi efter att du pinat igenom den obligatoriska 5 km joggingrundan. Dina sociala poäng skulle kunna ha varit bättre än så här, skärpning!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så på med skydd och don i flera minuter och sedan klaga på de 10 sek (?) det tar att låsa om med alkolås? Snälla..

Tog kortet utan problem för några år sedan men tröttnade, inte speciellt utmanande.

Finns väl flera länder som har övervakning i större utsträckning, folk lyckas ju köra hoj där ändå?

Du för bara något indrillat argument så du kan säga "På grund av trafiksituationen måste jag ju hålla 120 på denna 70 väg!!". Det är rätt genomskinligt att du vill fortsätta köra för fort utan att få några konsekvenser.

Det handlar inte bara om de 10 sekunderna det tar att blåsa i alkolåset. Det handlar även om att någon skall betala för utrustningen och den skall få plats på hojen (viss skillnad mot en bil), plus att det är en extra sak som kan strula som dessutom råkar vara ganska relevant för möjligheten att överhuvudtaget starta hojen.

Och det handlar om överförmynderi.

Jag behöver inte hymla med att jag inte alltid håller hastighetsgränsen, vilket gäller för merparten av alla motorcyklister likaväl som för bilister. Jag försöker visa hänsyn, köra snyggt, inte störa andra och anpassa hastigheten till situationen, fortbilda mig för att öka körförmågan och minska risker på olika sätt, vilket långt ifrån enbart handlar om ifall man följer skyltad hastighet eller ej. Jag tar mitt ansvar genom mitt aktiva handlande i varje situation. Men jag är också villig att ta konsekvenserna om jag skulle åka fast när det går fortare än tillåtet där det passar.

Men det är en jävla skillnad på om vi har ett system som behandlar människor som vuxna och ansvarsfulla eller om vi har ett totalitärt övervakningssystem som gör det omöjligt att någon gång överträda hastighetsgränsen. Ett rättsystem handlar inte bara om svart eller vitt, om man har gjort en överträdelse eller ej, det handlar också om att såväl övervakning, risken att åka fast och konsekvenserna av detta sätts i proportion till brottets eller överträdelsens allvarlighetsgrad. Det finns ett skäl till att vi i Sverige inte har kameror med ansiktsigenkänning vid varje övergångsställe som automatiskt lagför alla som går mot röd gubbe, men om man gillar detta kan man ju förslagsvis flytta till en diktatur som Kina.

Jag står för att jag kör över skyltad hastighet ibland och tänker fortsätta med det utifrån ovan angivna argument och några till. Jag tänker inte låta personer som dig skapa ett ännu värre överförmynderi och kontrollsamhälle än vi redan har och jag tänker kämpa för det till sista blodsdroppen om det skulle behövas.

Jag är inte känd för att ha dåligt tålamod, men jag får erkänna mina begränsningar. Att diskutera med såna som dig får det fan att ta fullkomligt fyr i proppskåpet hos mig. Hoppas vi aldrig någonsin behöver träffas :huvet :brinnerup :glömdet
 
Last edited by a moderator:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har du verkligen vågat nog för att bli utmanad?

Så på med skydd och don i flera minuter och sedan klaga på de 10 sek (?) det tar att låsa om med alkolås? Snälla..

Tog kortet utan problem för några år sedan men tröttnade, inte speciellt utmanande.

Finns väl flera länder som har övervakning i större utsträckning, folk lyckas ju köra hoj där ändå?

Du för bara något indrillat argument så du kan säga "På grund av trafiksituationen måste jag ju hålla 120 på denna 70 väg!!". Det är rätt genomskinligt att du vill fortsätta köra för fort utan att få några konsekvenser.


Tog kortet utan problem för några år sedan men tröttnade, inte speciellt utmanande.
Det är inte särskilt svårt att ta körtkortet. :fakta
Inte särskilt utmanande? Jag undrar vad som skulle behövas för att du skulle känna dig utmanad? Kan man kanske anta att du inte vågat köra tillräckligt fort? Vare sig på bana eller landsväg?

Finns väl flera länder som har övervakning i större utsträckning, folk lyckas ju köra hoj där ändå?

Jovisst, folk levde ju i DDR med STASI och i Rumänien med Securitate och det kördes en och annan MZ, SIMSON, JAWA och det det nu var...så visst körde folk hoj även där...även i Kina så åks det på en och annan tvåhjuling men det gör ju liksom inte statsskicket till något efterföljansvärt?

Du för bara något indrillat argument så du kan säga "På grund av trafiksituationen måste jag ju hålla 120 på denna 70 väg!!". Det är rätt genomskinligt att du vill fortsätta köra för fort utan att få några konsekvenser.

Konsekvenser? Du verkar ha de mer fiskala och formella i åtanke inget annat.
Själv så kör jag ofta under skyltad hastighet och jag har förvånansvärt många gånger blivit omkörd av bilar...som kört märkligt fort med tanke på omständigheterna.
Böter och körkortspåföljder...det är mer sannolikt att träffa på påskharen än en polis där jag bor. Det händer även att jag inte kör under skyltad hastighet och det har blivit både 1,5 och 2 ggr skyltad hastighet men inte överallt och inte när som helst. Konsekvenser för mig har mer med ambulans, sjukhus och sånt att göra om det gått bra...inte böter och körkort.

Det är fullt möjligt att formellt göra rätt och ändå vara i objektiva termer farligare både för sig själv och för andra, än i situationer där det formellt tummas på både det ena och det andra.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har inga problem att cykla över skyltad hastighet, definitivt inte på 30-väg, oftast inte på 40--väg, och ibland har det hänt att både 50 och 60 har passerats på såna vägar. Så när man har täppt till alla hål för bilister och motorcyklar, då är väl nästa steg att införa sånt på cyklar. Jag är dessutom ganska tvärsäker på att dom flesta kan springa fortare än dom 7km man ska hålla på gågator, så när cyklarna har fått geofencing så förutsätter jag att även löpardojor får GPS.

Sen är ju chippet i nacken inte långt borta, det ska bli mysigt :krama
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tog kortet utan problem för några år sedan men tröttnade, inte speciellt utmanande.

Du skämtar april?
"Inte speciellt utmanande"...?

Då har du inte ens börjat köra motorcykel.

Jag ser utmaningar överallt.
Hitta en kedjespray som funkar bra på resan, hitta rätt ögonblick att dra på sig regnstället, ha med sig just precis de prylar man kommer att använda på resan och inte ett skvatt mer.

Jag har kört MC i snart 45 år, och har precis upptäckt trail braking.
Inte företeelsen, men ordet - begreppet. Jag har alltid bromsat både djupt in i kurvor och gladeligen korrigerat spår med bromsen i kurvor - trots att andra sagt annat.
Nu finns det en etikett på körstilen, och en diskussion runt det. Vansinnigt spännande!

Jag körde ner från Duved i somras, via Norge. Tog RV3 istället för E6 - fantastiska långa öppna sweepers genom en evighetslång dalgång. 160 hade varit en lämplig hastighet, om det inte vore för att jag gjorde en ironbuttkörning.
Så, hur får man tiden att gå på en folktom landsväg i 80 knyck...?

Enkelt! Man håller blicken låångt fram och ser ut vilka spår man skulle hållt i 160.
Sedan kör man dessa spår. I 80.
Vansinnigt spännande, krävande och precis hur kul som helst.
Boom! Plötsligt var jag i Elverum. Timmarna bara rusade iväg där jag höll på att klättra omkring på hojen som en övervuxen ekorre.

Motorcykel och motorcykelkörning är det mest utmanande fortskaffningsmedlet jag kan tänka mig, och det har mycket lite med absolut hastighet att göra.
Det har så många variabler, settnings och nyanser att summan blir oändlig.

Om du provat MC-körning men inte hittat någon utmaning har du gjort något allvarligt fel.
Människor med snäv horisont brukar inte få för sig att ta MC-kort, och om dom gör det brukar den vidgas betydligt.

Vi är inte alla stöpta i samma form. Om du inte hittar utmaningar i motorcykelkörning så är det din förlust, men du behöver väl inte anklaga oss som faktiskt trivs med det...?

Alkolås på MC..?
Visst, fine.
...om det klarar mina 10-timmars stint i regn, yttertemperaturer om 40 grader och strålningsvärme därtill när jag stannar. Sedan är jag tacksam om det inte krånglar i minus 30 och dessutom fungerar över tid - till skillnad från elektroniken i bilar.
Även i dammig miljö.

Jag gillar nämligen utmaningar på MC och hittar sådana precis överallt.

Och, jag undrar fortfarande varför knarkare skall tillåtas starta motorcyklar obehindrat...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top