SMC lämnar NTF

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
NTF har tydligen drivit en väldigt MC-fientlig agenda och har varit orubbliga i sina ståndpunkter så nu lämnar SMC samarbetet.

Förståeligt när man ser vilka förslag NTF har på sin agenda.
https://ntf.se/ntf-anser/motorcyklister/

Några axplock:
  • Det ska införas krav på en teknisk lösning så att motorcyklisters hastigheter kan registreras i ATK.
  • Alkolås för nya motorcyklar ska, liksom för andra fordon, bli obligatoriskt så snart teknikutvecklingen gör det möjligt.
  • Åtgärder ska vidtas för att göra det möjligt att övervaka även motorcyklisters hastighetsefterlevnad och lagföra överträdelser med hjälp av Automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK.
  • Ägaransvar vid hastighetsöverträdelser ska införas. Fordonet måste kunna identifieras och en avgift ska utgå vid hastighetsöverskridande upp till 20 km/tim
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En hel del vettiga saker faktiskt, det enda jag hänger upp mig på är ATK och att ägaren till en hoj är ansvarig för böter oavsett vem som kör.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ungefär lika "vettigt" som när det ville begränsas för snöskotrar att färdas på isar med motiveringen - "men det blir ju spår på vattnet!"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mtp det axplocket så känns det hur bra som helst. Vill inte ha något med dem att göra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mtp det axplocket så känns det hur bra som helst. Vill inte ha något med dem att göra.

Ja, med tanke på att SMC visat prov på extremt stort tålamod när de envetet jobbat på med att övertyga div. idiotmyndigheter får man väl anta att idiotin hos NTF i detta fallet nått extrema nivåer och då är det självklart att bryta totalt med dem.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag anser att NTF är en lobbyorganisation som bekostas till stor del av staten. Deras huvuduppgift är att bedriva opinionsbildning och annan verksamhet staten vill kontrollera men inte själva får/bör syssla med.
Detta betyder inte att alla deras idéer och projekt är dåliga men hela upplägget stinker.

/Gift med fd trafiksäkerhetskonsulent på NTF
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
99% av alla fortkörare går fria i fartkamerorna, se t ex:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLj8ew/99-procent-av-fortkorare-slipper-boter

Med tanke på det så är det fascinerande/oroväckande etc att NTF kommer med förslag som gör att olika medborgargrupper inte längre är lika inför lagen!

99% av alla fortkörare fria jämfört med 100% av motorcyklisterna.

Ska verkligen en enda procent högre friandegrad av motorcyklister ska vara grund för att införa olikhet inför lagen?

Mvh,
Ingvar
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
NTF känns så vansinnigt irrelevanta och gammeldags. Jag visste inte ens att de fanns kvar. Några kloka idéer bjöds det på, men de idéerna känns tagna rakt av SMC.

Resten var den vanliga skåpmaten baserad på väldigt lös och snabb tolkning av statistik, forskning och erfarenhet.

Lite som om SMC skulle börja tycka till om ridsportens säkerhet. NTF, lägg er inte i saker ni i inte förstår. Det blir bäst så för alla parter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-lamnar-NTF/

"Trafiksäkerhet är SMCs viktigaste område. SMCs arbete är grundat på fakta, forskning och våra egna erfarenheter på området. Nu väljer SMC att avsluta ett långt medlemskap i NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. SMC varken kan eller vill vara med i en organisation vars inriktning som inte är förenlig med vår verksamhet. SMC kommer givetvis att fortsätta vårt framgångsrika trafiksäkerhetsarbete för motorcyklister.
Trafiksäkerhet är en viktig fråga för SMC som är den enda medlemsorganisationen för motorcyklister i landet. Därför har organisationen under en lång tid varit medlemmar i NTF. SMC har dessutom bistått NTF med våra kunskaper och erfarenheter i allt som rör motorcyklar och mopeder då vi varit den enda organisationen som representerar de tvåhjuliga motorfordonen.

I samband med NTFs senaste kongress föreslog man särskilda regler och lagstiftning för motorcyklister som står i direkt motsats till SMCs kärnvärden och verksamhet. Genom vårt medlemskap har SMC försökt påverka NTF i frågor som rör motorcyklar och mopeder utan att lyckas nå fram i alla frågor. I NTFs policydokument finns därför en rad påståenden om hur organisationens trafiksäkerhetsarbete ska bedrivas som SMC inte alls står bakom. Det handlar om en rad åtgärder där det varken finns fakta eller forskning som visar att de har någon effekt. Alla förslag innebär stora kostnader för samhället och en ökad byråkrati samtidigt som trafiksäkerhetsvinsterna är oklara.

Både riksdag och regering har sagt nej till registreringsskylt på alla mopeder eftersom det skulle kosta stora summor och dessutom försämra säkerheten för alla mopedägare som måste färdas långa sträckor för att registreringsbesikta sina fordon. Riksdagen har också sagt nej till särlagstiftning gällande motorcyklister. Riksdagen har avslagit ägaransvar för svenska fordonsägare vid flera tillfällen tidigare då detta strider mot svensk rättstradition och det allmänna rättsmedvetandet.

SMC har nu beslutat att avsluta medlemskapet i NTF.

- SMC kommer att fortsätta att arbeta målmedvetet och systematiskt utifrån de framgångsrika kriterier som organisationens medlemmar pekat ut. Sveriges motorcyklister lyckades under 2019 uppnå etappmålen i Nollvisionen, ett år i förväg. Det visar att verksamheten bedrivs med rätt metoder, i rätt riktning och i linje med vad medlemmarna önskar, säger Jesper Christensen.

Många distrikt i SMC är medlemmar i NTF. Varje distrikt avgör själva om de vill fortsätta sitt medlemskap. "
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett mycket bra ställningstagande från SMC's sida. Varför stötta en förening som presenterar förslag som är direkt motorcykelfientliga...?
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Samarbete är att föredra, alla lokala distrikt bör fundera över att fortsätta sitt medlemskap i NTF. Att spy galla över organisationen är kortsiktigt och inte särskilt utvecklande, NTF.s mål är trots allt att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Alla intresserade bör läsa hela manifestet som NTF kommit fram till och inte bara axplock som finns i trådstart.
https://ntf.se/ntf-anser/motorcyklister/

Lika intressant är också att ta del av vad som skrivs på SMC, så olika är inte tankarna kring säkerhet.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-lamnar-NTF/

Hoppas samarbetet upptas igen och att vi alla får leva i minst hundra år. :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Samarbete är att föredra, alla lokala distrikt bör fundera över att fortsätta sitt medlemskap i NTF. Att spy galla över organisationen är kortsiktigt och inte särskilt utvecklande, NTF.s mål är trots allt att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Alla intresserade bör läsa hela manifestet som NTF kommit fram till och inte bara axplock som finns i trådstart.
https://ntf.se/ntf-anser/motorcyklister/

Lika intressant är också att ta del av vad som skrivs på SMC, så olika är inte tankarna kring säkerhet.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-lamnar-NTF/

Hoppas samarbetet upptas igen och att vi alla får leva i minst hundra år. :krama


Om du läst hela och inte bara ett axplock förstår du också att de är motorcykelfientliga.

Det handlar om en rad åtgärder där det varken finns fakta eller forskning som visar att de har någon effekt. Alla förslag innebär stora kostnader för samhället och en ökad byråkrati samtidigt som trafiksäkerhetsvinsterna är oklara.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-lamnar-NTF/
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Om du läst hela och inte bara ett axplock förstår du också att de är motorcykelfientliga.

Det handlar om en rad åtgärder där det varken finns fakta eller forskning som visar att de har någon effekt. Alla förslag innebär stora kostnader för samhället och en ökad byråkrati samtidigt som trafiksäkerhetsvinsterna är oklara.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-lamnar-NTF/


Agree! NTF har samma imponerande track record för trafiksäkerheten som Håll Sverige Rent har för miljön: Att med en papegojas regelbundenhet förklara att cigarettfimpar står för 80% av all nedskräpning håller inte i längden som förklaringsmodell, ens för en blind höna. NTF peakade väl nånstans på tidigt 60-tal med Sveriges Bilradio och C G Hammarlund? Borde skyltat av för läääänge sedan. Nästan skämmigt att tomtarna faktiskt fått verka ostört sedan dess...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
15 år för sent.

NTF har inget eget berättigande.
Det är en kvarleva från DDR-Sverige, och skapades för att statens trafikpolitik skulle upplevas som den kom från en obestämd plats i rummet.

NTF backar okritiskt upp Noll Vision, och fångar dessutom upp de övertoner som särskilt radikala tjänstemän inom Bilistverket framför vid sidan av myndigheten.

Noll Vision är emot motorcyklismen, och NTF är dess okritiska tillskyndare. Därav följer att NTF är mer av en motpart än en samarbetspartner.

Så enkelt är det.

Problemet är gammalt.
Senast SMC var på väg ut ur NTF var 2005, alltså 15 år sedan, efter att NTF riktat den lilla udd man har mot oss motorcyklister.

Här är en tidigare tråd i ämnet som ger lite bakgrund.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?165130-SMC-gå-ut-ur-NTF


Men, NTF är inte bara ett otidsenligt bojsänke, det är också en osedvanligt opålitlig partner:
NTF har en historia att, under olika ledare, hugga kniven i ryggen på oss motorcyklister varje gång man ansett sig behöva "profilera sig" och försöka motivera sin existens.
Angreppen har kommit som helt oaviserade utspel och pressmeddelanden, något som lett till ansträngda relationer under påföljande år.

Hej då, NTF.
Med SMCs utträde försvinner organisationens mest aktiva och drivande aktör, en förening som driver eget säkerhetsarbete, eget påverkansarbete och initierar relevant forskning - och dom gör det så mycket så mycket bättre än NTF någonsin gjort.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vem minns inte pekpinneträffarna på skolan med NTF där man kunde få ett "Säker Cykel"-klistermärke i form av en triangel på bakstänkan om man hade alla reflexer på plats? Den klisterlappen gav inget extra hångel bakom rökrutan direkt.

Min BMX hade ingen stänka (eller reflexer, lampor och ringklocka) så jag fick ingen dekal. Kändes så himla överförmyndaraktigt redan då, när jag var barn/ungdom. NTFs kontrollanter (ja det kändes som det) ville inte lyssna på att jag hade en 12-växlad med bockastyre också, som var fullt utrustad med alla deras önskemål och som morsan tvingade mig att cykla på när det var mörkt.

Visst var det bra att någon jobbade med trafiksäkerhet och cyklister, men vi vet alla att den gruppen trafikanter generellt är de största trafiksyndarna, och aldrig lär sig ändå. :D

Stelt och DDR-igt, precis som den gode notrightrider säger. Jag är glad över att SMC till slut tagit detta beslut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En viktig anledning tror jag också är att SMC numer är betydligt tyngre än NTF både inom och utom Sverige när det gäller trafiksäkerhetsarbete.

Istället för en dörröppnare blir NTF en kvarnsten om halsen.

SMC är skolexempel på hur enträget arbete under många år, men också lyhördhet för hur samhället fungerar och tålamod att fokusera på rätt frågor, ger resultat.

När Tragikverket nu inte låtsas höra vad SMC säger, kommer de stora internationella organisationerna och slår dem i huvudet med de fakta som SMC tagit fram. Det är nämligen så att SMC tillhör de absolut tyngsta internationella instanserna vad gäller trafiksäkerhet för motorcyklister.

Kör man hoj utan att vara med i SMC måste man ju vara dum i huvudet. Typ.:fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mycket bra beslut, trafiksäkerhetspolitik ihop med Noll vision är ju bara till för bilismen, till stor del på andra trafikslags bekostnad, i synnerhet motorcyklister, cyklister och fotgängare. Problemet är ju bara att ingen av dom tre grupperna är stöttade av en ekonomiskt urstark lobbyorganisation, alla är ekonomiska marginalföreteelser och är alldeles för splittrade. Motorcyklister har ju SMC, men det är en snudd på ideell intresseorganisation, inte i närheten av Bil sweden. Cyklister har ju Cykelfrämjandet, vars målgrupp är tanter med fikakorg, dom gör vare sig till eller från för vare sig pendlare, skolbarn eller motionscyklister. Fotgängare finns ju överhuvudtaget inte med i debatten, det känns ju inte som att Ecco, Nike och Lundhags kommer starta en lobbyorganisation den här veckan heller...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top