SMC polisanmäler TRAFIKVERKET.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vore ju intressant om det kunde bli ett positivt prejudikat i detta fall (Trafikverket fälls), för det är ju garanterat inte den enda vägsträckan i Sverige som är under all kritik. Trots att den är nylagd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mycket bra! :tummenupp Det är ju en sak om det inte finns pengar/resurser till underhåll, men här har man ju verkligen underhållit, men tagit beslutet att välja fel asfalt, sånt ska svida!

Jag gick en kurs för arbete på väg för några år sen, och då pratade vi bla skyltning vid vägarbete och som ett exempel berättade läraren om en rattfull man som hade kört in i arbetet och dött. Eftersom det inte var skyltat exakt enligt regelverket så dömdes vägarbetarna (eller om det var någon ansvarig, minns inte exakt) till vållande till annans död, eftersom dom hade brustit i det dom skulle göra. Nu kanske det inte spelade någon roll eftersom han var rejält påverkad, han som körde, men regler är regler så dom åkte dit. Med det i bakhuvudet så känns det ju som att förutsättningarna att SMC vinner det här är ganska goda :)
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Vore ju intressant om det kunde bli ett positivt prejudikat i detta fall (Trafikverket fälls), för det är ju garanterat inte den enda vägsträckan i Sverige som är under all kritik. Trots att den är nylagd.

finns det något liknande fall, där trafikverket har polisanmälts?

för så som jag tolkar ditt inlägg, så verkar trafikverket ha anmälts förr, men 'vunnit' så att säga.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vore ju intressant om det kunde bli ett positivt prejudikat i detta fall (Trafikverket fälls), för det är ju garanterat inte den enda vägsträckan i Sverige som är under all kritik. Trots att den är nylagd.
I Lokalblaskan Jönköpingsposten stod det i förra vecka en artikel om att man ska asfaltera/belägga om en nygjord rondell efter flera omkullkörningar, t o m med mopeder pga av att vägbanan var alldeles för hal.
Problemet är alltså knappast okänt för vägbyggarna..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man ska aldrig ta något för givet.
Det är ändå myndigheter man slåss mot. De har betalt för det och bara älskar att ställa till det för oss "vanliga"

Detta kändes också säkert men Hovrätten fastslog tidigare dom....
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8200
Du har en poäng där... :( Fast domen du länkar till känns mer politiskt korrekt, han körde ju faktiskt för fort! Han som dog utanför Vagnhärad höll ju uppenbarligen låg hastighet pga regnet, och till och med räddningstjänsten hade ju problem med halkan!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Du har en poäng där... :( Fast domen du länkar till känns mer politiskt korrekt, han körde ju faktiskt för fort! Han som dog utanför Vagnhärad höll ju uppenbarligen låg hastighet pga regnet, och till och med räddningstjänsten hade ju problem med halkan!
Både ja och nej.
Vad jag menar är att myndigheter verkar se "oss" mc-ister som mindre värda när det kommer till beslut och domar.

Det som är mest störande i det jag länkade till, är att bilisten blev helt friad. Ändå var det han som orsakade ju en olycka.

I fallet med vägen, så hoppas jag verkligen att detta tas på allvar. På fullaste allvar.
Att i enfald tro att sänkt hastighet är det enda som räddar liv, är helt absurt. När de ansvariga på trafikverket och andra myndigheter börjar kliva ut i verkligheten och se vad som händer, först då kan vi se resultat från dem.
 

Petra.H

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Ludvika
Hoj
GSX-R 750 -09
Både ja och nej.
Vad jag menar är att myndigheter verkar se "oss" mc-ister som mindre värda när det kommer till beslut och domar.

Det som är mest störande i det jag länkade till, är att bilisten blev helt friad. Ändå var det han som orsakade ju en olycka.

I fallet med vägen, så hoppas jag verkligen att detta tas på allvar. På fullaste allvar.
Att i enfald tro att sänkt hastighet är det enda som räddar liv, är helt absurt. När de ansvariga på trafikverket och andra myndigheter börjar kliva ut i verkligheten och se vad som händer, först då kan vi se resultat från dem.

Sista ordet är inte sagt i fallet med dödsolyckan där bilisten friades. Jag råkar, med 99% säkerhet, veta att fallet överklagats häromdagen.
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
En fråga som är mer riktad till MC åkare i Jönköpingstrakten.
Jönköpingsbacken mot göteborg på Rv 40 är ju skyltad med 'Varning för halka vid regn', man har ju spunnit där ett antal ggr med lastbil. Hur är den att köra om man åker på MC?
För det kanske räcker att varna för faran för att Trafikverket inte skall hållas ansvariga vid en eventuell olycka.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det viktigaste här är ju att SMC nu inte bara försöker få myndigheter att förstå genom lobbying utan att man även visar att man kan spänna musklerna och faktiskt göra lite mer än så när man inser att det inte finns något gehör.

Så än en gång visas det svart på vitt att SMC står upp för oss hojåkare... och för mig visas det ytterligare en gång att det är självklart att man som hojåkare skall vara medlem. :tummenupp
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Sista ordet är inte sagt i fallet med dödsolyckan där bilisten friades. Jag råkar, med 99% säkerhet, veta att fallet överklagats häromdagen.

Har fått den infon jag med och gläds åt chansen att detta ska få ett slut snart.
Men det tråkiga är att här blir alltså rätten, mer eller mindre, överbevisad och ändå friar bilisten.
De tar automatiskt den högre hastigheten för MC'n att ta hänsyn till, kommer med bortförklaringar om att MC'n syns dåligt osv.
Och sen när har en Polis-BMW "betydligt sämre fartresurser" än en VTR 1000????

Konstigt att man kan hitta på och dikta upp saker inför rätten utan att bli straffad???

HOPPAS verkligen på att rättvisa ska skipas i nästa instans.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
En fråga som är mer riktad till MC åkare i Jönköpingstrakten.
Jönköpingsbacken mot göteborg på Rv 40 är ju skyltad med 'Varning för halka vid regn', man har ju spunnit där ett antal ggr med lastbil. Hur är den att köra om man åker på MC?
För det kanske räcker att varna för faran för att Trafikverket inte skall hållas ansvariga vid en eventuell olycka.

Jag har inte kört i den när det regnat med mc, men om man åker söderut på e4 så har det spunnit mitt i högerfilen vid lättare gaspådrag i den långa uppförsbacken. Samt på "påfarten" om man kommer i södergående på e4 och svänger av för att fortsätta på e4 i stället för att köra rakt fram mot rv40. Sen kan jag varna för alla nya rondeller i jkpg. Det brukar gå i sidled när det regnar, dock aldrig vart omkull men det har vart ganska nära ett par gånger.

Och sen när har en VTR 1000 "betydligt sämre fartresurser" än en Polis-BMW???

Reagerade oxå på det!
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ang. Hovrättsfallet så skulle jag dessvärre inte ta ut något i förskott. Att fallet har överklagats betyder inte att det kommer att prövas av HD. HD prövar ungefär 140 fall per år, vilket kan jämföras med de ca. 4500 ansökningar de avslår utan sakprövning. Nyckelfrågan kommer förmodligen att vara om, såsom HovR:n är inne på, fordonets storlek (mc kontra bil) ska påverka ansvarsbedömningen i slutändan. Något annat av prejudikatvärde har jag dessvärre svårt att se. Ansökans utformning kommer att vara väldigt viktig (som alltid).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ang. Hovrättsfallet så skulle jag dessvärre inte ta ut något i förskott. Att fallet har överklagats betyder inte att det kommer att prövas av HD. HD prövar ungefär 140 fall per år, vilket kan jämföras med de ca. 4500 ansökningar de avslår utan sakprövning. Nyckelfrågan kommer förmodligen att vara om, såsom HovR:n är inne på, fordonets storlek (mc kontra bil) ska påverka ansvarsbedömningen i slutändan. Något annat av prejudikatvärde har jag dessvärre svårt att se. Ansökans utformning kommer att vara väldigt viktig (som alltid).
Kan inte en annan fråga vara hur ansvaret förskjuts om det ena fordonet överskrider gällande hastighet eftersom dom även nämner att det är svårt att se motorcyklar, särskilt i hög hastighet?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top