SMC polisanmäler TRAFIKVERKET.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så än en gång visas det svart på vitt att SMC står upp för oss hojåkare... och för mig visas det ytterligare en gång att det är självklart att man som hojåkare skall vara medlem. :tummenupp

Kan inte annat än att hålla med!

Något att tänka på för alla som tycker att det är värdelöst att betala några ynka hundralappar per år nu för att vara med i SMC när sporthojsförsäkringen försvann..

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det som är intressant i fallet som slutade i polisanmälan, är faktumet att den förolyckade är trafiklärare.
Det kan de inte sopa under mattan hur som helst.....
MAO så måste de förutsätta att föraren har gjort allting rätt i detta fallet...(hoppas jag)

Massvis med vägar är i dåligt skick men det vet man om när man kommer körandes.
Att inte kunna lita på en ny väg som byggs efter de krav som finns, det är bedrövligt!!

Tycker SMC har gjort helt rätt.
Detta behöver prövas och det är dags att sätta ner stöveln!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
finns det något liknande fall, där trafikverket har polisanmälts?

för så som jag tolkar ditt inlägg, så verkar trafikverket ha anmälts förr, men 'vunnit' så att säga.

Ingen aning.

Jag menade bara att det skulle bli avsevärt mycket enklare att driva liknande frågor mot Trafikverket i framtiden.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kan inte en annan fråga vara hur ansvaret förskjuts om det ena fordonet överskrider gällande hastighet eftersom dom även nämner att det är svårt att se motorcyklar, särskilt i hög hastighet?

Det har jag svårt att se. Är förvisso inte min del av juridiken, men det bör finnas prejudikat på eventuell ansvarsfråga i samband med överskridande av gällande hastighetsbestämmelser. En del av frågan om fordonets storleks påverkan på sin höjd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det har jag svårt att se. Är förvisso inte min del av juridiken, men det bör finnas prejudikat på eventuell ansvarsfråga i samband med överskridande av gällande hastighetsbestämmelser. En del av frågan om fordonets storleks påverkan på sin höjd.
Jo, precis, jag är så långt ifrån jurist man kan komma, men det borde ju vara en del i frågan också, om det är ok att strunta i eget ansvar för att "motparten" kör för fort, precis som i exemplet jag gav, med rattfyllot och vägarbetarna. Men som sagt, det borde ju finnas prejudikat på det.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Kommer säkert bara leda till sänkta hastigheter som vanligt.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jo, precis, jag är så långt ifrån jurist man kan komma, men det borde ju vara en del i frågan också, om det är ok att strunta i eget ansvar för att "motparten" kör för fort, precis som i exemplet jag gav, med rattfyllot och vägarbetarna. Men som sagt, det borde ju finnas prejudikat på det.

Hastighetsöverträdelser och ansvar bör det finnas prejudikat på. Finns det prejudikat tar inte HD upp frågan om inte prejudikatet förmodligen kommer att ändras.

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag har svårt att tro att en polisanmälan mot en myndighet leder till fällande dom, men det är en viktig markering. De som jobbar med vägläggning på trafikverket lär ha det i bakhuvudet de närmsta åren och det kan göra stor skillnad.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Nej

(sen kan det ju vara så att vi på SMC har överset en dom!)

Bra att ni tar tag i detta.
Det finns en till tråd på SH om denna beläggning.
Det rör hela E4:an genom sörmland och östergötland.

Jag har själv fått uppleva känslan av spinnande bakhjul vid norra påfarten utanför Norrköping.
Olustig kännsla att vid gaspådrag känna bakhjulet börja spinna när man svänger ut på motorvägen....

De satte efter ettag upp skyltar här i Norrköping "Halt vid regn"

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Jag körde också på den angivna sträckan när det plötsligt började spinna om bakhjulet i 120, utan gaspådrag eller sväng :näsblod
Det var före skyltarna kom upp.

Har efter det sett bilen de mäter friktionen med vid minst två tillfällen när jag vart på väg hem från jobbet.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Oavsett dom så kommer den troligtvis inte att tvinga Trafikverket att ändra någon av de vägar som redan är asfalterade med hal asfalt. Kostar mycket pengar att göra om, blir nog däremot skyltar med varning för halka vid vått väglag. De kanske skyller på nån pappersnisse och dömer till 2 veckors villkorlig dom.

Däremot kan man hoppas att Trafikverket blir tvingade att vara noga med sina blandningar för att undvika liknande problem i framtiden.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
här nere har dem börjat byta ut vajerräcket längs med E22 på vissa ställen, mot ett annat fast räcke som är ännu kantigare......
hur tänker man då ? det måste väl ändå forskas i utformningen av dessa ??

hörde ryktesvägen att de även skulle byta betongen mellan Malmö och Lund på E22:an, hoppas verkligen inte att man byter detta till samma typ av räcke från de halvmeter höga betong-fundamenten som står där idag, dem fastnar man ju iaf inte i !!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Utanför skolan jag går i är det nyasfalterat. Tillochmed JAG höll på att halka på skorna. :tummenner

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
SH är sig likt. Denna ständiga hetsjakt på myndigheter, bilister, försäkringsbolag mm.

Som vanligt är det alltid någon annans fel.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...