SMC polisanmäler TRAFIKVERKET.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Det finns nu tecken på att samma beläggning skulle kunna ha varit orsakande till Jennifers död.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=233026

Innan vi börjar skylla på andra parter...så finns det frågor man måste ställa sig. Den allra första frågan är?

Vilken hastighet kördes det i?

Vilken hastighet höll ni som i inlägg nu skyller på vägens beläggning.

Som Galne Dansken skrev i tråden om olycksdiskussioner....Lägg fram fakta.

Vi håller ofta våra kamrater som förolyckas om ryggen när vi bevittnat en olycka.... Det är på gott och ont.
Vi kanske skulle vinna med om vi bara höll oss till sanningen.

OBS.
Jag vet inget om Jennifers olycka, och hävdar absolut inte att det var något annat än en tragisk olycka och jag beklagar verkligen.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Man ska aldrig ta något för givet.
Det är ändå myndigheter man slåss mot. De har betalt för det och bara älskar att ställa till det för oss "vanliga"

Detta kändes också säkert men Hovrätten fastslog tidigare dom....
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8200

"...och dels att en motorcykelpolis vittnat om att motorcyklister med den typ av MC som Peter körde ofta kör så fort. "

När man ser såna uttalanden så blir man ju mörkrädd.
Herregud, funkar rättssystemet så att man går efter indicier så hårt?

"Av alla våldtäktsmän är 99% män, är jag då också en våldtäktsman bara för det?" (av mig påhittade siffror men det lär vara där nånstans)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
En kompis klotade i regn på exakt samma ställe, ungefär en vecka efter dödsolyckan. Likadant där sa han, när polisen kom åkte de kana på asfalten. Kompisen klarade sig bra men hojen blev totalskrot. Delades mitt itu när den gick i räcket. Han körde i ungefär 100km/h, en annan kompis som var där samtidigt fick ordentliga kast på sin hoj men det hände inget.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
En kompis klotade i regn på exakt samma ställe, ungefär en vecka efter dödsolyckan. Likadant där sa han, när polisen kom åkte de kana på asfalten. Kompisen klarade sig bra men hojen blev totalskrot. Delades mitt itu när den gick i räcket. Han körde i ungefär 100km/h, en annan kompis som var där samtidigt fick ordentliga kast på sin hoj men det hände inget.

hände inget? ordentliga kast tillhör väll kategorin "något hände" ;P

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Om ni inte fattat det än så betyder "Nollvision" att trafiken skall hålla en hastighet så nära noll som möjligt, detta säger man naturligtvis inte från myndigheterna sida, utan hävdar att det är antalet förolyckade man menar.

Allvarligt talat så har jag inget som helst förtroende för detta "nollvisions"-snack från myndigheterna, det gäller bara när det inte kostar något.....

Är det någon annan som reagerat på nymodigheten att sätta upp skyltar med t. ex, 70 + en tilläggsskylt "200 m" ? Det är tydligen för att medvetandegöra oss förare på att snart är dags att bromsa. Vad kostar en sådan skylt? 3000 SEK monterat och klart kanske? Multiplicera detta med fyra för skyltning på varje sida vägen samt från bägge riktningar så blir det ganska ansenliga pengar..... Det finns det tydligen pengar till!

Jag kan bara hoppas att Trafikverket får rejält på nöten i tinget, men det är väl för mycket att hoppas på.

Gatman

Who the heck is Batman?
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Gatpod ZX6R edition
Oavsett utgången gör SMC i mina ögon en viktig markering. Hade varit intressant att se resultatet av en civilprocess också.

Ska inte svära på det men tror att det är två st privatpersoner som gjort polisanmälan om beläggningen.

Både jag och min sambo jobbar i Trosa och åker den sträckan 5 dar i veckan. Regnar det så är det halt med bil som har antispinn vid acceleration och vattenplaning brukar vara mer regel än undantag. Asfalten ser riktigt tillpackad ut, som om nån har fyllt igen alla håligheter mellan stenarna i asfalten.

Ni som åker den sträckan mellan hölö och lästringe, ta det försiktigt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi har liknande väg här i Uddevalla.

Rondellerna vid Torp köpcentrum kör man på bredden i om man har en hastighet över 20-30km/h

Stoppljuset vid ÖoB går knapt att komma iväg ifrån om det är blött, som referens har jag min Saab 90 som har 99 hk och sprillans nya däck, den spinner 1-2-3:an när jag ska upp i 70km/h

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Äntligen ser jag att mina SMC medlemspengar kommer till användning. I like!

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
En sån fläck med asfalt ligger mitt i stan i en kurva. Snorhal.
Men vad jag tycker är det allra dummaste VV gör är när dom lägger ut klistergrus.
Inte ovanigt att det är en skylt som vanar för stenskott, sen 30m efter det så ligger det ett 1 cm tjockt lager med smågrus och tjära, även det blir riktigt halt.
Har varit med om att det är helt oskyltat också.

Vet om många som har åkt i backen pga av detta.
Rekordet var nog när dom la klistergrus precis innan en järnvägskorsning i närheten av ett välkänt mc cafe utan att skylta.
3st motorcyklister åkteomkull på en kväll.
Och känner till en till som skrotade sin hoj på samma väg, och troligen många mer.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
här nere har dem börjat byta ut vajerräcket längs med E22 på vissa ställen, mot ett annat fast räcke som är ännu kantigare......
hur tänker man då ? det måste väl ändå forskas i utformningen av dessa ??..

Det kan jag svara på med en gång då jag idag träffat representanterna från Trafikverket och "vägverket" i Kristianstad (region syd). Svaret är banalare än man kan tro. SMC har som kanske bekant, ett samarbete med VV (Trafikverket) ang. mc'n som en del av trafikkollektivet.

För tre år sedan gjordes på förfrågan en landsomfatande "väginventering" av de vägar vi trivs bäst på o SMC's medlemmar fick frågan att deltaga för att ta fram detta underlag. Resultatet blev ett antal kartor (som kan laddas ner på SMC's sida). Endast ett fåtal medlemmar rapporterade in något, vilket i defakto ger en subjektiv bild i förhållande till antalet mc på vägarna. Dessa kartor i sin tur, blev underlag för VGU (Vägar och gators utformning).

Så, nu till pudelns kärna...
I den offentliga upphandlingen som sker, hänvisas det till VGU och denna karta. Är vägen i fråga inte utmärkt som "trevlig mc-väg", så får inte upphandlarna i sin upphandling inte utesluta tillverkare som inte har "mc-vänligare" räcken. Bristen är delad i två delar.
- De hänvisas till en subjetivt framtagen karta.
- Där är inget "skall-krav" inskrivet i VGU.

Då ansvarige inköpare, ansvarige kontakt på trafikverket, själva är mc-förare, kan jag gå i god för att det kommer att jobbas i rätt riktning framöver.

Alla ni, SMC'are eller ej, rapportera gärna era vardags eller favoritvägar till mig, (gärna m väg nr) så skall jag löpande uppdatera Skånes karta.

Vi kan dessutom hjälpas åt genom att rapportera in skador eller brister på våra vägar till vägverket eller i akuta fall, ringa 0771-24 24 24.

Källor: http://www.trafikverket.se/ http://www.svmc.se/

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...