SMC School Skåne kursdagar 2025 Knutstorp och Sturup Raceway

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tänkte lägga ut lite info här om SMC Skånes körningar på storbana 2025. Jag är instruktör och hjälper även till med lite andra saker inom SMC Skånes Schoolverksamhet, så har ni lite koll på min roll i det hela.

Dagarna släpps den 16 januari för hela säsongen. Det är klokt att gå in och anmäla sig så fort som möjligt då våra kurser i princip alltid är fullbokade i god tid innan det är dags.

Lite allmänt om våra kurser:

Det är inte en renodlad bandag där du filar på din varvtid, har du det intresset rekommenderar jag varmt SMC Sport. Det är dock en hel del som kör Sport som också kör i School. Grundkunskaperna i hojkörning har samma syfte oavsett om man ska köra på landsväg eller bli snabb i road racing, svarta sidan ner så säkert som möjligt.
”To finish first you must first finish” eller ”Win at the slowest possible speed” är fina klassiska motorsportcitat! :)

Målet skiljer sig dock åt en del mellan Sport och School, SMC Schools syfte är att fortbilda oss för att sträva mot målet att minska antalet döda och allvarligt skadade motorcyklister. Och att undvika Sveriges vanligaste MC-olycka, tappad hoj på garageuppfarten eller i låg hastighet. Oftast bara hojskador (dyrt och ökar våra premier så klart) men även en del jobbiga fotskador tex, som kan ha stor påverkan på ens vardag, ger inga tidningsrubriker men kan ha stora konsekvenser ändå. Skönt att slippa!

Alltså vill vi bli bättre körtekniskt, men också mentalt. Lära oss körtekniker och att lyssna på kroppen. Vi tränar bromsning, gaskontroll, styrning, blicken, sittställning, förankring, fotposition bland annat. Vi snackar allt möjligt hojrelaterat. Vi har ofta små grupper, tre till fem deltagare per instruktör, ofta med en aspirant (blivande instruktör), så man får mycket feedback under dagen, vi har tid att kika på dig och jobba tillsammans för att nå resultat.

För att göra detta på ett bra sätt har vi ett utbildningsmaterial som är uppdelat i fyra steg (egentligen tre för det fjärde är helt enkelt vad du vill träna på). Mer om detta och hela kursmaterialet finns på SMC:s hemsida. Värt att nämna att utbildningen också är certifierad, vilket innebär vadå egentligen?!? Kort och gott så innebär det att ett externt organ tittar på allt från kursmaterial till utförande. Detta ger oss en jämnare kvalitet och ställer krav på oss som organisation. Finns massor med information om detta också på hemsidan för den som är intresserad. Det ska ju inte jag bedöma, men jag upplever att vi har bra nivå och kvalitet på våra kursdagar, där vi faktiskt får resultat.

OCH OCH OCH det viktigaste - vi har svinkul. Jag har haft deltagare som tävlat på hoj, MC-poliser, körskollärare med massor av körkunskap än jag ens är i närheten av, men med rätt inställning och med prestigen lämnad hemma i garaget så vill jag påstå att alla fått med sig något, och haft kul!

Lite mer om just Knutstorp

Vi har fyra hastighetsgrupper, förutom de dagar då vi delar dagen med SMC Sport, de dagarna har vi två fartgrupper, medel och snabb.

Lugn - GRÖNT tält
Lugn/Medel - GULT tält
Medel/Snabb - BLÅTT tält
Snabb - RÖTT tält

Boende

Vi har några dubbeldagar och för er som kommer längre ifrån så finns det stugor att hyra på banan. Fullt utrustade med pentry och kyl. Bokas separat via Ring Knutstorp (finns info när du anmäler dig med kontaktuppgifter). På dubbeldagarna är vi många funktionärer som bor över på banan i stuga eller släp/husbil, så det finns folk att snacka med, grilla ta en öl, få hjälp med däcktryck etc.

Jag hjälper gärna till om det är några frågor kring banan och logistiken. Skriv gärna i tråden så andra ser, eller skicka PM.

Käften nu Doolar, berätta om datumen!!! 🙈

Ring Knutstorp
  • 26-27/4 Avrostning (vi håller våran avrostning på Knutstorp med mini-Knix, bromsövningar, manövergård och annat kul :)).
  • 4/5 söndag
  • 5/5 måndag
  • 28/6 lördag
  • 29/6 söndag
  • 7/7 måndag
  • 8/7 tisdag
  • 13/7 söndag
  • 10/8 söndag
  • 21/9 söndag
Sturup Raceway
  • 24/5 lördag Prova-på-dag (halvdag)
  • 25/5 söndag Tjejdag
In å anmäl er nu! Och har jag trots alla dessa ord missat något, fråga på. 🤣

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Synd bara att det är så långt till närmsta bana där SMC håller till, man bor ju i en öken så sett... :huvet

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Synd bara att det är så långt till närmsta bana där SMC håller till,, man bor ju i en öken så sett... :huvet
Stämmer det i profilen din att du bor i Växjö så är det 18 mil, 2,5 timme till Knutstorp. Kom kvällen innan, ljug med oss lite, vakna nästa morgon och kör kursdagen, sen hem. 😊

Vi har flera deltagare och instruktörer från Kronobergs län som kör regelbundet med oss. Kanske går att få sällskap?

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Stämmer det i profilen din att du bor i Växjö så är det 18 mil, 2,5 timme till Knutstorp. Kom kvällen innan, ljug med oss lite, vakna nästa morgon och kör kursdagen, sen hem. 😊

Vi har flera deltagare och instruktörer från Kronobergs län som kör regelbundet med oss. Kanske går att få sällskap?
Jo, Växjö stämmer. Har en kompis i Barsebäck som brukar köra med er och Sydskånes Emse (innan S1000XR, nu KTM 1290GT), så jag kan sova hos honom. Känner tyvärr inte till några från Kronoberg som brukar köra ner dit, för resesällskap är alltid trevligt.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur är Knutstorp och Sturup jämfört med Arlanda Test Track?
Har endast kört Arlanda och tyckte den var liten men har å andra sidan inget annat att jämföra med.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jo, Växjö stämmer. Har en kompis i Barsebäck som brukar köra med er och Sydskånes Emse (innan S1000XR, nu KTM 1290GT), så jag kan sova hos honom. Känner tyvärr inte till några från Kronoberg som brukar köra ner dit, för resesällskap är alltid trevligt.
Jag kan höra med en instruktörskollega som bor i Växjö, återkommer!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Hur är Knutstorp och Sturup jämfört med Arlanda Test Track?
Har endast kört Arlanda och tyckte den var liten men har å andra sidan inget annat att jämföra med.
Har inte kört ATT så kan tyvärr inte svara på det.

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Lugn - GRÖNT tält
Lugn/Medel - GULT tält
Medel/Snabb - BLÅTT tält
Snabb - RÖTT tält
En liten extra förtydling från mig som gör indelning för våra kurser i Skåne. Grymt presenterat i övrigt av Doolar! :krama

Deltagarens steg är också avgörande i var man bli placerad. T.ex kommer en deltagare som går steg 1 men valt snabb hastighetsgrupp, inte att bli placerad i rött, snarare gult. Men som Doolar beskriver så finns det givetvis möjlighet att byta till en snabbare eller lugnare grupp ifall deltagaren vill och bedöms klara av det.

Tänkte jag förtydligar det lite, så inte någon ser detta och tror att bara för man valt snabb så kommer man i rött.

Skulle beskriva det så här istället, och ha i åtanke att det är rätt dynamiskt och inte skrivet i sten. Beror helt på hur många deltagare vi får inom de olika stegen och hastighetsgrupperna.

Grönt: Steg 1-2 Lugn/Medel
Gult: Steg 1-3 Lugn/Medel/Snabb
Blått: Steg 2-4 Medel/Snabb
Rött: Steg 3-4 Medel/Snabb (Majoritet steg 4, Snabb)

Anledningen till detta är som sagt för att få mer homogena grupper i både hastighet och kompetens. Vilket givetvis är väldigt svårt att planera för innan vi väl är igång ute på banan. Men detta har givit oss bäst resultat genom åren.

Hoppas vi ses i sommar!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
En liten extra förtydling från mig som gör indelning för våra kurser i Skåne. Grymt presenterat i övrigt av Doolar! :krama

Deltagarens steg är också avgörande i var man bli placerad. T.ex kommer en deltagare som går steg 1 men valt snabb hastighetsgrupp, inte att bli placerad i rött, snarare gult. Men som Doolar beskriver så finns det givetvis möjlighet att byta till en snabbare eller lugnare grupp ifall deltagaren vill och bedöms klara av det.

Tänkte jag förtydligar det lite, så inte någon ser detta och tror att bara för man valt snabb så kommer man i rött.

Skulle beskriva det så här istället, och ha i åtanke att det är rätt dynamiskt och inte skrivet i sten. Beror helt på hur många deltagare vi får inom de olika stegen och hastighetsgrupperna.

Grönt: Steg 1-2 Lugn/Medel
Gult: Steg 1-3 Lugn/Medel/Snabb
Blått: Steg 2-4 Medel/Snabb
Rött: Steg 3-4 Medel/Snabb (Majoritet steg 4, Snabb)

Anledningen till detta är som sagt för att få mer homogena grupper i både hastighet och kompetens. Vilket givetvis är väldigt svårt att planera för innan vi väl är igång ute på banan. Men detta har givit oss bäst resultat genom åren.

Hoppas vi ses i sommar!
Ja bra tillägg, det blev bättre förklarat 😊

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ta kontakt med smc kronobergs styrelse... det är flera där som brukar åka till knutstorp och köra. varav några är instruktörer eller under utbildning att bli instruktörer.....

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
2021 Triumf Speed Nipple 1200
7 tillfällen bokade med SMC, bokade 4/5 maj med er direkt. Sån skillnad att boka två dagar i rad istället för enstaka tillfällen. Ingen stress över att få så mycket ut av banan som möjligt, håller ner tempot en del så man kan fokusera ordentligt.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag tänkte säsongsavsluta nere i Knutstorp istället.
Men sova i depåer och sådant är man ju för gammal för, bättre med en tidig morgon och 30 glada mil med släp så man är där vid 7...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Tack till er som lagt bokning hos oss! Det börjar redan bli för fullbokat på många kursdagar, så om du funderar, gör inte det för länge bara.

Värt att komma ihåg är att det är ganska många som kommer med från väntelistan, så sätt upp er. Man behöver inte betala något alls i förväg på väntelistan heller.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping