jP skrev:
Hoppas det finns marginaler för att sänka priset en aning till nästa år, tror många tycker det är aningen för dyrt. Jag har gått kurserna fyra gånger eller så, men då låg de på 1200 spänn kursen.
Jo, kursavgiften låg nog på 1.200 kr när jag var med senast -00, och nu är det 2.100 kr. (Fortfarande inkl. lunch) och med kostnad för boende + soppa mm så blir det en slant, men troligen ändå ganska prisvärt, tror/hoppas jag. En dag med tex Bike-Events kostar väl 850 kr (?) + lunch, och är väl fler instruktörer på SMCs kurser.
Vet inte vad som ligger bakom prishöjningarna, men vad jag hört så har framförallt kostnaden för banhyra ökat drastiskt, och säkert även kostnaden för instruktörernas utlägg för bensin/resor (i övrigt arbetar dom helt gratis!)
Vad det gäller banhyra kan man dra en pararell med tex Rapidos bankörningar. I slutet av 90-talet var det allmänna intresset mycket lågt, var nästan så att banägarna ringde runt och frågad om klubben ville hyra... fanns inga som tex Bike-Events som arrangerade. Då kunde vi erbjuda medlemmarna en LÖRDAG på Gelleråsen för 200 kr. Sedan dess har banhyrorna höjts rejält, så att en klubbkörning på en VARDAG på Gelleråsen nu går på runt 400 kr, så jag tror banhyran spelar stor roll för SMCs kursavgift.
Man kan ju kanske hoppas att banägarna kan tänka sig rabattera SMC ordentligt, att myndigheterna, försäkringsbolag kan tänka sig sponsra osv, så priset kan sänkas!
/B