SMC-Sthlm broms och kurvkurser juni + aug 2004!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Kollade precis med SMC-Sthlm, just nu.. 16 juni, finns det fortfarande 6 st platser kvar till kursen 19-20 juni!

/B

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
benkar skrev:
Kollade precis med SMC-Sthlm, just nu.. 16 juni, finns det fortfarande 6 st platser kvar till kursen 19-20 juni!

/B

Hoppas det finns marginaler för att sänka priset en aning till nästa år, tror många tycker det är aningen för dyrt. Jag har gått kurserna fyra gånger eller så, men då låg de på 1200 spänn kursen.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Många säger att kursen är kanonbra. Jag skulle vilja veta lite om innehåll. Det saknades på SMC's sida. Någon som kan förklara ungefär vad som står på programmet?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Varför envisas folk med att lägga ut filmer på nazistformatet wmv? Det lirar ju inte på andra plattformar än Win-doze... :huvet

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Olsson# skrev:
Många säger att kursen är kanonbra. Jag skulle vilja veta lite om innehåll. Det saknades på SMC's sida. Någon som ka han förklara ungefär vad som står på programmet?

Kursen inleds första dagen men diverse manövrar för att bli bättre på att hantera sitt fordon. Hårda inbromsningar, slalombana, åttor, och diverse varianter på garagevädningarna. På eftermiddagen börjar man så sakteliga lära sig åka på bana, vad man bör tänka på (upp med handen vid depåinfart osv) o framåt kvällen fokusera mer o mer på växel/spår/osv-val.

Dag två skruvas bantempot upp en aning o det blir bara att åka på bana, fördelat mellan olika grupper så att alla får ut något av kursen. Känner man att det går för långsamt är det bara att i samråd med gruppens instruktör hoppa över till en snabbare.

Det är dock ingen rejskurs, där man lär sig köra skiten ur konkurrenterna eller sin hoj på bana.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
jP skrev:
Hoppas det finns marginaler för att sänka priset en aning till nästa år, tror många tycker det är aningen för dyrt. Jag har gått kurserna fyra gånger eller så, men då låg de på 1200 spänn kursen.

Jo, kursavgiften låg nog på 1.200 kr när jag var med senast -00, och nu är det 2.100 kr. (Fortfarande inkl. lunch) och med kostnad för boende + soppa mm så blir det en slant, men troligen ändå ganska prisvärt, tror/hoppas jag. En dag med tex Bike-Events kostar väl 850 kr (?) + lunch, och är väl fler instruktörer på SMCs kurser.

Vet inte vad som ligger bakom prishöjningarna, men vad jag hört så har framförallt kostnaden för banhyra ökat drastiskt, och säkert även kostnaden för instruktörernas utlägg för bensin/resor (i övrigt arbetar dom helt gratis!)

Vad det gäller banhyra kan man dra en pararell med tex Rapidos bankörningar. I slutet av 90-talet var det allmänna intresset mycket lågt, var nästan så att banägarna ringde runt och frågad om klubben ville hyra... fanns inga som tex Bike-Events som arrangerade. Då kunde vi erbjuda medlemmarna en LÖRDAG på Gelleråsen för 200 kr. Sedan dess har banhyrorna höjts rejält, så att en klubbkörning på en VARDAG på Gelleråsen nu går på runt 400 kr, så jag tror banhyran spelar stor roll för SMCs kursavgift.

Man kan ju kanske hoppas att banägarna kan tänka sig rabattera SMC ordentligt, att myndigheterna, försäkringsbolag kan tänka sig sponsra osv, så priset kan sänkas! :)

/B

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Hörrni, är det ingen av er som vill samåka ner i morgon?? Jag och min man (som ska vara instruktör) åker vid 13-14-tiden ca. Vore kul att åka några fler!
Tyvärr verkar ju vädret inte bli det bästa i helgen, tråkigt,tråkigt!
Skicka ett pm till mig om ni hänger på!

Bikerwoman

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
benkar skrev:
Man kan ju kanske hoppas att banägarna kan tänka sig rabattera SMC ordentligt, att myndigheterna, försäkringsbolag kan tänka sig sponsra osv, så priset kan sänkas! :)
/B

Tidigare har SMC även kört på Sviestad, som är billigare att hyra än Gelleråsen. Känner du till varför ingen kurs hålls där i år?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
jP skrev:
Tidigare har SMC även kört på Sviestad, som är billigare att hyra än Gelleråsen. Känner du till varför ingen kurs hålls där i år?[/QUOTE

Bla. därför att det inte finns några bulllerbegränsningar på Gelleråsen+ hur många pers. banan tar. Anledningen till att det blivit dyrare nu är att försäkr. bolagen sponsrar mindre.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Bra att det inte finns bullerbegränsningar där.... Fråga din man om det e OK att jag har ett Slipon på min R1'a i helgen.

bikerwoman skrev:
jP skrev:
Tidigare har SMC även kört på Sviestad, som är billigare att hyra än Gelleråsen. Känner du till varför ingen kurs hålls där i år?[/QUOTE

Bla. därför att det inte finns några bulllerbegränsningar på Gelleråsen+ hur många pers. banan tar. Anledningen till att det blivit dyrare nu är att försäkr. bolagen sponsrar mindre.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
bikerwoman skrev:
Det är helt ok, gissa hur min hoj låter?? !!

Hahaha.... Den lär nog mullra ganska bra :D

Är det OK med helsystem oxå undrar min polare.... Han har helsystem på en R1'a.... Det ylar ganska ordentligt...?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
RoLLER skrev:
Hahaha.... Den lär nog mullra ganska bra :D

Är det OK med helsystem oxå undrar min polare.... Han har helsystem på en R1'a.... Det ylar ganska ordentligt...?

Som sagt, min låter nåt djävulskt, det kan knappast vara värre! Gelleråsen ligger tydligen långt från all bebyggelse

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bikerwoman skrev:
jP skrev:

Har det nånsin varit problem med buller vid SMCs körningar på Sviestad tidigare år? :confused:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning